ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  24
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo

Fem og et halvt år etter at planleggingen startet, tre og et halvt år etter at spaden ble satt i jorda og to og et halvt år etter innflytting har omsider dagen meldt seg da jeg kan begynne å knaske på den etterlengtede gulroten; Min egen hjemmekino i kjelleren

Jeg har hatt veldig stor glede av dette forumet i mange år, og funnet mye inspirasjon i de forskjellige byggetrådene. Derfor tenkte jeg å skrive noen ord om mine planer, samt oppdatere hvordan mitt hjemmekinobygg skrider frem, i håp om at noen andre kan finne glede i dette, samt få nyttige innspill og tilbakemeldinger. For utålmodige sjeler kan det dog bli en selsom affære, all den tid dette ikke blir bygging i rekordtempo. Her skal balansen mellom bygging, familieliv og lommebok ivaretas på en best mulig måte.

Litt om utgangspunktet:
    Har et rom avsatt til formålet i kjelleren. Det måler per i dag i overkant av 22 kvadratmeter, men dette arealet skal til slutt inkludere både en liten entré, samt et rom-i-rommet. Til slutt vil jeg sitte igjen med et rom som måler 5,24m x 3,32m innvendig, noe som gir 17,4 kvm. Ikke det største rommet, men det er det jeg har til rådighet. To av veggene er yttervegger i betong, mens de øvrige veggene vender mot soverom, kjellerstue og vaskerom. Over hjemmekinorommet er det kjøkken/stue og boligens entré. Gulvet er i utgangspunktet betong, men det er lagt 25mm XPS-plater for vannbåren varme oppå betongen. På dette har jeg lagt 22mm gulvspon, slik at jeg har et godt gulv å jobbe på, samt som forankring for rom-i-rom-vegger.

Plan for konstruksjonen:
    • Rom-i-rom satt opp i stenderverk og bjelkelag med 98mm konstruksjonsvirke
    • Totalt tre platelag både på vegger og i tak; OSB - gips - gips. Mellom hvert lag skal det brukes DG-A2 dempelim
    • Alt av kabelgjennomføringer skal skje på ett sted, og det eneste som skal få lov til å penetrere vegg og tak utover dette er ventilasjonsrør fra balansert ventilasjon, samt kablet røykvarsler
    • Fra gjennomføringspunktet skal det gå kabelgater enten langs gulv eller tak til de forskjellige stedene som trenger strøm eller signaler
    • Alt av teknisk utstyr plasseres i det lille rommet utenfor kinoen
    • Hva angår lyd og bilde så har jeg i grunn ikke tenkt så langt, annet enn at jeg ønsker en falsk vegg i front, slik at fremre høyttalerrekke blir skjult, også ønsker jeg å legge opp kabler for det fremtiden måtte by på av lydformater.

Plan fremover:
    • To av veggene er delvis platet med OSB, da de skal stive av ytterveggen. På den ene veggen skal platene fjernes helt (har platet på den andre siden i stedet), og på den andre skal de halveres. Poenget med dette er å redusere sannsynligheten for "tripple leaf effect"
    • Plukke ned isolasjonen i bjelkelaget og gå over samtlige gjennomføringer (el og vvs) og tette med fugemasse
    • Bjelkelaget (30cm I-bjelker) er i dag isolert med 15cm glava. Dette skal økes til 30cm
    • Veggen mot vaskerommet består av et enkelt lag gips. Isolasjonen her skal fjernes, gjennomføringer tettes og det skal limes på et lag gips til i bakkant. Til dette skal jeg bruke DG-A2 dempelim.
    • Har en del trekkerør som går fra teknsik rom inn til HK. Disse er per i dag ikke lagt korrekt, så disse må re-legges til korrekt lokasjon.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-hjemmekino-planl-sning-png
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-hjemmekino-planl-sning-png  

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kunne jeg tenke meg å følge opp med en ting jeg dveler litt over i disse dager.

Over hjemmekinoen er det bjelkelag som er belagt med gulvspon og parkett. Burde jeg ta meg jobben med å lime på gipsplater i underkant (bruker i så fall dempelim til dette) for å få minsket gjennomtrenging av lyd? Det er per i dag ganske lytt, men tror mye vil hjelpe bare jeg får fuget alle gjennomføringer skikkelig, samt isolert litt ekstra.

Synes det er skikkelig hatarbeid å plukke ned all isolasjonen og knote med gips og fandenskap, så vil helst slippe. Men lyddemping er viktig, så blir ikke helt klok på hva jeg skal gjøre. I tillegg er det et kostnadselement i dette. Har ikke ubegrenset med penger, og dette dempelimet koster flesk...

Hva hadde forumet gjort?

Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt!

Slik jeg har forstått er prinsippet for lydisolering å etablere en lufttett dobbeltkonstruksjon og la disse være så mekanisk avkoblet fra hverandre som mulig. Enkelt forklart kan man si at graden av veggenes luttetthet; avstand mellom de to veggene i dobbeltkonstruksjonen; samt tyngden på hver av disse er med på å bestemme hvor god lydisoleringen blir. En form for dempemateriale (glava/rockwool) og gjerne en spalte med luft er lurt å ha mellom for å stoppe reflektert lyd inni dobbeltkonstruksjonen.

Det kan kanskje være greit å lese gjennom byggforskseriens hefte: "727305 - Forbedring av lydisolering med rom i rom-løsninger" før du setter igang med prosjektet.

Hvis du ønsker maksimal lydisolering av rommet er det også greit å tenke på at lyden forplanter seg gjennom gulvet. Derfor kan det være lurt at 'rom-i-rom gulvet' hviler på noe som kan stoppe vibrasjoner fra å forplante seg til resten av huset. XPS demper dessverre dårlig. Da er det kanskje lurt å bruke f.eks. U-boats fra AVShop eller trinnlydplater fra Rockwool/Glava i tillegg.

Lykke til med prosjektet!
    Sist endret av Stratosen; 02-13-2016 kl 16:37

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspillene!

Har lest gjennom anbefalingen til SINTEF, og jeg tror at slik jeg planlegger å gjøre ting langt på vei oppfyller anbefalingen. Gulvkonstruksjonen er nok ikke ideell, men det er ikke så lett å få til noe annet uten at det spiser for mye høyde. Å bygge opp et nytt bjelkelag er det simpelthen ikke nok plass til, og da ville jeg heller ikke fått noe glede av den vannbårene varmen som er lagt. Er heller ikke særlig lysten på trinnlydplater, både pga høyden og pga oppvarming (dårlig evne til å lede varme fra varmefordelingsplater). Kunne kanskje fått noe effekt ved å bruke en lavtbyggende gummimatte (ala Acoustiblok), men det koster i overkant mye.

Legger ved et par bilder som viste utgangspunktet før jeg ble ferdig med sponplategulvet.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-img_0018-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-img_0019-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-img_0018-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-img_0019-jpg  

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg limte gipsen mot bjelkelaget med Tec-7 og fuget med silikon. Brukte ikke dempelim... Du kan også evt. bruke lekter i stedet for tec-7, men jeg hadde cc30 så det ble vanskelig.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennede! Jeg gleder meg til fortsettelsen :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt mye de siste dagene, og kommer til å gå for gips også oppunder eksisterende bjelkelag. Bedre trygg enn lei seg (fritt oversatt fra engelsk). Blir en drittjobb...

Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Jeg limte gipsen mot bjelkelaget med Tec-7 og fuget med silikon. Brukte ikke dempelim... Du kan også evt. bruke lekter i stedet for tec-7, men jeg hadde cc30 så det ble vanskelig.
    Mener du å holde gipsen på plass med lekter som skrus fast i bjelkelaget? Det kan være en fordel for meg, så ikke jeg skrur i vannrøra som går i gulvet over.

Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Spennede! Jeg gleder meg til fortsettelsen :-)
    Takk for det, det gjør jeg og

Runder av med noen bilder fra byggingen/rivingen:

Gulvlegging in progress. Har ikke ferdigbilde...
    ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-gulvlegging-jpg

Avstivende plater som må fjernes for å unngå "tripple leaf effect" (veggen er i stedet platet på den andre siden). Både skrudd og limt, så litt herk å få ned, men med brekkjern og multikutter går det meste. Mangler ferdigbilde...

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-st-ttevegg-1-jpg

Og her et ferdigbilde etter å ha halvert platen på en annen vegg med samme formål som beskrevet ovenfor. Her kunne jeg ikke plate på motsatt side, så måtte ta til takke med å skråkutte den.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-st-ttevegg-2-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-gulvlegging-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-st-ttevegg-1-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-st-ttevegg-2-jpg  
    Sist endret av ttorneby; 02-22-2016 kl 21:35 Begrunnelse: Skrivefeil

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du limer gips i himlingen må noe holde det under trykk mens limet tørker. Har du plass kan du skru lekter i press mot gipsen ved å skru de på skrå inn mot bjelkene. Jeg fikk ikke plass til dette da jeg hadde cc30 og fikk ikke drillen i mellom. Jeg lagde meg noe DIY pressgreier med snekkerklemmer og noe 2" lekter. Har dokumentert det et sted i tråden min.

Brukte først noe monteringslim fra Biltema. Dette forpestet hele huset og gipsen falt ned igjen for et godt ord. Gikk så over på Bostik lim som fungerte greit. Platene satt litt bedre. Endte opp med Tec-7 til slutt da dette limet er så bra at platene kunne nesten henge alene uten press. Fuget alle kanter med brannakryl.

[QUOTE=ttorneby;2033366]Har tenkt mye de siste dagene, og kommer til å gå for gips også oppunder eksisterende bjelkelag. Bedre trygg enn lei seg (fritt oversatt fra engelsk). Blir en drittjobb...

Mener du å holde gipsen på plass med lekter som skrus fast i bjelkelaget? Det kan være en fordel for meg, så ikke jeg skrur i vannrøra som går i gulvet over.

/QUOTE]
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du sendte meg PM i dag.

Prøvde å sende deg noen meldinger via meldingssystemet til avforum men vet ikke om de kom frem. Kom ikke til sendte meldinger i hvert fall.

PM meg på facebook så kan vi ta det der.

mvh
    Ronny Rødahl

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært stille her en stund, men det betyr ikke at ingenting har blitt gjort, selv om det ikke har skjedd så mye med selve kinoen.

Jeg har lenge savnet et skikkelig arbeidsbord, og i høst bestemte jeg meg for å bygge meg en "Paulk Total Station". Dette var ikke gjort på null komma niks, så når jeg fikk gulv i hjemmekinoen ble dette prosjektet flyttet inn for ferdigstillelse. Det tok noen uker med sporadisk kvelds- og helgearbeid, men er nå omsider ferdig. Laget meg også en liten "jig" for å kunne skjære isolasjon med rette og pene kutt.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-1-pts-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-2-pts-med-isolasjonskuttejig-jpg

Og mens jeg har puslet der nede har jeg gått og gruet meg til jobben jeg har foran meg, nemlig liming av gips mot eksisterende himling + tetting av alle gjennomføringer. Her ser dere hvorfor (skulle det være noen tvil; all isolasjon må ned, og det er et skikkelig rottereir med kabler og rør i alle retninger):

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-3-mareritt-1-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-4-mareritt-2-jpg

Helgen før påske fikk jeg handlet og båret inn gips, så nå var det ingen vei tilbake. Har også vært innom NCMS på Høvik og fått med meg et par spann DG-A2 som skal brukes som lim (PS til andre som skulle lure: Jeg var usikker på om DG-A2 var egnet som lim, og om det kunne bære vekten av gipsplater uten å bruke skruer. Alt tyder på at det er det. Jeg har limt en liten testbit på 6x8cm med kryssfiner mot en annen kryssfinerbit, og den sitter som støpt. Denne lille biten klarer fint å bære min egen vekt. Jeg tar derfor sjansen på å kun lime. Har vannbåren varme i sponplatene, og vil ikke risikere å punktere noen rør).

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-5-gipsplater-pa-plass-jpg

Jeg tenkte å begynne med å tette mellom himling og den ene naboveggen. Der ser det slik ut:

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-6-utgangspunkt-gipsing-jpg

Da var det bare å knekke i gang med å sette opp spikerslag, samt skjære ut gips i passende størrelser. Jeg laget meg en liten mal som ble benyttet i serieproduksjon.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-7-spikerslag-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-8-spikerslag-rundt-ventilasjonsr-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-9-tilpassing-av-gips-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-10-gipsing-ferdig-jpg

Nå gjenstår det kun 3 fakk til, deretter fuging rund baut, også skal jeg lime på en bit gips utenpå med DG-A2, før jeg omsider skal i gang med himlingen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-1-pts-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-2-pts-med-isolasjonskuttejig-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-3-mareritt-1-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-4-mareritt-2-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-5-gipsplater-pa-plass-jpg  

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-6-utgangspunkt-gipsing-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-7-spikerslag-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-8-spikerslag-rundt-ventilasjonsr-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-9-tilpassing-av-gips-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-10-gipsing-ferdig-jpg  

Sist endret av ttorneby; 03-29-2016 kl 20:27 Begrunnelse: Skrivefeil

11. Liker Stream, Danke har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Status etter helgas innsats:

Alle fakk har fått ett lag gips og godt med fugemasse.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-1-jpg

Godt at dette ikke blir synlig. Ikke særlig pen fuging...

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-2-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-3-jpg

Limt og skrudd på ett lag gisp til med DG-A2 i mellom.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-4-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-5-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-1-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-2-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-3-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-4-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-5-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min kalender finnes det to sesonger; det er innesesongen og det er utesesongen. Utesesongen begynner når snøen går og varer frem til kulde/snø igjen gjør det lite trivelig å jobbe med uteprosjektene mine. Av den grunn har det vært veldig stille her i et halvt års tid, men nå er igjen tiden inne for å ta fatt på hjemmekinoprosjektet.

Begynner med en ting som gnager meg, og kanskje kan noen av forumets medlemmer komme med noen innspill eller råd.

Jeg har innsett at jeg bør finne en løsning for å kunne kjøle ned rommet. Ventilasjonsanlegget alene vil ikke ha tilstrekkelig kjølende kapasitet, og selv i den kalde årstiden er temperaturen i rommet høy, til tross for at jeg ikke har noen aktiv oppvarming. Men, da melder det seg noen utfordringer som må løses:

1. Jeg har forstått det slik at rørene som går mellom innedelen og utedelen på en luft-luft varmepumpe er av metall. Hvordan sikrer man i så fall at ikke vibrasjoner i innerskallet forplanter seg utover via de stive rørene? Prinsippet bak rom-i-rom er jo nettopp mekanisk adskillelse...
    2. Den ene veggen som er aktuell å montere en varmepumpe/AC på ligger under bakkenivå. For å få en gjennomføring som kommer over bakkenivå må jeg helt opp på høyde med bjelkelaget. Å føre rør fra det punktet og ned til en innedel kan vanskelig gjøres uten flere bøyer, og dersom rørene er stive ser jeg ikke for meg at disse kan trekkes gjennom i ettertid. Men slik jeg har forstått det så sitter disse rørene fast på innedelen, og da kan ikke disse legges klare før veggen kles igjen.
    3. Siden innedelen plasseres lavere enn gjennomføringen ut, så vil jeg måtte finne en løsning for å kvitte meg med kondensvann

Hvordan har andre løst disse flokene?

14. Liker Stratosen har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kommet så mye lenger med løsningen på AC-problemet, men har noen tanker og funn jeg kan dele videre:

For det første; Det er kun et fåtall av varmepumpene som har fungerende AC når det blir en del blå ute. Av varmepumper har jeg funnet noen fra Panasonic som går ned til -15, men dersom man vil gå lavere, så blir det rein AC som gjelder. Selv om jeg bor i et kaldt strøk, så tenker jeg at -15 får være ok.

Hva angår gjennomføring tror jeg kanskje jeg skal klare å få det til hvis jeg borrer et hull i toppen av muren på skrå, slik at jeg kan føre et rør i vinkel utenfra og ned i kinoen. Må dog tettes godt slik at ikke vannet finner veien inn. Fuges godt både ute og inne, så håper jeg at lydisolasjonen blir noenlunde inntakt. Det er uansett ikke lydlekkasjer i den retningen jeg er mest bekymret for.

Nok om det. Har kommet litt videre i planleggingen, og vet nå hvor jeg vil ha høyttalerne, størrelse på lerret osv.

Hva angår høyttalerplassering har jeg støttet meg på veiledningen til Dolby Digital. Har tegnet inn sektoren (blå linjer) for hver høyttaler og funnet det mest optimale ut i fra der sitteposisjon vil måtte være. Frontene skulle ideelt sett vært lenger ut, men det går ikke pga rommets fasong. Planlegger å legge opp til fire takhøyttalere også, men de er ikke tegnet inn.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-yttalerposisjoner-og-synsvinkel-png

Har fundert mye på hvor stort lerret jeg vil ha, og trodde lenge at man ikke burde ha en synsvinkel på mer enn 36 grader, siden denne siden påpeker at det er det THX opererer med som maksimum. Men når jeg sjekker nettsidene til THX, så ser det ut til at de 36 gradene er for bakerste seterad, og tar jeg det litt på øyemål, så vil midtre sete i en THX-sertifisert kinosal ha ca 50 graders synsvinkel mot lerret. Det passer meg langt bedre (røde linjer i tegningen over er på 49 grader), for da kan jeg ha et lerret på 3 meters bredde (som forøvrig er det største man kan lage med DreamScreen sin V5-duk om man vil ha 16:9-format). Da blir frontveggen seende slik ut:

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-frontvegg-png
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-yttalerposisjoner-og-synsvinkel-png   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-frontvegg-png  

16. Liker Stratosen har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg lovet dere snegletempo, og snegletempo har det blitt. Er nå så godt som ferdig med å lime på gips i bjelkelaget over kinorommet, og har begynt på den ene veggen som også skal få samme behandling. Det er selvsagt mer behagelig å jobbe på en vegg enn et tak, men her er det til gjengjeld en del veggbokser for stikkontakter som må behandles, så det vil nok ta litt tid.

Ellers kan jeg nevne at jeg har kommet litt videre i planleggingen av en kjøleløsning. For det første har jeg overkommet både klaustrofobi, kattepiss og kattemøkk når jeg ålet meg under terrassen for å finne ut hva som var de faktiske forhold på utsiden av hjemmekinoens yttervegger. Der kunne jeg med glede konstantere at det var mer plass enn jeg hadde trodd, nok til at jeg kunne få til en gjennomføring i veggen uten å måtte bore i vinkel. Har også hatt en varmepumpemontør på befaring, og av han fikk jeg låne et beist av et bor som hjelp meg å komme gjennom 35cm Jackon thermomur. For andre som skulle gå med liknende planer kan jeg berette om det jeg lærte:

• Gjennomføring for varmepumpe bør være på 60mm+
    • I følge varmepumpemontøren var det ikke krav til dedikert kurs.
    • På Panasonic sine AC-løsninger er den elektriske tilkoblingen på ytterdelen
    • Ytterdelen bør helst ha 90cm høyde tilgjengelig, slik at ikke isdannelser under utedelen forplanter seg opp i vifta

Nå venter jeg bare på lyst og tid til å ta fatt på veggen. Gleder meg til den dagen jeg kan bygge ting opp

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blitt en evighet siden siste oppdatering. Når det omsider blir tid til hjemmekino, så prioriterer jeg å bygge. Har skjedd ganske mye siden siste oppdatering, så har litt å rapportere.

På tampen av påskeuka så ble jeg ferdig med å lime på gips mot eksisterende bjelkelag og innvendig vegger, samt tetting av alle kriker og kroker ut fra rommet. Deretter har det blitt bygget opp et nytt rom med nye vegger og nytt tak. I tillegg er det lagt opp en del elektrisk frem til teknisk rom. Lar bildene tale for seg.

Veggene er bygget opp med 98mm stendere på CC60. Stenderne er limt og skrudd til toppsvill og bunnsvill for å unngå vridninger. Taket har fått 98mm bjelker på CC30, slik at jeg seinere kan henge opp ting i taket uten at det blir for mye svai. Tak og vegger som grenser mot innervegger har fått ett lag OSB, ett lag fibergips, DG-A2 akustisk lim og til sist vanlig gips. Vegger som grenser mot yttervegger har fått vanlig gips i stedet for fibergips, ellers helt likt. Alle overganger er behørlig fuget med silikon. Det har gått med nærmere 40 tuber av diverse typer fugemasse så langt.

Nå blir det en del sparkling fremover før jeg må få laget kasser i taket hvor det skal trekkes kabler, fordeles friskluft/avtrekk, samt luftsirkulasjon til teknisk rom.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101348-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101331-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101403-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101354-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101340-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170611_124254-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170611_124244-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170611_124232-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170611_124222-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_152050-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_151937-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_151926-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_152015-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101348-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101354-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101403-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170611_124222-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170611_124232-jpg  

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170611_124244-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170611_124254-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_151926-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_151937-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_152015-jpg  

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_152033-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_152050-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170804_152107-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101331-jpg   ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-20170417_101340-jpg  

Sist endret av ttorneby; 08-05-2017 kl 23:56

19. Liker lygren, Stream har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått gjort veldig mye i det siste, men får aldri tid til å oppdatere her inne . I et forsøk på å gjøre det mulig så nøyer jeg meg med et lite bildebonanza spredt over flere poster.

Starter med bilder av rommet "ferdig" sparklet og grunnet:

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ferig-grunnet-1-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ferdig-grunnet-2-jpg
    Sist endret av ttorneby; 10-05-2017 kl 18:53

21. Liker lygren har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kasser i taket for ventilasjon, lys og trekking av rør påbegynt:

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-kasser-1-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-kasser-2-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-kasser-3-jpg

23. Liker lygren har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om hvordan ventilasjonen er gjort:

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventilasjon-1-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventilasjon-2-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventilasjon-3-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventilasjon-4-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventilasjon-5-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventilasjon-6-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventilasjon-7-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventilasjon-8-jpg

25. Liker lygren har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurte lenge på hvordan jeg skulle få regulert tilførselen av luft inn i kinoen. Ved null regulering ville det bli manko på luft til de øvrige rommene i huset. Landet til slutt på en DIY-ventil laget i kryssfiner, som kan åpnes og lukkes uten å gå på bekostning av lydisolasjonen.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventil-1-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventil-2-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventil-3-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventil-4-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventil-5-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-ventil-6-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ventilasjonskasse foran platet. To lag meg DG-A2 akustisk lim imellom. Innerste platelag var fibergips nærmest tilførselsrøret, og OSB-lengst unna. Gips som ytterlag over hele lengden.

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-kasser-platet-1-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-kasser-platet-2-jpg

ttorneby's dedikerte hjemmekino i snegletempo-kasser-platet-3-jpg

28. Liker Stratosen, oes, Stream, Danke har likt denne posten
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. JROddens dedikerte hjemmekino - byggeprosess
    By JROdden in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 11-16-2008, 09:54
  2. Octane's nye dedikerte hjemmekino
    By octane in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 0
    Siste melding: 07-23-2008, 03:30
  3. Snusboksens dedikerte hjemmekino
    By Snusboksen in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2
    Siste melding: 06-13-2008, 00:14
  4. Kimba`s dedikerte hjemmekino. *Planlegging startet*
    By Kimba in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 01-09-2008, 23:45
  5. Smallhandz dedikerte hjemmekino. Endelig ferdig!
    By Smallhandz. in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 115
    Siste melding: 08-16-2007, 00:04

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •