Dedikert hjemmekino under planlegging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Florø
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dedikert hjemmekino under planlegging

Heisann
    Vi påbegynner snart bygging av garasje, der vi ønsker å utnytte deler av annen etasje til hjemmekino. Det blir også et lite kontor og toalett der, men størrelsen på rommet som blir tilgjengelig vil være 5 x 6 meter (kanskje 5 x 6.5 meter)

Det ser ut som at høyttalervalget ender på 3 x Klipsch KL-650-THX foran, 4 x Klipsch KL-525-THX bak og 2 x KW-120-THX subber. I taket skal jeg ha inn 4 stk KL-7800-THX.

Det blir satt en Klipsch KA-1000-THX forsterker på subbene, og resten av høyttalerene blir tilkoblet 1 x Rotel RMB-1575 femkanals effektforsterker og 3 x Rotel RB-1572 stereo effektforsterkere. Jeg har fremdeles ikke bestemt meg for prosessor eller kabling.

Jeg ønsker å gå for lydtransparent lerret, og montere frontene bak lerretet. Litt av tanken bak høyttalervalget er å kunne skjule høyttalerene. Jeg har også et eldre oppsett som jeg skal ha inn i dette rommet, men som ikke skal skjules. Det består av Sonus Faber Cremona i front, Cremona senter, Cremona subwoofer, og Auditor bakhøyttalere, altså et 5.1 sett. Dette brukes sammen med en Rotel RSP-1098 prosessor og Rotel RMB-1095 effektforsterker. Dette settet skal brukes til musikk, enkelt og greit. Klipsch-settes som skal skjules skal brukes til film.

Jeg har også sett litt på møblene til AVshop, og synes de elektriske reclinerene ser bra ut. I utgangspunktet har jeg lyst på en 3-seter, og heller sette inn en enklere kinorad bak i rommet, litt høyere opp enn de elektriske stolene. En varmepumpe vil sørge for oppvarming. Lydisolering vil jeg gjøre så godt jeg får til innen rimelighetens grenser. Det finnes ingenting i bygget som jeg trenger å bekymre meg for lydmessig (ingen soverom eller lignende), men jeg vil naturligvis ikke at naboer skal forstyrres.

Når det gjelder projektor så vil jeg inntil videre bruke den jeg har i dag, en Benq W1300.

Det jeg lurer mest på nå, er igrunn planlegging i forhold til det elektriske. Tanken min er å legge opp bokser for fremtidige muligheter og høyttalerplasseringer, og jeg er veldig interessert i innspill på dette. Er det noe jeg bør tenke på som jeg ikke har tenkt på, dimensjonering av rør og bokser, plassering, hva skal trekkes (strøm, høyttaler, signal, tv, osv), hvilke feller må jeg passe på og så videre?

En annen ting, hva gjør folk med gromme høyttalerkabler? På Sonus Faber har jeg MIT Terminator 1 hvis jeg ikke husker helt feil, og de er det forholdsvis grov størrelse på. Er ikke noe særlig å få gjennom et 20mm K-rør, men er det andre gode måter å gjøre det på? Eller er det bare å legge et og et rør (til hver kabel) som er stort nok, og ta kablene rett ut av veggen der man ønsker?

Takker for innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høres ut som et kjempemorro prosjekt fin størrelse på rommet og høyttalere !

Hvis du ønsker gromme kabler av en viss dimensjon så er det vanlig å legge et rør til hver høyttaler med utgang der du ønsker dem ja.

Lignende tråder

1. Ny hjemmekino under planlegging.
    By Yoshy- in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 59
    Siste melding: 05-31-2017, 12:59
  2. Planlegging av ny hjemmekino
    By Killi in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 38
    Siste melding: 08-15-2016, 00:10
  3. Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino
    By Midas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4