Byggetråd: Fra kjellerstue til hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Byggetråd: Fra kjellerstue til hjemmekino

Hei.

Min første handling som ny registrert her på AVforum vil være å lage denne byggetråden.
    Jeg har lest mye rundt her på forumet og vil benytte anledningen til å takke for mange gode tips og inspirasjoner.

Nå til det som skal bli den nye hjemmekinoen

Rommet er i dag en kjellerstue (3.2m x 5.75m) som skal bygges om til en hjemmekino. Den største utfordringen med rommet er en pipe som fortsetter opp i 2 etg.
    Det er ingen peis i 1 etg. så jeg vurderer å fylle pipeløpet og flytte sotluka opp i 2 etg. slik at jeg kan bygge inn hele pipen.

Naborommet er et kontor hvor jeg vil plassere alle kilder, forsterkere og liknende i et rack.

Rommet skal lydisoleres så godt som mulig, men innenfor ett middels budsjett.

Ser for meg å bygge en baffelvegg og benytte nesten hele bredden på rommet til lerret.
    Av tekniske enheter skal jeg i utgangspunktet benytte det jeg allerede har, da jeg ønsker å benytte mest mulig av budsjettet på selve rommet.
    Utstyret kan jeg alltids oppgradere ved en senere anledning.

I dag har jeg følgende utstyr:

Kilder:
    XBOX ONE
    Altibox HD-PVR tuner
    MediaCenter PC
    AppleTV

Prosjektor:
    Epson TW6100W

Forsterker:
    Maranz SR7009 reciver
    2 stk Parasound NC 2250 v.2
    2 stk Parasound NC 2125 v.2

Høytalere:

Front:
    2 stk JM Lab Electra 926

Senter:
    JM Lab Electra CC900

Back og sourround:
    4 stk - JM Lab Electra 926 (disse lurer jeg på om jeg skal bytte ut til Klipsch Reference Premiere RP-250S, men det er ikke avgjort enda)

Sub:
    2 stk - JM Lab Electra SW900

Skal selvfølgelig legge ut bilder etterhvert som prosessen går framover, og håper på gode tips og tilbakemeldinger etterhvert.

Mvh
    JOT

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reservert til senere behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reservert til senere behov 2.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reservert til senere behov 3.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

Dagens utstyr er egentlig uinteressant; det kan man alltids oppgradere. Når det gjelder rommet, derimot, gjelder det å gjøre en best mulig jobb. Men det betyr jo selvsagt også at du må tenke på fremtidig utstyr når du bygger. Det er vel lite som er mer irriterende enn at du mangler et rør, en kobling eller en stikkontakt når et nytt behov melder seg. Selvsagt er det ikke mulig å helgardere seg 100%, men det er verdt å tenke igjennom hva fremtiden kan bringe:

- Nye lydformater = flere/andre høyttalere og/eller plasseringer
    - Nye projektorer, kanskje også nye typer projektorer
    - Mulighet for å skifte ut lerret uten å bygge om hele rommet
    - Du trenger kanskje ikke platespiller i dag, men det er greit å ha opplegg for det
    - Kanskje du vil ha en hodetelefonforsterker i nærheten av lytteposisjon en gang i fremtiden (= XLR frem og tilbake i vegg?)
    - Kanskje du ønsker å rute hodetelefonsignal fra receiver/pre-pro, f.eks. nylig lanserte DTS Headphone:X
    - Strømkrevende forsterkere eller annet utstyr (= nok strøm i teknisk rom?)
    - Akustiske tiltak har du sikkert tenkt en hel del på, men husk at det lønner seg å ha et åpent mulighetsrom her også, for fremtidige tilpasninger

Det skal bli artig å følge med på utviklingen her. Jeg gleder meg til å se tegninger og bilder.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Spennende prosjekt å følge med på. Jeg har lignende mål i min kino, med høyde på 2,2m.
    Der har jeg fått plass til 3 rader med 12 sitteplasser. Hvor mange tenker du å ha?
    Jeg måtte fjerne en vedovn der, men feieluken var heldigvis på andre siden. Og siden jeg har dobbel leca pipe, kunne jeg kle igjen veggen.
    Lurt å sjekke i forkant om du kan kle igjen veggen. Jeg har lagt alt skjult i veggene med tot 8 dobble stikk i frontvegg.

Rommet har jeg satt opp med frittstående vegger og hengende tak. 2 lag med gips/mdf og lyddør. Barnerom rett over kino.

Om du har spørsmål eller ønsker tips er det bare å ta kontakt. Jeg har også mange bilder på løsninger jeg har brukt.

mvh André

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Takhøyden min 2.50, men er en H-bjelke midt i rommet hvor høyden er 2.35. Ser for meg og senke taket ca 1 cm under denne pluss å fore ned 48mm så jeg kan ha downlights og kabling uten å bryte lydhimlingen. Tar man med oppbygging av flytende gulv i tillegg får jeg en takhøyde på rundt 2.15 - 2.20.

Jeg ser for meg å ha 2 rader.
    Bakerste raden skal bygges opp på en forhøyning på ca. 30 cm.
    Jeg vil ha en 3 seter ivory fra Nettbutikk med kinomøbler og andre designmøbler - Fnky-Furniture.no på den bakerste raden og en 2 seter american fra samme side foran.

Feieluken er i dag på andre siden, men så vidt jeg kjenner til kan man ikke kle igjen en leca pipe på mer enn 2 sider? Skal forhøre meg litt med brannvesenet rundt dette. Hadde vært greit å slippe å støpe den igjen.

Angående opplegg til framtidige lydformater eller flere høytalere vil jeg legge opp til 9.2.4, men kun bruke 7.2 per dags dato.
    Skal også legge opp endel ekstra rør tiil sittegruppene for eventuelt framtidig behov. På teknisk rom har jeg lagt opp 5 stk 16A kurser med 6mm2 ledere for å minimere spenningsfallet ved høy belastning.

Gleder meg til å komme skikkelig igang med prosjektet nå kjenner jeg.

Skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder eller en sketch iløpet av dagen eller morgendagen. Skal prøve meg litt på SketchUP.

Mvh
    JOT

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jot Vis post
    På teknisk rom har jeg lagt opp 5 stk 16A kurser med 6mm2 ledere for å minimere spenningsfallet ved høy belastning.
    Imponerende! Det burde vel holde i lange baner. Har du noen ideer om hva du har tenkt å kjøre på hvilke kurser?

Jeg driver og vurderer noe a la dette selv, og lurer på om det er et alternativ å legge en større kurs til et lokalt sikringsskap, med 3-fase fra hovedsikringsskapet. Nå er jeg ikke akkurat noen elektriker, så jeg aner ikke om dette har noe for seg, annet enn at man slipper å legge så veldig mange kabler. Var dette noe du vurderte? (Jeg har ca. 10 meter fra sikringsskap til teknisk rom, så det blir en del kabling i så fall.)
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende. Ser fram til bildene dukker opp :-)

Lignende tråder

1. BJ`s hjemmekino - Byggetråd
    By bjelmert in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 62
    Siste melding: 07-31-2015, 20:10
  2. Kjellerstue hjemmekino
    By System audio in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 2
    Siste melding: 05-14-2014, 13:22
  3. Hjemmekino i kjellerstue
    By Neru in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 29
    Siste melding: 03-14-2013, 23:05
  4. Cato`s hjemmekino og kjellerstue!
    By catoen90 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 07-06-2008, 14:37
  5. Hjemmekino i kjellerstue..Forslag?
    By tomzern in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering