LarsErikO lager rom i rom

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  4
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei på dere.

Det begynner å nærme seg start på bygging av nytt kinorom i nytt hus. Denne gang får jeg prøve meg på rom i rom.
    Jeg skal gå litt mer i detalj på hva jeg ser for meg, og hvordan jeg skal gjøre det, men enn så lenge legger jeg ut en liten snutt om fremgangsmåten.

Huset skal stå ferdig i slutten av august, men jeg skal nok jobbe litt med rommet før ferdigstilling av huset... samt en hel masse annen egeninnsats. ;-)

Etter hvert som jeg legger ut tanker og fremgangsmåter her setter jeg stor pris på tilbakemeldinger/spørsmål/forslag. For øyeblikket tenker jeg veldig på hvordan jeg skal legge opp strømmen uten å lage for mange muligheter til å punktere rommet. Samme med ventilasjonen, det blir balansert ventilasjon koblet til resten av huset, men jeg har nok av plass å ta av til å legge inn lydfeller, jeg vet dog ikke helt hvordan enda. Det er under planlegging.
    Sist endret av larserikO; 11-15-2016 kl 09:49

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin video. Lurer på hvorfor du velger fibergips i tak og vegger. Ser fordelene med bedre demping og spikerslag men dette blir jo noen ganger dyrere enn vanlig gips/GG/gips.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Fin video. Lurer på hvorfor du velger fibergips i tak og vegger. Ser fordelene med bedre demping og spikerslag men dette blir jo noen ganger dyrere enn vanlig gips/GG/gips.
    Tyngden/massen i konstruksjonen, så det er som du sier, demping og spikerslag. Prismessig har jeg fått en meget god deal, så det er ikke snakk om i nærheten av prisen hos f.eks avshop.
    Har ikke bestemt meg enda om jeg skal benytte GG i tillegg.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler GG, har selv brukt dette i store deler av huset under oppussing av yttervegger og nytt trappeløp. Du kjenner sikkert godt til teorien bak GG men effekten blir i praksis at veggene føles mer solid og av bedre kvalitet ved bankeprøve. Litt som å bytte fra Lada-dør til Mercedes dør. Vi bor i flysone 2 og GG har merkbart dempet flystøyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er veldig interessant med GG, og jeg har en preferanse for å bruke det. Det eneste som bekymrer meg litt er om jeg ikke får til en god nok løsning med den balanserte ventilasjonen, og gjør den ekstra innsatsen min verdiløs.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva angår strømuttak og lyd isolering så er det en del som benytter "puddy pads" som vist på bilde tre i Cinemar sin tråd fra forumet over dammen: The Cinemar Home Theater Construction Thread - Page 15 - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

Forøvrig en av mine favoritt hjemmekinobygg.

Ellers for ventilasjon anbefaler jeg deg å studere Hundsbedt sin kino. Hans løsninger er meget smarte og fokuserer veldig på støydemping:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ml#post1423328
    og
    http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/95204-hjemmekino-tilbygg-nye-gamle-subber-snart-inn-kinoen-7.html#post1645877

Mye godt snekkerarbeid gjennom hele tråden hans.
    Sist endret av regnep; 03-27-2016 kl 18:55 Begrunnelse: samme link to ganger

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for trådtipsene regnep. Jeg har lest gjennom de fleste "store" byggetråder her, men jeg har lest lite på avs forum om bygging. Skal sette meg ned og lese gjennom disse senere i dag.

Når det kommer til putty pads så har jeg vurdert dette i en god periode, jeg har kartlagt litt hvor jeg får tak i. Det virker som om det er mye enklere å få tak i "over dammen" enn hva det er her. Det virker som om det enten blir Hilti sine, som Motek fører om jeg har skjønt det riktig. Eller Protecta FR puttypads gjennom Polyseam AS. http://www.protecta.co.uk/prod.php?id=6862 har ikke forhørt meg om de selger til private enda, men regner med jeg klarer å ordne noe.

Hvis noen vet om andre som leverer putty pads så tar jeg veldig gjerne i mot tips.

Jeg har også vurdert å benytte branngjennomføringer for ytterskallet.

En annen ting, fire seal/brann-akryl/brann-hybrid/silikon/graft polymer/osv. Er det noen som har langtidstestet elastisiteten i de forskjellige, og kommet frem til hvilken som er å foretrekke?

Også "bang for the buck" er interessant her.

Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden skal jeg følge med på! Jeg skal også bygge rom i rom nå til høsten :-)

For min del har jeg planlagt mye av det samme, men tenkte opprinnelig å benytte rockwool trinnlydplate i stedet for U-boats under gipsgulvet/sponplategulvet. Dette bygger betydelig mindre (20mm i stedet for 48mm + tykkelsen av U-boats), men ulempen er at det isolerer for evt. gulvvarme om man har det.

Ettersom kjelleren foreløpig ikke er bygget har jeg etter en del fundering kommet frem til at jeg heller vil gjøre hele det støpte kjellergulvet 'flytende', ved å velge 50mm 'Rockwool Støpeplate Pluss' som underlag for 80mm tykk betongplate/betonggulv. Gulvet vil støpes med 10mm spalte/avstand mot alle vegger som etterpå fuges med myk fuge. På dette gulvet bygger jeg vegger for tilsvarende rom i rom som deg.

Er gulvet ditt ferdig støpt? Kunne det vært en idé for deg? Noen som har kommentarer til en slik løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Stratosen, kjekt du vil følge med. Vi får se om vi kan spille på hverandres ideer! Og selvfølgelig erfaringen fra alle de andre som har tråkket stien før oss.

Min kjeller er ferdig støpt. Jeg har gjort beregningene mine i forhold til høyde i modellen benyttet i videoen. Har tatt utgangspunkt i at jeg skal ha 2,40m takhøyde i det innerste rommet. Hvis jeg husker riktig så står jeg igjen med litt i overkant av 10cm opp til de ytre sperrene. Så om jeg ønsker så kan jeg ta litt mer herfra for å øke den indre takhøyden.

Hadde jeg kommet på det så hadde jeg nok undersøkt om det var mulig å få støpt slik du skisserer.

Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan nevne at jeg også kommer til å benytte fibergips i to lag. Skal fuge i skjøtene mellom platene for å få god tetting men kommer til å droppe Green Glue mellom platene. Det er delte meninger om hvilken effekt Green Glue har. For min del har jeg begrenset tro på at jeg vil få mye igjen for å benytte det.

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, trenger du to lag med fibergips? Kanskje bedre å bruke et lag fibergips, så et lag "vanlig"?
    Alt for mye vintage og moderne

Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også en god løsning.

Lydisolasjon dreier seg bl.a. om veggenes tyngde. Desto tyngre veggkonstruksjon, desto mer bass dempes. To lag gips er tyngre enn ett lag gips. Ett lag gips + ett lag fibergips er enda tyngre. To lag fibergips er vel det tyngste om man begrenser seg til to lag. (Er selvfølgelig også mulig med tre lag)

Fibergips gir godt skruefeste så jeg mener det er fint å ha minst ett lag fibergips :-)
    Sist endret av Stratosen; 03-28-2016 kl 13:13

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har det endelig skjedd litt. Jeg har fått kablet, bokset inn enkelte veggbokser, isolert, og begynt med gips. Det går tregt, men det går også fremover. Kjøpte og marantz 7010 da swsg kvittet seg med restlageret. Så vidt jeg ser så er det ikke stort mer enn kalibrering med app som er forskjellen til 7011.
    LarsErikO lager rom i rom-image-jpegLarsErikO lager rom i rom-image-jpegLarsErikO lager rom i rom-image-jpegLarsErikO lager rom i rom-image-jpegDet er også store endringer i konstruksjon siden renderen. Realitetsorientering ;-)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder LarsErikO lager rom i rom-image-jpeg  
    Sist endret av larserikO; 11-10-2016 kl 14:03

14. Liker Stratosen, BEF har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt til som har skjedd, til tross for norovirus og annet småsnacks sesongen har å tilby de minste.

Det har, som tidligere nevnt, blitt gjort en del kompromiss fra de opprinnelige planene. Etter husbygging satt jeg igjen med seks SG LED-spotter. Jeg hadde tenkt å kun ha utenpåliggende installasjon, men fristelsen ble for stor til å benytte det jeg har av utstyr. Spotkasser, som på bildet over, er montert. Hver kasse er lagt på et lag fibergips i overkant, og lekter på sidene. Deretter er alt sauset godt inn med akryl 25% flex. (Den typen jeg bruker stort sett over alt).

Jeg skal ha fire høyttalere montert i taket, (atmos) i motsetning til montert på taket som jeg hadde tenkt. Skulle jeg først ha spotter i taket så kunne jeg også ha høyttalere i. Disse er kasset inn etter en rask forespørsel til leverandøren om de trivdes i kasser. Kassene er 55x40x20, og blir dyttet full med rockwool.

Siden jeg da paradoksalt nok tilfører lydkilder i takkonstruksjonen så er kassene laget i dobbel fibergips. Det er plass nok mellom takkonstruksjon i innvendig rom og utvendig rom at jeg får lagt 10cm rockwool over kassene. Resten av det innvendige taket får 20cm rockwool mellom bjelkene. Over spotkassene blir det også 20cm.

Det jeg skal i dag er å tegne en skisse av taket og målsette hvor spotter og høyttalere skal, samt hvor jeg treffer hjørneklossene i hver høyttalerkasse. Jeg kommer til å lage en hinne av maling på gipskuttene på kassene. Bildet under.

Deretter ved montering av fibergips i taket vil jeg sause på med rikelig akryl. Dette vil da bli trykket ned mot gipsen i taket, så vil jeg skru i hvert hjørne av kassene for å sikre at de er godt trykt mot hverandre.

Hvis noen har tips til f.eks flytende pakning som vil fungere bedre enn akryl her så er jeg åpen for forslag.

Sent from my iPad using Tapatalk

16. Liker Kohe321 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, det ble en time i dag og.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferdig med isolering, heldigvis.

Og jeg gikk over og malte gipskuttene... samt fikk brukt opp enda en tube akryl. Så da er jeg oppe i 18. Glad jeg kjøpt elektrisk fugepistol i forkant ;-)

Sent from my iPad using Tapatalk

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser bra ut! Jeg er ikke et sekund i tvil om at lydisolasjonen blir meget bra, selv med inbyggede atmos-kanaler i taket

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på det. Enda ikke helt klart å bestemme meg om jeg skal benytte selvklebende pakning eller akryl på kassene. Vi får se. Det er jo bare å skru ned igjen taket om det blir for dårlig.

Ser at et bilde ble liggende på siden, det var litt underlig. Tror ikke det så slik ut i tapatalk da jeg la det inn.

21. Takk Stratosen takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsett

Tenkte jeg kunne ta en liten gjennomgang av utstyr som skal inn i rommet.

Det vil bli 7.1.4 oppsett.
    Alt utenom høyttalere for Atmos og receiver følger med fra gammelt rom.

Høyttalere
    Ken Kreisel q125 fronter
    KK Q125 Center
    KK Q125 TriFx Surround
    KK Q125 TriFx Surround back
    OSD Audio R61 Atmos, innebygd i tak.
    Ken Kreisel DXD12012 sub, her er jeg på jakt etter flere. Så om noen har og tenke seg å selge om en stund, så send meg PM.

Receiver
    Marantz sr7010

Effekttrinn
    ATI 2003

Lerret/projektor
    Dreamscreen 92" Multiformat, per dags dato har det standard lerret. Dette skal byttes ut med lydtransparent Dreamscreen V6, tenker jeg.
    Sony VPL VW95, klar for utskifting når enten lommeboka blir stor nok, eller 4K native blir rimeligere.

Sitteplasser
    To reclinere i stoff og en incliner i skinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering på hvordan rommet blir konstruert også.

Jeg har avviket en god del fra opprinnelige planer, så animasjonen i første post er fjernet.

Rommet var opprinnelig på 4x4,63

Konstruksjonen

Bygget som rom i rom. Stendere i indre vegger i 36x98, 60cc.. stort sett
    Rommet ligger mot betongvegg under bakken mot øst og nord, mot vest er det teknisk rom, mot sør er det trapp og bad vegg i vegg.
    Direkte over er vårt soverom og bad.
    Sørveggen er opprinnelig en 8" vegg, insolert med 15cm glava. Så er det 2cm åpent mot ny indre vegg på 4", isolert med 10cm rockwool.

Dobbelt lag fibergips på alle vegger.

Takbjelkene er 48x198, med 20cm rockwool mellom.
    Dobbelt lag fibergips.

Gulvet blir
    20mm rockwool trinnlydsplater
    22mm gulvspon
    Så har jeg enda ikke helt bestemt meg om jeg skal ha parkett/laminat med gulvtepper, eller om jeg skal ta et lag gulvgips under spon, og teppefliser på topp.

Skulle opprinnelig ha kun trinnlyd, spon og teppe, men er usikker på stivheten i det.

I front blir det bygd falsk vegg som vil romme høyttalere, forsterker, receiver etc.

Skulle lagt til skisse av den foreløpige konstruksjonen her, men siden sier at jeg ikke er logget inn, så det får jeg ikke lov til. Får legge til gjennom tapatalk senere.

Behandling av rommet
    Annet enn tepper på gulvet og demping av førsterefleksjoner (akustisk lerret med trykk og 5cm rockwool, fra forrige rom) så blir det nok ikke så mye med en gang. Kanskje demping på frontvegg bak høyttalere, siden Ken Kreisel anbefalte meg det.

Når jeg er ferdig med annen konstruksjon rundt om i huset så har jeg planer for diffusorer i tak og på bakvegg, og selvfølgelig vurdere annet også basert på målinger. Men det er kosearbeid til en senere tid, nå vil jeg først bare få opp rommet!

24. Takk Stratosen takket for denne posten
    Liker Stratosen har likt denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 27
    Siste melding: 01-16-2011, 14:38
  2. Tor lager TV
    By TorAtle in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 167
    Siste melding: 06-24-2008, 20:21
  3. HD-XE1 på lager hos MPX
    By ovegeir in forum Produkt -og prisjakt Video