Bygge på huset for hjemmekino, trenger råd! *** Oppdatert med bilder *** - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  14
Like Like:  17
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 61
    Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, Dolby sine retningslinjer sier Top front og Top Rear som anbefalt. Men som sagt finnes det flere posisjoner å velge på bla Front height, som også fantes på DTS Neo:X og Audyssey DSX, og som altså da er kompatible med de. Front height er også kompatibel med Auro 3D.

Så altså de 5 på gulvet har akkurat samme retningslinjer for både Atmos og Auro 3D, og front height er kompatible. Og etter DTS:X firmware updaten nå i vår, vil også Rear height være kompatible mellom Atmos og Auro 3D. Dermed kan du ha et oppsett for Atmos, Auro 3D og DTS:X.

PS: i Auro 3D er VOG, eller Top surround(midt i taket over lytteposisjon) valgfritt. Faktisk anbefaler de kun den om du har en stor hjemmekino.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

2. Liker monqo_B har likt denne posten
    Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Ikke lyst å lage tråden til monqo_B til en tråd der man diskuterer de forskjellige surround formatene og høyttaler oppsett. Så er helt kort, Aura 3D skiller seg kraftig i forhold til alle andre formater i forhold til høyttaler plasseringer vis man skal følge formater fult ut. Det krever høyttalere i 3 nivåer, der nedre nivå er i øre høyde med nesten som et vanlig 5.0 oppsett, så et mellom nivå som skal være nesten oppunder taket med høyttalere er plasser på linje med nedre nivå, så øvre nivå som er høyttalere i taket.
    Vi er jo her for å diskutere, og dette er en diskusjonstråd for planlegging, så jeg setter stor pris på all diskusjon som kan relateres til prosjektet mitt

Dette var helt innafor, BEF

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Og ja, jeg kjører doble Atmos AVR, for å klare flere enn 7.1.4, og kjører litt ulike kanaler til hver. Litt mer styr, men det funker.
    Her er et svar som en på AVSforum.com til ditt oppsett:
    Dolby Atmos speaker config for 3 rows - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews
    Whist the AVRs don't stop you doing this it's not a great solution.

Reason is that the each AVR has no knowledge of what the other is doing during the decode process.

It's the decode process where the audio objects are mapped to available speakers (positioned in 3D space). The available speakers are specified in the AVR configuration.

It's safe to say that the 3D location of the object if PROPERLY decoded (e.g. in a single processor) will be different than your perception of the 3D location in a dual AVR setup (since you will hear two objects, one from AVR1 and one from AVR2).
    Hmmm.. Hva er din oppfatning av dette?

Jeg antar at det som sies her kan være litt riktig. Men jeg antar samtidig at dine to recievere vet ganske godt hvor i rommet dine høyttalere er (avstand og ca plassering), og derfor kan styre når lyden skal bli spilt av i de forskjellige høyttalerne.. Eller?

Jeg har i hvertfall VELDIG lyst å teste ut noe lignende som det du har satt opp. Har lyst å fylle hele rommet med lyd fra alle kanter!

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av monqo_B Vis post
    Her er et svar som en på AVSforum.com til ditt oppsett:
    Dolby Atmos speaker config for 3 rows - AVS Forum | Home Theater Discussions And Reviews

Hmmm.. Hva er din oppfatning av dette?

Jeg antar at det som sies her kan være litt riktig. Men jeg antar samtidig at dine to recievere vet ganske godt hvor i rommet dine høyttalere er (avstand og ca plassering), og derfor kan styre når lyden skal bli spilt av i de forskjellige høyttalerne.. Eller?

Jeg har i hvertfall VELDIG lyst å teste ut noe lignende som det du har satt opp. Har lyst å fylle hele rommet med lyd fra alle kanter!
    Ja, det er jo det som er "problemet" med denne løsningen, de vet ikke om hverandre. Men i praksis funker dette over all forventing.

Det var to grunner til at jeg gikk for denne lønsingen.
    1. Full Atmos og full Auro oppsett, uten å måtte ty til config load fra PC hver gang man skulle bytte format.
    2. Front wides i native Atmos. Som kjent med 7.1.4 limit, kan du ikke ha 7.1 på gulvet, 4 i taket OG wides.

Denne lønsingen ordnet både disse tingene og masse mer. Hvis du leste innlegget du linka til, skjønner du hva jeg mener.

Men det er ulemper også.
    Pris. En ekstra AVR, mer høyttalere, osv
    Oppsett. Det begynner å bli mye greier, ledninger, koblinger, osv.
    Bruk. Må ha to remoter. Dette løser jeg med Harmony Ultimate, der jeg har lagt inn egne knapper til volum. Den slår også på alt i rett rekkefølge.
    Synking. Det KAN være problemer med timingen mellom to AVR's, noe som gjør at det høres ut som ekko. I mittt tilfelle der Denon sender et urørt fullt signal via HDMI ZONE2, har dette gått bra. Men må tas med i problemstillingen.
    Åsså tar jo 2 AVRer mer plass enn 1.

Med alt dette kan jeg vel ikke si at jeg vil varmt anbefale et slikt oppsett, med mindre du er litt gal, slik som jeg er.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

6. Takk monqo_B takket for denne posten
    Liker monqo_B har likt denne posten
    Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å se Home Theater Geeks - Episode 233 "Acoustics for immersive Audio":

https://twit.tv/shows/home-theater-g...utostart=false

Mye nyttig informasjon for ditt prosjekt!

8. Takk monqo_B takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan B Vis post
    Ja, det er jo det som er "problemet" med denne løsningen, de vet ikke om hverandre. Men i praksis funker dette over all forventing.

Det var to grunner til at jeg gikk for denne lønsingen.
    1. Full Atmos og full Auro oppsett, uten å måtte ty til config load fra PC hver gang man skulle bytte format.
    2. Front wides i native Atmos. Som kjent med 7.1.4 limit, kan du ikke ha 7.1 på gulvet, 4 i taket OG wides.

Denne lønsingen ordnet både disse tingene og masse mer. Hvis du leste innlegget du linka til, skjønner du hva jeg mener.

Men det er ulemper også.
    Pris. En ekstra AVR, mer høyttalere, osv
    Oppsett. Det begynner å bli mye greier, ledninger, koblinger, osv.
    Bruk. Må ha to remoter. Dette løser jeg med Harmony Ultimate, der jeg har lagt inn egne knapper til volum. Den slår også på alt i rett rekkefølge.
    Synking. Det KAN være problemer med timingen mellom to AVR's, noe som gjør at det høres ut som ekko. I mittt tilfelle der Denon sender et urørt fullt signal via HDMI ZONE2, har dette gått bra. Men må tas med i problemstillingen.
    Åsså tar jo 2 AVRer mer plass enn 1.

Med alt dette kan jeg vel ikke si at jeg vil varmt anbefale et slikt oppsett, med mindre du er litt gal, slik som jeg er.
    Jeg har lest den posten, flere ganger

Og ja, er fullt klar over alle punktene du lister opp her, både det med pris, oppsett, ledninger, koblinger, osv osv... Til og med det med å være litt gal.. Eller.. det er vel ikke galskap? Jeg velger å kalle det lidenskap

I'm all in!

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Klar anbefaling når en skal til med et ambisiøst prosjekt; lag en plan "slack" i tillegg til hovedplanen, eventuelt prøv å sette opp en mulighet for å ta byggingen i flere nivåer... Selv ble det til at jeg droppa podie, utsatte styring, utsatte en del akustikktiltak samt satte en laaaang hold på en tiltenkt "custom build" sofa som jeg har kjøpt inn spesialstoff til osv osv... På en annen side; ting har blitt forlatt pending siden jeg var "ferdig" for 3 år siden, så hadde jeg hatt ork er det jo alltid bedre å gjøre seg ferdig med så mye som overhode mulig. Poenget er uansett at det kan svare seg å ha en totalplan samt en alternativ en som gjerne gir deg tilgang til rommet mens kreftene (igjen) bygges opp.

Når det gjelder Atmos, tror jeg 4 høyttalere i taket vil holde lenge, der du gjerne legger fokus på partiet i front og bak rad 1-2. Bakerste rad vil du sannsynligvis ikke bruke like mye som de øvrige...?

11. Takk monqo_B takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Klar anbefaling når en skal til med et ambisiøst prosjekt; lag en plan "slack" i tillegg til hovedplanen, eventuelt prøv å sette opp en mulighet for å ta byggingen i flere nivåer... Selv ble det til at jeg droppa podie, utsatte styring, utsatte en del akustikktiltak samt satte en laaaang hold på en tiltenkt "custom build" sofa som jeg har kjøpt inn spesialstoff til osv osv... På en annen side; ting har blitt forlatt pending siden jeg var "ferdig" for 3 år siden, så hadde jeg hatt ork er det jo alltid bedre å gjøre seg ferdig med så mye som overhode mulig. Poenget er uansett at det kan svare seg å ha en totalplan samt en alternativ en som gjerne gir deg tilgang til rommet mens kreftene (igjen) bygges opp.
    Takk for anbefaling

Ja, jeg er veldig klar over at dette ikke er noe jeg kan bli ferdig med på et par helger akkurat. Det kommer til å ta tid. Men ja, jeg liker å planlegge så mye som mulig "på papiret" før jeg går i gang. Prøve å tenke gjennom så mange alternativer som mulig før jeg setter spaden i jorda. Mye mulig det ferdige resultatet ikke blir som planlagt, men ved å bruke god tid på å planlegge/tenke gjennom mulige løsninger så minsker risikoen for at mye arbeid må gjøres om igjen. Det er nå på tegnebrettet det er billig å gjøre feil. Litt verre når vegger er støpt i betong

Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Når det gjelder Atmos, tror jeg 4 høyttalere i taket vil holde lenge, der du gjerne legger fokus på partiet i front og bak rad 1-2. Bakerste rad vil du sannsynligvis ikke bruke like mye som de øvrige...?
    Ja, kommer nok til å ha hovedfokus på de to fremste radene. Og hvem vet, innen jeg skal til med elektronikk så er kanskje verden kommet enda lenger? Kanskje det finnes recievere (og anbefalinger) som tilsier flere prosesserte kanaler? Jeg kommer nemlig til å utsette innkjøp av komponenter så lenge som mulig, tror det kan være lurt

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stratosen Vis post
    Jeg vil anbefale deg å se Home Theater Geeks - Episode 233 "Acoustics for immersive Audio":

https://twit.tv/shows/home-theater-g...utostart=false

Mye nyttig informasjon for ditt prosjekt!
    Oj! Tusen takk for tipset!
    Har sett noen få minutter av videoen nå, skal se helt ferdig! Dette var gode saker!

Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen! Hvordan går det med planleggingen?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen! Hvordan går det med planleggingen?

Hehe, takk som spør
    Føler jeg har fått kontroll på det meste grunnleggende nå, må bare få på plass noen kostnader osv.
    Og så må det gjøres en del andre ting med huset før jeg kan sette i gang.

Jeg starter en ny tråd når jeg går i gang med graving. Må jo ha en ordentlig byggetråd

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av meget lite imøtekommende naboer (les: veldig, veldig kranglete) kommer dette prosjektet til å drøye ganske lenge i tid, dessverre

Sånn det ser ut nå, kan dette ta minst et år før jeg kommer i gang.

Jeg holder dere uansett oppdatert dersom det dukker opp noe nytt

Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så utrolig synd! Kranglete naboer er ikke noe særlig! Får håpe de ikke kommer noen vei med klagene sine, for dette er et utrolig spennende prosjekt!

Supert om du skriver en melding i denne tråden når du evt. starter en ny byggetråd, slik at jeg kan bli oppmerksom på den.

Masse lykke til!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så utrolig synd! Kranglete naboer er ikke noe særlig! Får håpe de ikke kommer noen vei med klagene sine, for dette er et utrolig spennende prosjekt!

Supert om du skriver en melding i denne tråden når du evt. starter en ny byggetråd, slik at jeg kan bli oppmerksom på den.

Masse lykke til!
    Nei, dette er skikkelig surt i grunn. Men jeg er egentlig ikke bekymret, bare irritert over at de holder på med dette! Det eneste de kan oppnå er at det hele tar mye lengre tid.

Ja, jeg skal holde dere oppdatert både her i denne tråden, og når jeg etter hvert starter egen byggetråd

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var trist, for dette er jo virkelig et spennende prosjekt. Får håper det ordner seg raskere enn fryktet. Ser i hvert fall veldig frem til å følge med på fremgangen her.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg Vis post
    Det var trist, for dette er jo virkelig et spennende prosjekt. Får håper det ordner seg raskere enn fryktet. Ser i hvert fall veldig frem til å følge med på fremgangen her.
    Takk for støtten

Det er i grunn ikke så veldig "trist" i den forstand, men ja, litt kjipt at det skal drøye ut så veldig.
    Jeg er på ingen måte bekymret for at det ikke skal bli noe av dette, jeg er bare "litt" irritert for at det skal ta så lang tid pga noen kjipe naboer...

Men ja, skal holde dere oppdatert!

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Full støtte fra far til den naboen som ikke krangler, har samme problemet her i KRS
    Alt for mye vintage og moderne

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vessel56 Vis post
    Full støtte fra far til den naboen som ikke krangler, har samme problemet her i KRS
    Takk takk

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode nyheter!

Har nettopp fått godkjent søknad om å bygge på en etasje i Teknisk Utvalg! Så nå er det i hvert fall progresjon i DET prosjektet.
    Bunkersprosjektet må vente enda litt til, men det var veldig godt å få landet søknaden for husprosjektet nå!

24. Liker Stratosen, Hunsbedt, Vessel56 har likt denne posten
    Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snadder. Gratulerer med godkjenning. Pløyet nettopp gjennom tråden din over på AVS og må si dette får mitt av-hjerte til å dunke ekstra hardt. Sitter selv med 5,2x8,2 m2 rom til rådighet på kjellerplan hvor taket er platting utenfor kjøkkenet i andre etasje. Gleder meg til å se utviklingen på ditt prosjekt og snapper gjerne med meg noen ideer når jeg selv setter igang.

Ellers om tiden skulle gå sakte kan du ta et ekstra dypdykk i akustikkens verden hva angår dedikert hjemmekino her: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...v-ekspert.html

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 08-02-2012, 16:36
  2. Bygge hjemmekino
    By Kjetil100 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 08-11-2010, 14:48
  3. Skal bygge opp hjemmekino for første gang - trenger hjelp
    By mactore in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 12-22-2008, 01:19