Hvilke alternativer har kinorommet for surround, bare Atmos?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke alternativer har kinorommet for surround, bare Atmos?

Skal bygge hus, og få i den forbindelse en kino på ca 20kvm. Problemet mitt er hvordan skal jeg løse surrounden? Som dere ser på bildet jeg har lagt til vedlegg, har jeg en vegg med dør inn til kinoen, men hovedproblemet er veggen med balkongdør og vinduer.

Skal ha yamaha som pre, og lurer derfor på om atmos er den eneste veien å gå? Er det et dumt valg å ta (kun atmos), om dette bare er et blaff innen hejmmekino. Tenker på om jeg bygger en kino met fokus på atmos som surround, og så blir det om noen år et annet format som tar over.

Ser for meg lærret, ht og sittegruppe slik jeg har tegnet inn på bildet.

Tar gjerne imot gode tips og råd.

Hvilke alternativer har kinorommet for surround, bare Atmos?-1-jpg
    Øystein

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Døren inn til rommet kan jeg flytte langs hele veggen, etter der jeg vil ha den.
    Øystein

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha har ikke bare Atmos, med DTS:X i tillegg. Det eneste utenom de to er Auro 3D som bl.a. Maranz/Denon har som betalingsoppgradering, men foreløpig er det veldig få filmer med Auro 3D. Slik jeg har fått det med meg så er det veldig få som har tro på at Auro 3D kommer til å få særlig markedsandel i forhold til de to andre.

Jeg ville ha snudd opplegget og hatt et hengslet rammelerret på veggen med verandadøra, flytter den andre døre midt på veggen og hatt litt rom mellom bakvegg og sofa for baksurround. Da har du mulighet for 7.1.4.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med hengslet lerret? Et lerret man tar ned etter bruk?

Hadde tenkt litt på et motorisert lerret, men vil helst ha et rammelerret som står oppe hele tiden. Lytteposisjonen blir ikke helt i bakveggen som på bildet. Blir flyttet litt ut i rommet.

7.2.4 hadde vært topp, men vet ikke med sidehøytallerne. Om ikke de blir festet opp under taket (over vindu).
    Sist endret av vetting; 04-06-2016 kl 18:44
    Øystein

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rammelerretet er hengslet så kan du felle det oppover og ha kroker eller noe i taket så det henger der når du bruker verandaen.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som en del bry... Hvis jeg skulle hatt lærret på den veggen, tror jeg det måtte blitt motorisert. Men vet ikke hvor bra slike lærret er, om de beveger seg mye etc.
    Øystein

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting Vis post
    Hva mener du med hengslet lerret? Et lerret man tar ned etter bruk?

Hadde tenkt litt på et motorisert lerret, men vil helst ha et rammelerret som står oppe hele tiden. Lytteposisjonen blir ikke helt i bakveggen som på bildet. Blir flyttet litt ut i rommet.

7.2.4 hadde vært topp, men vet ikke med sidehøytallerne. Om ikke de blir festet opp under taket (over vindu).
    Du kan få sidehøyttalerene montert innfelt i tak også, så lengde du får de langt nok ut på siden, og har typen hvor diskanten kan vinkles. Det er ikke optimalt, men skal nok funke. Har en kompis som har kun bakhøyttalere så å si rett over seg (5.1), og er strålende fornøyd.

Har selv 7.1.2, og har Atmosene rett over meg. Skal om ikke lenge oppgradere til 7.1.4, siden jeg syntes det er ett lite gap i lyden mellom atmos og frontene.

Slik jeg ville montert høyttalere etter din tegning var ett 5.2.4 oppsett. Med side høyttalere veggmontert på hver side av sofa, er for meg ut som det er plass til det. Og hatt Atmos rett over sofa, samt litt mellom disse og frontene. Når man ikke har plass rett bak sofaen til høyttalere så vil det nok kanskje ikke funke så godt.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2 Vis post
    Du kan få sidehøyttalerene montert innfelt i tak også, så lengde du får de langt nok ut på siden, og har typen hvor diskanten kan vinkles. Det er ikke optimalt, men skal nok funke. Har en kompis som har kun bakhøyttalere så å si rett over seg (5.1), og er strålende fornøyd.

Har selv 7.1.2, og har Atmosene rett over meg. Skal om ikke lenge oppgradere til 7.1.4, siden jeg syntes det er ett lite gap i lyden mellom atmos og frontene.

Slik jeg ville montert høyttalere etter din tegning var ett 5.2.4 oppsett. Med side høyttalere veggmontert på hver side av sofa, er for meg ut som det er plass til det. Og hatt Atmos rett over sofa, samt litt mellom disse og frontene. Når man ikke har plass rett bak sofaen til høyttalere så vil det nok kanskje ikke funke så godt.
    Har du et eksempel på sidehøyttalerne som kan monteres innfelt i tak?

Kan dette være noe alternativ?

Showroom - Custom Installation - Ci Series - Speakers Selector - Ci200.3QT - KEF International

Hva er ulempen med å ha sidehøyttalerene i taket, kontra å ha de på veggen i rett høyde. Kan romkorrigeringen til Yamaha ta seg av dette slik at det blir optimalt?

Tegningen jeg har tegnet er ikke korrekt iforhold til mål og plasseringer. Så vil nok være vinduer der sidehøyttalere skal være plassert.
    Sist endret av vetting; 04-09-2016 kl 15:14
    Øystein

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minuset med å ha de i taket er at de du ikke får lyden direkte mot ørene.
    De du linket til vil være ett glimrende alternativ.

Det finnes mange slike som ikke må felles ned heller: C-LCR In-Ceiling Speaker - PSB Speakers

Som du ser av bildene her så er det enorme mengde alternativer hvis man også tør lete utenfor Norges sneve Hifi land: (Selv om det begynner å hjelpe her hjemme også)

https://www.google.de/search?q=in-ce...0JDyMQ_AUIBigB

Yamaha har også en del: Innfellingshøyttaler | Skjul høyttaleren i tak og vegger
    Det finnes også alternativer for vegg montering ved tak: Dynavoice Magic FX-4 Stativhøyttaler - Hvit Eik - Vegghøyttaler - Høyttaler
    Har ett par kjente som har dem, og de funker greit som surround. Men han ene nevnte at lakken hadde startet å sprekke litt på hans. 4-5 år gamle.

Har ikke store kunnskapen til Yamaha sine forsterkere. Har kun satt opp 1, og fikk ikke altfor mye tid med den, det var en 1030 versjon (tror jeg) for 1 år siden (Ny på den tiden). Var ikke helt imponert over innstillingsmulighetene det det skulle være nr 2 i fra topp modellen, i forhold til det jer var kjent med i fra Marantz og Pioneer sine forsterkere og forforsterkere de siste årene.

Lignende tråder

1. Expendables 3; hvilke har ATMOS ???
    By Pip in forum HD filmer (Blu-ray, streaming)
    Svar: 14
    Siste melding: 01-01-2015, 22:52
  2. Lysstyring med flere lysscenariorer - hvilke alternativer har jeg?
    By AndreWerdenskrieg in forum AV-automatisering og distribusjon i hjemmet
    Svar: 4
    Siste melding: 10-27-2014, 16:02
  3. 3 veis gulvstående - hvilke alternativer?
    By guerilla in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 10-06-2008, 20:41
  4. Dobbel-DIN spiller. Hvilke alternativer?
    By toppe in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 8
    Siste melding: 08-04-2007, 10:38
  5. Svar: 0
    Siste melding: 11-24-2005, 15:06

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •