Den grønne snekkerboden - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  8
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gulvstikk

Og her var fikse gulvstikket elektrikeren min kom med..... så da fikk jeg det som jeg ville!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0620-jpg   -dsc_0621-jpg   -dsc_0622-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rockwool lydplater til akkustikkrammene

Tilpassing av rockwool lydplater til akkustikkrammene. Kjapt å enkelt å kutte til med en skarp kniv.

(beklager...prøvde å rotere bildene, men noen går tilbake til liggende :/ )
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0627-jpg   -dsc_0628-jpg   -dsc_0630-jpg   -dsc_0631-jpg   -dsc_0632-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cliffhanger....

fikk kjøpt med meg denne MDF plata for en billig penge (til og med tilkjørt, så super service)!

Gleder meg til å vise hva det ska bli
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0625-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå en friperiode fra jobb, så er innstillt på å bruke all tid til å få gjort unna alt jeg klarer i lokalet!
    Prøve å få oppdatert fortløpende!
    Foreløbig plan:
    Siste rør må trekkes.
    Lage boks til gulvstikket.
    Fullføre gulv.
    Få på plass gipsen.
    Sparkle og male.
    Trekke stoff på alle rammer og lage veggen som TV skal henge på.

+++

Newcomer Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Dette var jo kjempetøft. Gleder meg til å se hvordan det blir.
    Artig at du bygger kino/lytterom i et rom andre hadde hatt trillebår og hageredskaper i. :-)
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 2242h x 2|Yamaha CX-A5000|2 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Aoda MA-600 x 8|Aoda MA-900|Minidsp2x8|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

6. Takk kimgul takket for denne posten
    Liker kimgul har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hull

Ikke bare tannlegene som tar seg godt betalt for hull.....
    Spurte litt rundt på nett om noen hadde hullbor jeg kunne lånt, men ingen i nærheten med riktig størrelse (105mm til gulvkontakten), så for å få fortgang ble jeg nødt til å kjøpe inn selv. Viste seg å ikke være så enkelt da de nærmeste butikkene var tom for akkurat den størrelsen, men etter litt kjøring rundtom fikk jeg tak i.... Litt trist å måtte betale oppunder 600 kr for et hull, men må man så må man!

Fikk laget boks til stikkkontakten, trukket ledninger og laget et mindre hull hvor jeg track jackkabler til synthen som kommer bak sitteseksjonen.

Alt av kabler er nå trukket og UTROLIG deilig å få det på plass slik at gulvet nå er ferdig (frem til teppeflis skal på topp, men det tar jeg mot slutten).
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0653-jpg   -dsc_0651-jpg   -dsc_0652-jpg   -dsc_0654-jpg   -dsc_0655-jpg  

-dsc_0658-jpg   -dsc_0659-jpg  
    Sist endret av kimgul; 04-04-2016 kl 23:22

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,759
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende liten kino du får deg her, denne tråden må man følge med videre på

9. Takk kimgul takket for denne posten
    Liker kimgul har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker! Fikk hjelp av svigerfar til å frakte inn gipsplater så planen var å bruke siste fridagene før jobb til å få på plass gipsen. Desverre ble junior syk, så gips ble utsatt og kvalitetstid ble prioritert.

Platene er 240x120, så litt i største laget til å klare alt alene. Satser på litt hjelp fra en god nabo når vi finner tid som passer for begge.
    Fyrer på med bilder når vi kommer så langt! Gleder meg, da det begynner å nærme seg rom som kan brukes
    Sist endret av kimgul; 01-21-2016 kl 12:17

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GIPS GIPS GIPS!

Søndag fikk man endelig gjort et lite krafttak da resten av familien skulle ut en tur.
    Min første økt med arbeid på gipsvegger, men så langt har det gått ok. Fikk kuttet til de størrelsene jeg skulle ha, siktet inn laser i midten på koblingsboksene, løftet platen der den skulle være og tegnet på der laseren viste. Kuttet til sirkelhull ved tegnepunktet og vips kom hullet akkurat der det skulle være! De minste platene klarte jeg selv, men større deler av veggen bruker hele platen på 120x240, så litt i vanskeligste laget å løfte/skru/feste alene. Fikk derfor en god nabo på besøk og vi kunne begynne arbeidet!
    Dvs. så dukket det opp et problem jeg hadde oversett! Når jeg hadde elektrikeren på besøk fikk jeg spørsmål om jeg trengte strømmen og lyset jeg hadde (som fortsatt er på gammel kobling) eller om han skulle fjerne det. Trenger jo arbeidslys og strøm til saging etc, så han lot kobling stå som det var, så kunne jeg fjerne det når jeg var ferdig/så skulle han ordne resten neste gang.
    Problemet var at strømledning gikk mellom stenderverk og på utsiden av en av stenderne, slik at det ikke var mulig å få festet gipsplata uten å få ledningen i klem. Løsningen ble å koble ut strømmen, koble av de 3 strømpunktene ledningen var festet til, tre ledningen på baksiden og så feste den på igjen. Viste seg å være lettere sagt enn gjort da man slo på strømmen og alt lys og strøm ikke hadde lyst til å komme tilbake på 1-2-3. Måtte dobbelt-trippeltsjekke alle overganger (med strømmen utkoblet selvfølgelig) og etter mye frem og tilbake fikk vi iallefall lyset tilbake.
    Kuttet til gipsplaten og skulle til å lage hull til boksen da det selvfølgelig manglet strøm til stikkontakten og sagen derfor ikke kunne få strøm.
    klokken var da så mye at vi lot det være tegnet på at det var nok for dagen!
    En side ferdig gipset og høyre lange/høye veggen gjenstår. Kjenner det skal bli godt å få ferdig veggene så sparkling og maling/resten kan bli gjort
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0489-jpg   -dsc_0490-jpg   -dsc_0493-jpg   -dsc_0494-jpg  
    Sist endret av kimgul; 04-04-2016 kl 23:21

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flexifuser

Kjøpte som tidligere nevnt inn noen MDF plater som jeg tenker å lage det de kaller for flexifuser til å ha bakerst i rommet. Flexihvafornoe sier du? Kort fortalt en kasse som både absorberer og reflekterer lyd.
    www.primacoustic.com/pdf/flexifuser-EDS.pdf

Begynte såvidt med å lime ytterrammen. Deretter målte midtpunkt på spilene, borret små hull og limte fast roteringspluggene (slike man har til overs etter å ha laget IKEA cd-hylle og fjernet hyller som blir til overs når CD blir erstattet med film).
    Tenker å få malt alle bitene før jeg monterer den sammen. På baksiden av boksen er det en absorberende plate med Rockwool som blir kledd inn med høytalerstoff. Venter med å kle den inn til all maling er gjort i rommet.. to be continued.....
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0503-jpg   -dsc_0504-jpg   -dsc_0505-jpg   -dsc_0507-jpg   -dsc_0508-jpg  

Sist endret av kimgul; 04-04-2016 kl 23:21

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

flexifuser

Beklager dårlige bilder, men tatt med mobilen i farten.
    Skal trekke høytalerstoff over rockwoolen som blir bak flexifuseren, men venter til rommet er ferdig malt før jeg tar frem stoffet.

Spilene kan justeres rundt slik man måtte ønske.

(Hvordan får jeg snudd bildene? selv etter å ha snudd de i billedredigering, så dukker de opp feil her.....)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -flexifuser-2-jpg   -flexifuser-3-jpg   -flexifuser-1-jpg  
    Sist endret av kimgul; 04-04-2016 kl 23:20

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gipstabbe!

I påvente av hjelp fra naboen med de største gipsplatene gikk jeg i gang med de nederste selv. Alt gikk bra frem til siste plata (selvfølgelig). Målte som tidligere med laser hvor hullene skulle være, tegnet inn og lagde hull. Når siste hull var laget og platen skulle tilbake på veggen viste det seg at jeg bomma med 5-6 cm på første hull. Kan ikke skjønne hvordan det skulle være mulig, men mistenker at laseren kan ha flytta seg. Løsningen ble å feste en kloss på baksiden for støtte og lime inn igjen biten. Lot det tørke før jeg lagde nytt hull på den riktige plassen. Godt det ordnet seg for var lite lysten på å reise avgårde bare for å kjøpe 1 ny plate.

Noen dager senere fikk jeg hjelp av naboen med de største og siste platene, så nå er endelig all gipsing unnagjort og sparkling og pussing gjenstår før jeg kan male.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1455715641875-jpg   -1455716076291-jpg   -1456828299063-jpg   -yre-vegg-jpg   -venstre-vegg-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skyline Diffuser

Lenge tenkt at jeg vil ha Skylinediffuser bak lyttepossisjon, så da satte jeg igang.
    Sponplate kuttet til 60x60 (+noen cm i ytterkant).
    Målte opp ruter på 5x5 cm og rutet opp platen. Nummererte rutene etter skjemaet gitt på mh-audio.nl - Skyline Calculator - Frequency
    .Delte opp noen trær i passelig størrelse (ønsket lenge på 25 cm for de lengste, så kalkulatoren ga resten av målene.
    Deretter var det å ta frem lim, tålmodighet og systematisk jobbe seg igjennom rutenettet.

NÅ var det endelig gjort og bare å vente til limet tørket. Kom til rommet dagen etter og tok et lite løft for å prøveplassere den i taket. Grisetung sak Etter mye måling frem og tilbake kjenner jeg at jeg har lyst til å ha flere enn bare denne i taket/bak lyttepossisjon, men stoler ikke på at taket tåler tyngden. Gikk derfor rett på nett og la den ut til venner og bekjente med sterkere tak

Lekse lært og får heller spare til å kjøpe ferdiglaget (som koster en del) eller finne lettere materiale. Vi får se....
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1456267234547-jpg   -1456304019884-jpg   -1456304810579-jpg   -1456306458348-jpg   -1456310099151-jpg  

-1456310685304-jpg   -1456314469582-jpg   -ferdig-jpg   -tung-sak-jpg  
    Sist endret av kimgul; 04-04-2016 kl 23:19

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dårlig med oppdateringer for tiden, men den lille tiden som blir brukt går til sparkling og pussing, så lite spennende med andre ord!

Ser lys i enden av tunellen når det arbeidet er gjort! (Betyr det at enden av tunellen er nær eller at møtende tog kommer!?!?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling! :D

Endelig kommet igang med maling! Sett veldig frem til det og om fargene ville bli som jeg har sett for meg. To runder med grått i tak og to runder med første farge på vegg er nå på plass og så langt godt fornøyd
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0721-jpg   -dsc_0727-jpg   -dsc_0729-jpg   -dsc_0732-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Status så langt...

Blir arbeid i rykk og napp for tiden med travle dager på jobb og med familie. Fant meg en strålende recliner på finn.no som jeg fikk holdt av, så jeg får jobbet meg ferdig før jeg trenger å flytte den inn (ikke så mange steder å sette den i mellomtiden.)

Ser dag for dag at det nærmer seg voldsomt, så gleder meg enormt til å bli ferdig. Største problemet med siste "10%" er økonomien da siste delene koster litt mer enn jeg kan legge ut på en gang. Har igjen å hente elektrikker til å gjøre seg ferdig, kjøpe inn og legge teppeflis i rommet samt reclineren som jeg nå har holdt av.

Ut over det er det å legge lister, hente inn alt utstyr så jeg får se hvor langt ut jeg må sette frontveggen og ellers litt småplukk.
    Skal rydde ut og rengjøre litt før utstyret hentes inn, men når det er gjort føler jeg at jeg nærmer meg voldsomt. Da jeg trolig ikke har penger til alt på en gang vurderer jeg sterkt å sette opp alt så det kan brukes for deretter legge teppeflis når jeg får råd til det. Vil vel føre til litt forandring på lydbildet før og etter teppet, men det skal jeg vel kunne overleve

Prøve å rydde unna litt før ordentlig kamera hentes inn. Har så langt desverre kun brukt mobil (beklager) da jeg ikke ville støve ned kamera til samboeren.

Som liten gullerot til meg selv ble det handlet et lite utvalg med nye gode filmer (bla siste mad max og siste Star Wars og tegnefilm til barna), så gleder meg STORT til å få testet med 7.2 surround
    Sist endret av kimgul; 04-21-2016 kl 02:51

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Maling av tak, lister og tverrbjelker

Innerste del av taket blir delvis dekket når tverrbjelkene kommer fra frontvegg og mot lytteposisjon. Malte derfor en liten "overgang fra tak til svart bakvegg.
    Avtalt å hente toseters Recliner iløpet av helgen, så litt press på å bli ferdig.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0745-jpg   -dsc_0747-jpg   -dsc_0748-jpg   -dsc_0750-jpg   -dsc_0753-jpg  

-dsc_0757-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flexifusor endelig ferdig! :D

Trakk høytalerstoff over rockwoolen bak og Snekret ferdig Flexifusoren. Spilene kan roteres rundt som man vil og må selv si jeg er ganske så fornøyd (selv om det gjenstår litt fuging og fiksing.)
    Arbeidet ble nattarbeid, så første arbeidsbildene ble gjort med mobilen. Tok turen ned idag og knipset noen bilder med kamera også.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0811-jpg   -dsc_0813-jpg   -dsc_0815-jpg   -dsc_0817-jpg   -img_8159-jpg  

-img_8160-jpg   -img_8161-jpg   -img_8162-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig hva man kan få gjort når svigers stiller som barnevakt! (Plutselig kunne både lørdag og søndag brukes til jobbing med kinoen)

Rommet ble ryddet/tømt for det meste som jeg ikke trengte der lenger av arbeidsutstyr. Alt AV-utstyret ble båret inn og satt på plass for å se hvor langt ut jeg ville ha frontveggen. Lekter ble satt hvor frontvegg skulle være og hvor tv skal henge. Akkustisk himling ble satt opp (noe som viste seg å være noe av det mest krunglete arbeidet jeg har gjort da tverrbjelkene måtte kuttes til få å passe i skråtaket og skråtaket hadde større vinkel enn kappsagen kunne fikse, så måtte kutte med håndsage. Mye banning og gloser, men fikk det noenlunde slik jeg tenkte meg det).

Trakk deretter høytalerstoff mellom himlingsbjelkene og plasserte 15 cm rockwoolplater over disse.
    Lagde rammer til frontvegg (gikk tom for tømmer, så må handle mere for å gjøre ferdig) og trakk høytalerstoff over disse. Skjuler godt hva som er bak, men ser jeg er nødt til å blende vinduene da bakvinduet gir for mye lys igjennom og vinduet bak i rommet blir reflektert i tv.

Fant en 2 seters recliner på finn som jeg også rakk å hente og også der ble jeg gledelig overrasket. Hadde koppholder og oppbevaringsrom i midten, men så at denne kunne fjernes og uten den ble 2 seteren nesten som en passelig 3-seter (for 2 barn,en voksen

Koblet opp anlegg, hang opp tv, en kjapp kalibrering og deretter masse forskjellige film og lydklipp for å teste.....

Kan ikke si annet enn at jeg er svært svært fornøyd!! Ikke dyreste anlegget (dynavoice) og ikke store rommet, men jeg synes det så langt låter utrolig bra! Fylldig lyd, godt stereobilde, strålende sammkjøring i surround (kjører nå 5.2 da jeg ikke har rommet ferdig nok til å sette på plass de siste 2 høytalerne bak), dyp bass og god punch/trøkk! Måtte ved flere annledninger snu meg da sidehøytalerne gjorde en så god jobb med å plante lyd både på siden og bak meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mobil og kamerabilder så langt

Bilder så langt. Om ikke flere kjenner til den så anbefaler jeg iallefall Monster kontaktboksen. Når noe er koblet opp som "master", så styrer denne strømmen til de fleste andre kildene. Ved å ha feks tv som master vil da strømmen kuttes totalt til alle kildene når tv slåes av og man slipper masse utstyr som står i standby-modus.

Tv er hengt opp (har ikke fått tatt godt bilde av det enda, men gjenstår å dekke ferdig frontveggen.

En fryd å få bruke rommet så langt
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -dsc_0810-jpg   -img_8165-jpg   -img_8166-jpg   -img_8168-jpg   -img_8169-jpg  

-img_8170-jpg   -img_8172-jpg   -img_8173-jpg   -img_8174-jpg   -img_8175-jpg  

-img_8176-jpg   -img_8177-jpg   -img_8178-jpg   -img_8180-jpg  

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Snekkerboden
    By kimgul in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 10-02-2015, 23:05
  2. Grønne pixler PS3
    By mihkku in forum Konsoller og PC-gaming (hardware)
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-2011, 12:32
  3. 2 grønne fingermerker på lerrete/PJ
    By Haugen in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 12-30-2009, 12:31
  4. Plasma TV bliver grønne
    By nordic45 in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2008, 15:28
  5. 868 helt i det grønne?
    By barelurer in forum Blu-ray-spillere