Runes Agile kino - snart premiere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Runes Agile kino - snart premiere

Da er tiden endelig kommet til å bygge dedikert kino i kjeller'n.

Dette er er hjemmekino nummer 3 i hus nr 3 for meg, så denne gangen tenkte jeg å gjøre det skikkelig, men samtidig ønsker jeg ikke å overdrive eller bygge unødvendig.

Kinoen skal ligge i kjelleren på huset vårt, den ligger stort sett under bakken i 3 av veggene mens den siste veggen vender mot en kjellerstue/kontor/treningsrom.

Rommet har målene 430x469, rommet er i dag 240 cm under taket.

Se plantegning

Runes Agile kino -  snart premiere-plantegning-jpg

I dag er det et beige vegg til vegg teppe, gule vegger på sponplater og trepanel i taket.

Legger ved et par bilder slik at dere kan se utgangspunktet.

Runes Agile kino -  snart premiere-utgangspunkt-2-jpg

Runes Agile kino -  snart premiere-utgangspunkt-3-jpg

Runes Agile kino -  snart premiere-utgangspunkt-4-jpg

Legger og ved et bilde som viser hvordan inngangspartiet til kinoen er.

Runes Agile kino -  snart premiere-inn-til-kinoen-jpg

Usikker på om jeg skal gå for rom-i-rom løsning eller ikke, jeg har litt lite å gå på i bredden for å få inn en 4-seter. Det er et soverom i etasjen over slik at jeg ønsker å lydisolere i oppover.

Planen min er:

• Få på plass skikkelig ventilasjon, i dag er rommet potte tett. De to luftelukene som man ser på bildene er under bakken og tettet igjen fra utsiden(!)
    • Trekke kabling i vegg og/eller tak-kanaler.
    • Lime på ett lag eller to med gips utenpå eksisterende vegger. Så for meg å lime på dette med greenglue, men usikker på om dette har noe for seg.
    • Legge tak med lybøyler.
    • Legge flytende gulv med varmekabler og teppe
    • Lage tak-kanaler med ventilasjon, spotter og opplegg for 4 Atmos høyttalere

Elektronikk og utstyr er det som er minst bestemt og kommer nok til å bli oppdatert underveis, men slik jeg ser for meg det initiell så er det:
    • 7.2 sett med høyttalere antagelig Klipsch RF83, RC64 og noen 12" subber bra finn.no. Har noen KEF 305 som jeg ser for meg å bruke som surround i starten, evt om jeg finner noen mer passende bakkanaler fra hos Finn.
    • Yamaha RXV3900 (fra tidligere kino)
    • 265 cm bredt lerret. Har et Dreamscreen Procurve V4 16:9 ramme-lerret som jeg tenkte å kutte 36 cm på kortsidene slik at det blir 2:35:1 lerret (265x112,7 cm) istedet.
    • Panasonic PT-AE4000 hvor jeg vil bruke den motoriserte zoomen til å ha fast høyde på 112,7 cm (16:9 = 200X113, 2.35:1 = 265X113)

Jeg håper /trenger(!) på tips underveis, for dette skal bli bra!
    Sist endret av runes; 12-28-2015 kl 01:19

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Første jeg må bestemme meg for er ventilasjon.

Som nevnt er de ventilasjonslukene som er i rommet i dag tettet igjen og under bakkenivå. Jeg har derfor planer om å bore nye hull høyere opp på veggen.

Tror jeg har 4 kriterier med ventilasjonen:
    1. Det må gi god nok lufting til at 4 personer kan se film
    2. Det må være stillegående
    3. Det må se pent ut
    4. Det må slippe ut minst mulig lyd (ikke veldig kritisk ettersom det er noen meter til naboen)

Etter litt lesing og forskning så tror jeg det er 2 alternativer:

Alternativ 1. Ferdigløsning

Feks en slik AVshop.no / MITSUBISHI VL-100 Hjemmekinoventilasjon med varmegjenvinning <105 m³ / time

Eller 2 slike: AVshop.no / TwinFresh RA1-50 Hjemmekinoventilasjon med varmegjenvinning <54 m³ / time

Er det noen som har erfaring fra noen av disse? Er de stillegående nok? Skifter de nok luft? Hvilken av ferdigløsningene bør jeg i så fall gå for???

Alternativ 2 Kanalvifte:

Alternativ 2 er å gå for en kanalvifte, f.eks en slik: Flexit - Kanalvifte DF

Ser da for meg å bygge en ventil på hver sin side av rommet en passiv og en hvor jeg bruker kanalvifte med utluft. Begge ventilene vil i så fall ha lydfeller:

Jeg har hørt mange som klager på støy med slike kanalvifter. Noen som har god erfaring med å bygge kanalvifte til hjemmekino?
    Hva må jeg i så fall passe på?

Jeg ønsker å bestille betongboring så raskt som mulig så tips mottas med stor takk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du må tenke på vis du går får en vite så vil du ikke få gjenvinningen av varmen....
    så jeg ville godt får den øverste, da kan du heller kjøre den på en lavere hastighet å få mindre lyd.
    medere og overdimensjonere enn under dimensjonere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt Skal følge med på denne.

For støyen sin del så bør vel anlegget være dimensjonert slik at det ikke må gå på full effekt for å skifte ut luften, da det støyer endel mer ( som nevnt av lasse ).
    Ut i fra størrelsen på rommet så vil mitsubishien du linket kunne skiftet ut all luft i rommet på 1 time på laveste trinn, hvor støynivået på laveste trinn er 3db høyere enn oppgitt støy fra prosjektoren din.
    Dette bør være innafor kravene, både på lydnivå og effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaring fra MITSUBISHI VL-100 ?

- Holder den hva den lover mtp støy og lufting?
    - Hvordan er det med lydutslipp ut av kinoen med denne saken?

/Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så da begynner jeg for fullt på mandag.

Så da begynner jeg for fullt på mandag, dvs håndverkerne begynner på mandag. Har folk som skal hjelpe meg med grovarbeidet.

Har bestemt meg for å beholde eksisterende vegger og takpanel og heller beefe opp med akustiske tiltak i etterkant. Om det blir for lite lydisolasjon til resten av huset så får jeg heller ta en ny runde om noen år der jeg går "all-in". Nå vil jeg heller se hvor bra jeg kan få det med å velge relativt enkle løsninger og kjøpe bra utstyr brukt. Det kommer uansett til å bli dritfett.

Planen er nå ca slik:

Få opp en Miba 100 ventilator på ene sideveggen, kommer antagelig til å male den i veggfargen.

Vegger: Male vegger i "valmuefrø"
    Tak: Male tak i "sort pepper". Tenkte å legge spotskinner i taket med 3-4 ulike soner. De har noen ok grå hos Elektroimportøren, men vet noen hvor jeg kan få tak i noe som er matt sort?

Gulv: Her vil jeg ha flytende gulv med varmefolie og et mørkt teppe. Hvordan bør gulvkonstruksjonen være mtp minst mulig lydforplantning i betongen? Er det ok med refleksjonsplater, varmefolie og deppe eller bør jeg legge et lag med trinnlydplater og gulvspon først?

Anlegget blir stående bakerst i rommet og prosjektoren antagelig på hylle på bakveggen

For kabler så tenkte jeg å legge kabelgater som gulvlister.
    Er det jalla å legge strøm parallelt med høyttaler- og signalkabler? Hvor tett kan jeg legge dette? (Mtp støy).

Kjøpte forresten et par rf82 på black friday salg. Så tenkte jeg at jeg skulle få tak i en rc64 i midten. Tror jeg skal gå for to subber, hva matcher klipsch oppsettet bra?

Satser på premiære til jul!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok bra litt ambisiøst å bli ferdig til jul kanskje?

Har du tenkt på lydisolering av ventilasjon? Ser for meg at de to aggregatene du har listet opp lekker lyd som en sil.

Driver å planlegger slikt selv i min egen kino. Det enkleste er selvsagt å bore en twinfresh rett gjennom vegg, men lyden kommer til å gå rett ut ser jeg for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til jul, vi får se...... Jeg tror det kan gå....klart det blir litt pusling med akustiske tiltak og slik videre utover, men med litt flaks så kan det gå....hadde vært fett....

ift lydutslepp, jo dette bekymrer meg litt.... Naboens hus er ca 40 meter unna.... Nesten hele rommet ligger under bakkenivå, så røerene fra mibaen vil den gå ut under bakken og jeg må ha en bøy eller to på utsiden før det kommer til friluft, håper dette hjelper litt mtp lydutslepp.

Har dukket opp et spørsmål til i løpet av dagen: På avhop anbefaler de 1 cm tykk dempeplate for å bygge ut for festelistene til scenemolton. Er det noen som vet hvor man får tak i slik dempeplate?

ps: tar gjerne tips på spørsmålene uthevet i bold i posten over

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi i gang.

Kjøpte en slik i dag. AVshop.no / MITSUBISHI VL-100 Hjemmekinoventilasjon med varmegjenvinning <105 m³ / time
    Regner med den blir installert i morgen.

Teppe gikk av i dag, sammen med endel avrettingsmasse.

Runes Agile kino -  snart premiere-dag1-jpg
    Ser ut til at gulvet blir: avrettningsmasse - fuktsperre - refleksjon/dempeplate - varmefolie - gulvspon - teppe
    Sist endret av runes; 11-30-2015 kl 23:46

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dag 3

Da er gulvet rettet opp med avrettingsmasse, hull og oppheng for Miba'n på plass og 2 Ethernet kabler er strukket i ytterpanelet på huset (har kablet cat6 i alle oppholdsrom i huset).

Runes Agile kino -  snart premiere-dag3-jpg

Jeg er litt stressa på lydutslipp fra ventilasjonen, håper at 2 90graders bend vil hjelpe. Ventilasjonen vil komme ut under en trapp, så jeg kommer til å ha godt med isolasjon rundt rørene.

Runes Agile kino -  snart premiere-dag3-2-jpg

Bestilte og en grå 4 seters American fra fnky.no i dag, håper den kommer før jul.
    Sist endret av runes; 12-03-2015 kl 15:00

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan får jeg bildet på høykant?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

farge på plass, varmekabler på plass, opplegg for ventilasjon på plass

Vi fikk i dag malt første strøk på vegger og tak og tror dette blir meget bra:

Runes Agile kino -  snart premiere-img_1393-jpg

Vi skal ha scenemoltion på framveggen, men som dere ser av bildet under så er det et hjørne som er bygd ut for å skjule rør. Litt usikker på om jeg skal kle dette i scenemoltion eller om jeg skal ha det malt grått. Hva mener herrefolket?

Runes Agile kino -  snart premiere-img_1394-jpg
    (hvordan får jeg bilder på høykant???)

Gikk for granittfarget teppe på gulvet:

Runes Agile kino -  snart premiere-img_1392-jpgRunes Agile kino -  snart premiere-img_1391-jpg

I morgen kommer elektrikker, og deretter litt mer maling.

RF82 står og venter, RS52 i posten. Jakter på et par RB61 og et par egnede subber (SVS PB12 eller noe slikt)

Har og bestemt meg for å bygge en Klipsch RC82 etter modell "grandis"
    Sist endret av runes; 12-10-2015 kl 00:31

Newcomer alias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut. Jeg ville nok ha kledd utforingen også med scene molton, det vil skjule den slik at den ikke blir et uromoment på front veggen. Flott teppe ligner veldig på det jeg har lagt i min kino.
    Sist endret av alias; 12-09-2015 kl 22:20

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette og bra progresjon!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grovarbeidet er ferdig

Da er det gjort litt siden sist.

Status:

Teppe er på plass, lister med kabelskjulere er på plass, veggene er malt i rett farge, ny dør er på plass, endel elektrisk er på plass og ventilasjon er på plass.

Runes Agile kino -  snart premiere-img_1401-jpg

Runes Agile kino -  snart premiere-img_1400-jpg
    ...kan noen forklare meg hvorfor bildene blir rotert feil........????.....

Erfaringer så langt:
    - Vetilasjonen støyer mer enn forventet, det er 2 modus og det er kun lav-modus som kommer til å blir brukt. Det at den skal gjøre varmegjennvinning skjønner jeg ikke helt, det kommer iallefall kaldluft ut av den nå....
    - De malte kabel-gulv-listene ser bra ut.

Kontakter og den vetilasjonsboksen skal få annen farge etterhvert.......

Planen nå er:

Lys:
    Få opp spots i taket. Har bestillt 4 stk av disse:

Tenkte å montere de på siden i taket 2 forran og to bak, med 2 dimbare soner med Nexa system

Scenemolton:
    - Planen er å ha dette på frontveggen og 50 cm ut i rommet. Først tenkte jeg å bruke tapetlim, men jeg har psyket ut på dette. Har hørt litt for mange historer om at det er vanskelig å få pent. Prøvde å få noen proffe malere til å ta det, men de bare lo av meg og sa at jeg garantert kom til å klage etterpå.

Så jeg har endt opp med å kjøpe monteringslistene fra AVshop:

Disse bygger litt ut, så for å unngå at duken blir hangende slapt så bør det fores med ca 1 cm tykt materiale. Her tror jeg jeg har kommet opp med noe genialt: Liggeunderlag fra Biltema!

Disse har antagelig optimale lydegenskaper og koster 60 kr pr kvadratmeter.... limer disse opp på veggen og kler veggen deretter med scenemolton.

Lydabsorbsjon:
    Har handlet in 6 50 mm Rockfon industrial Black som jeg tenkte å kle med kinoplakater i stoff. Om noen har en oppskrift på hvor man bestiller og hvordan man designer slikt stoff så hadde det vært fint.
    - Håper på å få bestillt stoff nå, slik at dette kan bli et romjulsprosjekt.

Det er selfølgelig endel annet snacks igjen, men har fremdeles troa på premiære i romjula!

Tar gjerne imot tips, råd og kommentarer underveis.... bedre å få kritikk nå enn senere.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så tråden din i dag og har lest den med stor interesse. Skal selv i gang med et lignende prosjekt i løpet av våren. Er svært interessert i å høre om hvor mye støy det er fra Mitsubishi VL 100 i rommet, og hvor mye lyd som slipper forbi den og ut av rommet.

Angående akustiske tiltak anbefaler jeg sterkt å lese artiklene på www.lydogakustikk.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivalos: Beskrive hvor mye den støyer er ikke lett..... Om du bor i nærheten så kan du gjerne få komme å høre på den......Støyen fra Mitsubishi VL 100 er som sagt betydelig, man kan stille den inn i 2 nivåer. I nivå 1 bråker den omtrent som en baderomsvifte, dette nivået egner seg ikke til stille filmer eller til behagelig opphold i rommet. I nivå 2 bråker den omtrent som en gaming-PC eller en Benq W1070. Jeg ser for meg at nivå 2 er OK på film, men det kunne gjerne vært mindre støy. (NB: Jeg er veldig var på støy og er av typen som bytter kjøleskap om det ikke er knyst stille)

Kinoen min er etter mottoet: Best mulig, men raskt levert og ikke overkill. Fra start av byggeprosess til premiære skal det ta ca 1 mnd. Jeg begynte 30.11 og skal bli ferdig i romjula.

Jeg har derfor f.eks. ikke bygd nytt tak eller vegger og valgt spotlamper istedenfor integrerte takspots. Jeg bygger dette for å få det best mulig NÅ og vil da ha et utgangspunkt for evt framtidige forbedringer. Det er f.eks. meget mulig at jeg senere legger nytt tak med lyhimling innebygdt ventilasjon, atmos høytalere og integrarte spots.

For de av dere som syssler med prosjektmetodikk eller SW-utvikling så tror jeg vi kan si at kinoen blir bygdt etter agile prinsipper.

Ang lydtiltak; jeg har ingen ambisjoner om at liggeunderlagløsningen min skal gjøre underverker, men jeg må uansett fore ut 1 cm på veggene bak scenemoltonen. Liggeunderlag fra biltema er billig per kvm samtidig som jeg er ganske sikker på at de har bedre lydmssige egenskaper på frontveggen enn gips eller sponplater.

Status er:
    - Spotlamper i taket er på plass, dimmes i 3 soner (forran, bak og midten). Nexa systemet virker ikke helt stabilt, hver sone består av 2 mottagere og det er litt tilfeldig å dimme det synkronisert.
    - Har bestillt et stk trykk fra spoonflower.com til å kle en av Rockfon platene med. Bestiller en og en for å komme under momsgrensa. Venter på resultat av denne før jeg evt bestiller flere.

Neste steg:
    - Få opp liggeunderlag og scenemolton på frontveggen
    - Stikkkontakter til subber
    - Male ledningsskjulere i taket
    - Montere opp lerret
    - Montere opp prosjektor
    - Installere høyttalere
    - Finne løsning for senterstativ
    - Lage akustikkplater

Har forøvrig lagt inn bestilling på 2x1x12 XTZ Cinama subber og en XTZ room analyzer Pro II

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang lydtiltak; jeg har ingen ambisjoner om at liggeunderlagløsningen min skal gjøre underverker, men jeg må uansett fore ut 1 cm på veggene bak scenemoltonen. Liggeunderlag fra biltema er billig per kvm samtidig som jeg er ganske sikker på at de har bedre lydmssige egenskaper på frontveggen enn gips eller sponplater.
    Tenker du på rent akustisk i forhold til demping?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenker at 1 cm liggeunderlag med scenemolton utenpå kan fungere akustisk sett bedre enn ren gips på frontveggen. Men dette er ikke som noen erstatning for andre akustiske tiltak.

det blir satt opp i morgen, så om noen mener dette blir helt feil så rop ut NÅ!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes Vis post
    Ja, tenker at 1 cm liggeunderlag med scenemolton utenpå kan fungere akustisk sett bedre enn ren gips på frontveggen. Men dette er ikke som noen erstatning for andre akustiske tiltak.

det blir satt opp i morgen, så om noen mener dette blir helt feil så rop ut NÅ!
    Feil og feil, vil ikke si det. Men, og det er nok et ganske stort men, om liggeunderlaget er porøst nok til å la lydbølgen passere gjennom seg, bli reflektert i gipsen bak, og starte på veien ut igjen. Så vil det nok først være minimalt målbart fra ca 8600 Hz og oppover. (Siden en kvart bølgelengde ved 8600hz er ca samme tykkelse som liggeunderlaget). Og det er jo da bare en kvart bølgelengde, skal du opp på en halv så er du på over 17000hz og fremdeles har du ikke særlig demping, selv ved ideelle forhold. Samt at jeg er redd liggeunderlaget er for tett, og opptrer som tynnere enn det faktisk er. Men jeg vil mer enn gjerne at du prøver, gjerne med målinger før og etter, ville ikke vært første gang jeg blir motbevist. :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Runes "DIY" 2-veis klone prosjekt - "nytt" delefilter!
    By runethechamp in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 39
    Siste melding: 09-14-2010, 17:53
  2. Svar: 20
    Siste melding: 08-30-2008, 15:57
  3. Hjelp til tips og råd til kino proskjetet i kjellern
    By Skar89 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 12-18-2007, 21:57
  4. Kino i kjellern
    By tomclancy in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 10-28-2007, 01:27
  5. Jon Runes hjemmekino prosjekt (Planleggingsfase)
    By jonrune in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 17
    Siste melding: 09-01-2006, 10:31

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •