hvilken akustikk anbefaler dere til 3.3mx6.6m hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvilken akustikk anbefaler dere til 3.3mx6.6m hjemmekino?

Hei,

Jeg driver planlegging av hjemmekino i min garasje med målene H2.15m x B3.3m x L6.6m. I den forbindelse har jeg drevet å sett litt rundt på akustikk løsninger. Særlig fra Vicoustics. Når jeg bruker silmulatoren på deres hjemmeside blir jeg anbefalt en Premium pakke som bildene viser nedenfor.

Akustikkplater i taket dropper jeg. For der har jeg planlagt stjernehimmel med Atmos høyttalere.

Forøvrig skal jeg ha et 7.2.4 Atmos system med Klipsch Premiere serien: RP-280F, RC-450C, RP-250S, R-115SW og CDT-5800-C II i taket, som skal drives av en Onkyo TX-NR3030.hvilken akustikk anbefaler dere til 3.3mx6.6m hjemmekino?-skjermbilde-png

hvilken akustikk anbefaler dere til 3.3mx6.6m hjemmekino?-skjermbildes-png

hvilken akustikk anbefaler dere til 3.3mx6.6m hjemmekino?-jpg

Det jeg lurer på er om dere kan si om dette kan bli en bra løsning for min hjemmekino som skal bygges i en betonggarasje? Planlagt å lekte ut med 48mm isolasjon og med ett lag gips eller mdf veggplater. Vegg til vegg teppe.

Mvh
    Thomas

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Tegningene ser veldig bra ut! Når det gjelder akustiske tiltak, ville jeg sett igjennom trådene til de store navnene her på forumet Ligger masse info der!

Lykke til!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Type tiltak avhenger av hvilke akustisk prinsipp man skal følge. Som igjen har sammenheng med bruksområde, størrelse på rom og delvis smak.

Å droppe demping av refleksjonene i taket er IMO ikke en god ide. Tradisjonelle høyttaler måler dårlig vertikalt og takrefleksjonene er ofte det som bidrar mest negativt. Jeg ville heller da dempet takrefleksjonene og laget åpninger til Atmos høyttalere. Det burde være mulig å kombinere dette med stjernehimmel også.

Jeg ser at det er tegnet inn mange dempeplater i rommet og egentlig uten mål og mening med plassering. Dette er ingen spesielt god måte å behandle et rom på. Man bør behandle spesifikke utstikkende refleksjoner med presisjon og ikke plassere noe på de andre flatene. Slik som dette er skissert så vil man få et overdrevet dødt rom og tiltakene er primært høyfrekvente uten effekt nedover i frekvens som ikke vil gi stramhet i nedre mellomtone og bass som er helt nødvendig for et virkelig bra resultat.

Bassen er fundamentet i musikken og vesentlig å få på plass aller først. Øvre frekvensområdet er enklere å behandle, men det bør brukes bredbåndete tiltak til spesifikke flater for å unngå en skjev energibalanse.

Man må også ta stilling til hvorvidt man skal optimalisere alle sitteplassene eller prioritere en eller noen sitteplasser for best lyd. Disse kolliderer nemlig til en viss grad med hverandre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Uten tvil som orso sier her; dette blir alt for mye absorbsjon, spesielt da rundt lytteposisjon. Ofte kan det være vanskelig å pinpointe de eksakte "trøblete" refleksjonspunktene som orso er inne på at selvsagt alltid er det mest optimale, så for egen del har jeg dempet fremfre del av rommet, 1,5m ut fra lerretet i vegg og ca. 2,5m ut i tak, der første del 1,5m taket inneholder 30cm rockwool og neste 1m 15cm rockwool. På sideveggene kjører jeg standard 50mm absorbenter 1,5m ut. Dette er alt jeg har av absorbsjon i rommet og føler det er mer enn nok. For å "knekke" opp lydbildet og hindre ekko ved sitteposisjon har jeg i taket fra 2,5m til ca. 5,5m kjørt skyline diffusorer med 15cm makslengde på stavene. På sideveggene har jeg ikke gjort noe foreløpig, mulig det kommer noen diffusorer der etterhvert, men bak lytteposisjon har jeg plassert en enorm QRD 1D-diffusor med dybde på ca. 35cm for å ta førsterefleksjonen. Selve lerretsveggen, som er dekt av en lydtransparent lerretsduk, er fylt med absorbsjon også for å ta tilbakerefleksjonen fra bakveggen.

Dette kort oppsummert for egen del, mitt rom er ca. 3,5x6,5m. Resultatmessig funker rommet mitt veldig bra i forhold til opplevd akustikk. Spesielt vil jeg si jeg er superfornøyd med de skyline diffusorene i taket over lytteposisjon, de løfter virkelig opplevd romfølelse flere hakk og er etter mitt syn det viktigste tiltaket i mitt rom. Har litt trøblete bassnoder her og der, så må nok til med noen bassfeller i hjørnene etterhvert.

hvilken akustikk anbefaler dere til 3.3mx6.6m hjemmekino?-hjemmekino_vendla14_qrd1d_1-jpg
    En av byggetegningene, diffusorene på veggene er imidlertid "pending"...

hvilken akustikk anbefaler dere til 3.3mx6.6m hjemmekino?-hjemmekino_14-jpg
    ...og sånn ser det ut foreløpig in real life...

hvilken akustikk anbefaler dere til 3.3mx6.6m hjemmekino?-hjemmekino_12-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for meget nyttige tips så langt

Lignende tråder

1. Hvilken forsterker anbefaler dere til meg?
    By esbandos in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-11-2012, 15:01
  2. Hvilken TV anbefaler Dere meg?!
    By rudythefall in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 2
    Siste melding: 01-11-2012, 02:32
  3. Hvilken router anbefaler dere?
    By Spiff79 in forum AV gadgets og portabel AV
    Svar: 63
    Siste melding: 05-27-2011, 00:08
  4. Hvilken Hjemmekino reciever anbefaler dere meg?
    By Milenko in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 08-07-2009, 11:35
  5. Hvilken musikk DVD anbefaler dere?
    By moffe in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 37
    Siste melding: 10-15-2005, 13:09

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg