Hvilke basic akustikk grep kan man ta uten å nødvendigvis måle?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke basic akustikk grep kan man ta uten å nødvendigvis måle?

til et kinorom på ca. L6.6mXB3.36mXH2.26m (Grasje av betong som skal lektes ut med 48x48 lekter og gipses.)

Hvilke basic akustikk grep kan jeg ta for å optimalisere rommet uten å tenke på avanserte målinger?

Jeg tenker blant annet på å skaffe absorbenter i førsterefleksjon på vegger og i tak fram til lytteposisjon? Eventuelt bassfeller i bakre hjørner. (teppe på gulvet)

Planlagt system: 7.2.4 Atmos
    Planlagt utstyr: Yamaha CX-A5100, Yamaha MX-A5000, Klipsch Premiere.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, demping av førsterefleksjon er nok det mest effektive du kan foreta deg, men pass på at du holder absorbentene et godt stykke unna lytteposisjonen i front. Selv har jeg absorbenter 1,5m ut fra frontvegg, og da dekker jeg taket med 30cm isolasjon og sideveggene med 5cm absorbenter. Taket er i tillegg dekket rundt en meter til med 20cm isolasjon, og etterfulgt av diffusorer (Skyline) over resten av himlingen og over sitteposisjon. Rommet mitt er ca. 6x3,5m.

Når det gjelder førsterefleksjon bak i rommet, dvs. bak lytteposisjon, funker delvis kinostolene mine i stoff bra med tanke på demping, og i tillegg har jeg lagt inn en stor 1D QRD diffusor. Funksjonsmessig er det imidlertid uten tvil diffusorene i taket som gir mest effekt, er helt utrolig hvordan romklangen endrer seg om en beveger seg fra front og absorbenter, der lyden er innesluttet og trang, til bak i lytteposisjon, der lyden er ekstremt crisp og åpen.

På veggen bak er et godt alternativ til min diffusor en bassfelle, men dette må i så fall bli en filtrert felle da den blir stående alt for nærme lytteposisjon ellers. Husk at store bassfeller og absorbenter som ikke har filtre eller andre metoder for å unngå å dempe i toppen, tar langt mer av de øvre enn de nedre frekvensene og resulterer ofte i "død" romklang som virkelig er noe en bør gjøre maksimalt for å unngå. Nesten bedre da med litt ekko om budsjettet for diffusjon ikke strekker til etter mitt syn, men optimalt er det nesten umulig å fylle på med for mye diffusjon ser det ut til, spesielt i himlingen...

-hjemmekino_8-jpg
    -hjemmekino_11-jpg
    -hjemmekino_14-jpg
    Sist endret av lygren; 03-20-2016 kl 18:52

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Legger opp et ekstra bilde av himlingen da den var under konstruksjon der jeg har delt den inn i to nivåer og dekket første nivå med 30cm (standard) isolasjon og den ytre med 20cm.

Vedlegg 120846

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse diffusorene(skyline)kan man bare kjøre på med så mange som ønskelig?@lygren
    fungerer de også på vegger?
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Lygren.

Så demping av førsterefleksjon kan egentlig aldri slå feil altså, så lenge det ikke går forbi lytteposisjon. Vurderer disse: http://www.surround.no/tilbehor/akustikkplater/xtz-akustikkplate-60-x-60-cm.htm. 2stk i høyden (120cmx60cm) i 2 eller tre rader på hver vegg og i tak fram til lytteposisjon for demping av førsterefleksjon. Må se an litt hvor lytteposisjonen blir. Regner med den blir på ca. 3-3,5 meter fra lerret/fronthøyttalere.

Har også kunne tenkt meg diffusorer slik som du har i taket. Men har nok ikke takhøyde til det. Slik som det er idag er det en høyde i garasjen på 2.26cm. Med 48x48 lekting av gulv og tak, forsvinner fort 13cm med sponplater i gulv og gips i tak. Disse diffusorene bygger vel fra 5-20 cm sikkert? Da sitter jeg igjen med en minste takhøyde på ca. 193. det blir for lavt synes jeg. Ihvertfall om jeg ønsker å løfte gulvet i bakkant på rad 2 av siteplasser med 10cm. Kjedelig å måtte bøye seg for å komme fram.

Meget flott kino du har forresten

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Så lenge du holder en grei avstand til lytteposisjonen er det kun fordelaktig å dempe så mye som mulig av førsterefleksjonen ettersom det gir mindre energi ut i rommet og reduserer dermed behovet for demping ellers. Når det er sagt er jo bakveggen også en førsterefleksjon, og i mange tilfeller det mest problematiske, spesielt om du har en stor TV i front om bouncer tilbake lydbølgene... En baffelvegg dekket i 5cm dype absorbenter (og akustisk lerretsduk) er dermed å foretrekke... Har selv p.t. ikke orket å bygge opp en baffelvegg, og foreløpig bare fylt opp med absorbenter bak den lydtransparente lerretsduken. Planen er imidlertid uten tvil å bygge opp en baffelvegg, det har utelukkende fordelaktige egenskaper etter min erfaring.

Sånn rent generelt er det jo også greit å nevne at akustikk er et avansert tema med mye meninger, og også godt kvalifiserte meninger, så mine tips er ikke fasiten, men en setup jeg er fornøyd med etter en del erfaring spesielt med overdempede rom...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av saar Vis post
    Disse diffusorene(skyline)kan man bare kjøre på med så mange som ønskelig?@lygren
    fungerer de også på vegger?
    Ja, det skal noe til å få for mye diffusjon, spesielt i himlingen, så etter min erfaring er jo mer jo bedre av disse skyline-variantene. Når det gjelder vegger har jeg selv benyttet en endimensjonal variant på bakveggen (QRD-basert, tunet til 500Hz@1m, 23 kamre, 40cm dyp) som dermed ikke bouncer bølgene tilbake i begge retninger som de todimensjonale i taket. Dette skal i følge teorien gi mindre tap av lydenergi, som sikkert er et poeng, men jeg tror neppe det er veldig problematisk å også benytte en del av disse diffusorene på vegg men det kan sikkert også andre som evetuelt har testet dette kommentere.

Lignende tråder

1. Hvilke monitor audio kan måle seg med Dali Ikon 7?
    By chariot in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 11-18-2012, 22:55
  2. Måle frekvenser, akustikk. Hva trenger jeg?
    By Razor in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 11
    Siste melding: 12-23-2009, 09:19
  3. Svar: 63
    Siste melding: 06-17-2009, 04:21
  4. er dette ei grep pakke? forsterker å høytalere.
    By CerwinVega:MGR! in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 05-21-2007, 19:21
  5. Hvilke bass elementer sitter det i Patos Basic 500?
    By Tommy Nilsemn in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 15
    Siste melding: 12-09-2006, 00:31

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •