"Vågen's" nye hjemmeino, i nytt hus.

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Vågen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Vågen's" nye hjemmeino, i nytt hus.

Hei alle sammen.

Har nå flyttet inn i nytt hus, og skal begynne på Kinoen i kjelleren.

Har satt av ett rom nede, pålydene 3,8m X 4,8m og 2,6m høyde.

Huset ble overlevert med dette rommet ferdig stavet, så her skal jeg skjule det meste av kabler.

Litt i tankeboks på diverse plassering, og hvor mye kanaler jeg nå legger opp til.

Begynte i går og borre i staver for plastrør.

Rommet forklart i all enkelhet:

Ligger i ett hjørne i kjelleren, 2 av veggene vender ut med SUNDE KUB mur på 35cm.
    2 innervegger, der en er mot trappehull opp til hovedetasje, den andre mot kjellerstue og inngang.
    Alle soverom og oppholdsrom er i utgangspunktet i hovedetasje over, bortsett fra kjellerstuen.
    Alle soverom er i motsatt ende av huset i hovedetasje, så støymessig så er disse et stykke fra.
    Tenker i hovedsak at jeg må dempe lyd på innerveggene og tak.
    En innervegg som vender mot trappehullet som går opp til stue og kjøkken ,
    og innervegg som vender mot kjellerstuen.

Dette huset er jo tek10, med balansert ventilasjon, som gjør at det er lufteglipen under døren.
    Ellers så er det heltre dører med pakning.
    Ønsker i grunn og bruke denne døren, da det blir god luft i rommet av dette, og jeg får bruke ventilasjonen som den er tenkt.
    Så litt lyd vil slippe ut her.

Litt avsnitt på hva jeg tenker, så er jeg takknemlig for alle innspill nå i startfasen.

-Dobbelgips på vegger- Anbefaler dere alle veggene? eller tenker dere det er innervegger som er mest kritisk?
    -Huntonut Farmacell 12,5mm i tak, muligens med lydbøyler. ( Det er 40cm med isolasjon i stavrom-Gulvspon og laminat over)
    -Elektrobokser i veggene til 7.1 oppsett.
    -Elektrobokser i tak til 7.1.4 for fremtidens atmos og ekstra i topp av frontvegg til FRONT HIGH.
    Mulig jeg tar i på antall punkt, men tenker det er bedre med litt for mye, så jeg har alt skjult uansett hvor mye det blir etter hvert.

-Oppbygd gulv til to stoler helt bak - 20-30cm høyde på dette? Hvor mye har dere andre?
    -Frontrekke med stoler på 3 stk.

Siden huset sprakk litt i budsjett, så har jeg ikke all verden nå i startfasen til utstyr.

Bygger nå rommet, og bruker utstyr jeg har fra min mindre kino i forrige hus.

Har pdd. Dynavoice Challenger 5.1 oppsett med XTZ sub.

-Sub blir byttet - Tenker SVS Rør i hjørne bak?
    -Ekstra bakhøyttalere skal kjøpes. Vurderer her også noe Dynavoice som matcher til de jeg har.

-Jeg har 92" lerret fra før, men ønsker 106" i denne kinoen med bue.
    Mulig dette blir for stort med tanke på ca 3,5 meter avstand fra øyner på første rad, til lerret.

Kan også nevne det blir teppe på gulv.

Legger ved noen bilder, da jeg ønsker innspill på om jeg skal henge surround høyttalerene på det fremste eller bakerste alternativet på bilde.
    Det blir en av disse to. mellom disse er det lagt opp boks til "kinolampe" som lyser opp og ned. Disse blir det fire av i dette rommet, og fire spotter i taket.

Spottene skal brukes under vaskeforhold og diverse, mens kinolampene blir med dimmer, og brukes under "filmsnurring"

Legger ved et bilde av lampene også. :-)

Håper ideen faller i smak, og takker for alle innspill.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -kino-1-jpg   -kino-2-jpg  
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -bocca_envir-2wywd3hkxakpwson7pz37k-jpg 

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Er nå i fulll gang, og første lag med gips er snart ferdig. Skal sparkle skjøter, og fuge hjørnene før andre lag legges. Vil poste bilder etterhvert.

har fra før Hd ready prosjektor, men siden jeg legger alt av kabel skjult så vil jeg være fremtidsrettet når det gjelder HDMI kabel. Har tidligere hatt biltema 10m som har fungert smertefritt, men det er jo heller ikke samme kravet på Hd ready som Ultra osv.

Ønsker tips om valg av 10m HDMI. Da prosjektor etterhvert blir oppgradert.

Skal jeg gå for Supra kabel til 1199,- hos komplett, eller er det andre alternativ?

for min del så er dette penger nok for en kabel, og går opp på denne prisklassen kun pga. redsel for signaltap ved 10m

takk for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dårlige erfaringer med Biltema-kabler. Jeg fikk ikke vist full HD med 10 meter derfra. Den litt dyrere serien til Claes Ohlson fungerte bra, så jeg tror ikke man må kjøpe så veldig dyrt for at dette skal fungere. Bruker nå 15m HDMI som ble kjøpt på avshop, ca 2000kr. Den fungerer strålende.

4. Takk Vågen takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Tror ikke det blir Biltema kabelene denne gangen på meg heller. De beskriver ikke noe om hvilken versjon det er heller.
    Kun at den takler full HD osv.
    V2.0 er jo den nyeste nå, så jeg tenker det er lurt og legge opp det siden dette blir skjult opplegg. Den på Clas ser jeg er V1.4.
    Denne er sikkert god nok for meg i første omgang, men ønsker at den får ligge så lenge som mulig.

Lignende tråder

1. Nytt anlegg til bakgrunnsmusikk og "vaske/støvesuge"musikk i stuen
    By Kjetil-A in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 11-27-2014, 22:45
  2. Svar: 14
    Siste melding: 01-10-2011, 09:19
  3. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  4. Svar: 3
    Siste melding: 05-28-2009, 13:56
  5. Svar: 28
    Siste melding: 11-19-2006, 02:34

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine