Kjøling av hjemmekino -trenger man det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøling av hjemmekino -trenger man det?

Planlagt utgangspunkt: Dedikert 20kvm hjemmekino med ventilasjon i form av luftekanal inn og ut mot resten av huset eller evt. mot utsiden av huset via MiniVent el.l. Tilluft vil altså ha tilnærmet vanlig romtemperatur. Alt av teknisk utstyr vil være plassert utenfor hjemmekinoen (bortsett fra høyttalere og projektor).

Frisk luft og avkjølt luft er jo to forskjellige ting. Er veldig usikker på om jeg skal ta meg bryet med å installere air condition i tillegg til lufting. Selv om det har blitt diskutert en del rundt ventilasjon og kjøling er jeg nysgjerrig på andres erfaring rundt dette:

-Dere som ikke har kjøling/air condition i deres hjemmekino: Savner dere dette?
    -Dere som har kjøling/air condition i deres hjemmekino: Brukes den?
    Sist endret av MicroHT; 09-29-2015 kl 23:47

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke tvingende nødvendig med aircondition i ditt tellfelle, da du har mesteparten av utstyret plassert utenfor kinoen. Men hvis dere ofte er mange, og projektoren står mye på, kan det bli en del varme. Spesielt når rommet er såpass lite.

I første omgang ville jeg ha brukt ei kvalitetsvifte, som skifter all luft i rommet minst 4-6 ganger i timen. Det vil si (for ditt rom) ca 50 kubikkmeter x 4-6, ca 250 kubikkmeter i timen. Dette bør vifta du velger klare. Da vil du unngå klam og dårlig luft.
    Jeg har et rom på ca 90 kubikk, og har en vifte som kan klare ca 350 kubikkmeter i timen. På sommeren kjører jeg den på fullt når vi er fem-seks stk i kinoen med projektor på. På vinteren kjøres den på 10-20 % effekt. Viften drar inn uteluft gjennom passive inn-kanaler, og ut i gjennom et vifterom via dempekanaler til utsiden. Har også muligheter for å kjøre luften inn i huset, men har foreløpig ikke prøvd dette.

Jeg har også aircondition, men dette brukes bare for å kjøle ned lufta i teknisk rom. En fordel med aircondition i kinoen, eller en varmepumpe-innedel, er at den også kan ta fuktighet fra lufta, og rense lufta for støv. Dette kan være en fordel inne i kinoen. På den andre siden er jo ulempen litt støy, og selv om nyere pumper går stille, vil det virke forstyrrende.

Ett rent vifteanlegg med dempekanaler er så og si lydløst. Med to-tre inntaksventiler og ditto utkastventiler, vil heller ikke trekk merkes. Hos meg kan ventilasjonen kun høres når den er på maks. Målinger viser at grunnstøyen i kinoen da er på ca 33dB. Projektoren, som er fabrikkmålt til 22dB, "bråker" faktisk mer enn ventilasjonen. Så tenk litt på støy uansett hv du velger.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

3. Liker MicroHT har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg melder meg litt på her.

Er selv igang med et kinobygg av typen minimalistisk, dvs små høyttalere og relativt lite effekt i den forstand. System Audio og Marantz receiver pluss et par aktive sub og selvsagt projektor.

Rommet er dog lite, 12kvm som blir lydisolert etter alle kunstens regler. Ventilasjon er selvsagt, men har jeg også behov for pumpe?

Det blir ikke plass til mer enn tre personer her, og i 95% av tiden blir jeg sittende alene med min sære musikksmak og enda særere fotballsmak (Tottenham)

Noen der ute med like liten kino som har noe input? Litt surt å bruke nærmere 20 store på noe man kanskje ikke får bruk for, men kanskje enda surere å bruke en halv milliard på noe som bare blir helt sykt ubehagelig varmt.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikkert at du trenger varmepumpe, men på bare tolv kvadrat med projektor og annet utstyr vil det fort bli varmt. Du kan prøve med en vifteløsning først, det bør ha kapasitet til å bytte 30 kubikkmeter minst fire ganger i timen. Skal du kjøle rommet blir det straks dyrere, men det finnes jo greie varmepumper med kjøleløsning til langt under 20K...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av alt jeg har brukt penger på gjennom tidene i mitt 20 kvm hjemmekinorom er varmepumpa det beste jeg har investert i. På sommeren blir det grisevarmt uten den.
    Jeg begynte med en kraftig vifte som dro lufta gjennom rommet men det hjalp heller lite før jeg fikk inn en deilig svalende varmepumpe.
    Et must for alle slike rom spesielt hvis du har projektor og eller PC/spillkonsoller.
    Det er surt å sitte å svette...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med varme i et såpass lite rom vil vel være uavhengig av elektronikken. Om tre personer skal se en hel film i rommet, vil det bli ulidelig varmt. Grunnen til det ligger i vår egen forbrenning, da hver person vil har en varmeeffekt tilsvarende mer enn en 100watt lyspære. Med projektoren i tillegg er du oppe i 5-600 watt varme. Ergo vil temperaturen bli ubehagelig høy før filmen er ferdig.

Tenk kjøling/luftsirkulasjon med en gang, så får du langt større glede av rommet.

Lignende tråder

1. Ny hjemmekino - liste over komponenter
    By roonay3k in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 09-23-2013, 15:00
  2. Kjøling av komponenter i stereobenk
    By Ironside in forum AV møbler
    Svar: 3
    Siste melding: 12-22-2010, 09:06
  3. Komponenter til Hjemmekino.
    By DrHolm in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 10