Bygge på huset for hjemmekino, trenger råd! *** Oppdatert med bilder ***

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  17
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge på huset for hjemmekino, trenger råd! *** Oppdatert med bilder ***

Heisann godtfolk!

Jeg har lenge lest på dette forumet uten å delta så mye, men nå har endelig tiden kommet for å planlegge et fullstendig dedikert kinorom.

Har nylig kjøpt et hus (fra 1964) som trenger renovering, og i den forbindelse har jeg lyst å bygge på huset for å få et ekstra rom som er mekanisk separert fra resten av huset.

• Jeg ser for meg å ha 2 eller 3 rader med 4 seter på hver rad. Så derfor trenger jeg vel litt ekstra takhøyde for oppbygging.
    • Jeg kommer til å ta høyde for Dolby Atmos/DTS X
    • Ønsker separat teknisk rom for ventilasjon og annet teknisk utstyr

1. Hvor mange kvadratmeter trengs? 50?
    2. Hva slags utforming synes dere et slikt rom ha? Bredde, lengde, høyde?
    3. Hva mer trenger jeg å tenke på i forbindelse med planleggingen?

Gleder meg til å komme i gang!

****** Oppdatering ******
    Har nå lagt til bilder av huset ved overtakelse tidligere i høst (okt. 2015), samt utkast til "bunkers" under plenen.
    -g7-01-jpg

-g7-03-png

3 rader med denne sofaen (i en annen farge)
    AMERICAN 4-SETER KINOSOFA, Deep Purple 15 - Fnky-Furniture.no
    -lb10dp4fb_06-jpg
    Foreløpig utkast (14.01.2016)
    -underground-01-jpg
    Oppdatert utkast (18.01.2016)
    -underground-02-jpg -underground-03-jpg

-Stian
    Sist endret av monqo_B; 01-18-2016 kl 12:16 Begrunnelse: Nytt utkast (18.01.2016)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dette ikkje skal vera "storstova" til nabolaget, så tykkjer eg 50kvm høyres mykje ut. I alle fall om det er snakk om innvendige mål.

Dersom det er tenkt til bruk for familien og vener, trur eg du kjem langt med 2 rader, og evt høve til i setja eit par saccosekkar fremst på golvet.

Eg har i dag 3,6m breidde på rommet mitt, men kun 2,95m breidd der fråntrekka står (pga ei pipa). Det er litt i knappaste laget. Til mitt bruk drøymer eg om eit rom med om lag 4m breidde og 5-6m lengd. Altså kring 25kvm vil vera nok for meg.

For nybygg reknar ein om lag 25 000kr/kvm. Gjer du ein del arbeid sjølv, ikkje har dyre rom som kjøkken og bad i tilbygger, kan det kanskje tenkast at du hamnar på halvparten? Då kostar 50kvm 625 000kr. Setter du bort qarbeidet, kanskje nærare millionen?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arve Hundsbeth har jo bygd et tilbygg på ca 50 kvm litt på samme måte som trådstarter tenker hvis jeg har forstått dette riktig.
    Vil anta at kinoen hans ville kostet ca 1 mill å bygge med håndverkere hvis jeg skulle gjettet. Kanskje han kan gi noen tips.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

4. Takk monqo_B takket for denne posten
    Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at tepper har standard-bredde på 4 meter :-) Som du veit ble vår kino nøyaktig 4m på milimeteren i bredden. Lengden er litt lengre.

Vil tro 4-5 meter i bredden holder, men vil nok anbefale å bygge høyttalere inn bak lerret, da trenger du kanskje ca 6-7 meter i lengden som minimum om ikke bakrekken blired rygg i veggen bak som hos meg.

Edit: Vår er vel 22-24 kvm, du kan vel da se at 50 kvm blir i meste laget. Da må du kanskje opp i utstyrspris for å få samme lyd som med kanskje 30-35?

6. Takk monqo_B takket for denne posten
    Liker monqo_B har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode innspill så langt. Selv om jeg ikke spurte om kostnader osv, så er det jo greit å høre om hva andre har budsjettert med i lignende prosjekter.

Jeg har funnet noen ressurser på nettet der det nevnes "trapagon" (alle flater er utformet som trapes). Utforming av rommet på denne måten gir langt bedre akustisk utgangspunkt enn f.eks. et rektangulært rom. Dette betyr at ingen av flatene (tak, vegger, gulv) står 90 grader mot hverandre. Er det noen som har erfaring med dette?
    -ulitmate_trapagon-png
    Perfect Home Cinema Dimensions - Design the perfect Room.

Siden jeg i dette prosjektet har så godt som ingen begrensninger på hvordan jeg utformer rommet, så heller jeg veldig mot å gå for denne varianten. Men ja, 50 kvm blir kanskje litt i største laget, men kanskje rundt 40 kvm blir greit

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du tenkt tanken på å ha mer enn ett rom?

Er mange fordeler med å ha et eget teknisk rom, samt et sted å oppbevare eventuelle fysiske media. Enkel tilgang til kjøleskap med kald drikke, eventuelt en bar er jo heller ikke å forakte. Av de hjemmekinoene jeg har besøkt, så tenker jeg at Hunsbedt sin er tilnærmet perfekt. Personlig ville jeg kanskje hatt større plass til film enn det han har, men det er vel kun fordi jeg har rundt 3000 DVD/BD som tar plass.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 kvm høres jo veldig bra ut. God avstand til vegger i alle retninger, noe som burde være veldig positivt. Kanskje tenke litt høyde på taket også, slik at det står i forhold til lengde og bredde?

Tror du vil finne mye hjelp her:
    Cardas Room Setup Guide
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

10. Takk monqo_B takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Har du tenkt tanken på å ha mer enn ett rom?
    Ja, jeg nevnte det som et av punktene mine.

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    50 kvm høres jo veldig bra ut. God avstand til vegger i alle retninger, noe som burde være veldig positivt. Kanskje tenke litt høyde på taket også, slik at det står i forhold til lengde og bredde?

Tror du vil finne mye hjelp her:
    Cardas Room Setup Guide
    Ja, jeg har sett litt på denne siden også

Flere plasser jeg har lest nå som nevner omtrent Lengde = 2,6 x Høyde og Bredde = 1,6 x Høyde.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE

Flere plasser jeg har lest nå som nevner omtrent Lengde = 2,6 x Høyde og Bredde = 1,6 x Høyde.[/QUOTE]

De målene gir vel en del utfordringer i bassen?
    Har selv hatt de målene med 3,8 bredde 2,4 takhhøyde og lengde 6,2.
    Når det gjelder bass så var det nesten umulig å skape en god lytte posisjon.Veldig store dipper i bassen.

Hadde bare en sub den gangen og da var det bare ett sted i rommet som låt bra.
    Flyttet jeg litt på hodet ble lyden helt feil.

Men kunne sikkert løst dette med flere subber slik jeg har i dag.

Har egentlig samme mål i dag med 2,3 som takhøyde.Men med en vinkel stue,så har enda større utfordring i dag.
    Men løste det med 4 subwoofere.

Men høres ut som et kjempe prosjekt dette,og regner med at det ikke er slike "små"utfordringer som vil stoppe deg

13. Takk monqo_B takket for denne posten
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør bygge så stort som du kan. Størrelse er mye viktigere enn såkalt golden ratio.

Jeg ser ingen fordeler med slike trapeser. Det skaper ikke mindre romnoder og det skrår ikke tilstrekkelig til at man minimerer refleksjoner. Skal man virkelig unngå stående bølger, så må det bygges rom og rommet og det krever enda mer størrelse og budsjett.

15. Liker monqo_B har likt denne posten
    Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det kan være fornuftig å sette opp et budsjett litt tidlig i planleggingsfasen. Det er supert med så stor kino som mulig, men husk at økt størrelse genererer mange andre ekstra kostnader. Byggekostnad er bare en del av utgiftspostene. Større rom krever mer av det meste: kraftigere høyttalere, kraftigere forsterkere, mer lyssterk projektor, større lerret, flere seter, mer belysning, større overflater som skal behandles akustisk, lenger kabler, osv. osv.

Gleder meg til å følge prosessen med planlegging og gjennomføring! Håper du legger ut mange skisser/tegninger og bilder etterhvert som tankeprosessen og prosjektet går fremover! :-)

17. Liker monqo_B har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er bildet av huset slik vi overtok det tidligere i høst:
    -g7-01-jpg

Her er flyfoto med grenselinjer (fra finn.no)
    -g7-02-png

Her er et forsøk på 3D-modell fra Sketchup (ja, jeg er rookie i dette programmet foreløpig, hehe)
    -g7-03-png

3D-modellen viser planlagt påbygg (en ny loftsetasje altså). Den viser også et tilbygg på vestsiden som er ca 15 kvm. Her tenker jeg en trapp ned til den oransje "bunkersen" som er tenkt å bli kinoen. Komplett under jord og plen altså.

Tilbygget ønsker jeg skal inneholde både dør fra huset (stua), samt en ytterdør så gjester kan komme direkte på besøk til kinoen uten å måtte gå gjennom huset først. Har også lyst å få til et lite toalett der også.

Bunkersen må inneholde et teknisk rom på ca 8-10 kvm til ventilasjon og annen elektronikk, samt popcornmaskin osv

Hva tenker dere om dette? Gjennomførbart?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du allerede fått "ok" fra en entreprenør angående bunkersen?
    de er ikke så veldig glade i betongkonstruksjoner som ligger for seg selv helt under bakken.

Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert med bilder! Dette ser spennende ut! Jeg ville ikke vært så redd for at entrepenører har motforestillinger. Om finansiering er på plass vil det nok heller være godkjenning som kan være den største bøygen.

Dersom du ikke allerede har gjort det, bør du undersøke om dette er gjennomførbart i forhold til reguleringer hos din kommune. Hvilken kommune bor du i?

Du kan undersøke dette enten ved å gå med skissene til en arkitekt som kan ta en forhåndskonferanse med plan- og bygningsetaten i din kommune, eller ved selv å gjennomføre denne forhåndskonferansen med kommunen.

21. Takk monqo_B takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stratosen Vis post
    Supert med bilder! Dette ser spennende ut! Jeg ville ikke vært så redd for at entrepenører har motforestillinger. Om finansiering er på plass vil det nok heller være godkjenning som kan være den største bøygen.

Dersom du ikke allerede har gjort det, bør du undersøke om dette er gjennomførbart i forhold til reguleringer hos din kommune. Hvilken kommune bor du i?

Du kan undersøke dette enten ved å gå med skissene til en arkitekt som kan ta en forhåndskonferanse med plan- og bygningsetaten i din kommune, eller ved selv å gjennomføre denne forhåndskonferansen med kommunen.
    Jeg har vært hos kommunen flere ganger allerede angående påbygget (loftsetasjen), både sammen med arkitekt og alene. Saksbehandleren som har mitt område er veldig ålreit å snakke med. Utrolig serviceinnstilt og behjelpelig. Jeg skal innom der i dag også for å spørre ham litt mer om nettopp denne "bunkersen". Så jeg kommer til å oppdatere denne tråden i senere i dag tenker jeg

Angående entreprenør så er jeg heller ikke så bekymret. Jeg har allerede både graving/grunnarbeid, samt støping av såle, vegger og tak på plass. Venter i grunn bare på godkjennelse fra kommune. Regner imidlertid med at igangsettelse ikke vil bli før den nye loftsetasjen er på plass. Så det kan nok drøye minst et halvt år, kanskje et helt år...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk dessverre ikke pratet så lenge med saksbehandleren i går, men han var veldig positivt til prosjektet. Dette skal jeg nok få gjennom hvis jeg bare planlegger godt nok

Jeg har forespurt pris for grunnarbeid fra han som skal hjelpe meg med gravemaskin osv. Dette blir spennende!

Jeg skal få tegnet litt bedre skisser i Sketchup og legge ut her.

24. Liker larserikO, Stratosen har likt denne posten
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg postet dette på avsforum.com også. Litt mer aktivitet der ser det ut til
    Planning dedicated underground home cinema - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

Kommer selvsagt til å oppdatere denne tråden her på avforum.no også fremover.

26. Takk Stratosen takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et utkast til mål på bunkersen, hva tror dere? Blir det for smalt med ca 60 cm på hver side av sofa?
    (Ikke korrekt sofa som er lagt inn her da..)
    -bunker-3-jpg
    Det blir 3 rader med denne sofaen (i en annen farge)
    -lb10dp4fb_06-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    60 cm på hver side går helt fint, jeg har den sofaen over i et rom på 430 og det går greit når jeg forskyver sofaen litt vekk fra center

29. Takk monqo_B takket for denne posten
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er disse målene 'innsiden av betongen' eller innsiden av akustikktiltakene/akustikkveggen? (Husk å ta høyde for at sidehøyttalere og akustiske tiltak vil bygge litt ut fra veggen.)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 08-02-2012, 16:36
  2. Bygge hjemmekino
    By Kjetil100 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 08-11-2010, 14:48
  3. Skal bygge opp hjemmekino for første gang - trenger hjelp
    By mactore in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 12-22-2008, 01:19