Hvordan hindre støy fra etasjen under?

Sponsorer:
Takk Takk:  5
Like Like:  6
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan hindre støy fra etasjen under?

Jeg bor i en bygård i Oslo fra 1890 årene med svært dårlig lydisolasjon. Jeg har problemer med støy fra lokalet under min leilighet og ser etter en metode jeg kan lydisolere gulvet på (fra min side, da de som eier etasjen under ikke er interessert i å bygge lyd-hilmling på sin side).

Det er "ingen" lydisoleing til lokalet under i dag. Det vil si at allminnelig tale høres ved vanlig volum og selv lav/ moderat musikk er plagsom. Jeg ser altså etter en måte å lydisolere gulvet på som kan hindre luftbåren lyd fra lokalet nedenunder (i volum normal-høy tale, samt musikk i lavt til moderat volum). Det er ikke snakk om sterk bass, trinnlyd eller lignende, men stemmer i normal nivå (men med dype bass manne stemmer) og musikk i moderat volum.

Etasjeskilleren er av tre og består av stubbloftsleiere som er sunket sammen/ fraværende - samt tykke originale gulvbord fra 1890 (disse vet jeg er ca. 5 cm tykke). Selve etasjeskillet/ bjelkelaget har en tykkelse på 30-40 cm som i dag antakeligvis i dag bare består av hulrom mellom bjelkene.

Hvordan kan jeg få fjernet denne type lyd? Er det noen her inne som kan hjelpe? Jeg har vurdert noen alternativer, men er usikker på hva som vil hjelpe:

1. Fylle mellomrommene mellom bjelkelagene med lyddempende trefiberisolasjon fra Norsk trefiberisolering. Legge en lydmatte av merket Acoustiblok over (Mass loaded vinyl) over eksisterende panel - og vinyl belegg eller parkett oppå denne. Er usikker på om Acoustiblok vil kunne ta lavfrekvenslyd som stemmer i dyp bass tone og mild/ moderat bass fra stereoanlegg? Er det noen som vet noe om dette?

2. Rive opp eksisterende gulv. Legge lydisolasjonsmateriale mellom bærebjelkene. Støpe en "flytende" betongskive i hele rommet (ca. 15 kvm stort) som er 5-7 cm tykk, legge gulvbelegg på denne. Hvor tykk må en slik betongstøp være for å kunne ta lyden jeg beskrev over? Og hvordan skal man bygge det opp lagvis?/ Hvilket materiale er best å bruke for å lydisolere tomrommet mellom de eksisterende bærebjelkene?

3. Evt. Vet dere om andre løsninger jeg ikke har tenkt på som dere tror kan fungere i mitt tilfelle?

Setter pris på all hjelp!

Hilsen Ingeborg

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelt lag gips oppå trinnlydsplater bør vel kunne dempe det verste. Men det burde nok vært isolasjon mellom etasjene.

3. Liker ingeborg_ har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden problemet er luftbåren lyd (ikke trinnlyd) ønsker jeg å foreta en full lydisolasjon av gulvet (rive opp og bygge opp alt på nytt (også med evt. ny isolasjon mellom bærebjelker i bjelkelaget). Men hvordan gjør jeg dette best? Hørt at gipsplater+trinnlydsplater som nevnt over er ok om du har problemer med feks. naboen over og trinnlyd. Men jeg har ingen problemer med trinnlyd. BAre med stemmer/ musikk fra etasjen UNDER og der tror jeg ikke trinnlydsplater er løsningen, men heller flytende betongdekke, Acoustiblok e.l. Annet? Men hva er best for å ta lyder i denne frekvensen?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye penger, tid og arbeid ønsker du å legge ned i dette? Gjelder det alt gulvareal i leiligheten? Skal dere bo lenge i denne bygården, og ønsker å investere en del i dette?

Det virker som du har satt deg godt inn i problemet du har, og har undersøkt en del måter å gjøre dette på. Regner da også med at du har snakket med gårdeier og evt div fagtekniske folk slik at du vet hva du har lov til å gjøre, og hva som er praktisk mulig innen rimelige grenser.

Demping av lyd er ikke enkelt i slike gamle bygg. Noen lydfrekvenser passerer lett gjennom og kan lett dempes, mens andre frekvenser er det nesten umulig å gjøre noe med, for eks dypbass under 50Hz. Du skriver at problemene er stemmer og musikk. Hvilke frekvensene er det problemer med? Musikk, og til og med stemmer dekker et vidt spekter. Lyd over 200Hz er rimelig lett å dempe, spesielt hvis nivået er lavt. Tror ikke det behøves betong her. Du kommer meget langt med isolering mellom bjelkene. Siden det kreves demping av kun moderate nivåer fra etasjen under tror jeg ikke du trenger å gå så ekstremt hardt til verks. Jeg tror du vil komme langt med forslag 1 som du har beskrevet...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

6. Takk ingeborg_ takket for denne posten
    Liker ingeborg_ har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fyldig og grundig svar!

Her er litt utfyllende informasjon: Problemet gjelder primært kun i ett rom på rundt 15 kvm, da det kun er under dette arealet næringseiendommen under bedriver aktivitet på kveldstid. Rommet er ca. 15 kvm stort. Jeg er villig til å legge ganske mye penger i å få ordnet opp i dette fordi jeg merker at dagens situasjon går på helsa løs (jeg får ikke hvilt ordentlig i mitt eget hjem). Jeg ønsker derfor et best mulig resultat som kan ta mest mulig av støyen og betaler gjerne 30-100.000 kr. for å få mest mulig ro igjen. Jeg ønsker å kunne bo her i ihvertfall 2-3 år til, men problemet er så stort at jeg må utbedre det umiddelbart og med høy kvalitet for å kunne holde ut å bo her disse årene. Men som sagt: betaler gladelig mye for å beholde helsa.

Jeg er litt usikker på hvilken frekvens lyden jeg plages av har, men antar det er snakk om lave frekvenser. Stemmene er veldig kraftige og dype mannestemmer (mange og høyrøstede og flere av dem har svært dype stemmer), så jeg antok bare at disse hadde en lav frekvens. Hvor lav frekvens dype bass mannestemmer har vet jeg ikke, vet du? Hva vil du anta? Musikken er jevnt over i medium nivå, ikke veldig høyt, men heller ikke lavt. Bassen i musikken er et større problem enn diskanten. Lydisolasjonen i dag er så dårlig at jeg hører bassen på musikken selv når den står på SVÆRT lavt nivå og jeg kan høre hva de sier til hverandre når de snakker. I tilegg tror jeg akustikken er dårlig slik at det nesten høres ut som om stemmene blir "forsterket" når de snakker høyt. Dette er soverommet mitt, og det er aktivitet i denne sonen hos underboen fra 08-23:00, så jeg ønsker å få stoppet helst ALL denne lyden da det er det primære hvilerommet i min leilighet.

Hvilken frekvens tror du lydene jeg beskriver har? Leser på flere forum at Acoustiblok isolerer best på lyd over 50-100 Hz, og jeg antok at kanskje bass+dype stemmer lå under dette, så det var derfor jeg begynte å lurere på om jeg måtte ty til en kraftigere løsning som betong, weber tunge lydgulv e.l.

Ha tror du vil hjelpe mest her?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dyp mannsrøst kan gå ned til ca. 200 Hz.
    Jeg ville tatt kontakt med akustiker. Mange som har prøvd lydisolere uten ønsket effekt. Å betale en profesjonell for råd og tips er en fornuftig investering.

9. Takk ingeborg_ takket for denne posten
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden trådstarter nevner leilighet, så regner jeg med at du ikke har eierskap/lån..

Da blir vel det letteste og billigste rett og slett å flytte. Enkelte steder er umulig å bo, og det vil være rimeligere å flytte til et sted som er mer isolert, enn å betale masse for å lydisolere et sted man ikke eier selv. Alternativet er dersom du kan skrive av oppussing/isolering og gips på husleia borettslag whatever.

Men jeg tror nok at det er svært få utleiere som gidder å påkoste sånt.

Det å lydisolere et sted man bare skal bo maks 3 år for ca max 100000, dersom man ikke får trekk i leia høres ikke fornuftig ut.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo blitt lover og regler for hva som skal takles av støy, så om dette er utenfor lovbestemt standard (noe dette høres ut til og være) er det vel huseier sin plikt som utleier og forbedre.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk har vel lovmessig rett til å prate spille musikk til rimelighetens glede se på Tv etc før 2300.

Prat og barnelek og radio og tv kan være plagsomt, men før 2300 er dette innenfor de fleste leiekontrakter og borettslag.

Døgnet rundt fester massivt dunk dunk, og skrik og krangel er derimot ikke lov, men høres ikke ut som trådstarter plages av akkurat dette.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, derfor er det nå at det skal være en visst støydempning mellom enheter for at en bolig skal være lovlig for utleie.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

14. Takk ingeborg_ takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg eier leiligheten og har investert masse tid og penger i å sette den i stand og den er arkitekttegnet, så det er ikke "bare" å flytte. Dessuten koster salg, kjøp av ny bolig også mye tid og penger, så dette er ikke billigere enn å investere f.eks. 50-100.000 kr for en løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppklare: Jeg eier min seksjon/ leilighet. Næringseiendommen nedenunder hvor problemet er eid av en eiendomsutvikler, som videre leier ut lokalet nedenunder til butikken som støyer/ har utvidet åpningstidene (tidligere stengte den kl. 18 og da var det stille der nede, nå har de endret åpningstidene til 21 og det er stort sett aktivitet, musikk og kunder til kl. 22, hver dag hele året.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvilken frekvens musikk fra stereo i moderat volum har? (altså bassen i musikken)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2016
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså: Jeg spør ikke om det er "greit" å støye på den måten de gjør eller ikke. Det er likegyldig, da jeg bare må gjøre noe med det for å bevare min helse. At det konstant er 3-7 mennesker som snakker høyt 13-14 timer i døgnet+musikk under mitt soverom er ikke til å leve med (når lydisoleringen er så dårlig at normal ved normal tale kan jeg høre hva som blir sagt). Dermed blir jeg NØDT til å utbedre, bare for å bevare egen helse. Jeg spør derfor om det er noen her som vet hvordan jeg best kan lydisolere i den type bygård jeg bor i, med best mulig resultat for å ta den type lyd som jeg har beskrevet i første innlegg. Det får koste hva det koste vil, jeg er bare ute etter å få tilbake muligheten til å hvile i egen leilighet og betaler gledelig for det. Også mange penger.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner neppe virkelig god kompetanse på dette her. Du får i beste tilbakemeldinger som kan forbedre det noe, men som ikke nødvendigvis gjøre det tilstrekkelig og godt nok. Ta kontakt med fagfolk på område. Å etterlydisolere er krevende.

Musikkfrekvenser går sjelden noe særlig under 30 Hz, mens film kan ha mye informasjon til 20 Hz eller lavere.

20. Takk ingeborg_ takket for denne posten
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du eier så er sef saken helt annerledes, det finnes litt kompetanse på lydisolering her inne. Men råder deg allikevel til å spørre fagfolk.

22. Takk ingeborg_ takket for denne posten

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 07-11-2015, 22:09
  2. Korleis hindre støy frå sub til leiligheten under?
    By Jaws in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 28
    Siste melding: 06-06-2010, 10:01
  3. Demping for de som bor i etasjen over
    By pahf in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 10
    Siste melding: 01-10-2007, 10:45
  4. Hvordan hindre at videokamera går i standby?
    By KimCom in forum Generell video
    Svar: 3
    Siste melding: 03-31-2006, 02:16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •