Separat bjelkelag uten rom-i-rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Separat bjelkelag uten rom-i-rom

Hei,

Grunnet mye lydlekkasje opp fra kjellerstua vår valgte vi å rive taket for å bygge det mer lydisolerende. Etter å ha tatt ned panel og dobbel gips fant vi ut at taket faktisk var bygget med separat bjelkelag. Vel og bra ettersom dette i teorien skal være mer effektivt enn lydbøyler, men konstruksjonen hadde nok ikke vært helt god (man kan lett høre vokalen i stuen oppe når lyden nede er 100 dB), så jeg mistenker at det ikke er gjort helt etter boka.

De separate bjelkene som ligger oppå grunnmuren ligger f.eks. flere steder oppå den samme grunnmursvillen som gulvbjelkene. Er dette riktig? Bør det være gummi e.l. mellom bjelken og grunnmursvillen?
    Separat bjelkelag uten rom-i-rom-tak1-jpg

På en vegg er også begge bjelkelag spikret fast i den samme kantbjelken. Er dette riktig? Bør bjelkelaget til himlingen kuttes av så det ikke når frem til kantbjelken? Hvordan sikrer man at de isåfall ligger stødig?
    Separat bjelkelag uten rom-i-rom-tak3-jpg

Her er en av himlingsbjelkene festet rett i en gulvbjelke som står på tvers i et hjørne. Det forstår jeg er feil, så her må jeg tenke ut en alternativ løsning sammen med snekker.
    Separat bjelkelag uten rom-i-rom-tak2-jpg

Noen som har tips? Jeg har googlet, men ikke funnet noen god beskrivelse av hvordan et slik separat bjelkelag egentlig skal konstrueres når man ikke bruker rom-i-rom løsning.

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er ikke jeg en ekspert innen lyd transplasjon, men jeg er en tømrer som driver med rehab av eldre hus.
    Kan fortelle deg at det ikke er luftet mange tanker på å få lyden til å stoppe i etasjeskillet der.
    Taket er senket med et ekstra bjelkelag grunnet ujevnheter og svai i eksisterende bjelkelag som synes godt fra undersiden, så de ville nok rette av taket. Attat så letter det trykket på de eldre eksisterende bjelkene med å gjøre det slik, man får mindre svai i etasjen over.
    (hadde det vært tenkt på å fjerne lydtransplasjon oppi det skille der så har man feilet stort.)

Skal lyden stoppe i skillet så kan ikke de gamle og de nye bjelkelagene stoppe i samme ramme.
    Den beste løsningen for deg er å riv det nye bjelkelaget, så få oppi lydbøyler og lekter.
    Finn det laveste punktet, begynn 5mm nedom det laveste punktet i taket.
    Det er viktig at det nye undertaket blir flytende så det ikke festes i vegger.
    Isolasjon og lyddempene guffe i alle hjørner å sprekker gjør seg før taket lukkes med gips og lyd-hemmende guffe.

Det er den beste løsningen uten å gå løs på vegger og ikke minst du beholder størrelsen på rommet.
    Sist endret av tOOmyH; 10-08-2015 kl 17:26 Begrunnelse: x antall skriveleifer...
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Huset er fra 1980 (noe kjellerstuen bar preg av stilmessig), så her har det neppe vært gjort noen rehabilitering. Det vi ser er originalkonstruksjonen, så jeg må anta at motivasjonen med konstruksjonen har vært lydisolering, også ettersom dette er stuen i en utleieenhet. Men som du sier er det ikke akkurat prikkfritt utført.

Vurderer lydbøyler, men tenkte først å finne ut av hvordan det separate bjelkelaget egentlig skulle vært utført. Når du sier de ikke skal stoppe i samme ramme, hva skal det nedre bjelkelaget stoppe i? Ligger det fritt på grunnmuren uten feste i ramme/vegg eller løses det på annet finurlig vis?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    Takk for svar!

Huset er fra 1980 (noe kjellerstuen bar preg av stilmessig), så her har det neppe vært gjort noen rehabilitering. Det vi ser er originalkonstruksjonen, så jeg må anta at motivasjonen med konstruksjonen har vært lydisolering, også ettersom dette er stuen i en utleieenhet. Men som du sier er det ikke akkurat prikkfritt utført.

Vurderer lydbøyler, men tenkte først å finne ut av hvordan det separate bjelkelaget egentlig skulle vært utført. Når du sier de ikke skal stoppe i samme ramme, hva skal det nedre bjelkelaget stoppe i? Ligger det fritt på grunnmuren uten feste i ramme/vegg eller løses det på annet finurlig vis?
    Et separat bjelkelag som skal ha en funksjon, MÅ være isolert fra eksisterende bjelkelag. Det betyr at det skal være nye toppsviller, som ideelt-sett da er på toppen av "nye vegger". Gitt at man ikke har mulighet til å bygge ordentlig rom-i-rom, er den beste løsningen uansett å benytte lydbøyler og dobbelt lag med gips.

Jeg prøvde å finne noen bilder av hvordan jeg gjorde det i min kino, men bildene virker dessverre ikke....http://avforum.no/forum/av-rom-konst...g-slutten.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du lyisolere her så er det vel ikke nødvendig å fjerne noe bjelkelag?? Bare skru fast lydbøyler i eksisterende brjkelag isloere, og legge dobbel gips i ytt tak??

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runes Vis post
    Skal du lyisolere her så er det vel ikke nødvendig å fjerne noe bjelkelag?? Bare skru fast lydbøyler i eksisterende brjkelag isloere, og legge dobbel gips i ytt tak??
    Om jeg skjønte dette riktig, tror jeg trådstarters poeng var å finne ut av hvordan et separat bjelkelag burde vært satt opp for maksimal støyisolerende effekt, ikke hvorvidt en skal benytte lydbøyler eller ikke (som førøvrig er det enkleste slik etasjeskillet ser ut nå).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak Vis post
    Om jeg skjønte dette riktig, tror jeg trådstarters poeng var å finne ut av hvordan et separat bjelkelag burde vært satt opp for maksimal støyisolerende effekt, ikke hvorvidt en skal benytte lydbøyler eller ikke (som førøvrig er det enkleste slik etasjeskillet ser ut nå).
    AK har rett. Jeg har bl.a noen høye vinduer som gjør det litt knotete med lydbøyler (ettersom taket kommer lavere og ned forbi rammen på vinduene). Jeg har et separat bjelkelag fra før som er litt tvilsomt utført, så jeg er på jakt etter en beskrivelse som gjør at jeg kan modifisere det litt sånn at det blir bedre.

Det er særlig en ting jeg lurer på, og det er om himlingsbjelkene kan ligge løst på eksisterende vegger eller om de må festes på noe vis? Med to lag gips hengende i seg ligger det vel ganske rolig, eller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s971001 Vis post
    Det er særlig en ting jeg lurer på, og det er om himlingsbjelkene kan ligge løst på eksisterende vegger eller om de må festes på noe vis? Med to lag gips hengende i seg ligger det vel ganske rolig, eller?
    Tja, jeg tror vel at jeg vill festet de noe. Trenger ikke være noe voldsomme greier, for som du skriver vil gipsen binde de fast, men husk at det i et hjemmekinorom kan være ganske saftige trykkbølger når bassen gjør sitt.

Lignende tråder

1. Bygge kasser i bjelkelag til takhøyttalere - isolering mm.
    By haakolizer in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 01-03-2012, 17:01
  2. Lydbøyler eller ekstra bjelkelag?
    By RuneW in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 08-09-2010, 00:13
  3. Lydisolering, bjelkelag, _få_ muligheter
    By M-sport in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 02-26-2009, 00:46
  4. separat linjeutgang for sub??