Et hjemmekino eventyr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et hjemmekino eventyr

Da var endelig tiden inne for alvor å realisere kinodrømmen.
    Kjøpte meg enebolig I 2012. Etter å ha pusset opp oppholdsrom og byttet tak har jeg siden jul for alvor begynt å planlegge hjemmekinorom.

Opprinnelig var det et soverom og en bod, men ikke nå lengre. Bæreveggen er revet og erstattet med en H-bjelke.

Rommets mål er nå 6,3x3,2x2,4 som er et greit utgangspunkt Ifølge en lydrefleksjonskalkulator jeg fant på nettet.

På det ene rommet var gulvet kun grovrettet, men isolert. Dette har jeg avrettet og er nå ca 5,5cm lavere en det andre rommet.

Planer:
    Tak: H-bjelken bygger ned 10,5cm nedenfor eksisterende hvite takplater. Her tenker jeg å lage ny himling for å dempe noe av lyden opp og samtidig få en absorberende lyd og lys overflate. Tenker på 50mm rockwool industrial som limes med akustikklim I hele taket. Det hadde vært bedre med skinner slik at hele himlingen kan senkes og h-bjelken blir skjult, men dette blir dobbel pris.

Gulv: Nexans milliclick trinnlyd/varme 8mm er handlet inn. Tenker en sandwich av 50mm trinnlyd + dette for å komme på lik høyde som resten av gulvet. Deretter spon og teppefliser.

Vegger: Isolert + spon unntatt 1 vegg. Leker med tanken på å kle alt inn sort 50mm industrial istedet for å rive og legge gips. Rommet har ett vindu som jeg tenker å beholde for å ha mulighet til å lufte. Rommet har 2 dører. Tenker å kle inn den ene og erstatte den andre med en lyd-dør på sikt.

Hensyn: Det er relativt lite hensyn som skal tas I forhold til naboer. Jeg bor også alene, dermed er ikke lydisolering kritisk. Sikter på en god hjemmekino-opplevelse, uten at det skal koste for mye eller at det blir for mye arbeid.

Vedlegg 120671

Bilder viser innerste del av rommet hvor gulvet er lavere og veggen som gjenstår å isolere.
    Tenker lydtransparent lerret på 3m horisontalt fremfor pipa og skjule høyttalere og subber bak dette.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Et hjemmekino eventyr-img_0074-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et hjemmekino eventyr-img_0073-jpg

Motsatt side. Dette er døra jeg tenker å kle inn ved enkelt å forlenge veggen forbi døra.

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende.... Blir gøy å følge med :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette blir spennende! Gleder meg til fortsettelsen :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått gjort litt i dag og i går. Opp med stendere og isolert veggen. Ingen fuktsperre mellom leca og stendere siden veggen er under bakken. Plasten er lagt under bunnsvillen klar til å strekkes ut før jeg legger 50mm markplater.

I det jeg skulle begynne å skru for å feste stenderne tok Cotech batteridrillen jeg fikk til jul for noen år siden kvelden. Dro på Byggern og handlet ny Blå-Bosch på kampanje. 18v batteridrevet med 2 stk 4amp batteri og ladder for like over 2k. Kunne vell ikke passet bedre
    Bosch Batteridrill GSR 18V LI - Bygger´n

Et hjemmekino eventyr-img_0137-jpgEt hjemmekino eventyr-img_0140-jpgEt hjemmekino eventyr-img_0141-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stod en gammel j..... tung vedovn som jeg har demontert og fjernet. Dette er en stund siden, men hullet i pipa fant jeg et passende produkt på Byggmakker i dag for. Blendelokk med isolasjon i. 650,- skulle dem ha, men det var jo plug&play og veldig enkelt.
    Skal jeg ha ny vedovn blir nok det i stua i etasjen over. Skjønner ikke hva de tenkte når de bygde med å ha vedovn her på et rom hvor en av veggene ikke var isolert...

Et hjemmekino eventyr-img_0138-jpgEt hjemmekino eventyr-img_0139-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er å ha 2 sitterader, men dette må jo vurderes ut fra størrelse på lerret og avstand. Hadde siktet meg inn på et lerret på 3m bredde for å utnytte bredden av rommet. Dette må da plasseres foran pipa. Det igjen gjør at høyre fronthøyttaler blir stående helt inntill pipa bak lerrettet og ikke helt til høyre i bildet som ideelt. Første rad blir da bak kant på dør som skal klees igjen. Er redd for at det da blir for trangt og kort avstand (2,5m) for 2 rader uten at andre rad blir helt klint opp i bakveggen og surround-back.

Alternativet er kanskje å gå for et lerret som er 2,75 max horisontalt. Og avslutte høyre kant mot pipa. Kan da bruke plassen som blir frigjort fremfor pipa til rack med elektronikk og kilder. Kan gå nærmere lerrettet med første rad og får mer plass til andre og plass mellom andre rad og bakvegg.

Noen synspunkter? Har liten erfaring med prosjektor/lerret og bør vell ta en avgjørelse før jeg bestemmer plassering av surround-back og bestiller inn materialer for å kle inn vegger.

SketchUp er fine saker
    Et hjemmekino eventyr-kino-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en sjefsavgjørelse i dag da jeg fikk mulighet til å kjøpe brukt utstyr.
    Det blir dermed ikke akustisk transparent lerret, men et DNP supernova core 100" 16:9.
    Innspill på passende projektor mottas med takk. Gjerne med begrunnelse��
    Foreløpig har jeg gode tanker rundt Sony vpl-hw40 og er i denne prisklassen jeg ønsker å holde meg i☺️

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker og subber er anskaffet siden sist. Fant en Beta three UA1330 på bruktbørsen og "arvet" DIY subber fra min onkel. Her er link til tråd fra byggeprosessen:
    SoundSplinter RL-P15 build - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Lignende tråder

1. Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino
    By Midas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2013, 23:31
  2. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2008, 20:00
  3. Eventyr / skytespill til PS2
    By Moho in forum Spill
    Svar: 9
    Siste melding: 06-12-2006, 00:51
  4. Eventyr / skytespill til ps2
    By Moho in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 2
    Siste melding: 01-31-2006, 18:40
  5. Eventyr Spill
    By _LarZen_ in forum Spill
    Svar: 5
    Siste melding: 03-19-2004, 16:45

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine