Første hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2016
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Første hjemmekino

Hei godtfolk. Jeg er så smått i gang med min første hjemmekino. Flyttet inn i hus i august, og fikk lov av fruen til å ta i bruk kjellerstuen. Noe rom i rom konstruksjon har det ikke blitt, men det funker så ganske greit for det om. Jeg har fått om en projektor og et 120 tommers lerret. Synes det er fint å se film der nå, med en mørk lilla farge på veggene og blenda vinduer.

Veggen der lerretet henger er 4,52 meter bred. Bakveggen er 4,8. Lengden på rommet er 5.15.

Av lyd så har jeg(her ønsker jeg å oppdatere, men koster mye med hus så det får bli på et senere tidspunkt):
    Fronthøyttalere: B&W 603s3
    Center: B&W HTM61 600
    Bak: B&W 602
    svs-pc12nsd sub

I tillegg: PS4 og nyeste apple tv.

Jeg har vært fornøyd gjennom vinteren, men nå begynner andre prosjekter å bli ferdig, så lurte på om jeg skulle ta et lite tak i "kinoen" igjen. Jeg er veldig i tvil om en falsk frontvegg er veien å gå eller ikke. Synes det er veldig rotet i rommet med høyttalere og kabelsalat per dags dato. Er derfor fristet til å skjule alt bak en falsk vegg.

Dere som kan det, er veien å gå å bare sette opp et skjelett, henge opp lerret og kle resten i sort høyttalerstoff?

Legger ved noen bilder av rommet slik det er nå.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -rom1-jpg   -rom2-jpg   -rom3-jpg  

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette skal fungere absolutt knall dette

Velkommen til AvForum !
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2016
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det @TorTorden . Jeg koser meg jo veldig med rommet slik som det er nå, men målet er å få enda mer "kinofølelse" der. Derfor er jeg sugen på falsk vegg, skal være plass til det, men blir jo litt snaut muligens. Dersom jeg ikke vil ta litt av vinduet har jeg ikke mer enn 55 centimeter å gå på ut fra veggen.

Men skader vel ikke å prøve. Ut i fra mål bør det gå.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -rom4-jpg   -roomsketcher-3d-floor-plan-jpg  

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Skulle bli bra det.

Verste tilfelle er vel kanskje at du må ned i lerrets størrelse men du kommer selvsagt nærmere så opplevd tap blir ikke så ille tror jeg.

En av de gode grunnene til og gå for baffle vegg er at man kan og plassere dønn like høyttalere i samme høyde (med akustisk lerret)
    gjør mye med lyd opplevelsen når spesielt tale og annen lyd fra senter kommer fra selve lerret enn under, man kan jo også velge en større senter og oppreist senter som ofte er den mest under dimensjonerte høyttaleren i de fleste oppsett for praktiske grunner.

Ikke at jeg har noen peiling på det bygg tekniske så er ikke baffle veggene jeg ser rundt om mer enn nettopp bare ramme verk strukket med høyttaler stoff (mener f.eks dynabel selger disse på rull)

Det ser jo også selvsagt stilig ut så må jo verken bytte høyttalere eller bytte til akustisk lerret nå eller siden.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2016
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Foreløpig blir det å forsøke med nåværende utstyr. Men er sugen på lydtransparrant lerret og ikke minst ny senter når økonomien tillater det.

6. Liker TorTorden har likt denne posten

Lignende tråder

1. Første hjemmekino
    By CJ in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 08-16-2015, 00:47
  2. Min FØRSTE hjemmekino
    By Niss1 in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 06-14-2007, 00:54
  3. Min første hjemmekino.
    By iblis in forum Høyttalere