Den grønne snekkerboden

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  8
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den grønne snekkerboden

Hei godtfolk!

Kjøpte oss et rekkehus og i hagen fulgte det bla. med en snekkerbod på 12 kvm. Ikke all verden, men så mitt snitt i å få mitt eget prosjekt, så samboer fikk styre så mye hun ville så lenge jeg fikk snekkerboden!
    Starter derfor her med min byggetråd for en hjemmekino 7.1 kombinert med lytterom/studio.

Rommet er såpass lite at jeg tenker å kjøre Tv, men hovedfokus er å få rommet låtende så bra som mulig med dertil akkustiske løsninger.
    Boden ligger ikke i kontakt med huset og det er et stykke til naboer, så jeg bruker ikke for mye kretfter med å lydisolere rommet. Bygget har en snodig fassong med litt under 3 m brede,5 m lengde og skråtak fra 2.10-2.80 i høyde.

Jeg brukte et hjemmekinooppsett på 4.1, men i en stue som var vanskelig å gjøre noe med og en sub som knapt kunne brukes pga håpløse plasseringsmuligheter og en sofa i nullpunkt. Har nå fyllt på med noen høytalere til slik at utstyret er som følger:

Dynavoice Challenger M-65 fronter
    Dynavoice Challenger C5 senter
    Dynavoice Challenger S5 til sider og bak
    XTC 10 sub
    Onkyo 806 reciever

Billige høytalere, men låter godt til prisen og med god akkustikk har jeg troen på at de vil gjøre nytten.
    Har ikke behovet for å blåse hatten av hodet på folk, men vil heller "plasseres" midt i godlyden
    Som en test bar jeg inn det meste av utstyret, for å få et bilde av om det fikk plass og hvordan ting kunne bli.

Noen bilder av utgangspunktet:
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0369-jpg   -dsc_0370-jpg   -dsc_0371-jpg   -dsc_0372-jpg   -img_7011-jpg  

-img_7007-jpg  
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -bakover-jpg  -kant-jpg  -kant-2-jpg 
    Sist endret av kimgul; 10-02-2015 kl 23:22

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forrige eier hadde laget en liten "hems". Tenker å fjerne plankene og mot slutten bytte disse med rockwool lydplater kledt i høytalerstoff for å dempe takrefleksjoner frem til lytter og lage diffusorer over og bak lyttepossisjon.
    Første to problemene jeg følte jeg måtte ta tak i var gulv, med sprekker som man ser og ca 10 cm helling fra front høyre til bak venstre.
    Her la jeg ut lite anbud, da det er en kompetanse jeg ikke har og ville heller ha noen til å fikse det ordentlig.

Problem 2 var sidevindu. Bakvindu vil bli skjult, men sidevindu hadde jeg ikke behov for og var i veien, så jeg bestemte meg for å fjerne det. Har i utgangspunktet for mange tommeltotter (faktisk født med 3, selv om "noen" valgte å kutte vekk den overflødige mens undertegnede fortsatt ikke kunne snakke for seg), men utrolig hvor mye mer handy man blir bare man får på seg en skikkelig snekkerbukse! Anbefales til alle som skal starte prosjekt eller bare vil føle seg mere handy!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0045-jpg   -dsc_0047-jpg   -mobil-09-03-2015-1845-jpg   -mobil-09-03-2015-924-jpg   -mobil-09-03-2015-1843-jpg  

-mobil-09-03-2015-1842-jpg   -mobil-09-03-2015-1840-jpg   -mobil-09-03-2015-1837-jpg   -mobil-09-03-2015-1836-jpg  
    Sist endret av kimgul; 09-23-2015 kl 04:54

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skisse

Ser mange er flinke å tegne. Skal ikke skryte på meg den, men forsøkte å skissere opp ca hvordan ting kunne bli.
    I etterkant tenkter jeg å droppe de små akkustiske platene å istedenfor lage en snedig løsning.

Som man så så er rommet veldig smalt og det "vanlige" er vel å lage rommet for deretter å ha akkustiske plater på veggene og gjerne 5 cm med luft imellom plate og vegg. Om jeg skulle gjøre dette ville mye av den lille bredden jeg har forsvinne. Derfor tenker jeg følgende:
    Jeg tenker å lekte for deretter å ha et lag medd gips, men ved de rette stedene lage plass til egne rammer i veggen som fylles med akkustikkplater. Ok, rommet blir dermed ikke lydtett (noe det ikke trenger å være), men refleksjonspunktene vil bli dempet og jeg slipper å ha platene innover i rommet.
    En god ide eller er jeg helt på jordet?

Kabler til høytalere tenker jeg å trekke i vegg og gulv for bakhøytalerne. Tenker å trekke de gjennom hull i gulvet og opp gjennom stativet slik at disse også blir gjemt.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -kino-2-ide-jpg  
    Sist endret av kimgul; 04-04-2016 kl 23:23

4. Liker TorTorden, monqo_B har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fjerning av innmat og utbedring

Fjernet Panel (med untak av veggen bak anlegg som jeg tenker å dempe med lydplater) og tok vekk Glava fra veggen mot nabo. Fant ganske store gliper mellom platene og treverket, så valgte å fuge disse igjen. Har allerede nevnt at jeg ikke tenker voldsomt på lydisolering ,men trenger jo ikke slippe ut mere lyd enn nødvendig.
    Satte noen spiker i karmene og trakk hyssing imellom før jeg satte isolasjon tilbake. Ligger nå mot hyssingen og får derfor litt luft imellom.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1395062986734-jpg   -dsc_0160-jpg   -dsc_0171-jpg   -dsc_0177-jpg  
    Sist endret av kimgul; 10-02-2015 kl 23:27

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tette lydlekasje fra dør

Var en del lyd som glapp ut døra (satte radio så høyt den gikk og tok en lyttetest for svake punkter utenfor boden).
    En liten runde med tettningslist gjorde underverker
    Vet ikke hva man pleier, men fant ut at en saks fungerte ok med å presse inn listen der den skulle.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0166-jpg   -dsc_0170-jpg   -dsc_0169-jpg  
    Sist endret av kimgul; 10-02-2015 kl 23:29

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lekting

Som nevnt er rommet ganske så smalt, så ønsker ikke å tape flere cm enn jeg er nødt. Pga av kantene jeg har rundt prøver jeg derfor en løsning hvor lekterne kuttes noe i bunn og hviler både i bunn og på kanten.
    Lurte litt på hvordan jeg skulle få festet alle lektere etc nøyaktig da jeg jeg jobber alene, men fant fort ut at å forborre hull til lekterne gjorde jobben adskillig lettere ved siden av aktivt bruk av vater.
    Satte inn en sidehøytaler bare for å få en feel av hvordan det ville bli og om den ville stikke utenfor vegg eller ikke. Med en stofframme forran og lydplate i område rundt vil forhåpentligvis platen rundt dempe refleksjonene ifra motsatt vegg/høyttaler.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0322-jpg   -dsc_0339-jpg   -dsc_0332-jpg   -dsc_0344-jpg  
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -kant-jpg 

8. Liker Gunnar har likt denne posten
    Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan bli en kul liten kino.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

10. Takk kimgul takket for denne posten
    Liker kimgul har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål: Skal igang med gulv og har lektet med isopor imellom. Skal ha sponplater oppå og teppeflis over der, men spørsmålet er... Bør jeg feste sponplatene med skruer til lektene eller kun lime platene sammen? Hva er best i forhold til knirking i gulv ol.?
    Skal lage klaring til lekter og vegg slik at ting har sin plass, men skru eller ikke skru?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akkustikk

Tenker hele tiden på akkustiske tiltak for å få rommet til å låte størst og best mulig. Tidligere nevnt tanken om å ha åpne rom i veggen til akkustiske plater fremfor å lage tett vegg og deretter trekke akkustiske plater inn i rommet.

Ikke helt klart å bestemme meg, men heller mot å lage mine egne Flexifusorer på bakveggen ved siden av dør og kanskje en hengende på døren.

https://www.soundcontrolroom.com/sho...tic-flexifuser

Noen som har vært borte i de eller har laget noe lignende?

Alternativ å lage QRD diffuser, men tror rommet vil tjene best på kombinasjonen av diffusjon og absorbering av bakveggen

PME Records QRD Diffusor Construction

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Det blir gøy å følge dette prosjektet videre.

14. Takk kimgul takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobbes videre med gulv og stendere. Lite rom, så må flytte ting litt frem og tilbake for å få plass, men det går fremover.
    I mangel av respons fant jeg vel ut at jeg limer sponplatene, men kan ikke lime de før jeg får trukket kabler til bakhøytaler/strøm.

Noen fridager denne og neste uke, så håper arbeidslyst og inspirasjon blir værende og ikke andre ting dukker opp!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lekting

Lekting av vindu og vegg.Lekter nedre kant så akkustikkrammene hviler kant i kant til gipsvegg.
    I front av rommet blir det da hovedsaklig gipsvegg i bunn under og over rammene. Høyre vegg (som er den høyeste) blir lignende venstre vegg,men gips videre til toppen. Taket beholdes slik det er,men males når tiden er inne.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0450-jpg   -dsc_0449-jpg   -dsc_0448-jpg   -dsc_0447-jpg   -dsc_0426-jpg  

Sist endret av kimgul; 04-04-2016 kl 23:24

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med Stenderverket og liten opprydding

Første lille milepæl: Ferdig med innvendig stenderverk. (dvs, noen småting igjen, men grovrammen er ferdig).

Tok en liten opprydding av resteplank og fjerning av sagflis som lå i alle kriker og kroker. Fant det greiest å "låne" samboers gamle hårføner (fortsatt ikke merket det, så om du ser dette....sorry) og blåse kriker og kroker rene før resten ble kostet vekk.

Nederst i hjørnet i rødt er en rockwool lydplate i stoff fra Studio. Skal lage rammer og trekke de om med høytalerstoff før de plasseres på refleksjonsflater og som bassfeller osv.

Rekker ikke mere jobb idag, men en elektrikkerkammerat skal ta turen imorgen og komme med råd om hvordan jeg bør løse ting.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -rf-ner-arbeid-jpg   -rydding-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk OleM! Har troen på at det skal bli bra, men ser jo desverre at det meste tar litt lengre tid enn det man har tenkt! Håper å kunne se fillm til jul
    (selv om samboer ikke har troen på at det blir ferdig før neste sommer.......vi får se!)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pofffff, and all went black...

Gjorde min første store gompefeil idag! Stod å sagde litt med min bosch, og plutselig...... POOOFFFFF.......,så ble det stille....og mørkt!
    et lite øyeblikks uoppmerksomhet og vips hadde ledning lurt seg motsagblad. Ett litekutt i isolasjonen og sikringen røyk (automat).
    ingen større skader heldigvis,men desverre en sløv gompefeil som ikke skal gjenta seg!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -oooops-jpg  
    Sist endret av kimgul; 04-04-2016 kl 23:25

20. Liker matsijatsi har likt denne posten
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha, tipper du skvatt litt ja
    Artig å dele feil, gjør for gøy lesning!
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rammer

Litt fremgang idag og (,men er det noe jeg har lært så er det at ting tar ganske mye lengre tid enn det man først tror).

Fullført sponplateprosjektet! Var så dum at jeg i tidlig legging kuttet en plate feil slik at platen "nesten" ble ubrukelig. Var surt da jeg var gått tom for plater og hadde ikke lyst til å reise avgårde bare for å kjøpe en sponplate. Platene har not og fjær, så når man kutter vekk de, så må man begynne å improvisere. Fant derfor frem sagen (den tidligere nevnte bosch) og fikk kuttet vekk en del av tykkelsen langs kanten slik at platen kunne legges riktig ned. DEILIG å være ferdig med, men skikkelig pyton småpludring med en sånn sag. Skulle sikkert hatt et annet verktøy som lettere brukes til sånt, men det hadde jeg da altså ikke.

Startet å lage rammer til akkustikkplatene mine. Vet det ligger mange bruksamvisninger for akkustikkrammer der ute, så tror ikke jeg lager en ny brukssamvisning (med mindre noen ønsker det). Laget 2 og la de til tørk (lim), og begynte strekking av 20mm rør til høytalerledning. Rakk kun 1. strekk før jeg måtte gi meg for idag. Så for meg at føringen av disse rørene skulle gå som fot i hose, men skjønte fort etterhvert som røret rullet seg ut at dette fort kan bli krøll! Godt Jeg ikke har så mange strekk som skal taes (selv om jeg sikkert legger noe ekstra, for fremtidens muligheter, før veggene lukkes).

Til next time....
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -verkt-og-slikt-jpg   -rste-ramme-jpg  
    Sist endret av kimgul; 04-04-2016 kl 23:26

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plassering av rammer

Ventre kant og høyre kant har forskjellig høyde, men tenker at akkustikkplatene settes i lik høyde på begge sider.
    Tok derfor mål fra venstre siden og kutten en liten stubbe som jeg deretter brukte som mal på høyre side.
    Tegnet inn hvor lekt ville komme og forborret hull til skrufeste.

Ikke fått jobbet så mye siste dagene, men har 4 rammer så langt og trukket rør til 3 av høytalerne.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -hdr_00107_normal-jpg   -hdr_00106_normal-jpg   -dsc_0486-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventilasjon

Bilde av veggen som blir bak alt utstyr (flatskjerm, reciever, mac, sub)
    Tenker jeg må ha lufting for å slippe ut varmen som utstyret genererer, men hvor bør ventilen plasseres?
    Lengst opp som mulig eller noe lengre ned?

ps.Vinduet blir blendet igjen for å ungå å lyse opp bak skjerm og ovn fjernes.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -hdr_00109_blend-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ENDELIG FREMDRIFT!!!!

Beklager, men ting stoppet opp I lengre tid. Mistet en venn for kreften og arbeidsvilje og det meste stoppet opp. Kommet tilbake I hverdagen igjen etter en lengre pause nå og idag kom endelig elektrikker på besøk!
    Hyggelig og dyktig kar som nå la opp fire lyspunkter og punkter til strøm. Fikk det også som jeg ville med et strømpunkt I gulvet, så dette er jeg godt fornøyd med!
    (bilder følger når jeg får tid til å knipse og legge de opp).

Han spurte når jeg var ferdig, så han kunne beregne å komme tilbake. Hadde drøm om å se film til jul, men vet at jeg ikke har sjangs da ting ble utsatt en periode. Jeg sa slutten av januar, så nå får jeg litt press på meg til å gjøre dette ferdig!

26. Liker Gunnar har likt denne posten
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Snekkerboden
    By kimgul in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 10-02-2015, 23:05
  2. Grønne pixler PS3
    By mihkku in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-2011, 12:32
  3. 2 grønne fingermerker på lerrete/PJ
    By Haugen in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 12-30-2009, 12:31
  4. Plasma TV bliver grønne
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2008, 15:28
  5. 868 helt i det grønne?
    By barelurer in forum UHD Blu-ray-spillere