Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  3
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noe av utfordringen her er at det brukes upresise begrep hvor folk har sine egne tanker om definisjonen. F.eks det du kaller førsterefleksjon.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, mulig dette med førsterefleksjon kan misforstås, men slik jeg forstår begrepet førsterefleksjon er dette altså der lydbølgene treffer flaten først; naturlig nok. Altså sidevegg ihht spredningsmønsteret til høyttalerne, himling i samme henseende, gulvet og da også bakveggen... Noe "førsterefleksjon" har en vel også fra surroundhøyttalerne, uten at det normalt er noe en trenger ta alt for mye hensyn til... Her er en typisk analyse som gjengir førsterefleksjonspunktene slik jeg vurdere disse - og i tillegg kommer da bakveggen.

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-skjermbilde-2016-04-30-kl-19-20-36-png

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Legger ved et par bilder av egen hjemmekino der jeg altså har utrustet himlingen med hhv 30cm byggisolasjon første 1,5m, dernest 20cm isolasjon neste 1,5m og resten med skyline diffusorer. Sideveggene er utrustet med 1,5m standard 5cm "skumgummi" akustikkplater. Frontveggen er stappet full av standard skumgummi absorbsjon, der kan jeg sikkert få bedre effekt om jeg dytter inn byggisolasjon, for veggen er jo 35cm dyp og har dermed god mulighet for demping, men vurderer også baffelvegg som alternativ... Bakveggen da med denne 35cm dype 1D QRD diffusoren og på sideveggene var egentlig planen et par ytterligere 1D-diffusorer tunet til 1000Hz og 1m "virkeavstand".

Sier ikke dette er "fasiten", men rommet oppleves allerede nå som svært åpent til tross for at det "bare" utgjør i overkant av 20kvm.

EDIT: bildene er lagt til igjen noen poster lenger ned pga en feil...
    Sist endret av lygren; 05-01-2016 kl 16:20

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Greit å nevne at også stolene her funker som absorbenter på bakveggen...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...greit å nevne at jeg sjelden sitter i de kinostolene bak der, min "sweetspot", som jeg skal prøve å finne et bilde av, befinner seg rundt 2m fra bakveggen og gir dermed greit virkeområde for den 1D QRD diffusoren jeg har stående bak der. Nå skal jeg ikke påstå at jeg opplever effekten av den store QRD-diffusoren som spesielt avgjørende i dette rommet, det var når jeg fikk opp de skyline-diffusorene i taket dette rommet virkelig åpnet seg, og er også derfor jeg er overrasket over de som mener disse ikke gir effekt... Min takhøyde er for øvrig 2,5m, og jeg sitter på en veldig lav "sofaseng" og har dermed rundt 2m avstand opp til diffusorene i taket når jeg normalt ser film.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Førsterefleksjon brukes ikke i fagmiljøet. Da snakker man mer om tidlige og sene refleksjoner. Sitter man nærmt bakveggen er det i høyeste grad en tidlig refleksjon, dvs. deler av den. Å dempe frontveggen oppover i frekvens når man ikke har dipoler og har behandlet bakveggen i rommet godt blir ganske meningsløst. Det finnes ikke da utstikkende refleksjoner å behandle og vil utelukkende gjøre rommet mer dødt. Bass og nedre mellomtone demping er derimot svært viktig der som mange andre steder.

Bildene vises ikke.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Førsterefleksjon brukes ikke i fagmiljøet. Da snakker man mer om tidlige og sene refleksjoner. Sitter man nærmt bakveggen er det i høyeste grad en tidlig refleksjon, dvs. deler av den. Å dempe frontveggen oppover i frekvens når man ikke har dipoler og har behandlet bakveggen i rommet godt blir ganske meningsløst. Det finnes ikke da utstikkende refleksjoner å behandle og vil utelukkende gjøre rommet mer dødt. Bass og nedre mellomtone demping er derimot svært viktig der som mange andre steder.

Bildene vises ikke.
    Ja, tidlige og sene refleksjoner har jeg også lest at noen bruker, virker jo egentlig mer fornuftig men muligens litt mindre treffende enn førsterefleksjon for mannen i gata...

Når det gjelder behandlingen av høye toner på frontveggen skulle en jo gjerne unngått dette hvis det ikke har noe for seg, men ettersom de fleste absorbenter, med mindre en bruker filtre eller andre inretninger i de, demper massivt oppover i frekvens kommer jo dette gjerne som en følge av demping av mellomtoner og bass...

Ser også at bildene plutselig bare vises som lenker, skal få meldt inn det som en bug, men klikker du på lenkene får du de opp.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Ser også at bildene plutselig bare vises som lenker, skal få meldt inn det som en bug, men klikker du på lenkene får du de opp.
    Hadde lyst til å ta en titt på bildene, men får feilmelding med ugyldig vedlegg på alle linkene. Bruker Safari om det har noen betydning.

Gøran

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Veldig rart, prøver igjen...

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_2-jpgAbsorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_3-jpgAbsorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_6-jpgAbsorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_8-jpgAbsorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_9-jpgAbsorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_10-jpgAbsorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_11-jpgAbsorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_12-jpgAbsorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_14-jpgAbsorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_himling_1-jpg

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarte ikke å finne den, men lå en veldig fin video på YouTube der en kar klunker løs på en gitar og tar opp resultatet nærme flere ulike typer diffusorer samt en absorbent...
    Er denne du mener, https://www.youtube.com/watch?v=vb30...youtu.be&t=582
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av Karmann Vis post
    BINGO!!! Anbefales for folk som lurer på effekten av diffusjon (...og problemene en absorbent for nærme lytteposisjon kan medføre), og resultatene samsvarer i høyeste grad med mine erfaringer...

12. Liker Karmann har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke forstår er hvorfor man velger å plassere sitteplasser inntil bakvegg. Er det den klassiske feilen hvor lerretstørrelse bestemmes først og sitteplasser bestemmes utifra det? Hvordan måler det i tidsdomenet i bassen ved de ulike plassene?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BINGO!!! Anbefales for folk som lurer på effekten av diffusjon (...og problemene en absorbent for nærme lytteposisjon kan medføre), og resultatene samsvarer i høyeste grad med mine erfaringer...
    Har sett denne en del ganger før og lurt på hvorfor absorbenten høres slik ut siden det ikke samsvarer så veldig med hvordan det låter i virkeligheten. Jeg testet dette med egen gitar og da låter det annerledes. Min erfaring er at å plassere en diffusor nærme er mye mer gunstig om man har en mikrofon som tar opp i stedet for at man sitter der. Uten at jeg vet hvorfor. Videoen er uansett veldig interresant, jeg bare har ikke klart å få det til å samsvare med hva jeg hører når jeg faktisk sitter å spiller isteden for å høre igjennom hva mikrofonen plukket opp av en eller annen grunn. Så vær litt forsikTig med å gjøre dette til en sannhet før du tester dette selv.
    Ethan Winer, som har den videoen mener forøvrig at diffusjon i tidlige refleksjoner på sidevegg var mye dårligere enn absorpsjon i sine egne eksperimenter i eget lytterom. Han driver selskapet realtraps. Uansett er diffusjon et flott verktøy og anbefaler folk å bruke det. Som oftest på bakvegg om de har god plass til dem. Tror vi forøvrig er for det meste enig her, og at vi egentlig prater mest forbi hverandre :-)

Også enig med orso. Hvorfor plassere seg så nærme bakvegg? Det er jo som oftest nesten det verste punktet å plassere seg i et rom sammen med midtpunktet av rommet. Kan ikke begripe det jeg heller
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det jeg ikke forstår er hvorfor man velger å plassere sitteplasser inntil bakvegg. Er det den klassiske feilen hvor lerretstørrelse bestemmes først og sitteplasser bestemmes utifra det? Hvordan måler det i tidsdomenet i bassen ved de ulike plassene?
    Som nevnt er dette "2. rad", første rad er langt mer optimal. Ved primærlytteposisjon, rundt 2 meter foran stolene som er avbildet, har jeg relativt god respons om jeg måler. Har, primært som følge av rommets dimensjoner, en dip på 30Hz, som jeg delvis kan "kansellere" ved å flytte sitteposisjonen litt. Da dukker det imidlertid opp en annen dip rundt 50Hz, ikke like ille, men samtidig må jeg da nærmere bakvegg. Slik dipper i lavere frekvenser finner en i alle rom av denne størrelse, helt umulig å unngå, og selv om bassfeller kan ta noe, er 30Hz svært utfordrende å behandle uten samtidig å ta helt kveilen på dynamikken i rommet. Skal teste noen hjørnefeller og se om jeg i kombinasjon med å flytte litt på sweetspot kan finne en måte å optimalisere ytterligere på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ikke mitt rom som er avbildet her, men har en slik "futon" liggesofa stående i front, som jeg enkelt kan flytte rundt på... Liker å chille´n når jeg ser film... Kinostolene på bakre rad er mer for ungene eller når jeg har kinoen full av folk. Planen senere er å få kinostolene bak opp på podie og bygge en custom sofa i front, eventuelt noen mer standard reclinere. Legger ved et planleggingsbilde, der mengden diffusorer har blitt avgrenset mer i praksis, men tenker å teste noen custom tilpassede 1D QRDer på sidene etterhvert.

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-854683-jpg

Absorpsjon vs diffusjon ved kort avstand til vegg-hjemmekino_1-jpg

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Ethan Winer, som har den videoen mener forøvrig at diffusjon i tidlige refleksjoner på sidevegg var mye dårligere enn absorpsjon i sine egne eksperimenter i eget lytterom.
    Ja, og der er jeg også helt enig med Ethan, førsterefleksjon bør jo behandles med så kraftige absorbenter en har plass og mulighet for... Er (igjen) problemet som oppstår ved plassering av absorbenter nære lytteposisjonen jeg mener er utfordringen, og da er altså diffusorer et viktig redskap rundt lytteposisjon for å åpne lydbildet etter min erfaring, selv i "smårom" ala mitt på i overkant av 20kvm...

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt er dette "2. rad", første rad er langt mer optimal. Ved primærlytteposisjon, rundt 2 meter foran stolene som er avbildet, har jeg relativt god respons om jeg måler.
    Ok. Skjønner leste for dårlig fra mobil og så bare bildene
    Slik dipper i lavere frekvenser finner en i alle rom av denne størrelse, helt umulig å unngå, og selv om bassfeller kan ta noe, er 30Hz svært utfordrende å behandle uten samtidig å ta helt kveilen på dynamikken i rommet.
    Langt ifra umulig å behandle uten tap av dynamikk hvis bassfellene er effektive ved de frekvensene. Porøs materiale er derimot stort sett inneffektiv til alt under 60 Hz, så sant vi ikke snakker om flere meter som bygges i rom i rommet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Langt ifra umulig å behandle uten tap av dynamikk hvis bassfellene er effektive ved de frekvensene. Porøs materiale er derimot stort sett inneffektiv til alt under 60 Hz, så sant vi ikke snakker om flere meter som bygges i rom i rommet.
    Ja, skal i gang med å teste litt diverse hjørnebassfeller etterhvert, men i utgangspunktet vil jeg først prøve å se om jeg kan klare å justere lytteposisjonen noe for å unngå bruk av massive feller. Jo høyere i frekvens jeg klarer å få dippen i sweetspot, jo større sannsynlighet er det jo også for at en klarer å gjøre noe med den...

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal i gang med å teste litt diverse hjørnebassfeller etterhvert, men i utgangspunktet vil jeg først prøve å se om jeg kan klare å justere lytteposisjonen noe for å unngå bruk av massive feller. Jo høyere i frekvens jeg klarer å få dippen i sweetspot, jo større sannsynlighet er det jo også for at en klarer å gjøre noe med den...
    Du har ikke vurdert flere elementer, Subber bak ?
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, på mine opprinnelige skisser var planen 15" sub bak i midten samt to på 15" hver side i tillegg til to 15" foran... Ambisjonsnivået måtte imidlertid justeres med lommeboka, og foreløpig står det et par 12" subber på gulvet som i første omgang skal erstattes med én (men helst to...) 15" inn bak lerretet...

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Spørsmål fra en "dummy" om absorpsjon, diffusjon og bassfeller
    By asaf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 01-12-2014, 13:45
  2. Plasma på vegg, for liten avstand ???
    By Spiff79 in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 10-29-2010, 12:38
  3. Svar: 3
    Siste melding: 06-11-2009, 21:04
  4. avstand fra vegg til høyttaler.
    By ner0 in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 04-26-2009, 14:04
  5. Høyttaler avstand fra vegg.
    By scarymary in forum Høyttalere
    Svar: 3