Skåra "bygger" en slags hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skåra "bygger" en slags hjemmekino

Har flyttet inn i nytt hus (rekkehus desverre ) og må få på plass en mancave, får nok dra på som jeg vil hvert skuddår...
    Kommer ikke til å gidde å ta den helt ut med rommet siden naboene vet hvor ringeklokka mi er allerede! (Har ikke koblet opp kinoanlegget enda)

Men alikevel holder jeg på å lage meg en form for hjemmekino i et relativt lite rom på L355 X B335 med stor takhøyde, 350-400cm. Den ene veggen er i bunn og grunn dekket av vinduer, grovt sett 300cm høye fra gulvet og tar hele lengden av rommet.

Veggen inn mot nabohuset hsr det blitt satt opp en lettvegg som har ca 20cm inn til "ytterveggen" for å kle inne en bærebjelke, hul og fæl, har vurdert å rive den ned, men igjen kvier jeg meg for å gjøre drastiske tiltak i rommet når jeg har naboen klistert intill.
    Planen er å ha lerret på denne veggen som nå fronthøyttalerene og tvbenken står, blir 92" DreamScreen V5 siden 100" blir akkuratt for stort for HW65 på såpass kort kasteavstand.

Subben min er jeg redd for at jeg ikke behøver å tenke på hvor jeg skal plassere engang.

Akustikken i rommet er helt krise, selv om det nå er møblert og har lagt teppe på gulvet er det helt sinnsykt flutterekko.
    Har ikke turt å dra frem Umik-1 og REW, men det skal snart måles.

Det som skal\må gjøres med rommet er:

1. Stenge ute alt lys, er nå plissegardiner, men disse hinder kun innsyn. Har planer om scenemolton for å få dempet lyd samtidig. Kommer ett eget gardininnlegg.

2. Dempe ekko i rommet. Planen der er i første omgang å få på 3-4 50mm 60cmx120cm rocofonplater hengende på høykant bak sofa, disse er det planen om å kle i bildelerretstoff slik at det bare ser ut som bilde. Evt. ett bilde som er oppstykket, helst med eget motiv\filmrelatert.
    Tar gjerne i mot tips til hvor dette kan bestilles! Lager så rammer selv og mekker til.

*Får desverre ikke rotert bildene som jeg vil
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_1781-jpg   -dsc_1782-jpg   -dsc_1780-jpg   -dsc_1783-jpg   -dsc_1785-jpg  

Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Temaet her er gardiner.

Vil få stengt ute lys og dempet mest mulig lyd til minst mulig pris!

Problemet her er at vinduene er så sinnsykt store\høye. Ferdiggardiner finnes ikke. Og der det kan bestilles blir det fort veldig dyrt!
    Har sjekket rundt i butikker og på nett, fant et par plasser jeg kunne bestille til overkommelig pris, fikk hjem stoffprøver, men de stoffene de lever er veldig tynne, får stengt ute lys, men ikke noe mer.

Ble så tipset om scenemolton, må bli 300g\m2 siden det er å få i 3 meter bredde, prisen på dette vil ikke bli så avskrekkende.
    Nå har jeg aldri sett scenemolton så aner ikke hva slags stoff det er, er generelt ikke så bevandret i stoff!

Men, det må jo festes på en måte, ser at det finnes klyper\kroker, noe som ser veldig lettvint og greit ut. Men er redd for at det fort kommer for langt ut i fra veggen slik at lys vil lure seg forbi og opp mot taket.

Har funnet diverse opphengsmetoder som jeg vurderer, men har ingen erfaringer med det.

Dobbel gardinstang.
    RÄCKA / HUGAD Dobbel gardinstangkombinasjon - IKEA

Opphengskorker
    RIKTIG Gardinkrok - IKEA
    SYRLIG Gardinring med klemme og krok - hvit - IKEA

Alternativ skinneløsning:
    Kanskje det beste hvis jeg får laget til oppheng\innfesting slik at skinnen henger rett på veggen.
    KVARTAL Gardinskinne, 3 spor - IKEA
    KVARTAL Veggbeslag - IKEA

Er veldig åpen for forslag.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_1775-jpg  
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Lignende tråder

1. Phylloscopus bygger sin drømmekino - "SLUTT"BILDER!
    By phylloscopus in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 133
    Siste melding: 01-11-2014, 19:48
  2. Foreløpig ferdig:Nitro bygger Powerbuy 12" sub med 15" Slave
    By Nitro in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 49
    Siste melding: 05-05-2008, 14:04
  3. Hva slags lydutstyr bruker de egentlig på en "ekte" kino?
    By Rinders in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 15
    Siste melding: 02-22-2008, 15:04
  4. Svar: 35
    Siste melding: 10-09-2007, 18:14
  5. Hva slags komponenter trengs for en skikkelig "HTPC"
    By joasgull in forum Generell HTPC
    Svar: 6
    Siste melding: 08-01-2005, 18:16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder