Byggehjemmekino trenger tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Byggehjemmekino trenger tips

Hei.

Jeg er ny på forumet og har lest uendelige tråder med tips, men føler at de ikke passer
    til mitt prosjekt eller er gamle.

Jeg har et lite rom på 3x3,2m
    hvor planen er å ha prosjektor.
    rommet er i kjeller, helt inntil en utleie leilighet.

For å minimer støy til naboene har jeg gjort det beste jeg kunne uten tips fra denne siden (før jeg kom over den)
    har satt opp en vegg med 3lag gips 10cm isolasjon, 5cm luft og 2 lag gips og håper det vil gjøre susen.
    holder nå på med lydbøyler i taket.

de tingene jeg lurer på er.

-er det noe spesielt jeg burde ha tenkt på.?

-hvilket gulv skal jeg ha?

-anbefales slett tak eller kan jeg ha en firkantetramme for å ha lys i.?
    Langs siden

- hvor stort læret kan jeg ha.?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei @sidewinder og velkommen til AVforum! Det bør absolutt være mulig å få til noe på et rom på ca. 9kvm, men en klar ulempe du har er nok dybden på rommet mht bruk av projektor. Hadde rommet vært 4x2,5m hadde det vært bedre, for da kunne du typisk kledt hele bredden av rommet med et lydtransparent lerret og gjemt høyttalerne bak.

Du vil imidlertid kunne få til et 92" lerret om du dytter projektoren helt bak på lengste retning (3,2m). Det finnes da en rekke projektorer som skal klare rundt 2m bredde fra ca. 2,8m avstand fra linsen til lerret, dog er det helt på grensen...

Når det gjelder øvrige spørsmål;

1. Du får alltid mest effekt av lyddemping om hele rommet kobles av. Du har allerede redusert støy fra én vegg samt tak, men skal du ha full effekt må du altså til pers på alle vegger samt gulv. Når rommet allerede er såpass begrenset i størrelse er vel uansett dette vanskelig å få til, så da må du gjøre det beste ut av det som er. Gulvet, selv om det er kjellergulv, transporterer støy, så å floate dette ved bruk av f.eks. lydtrinnsplater ville jeg absolutt anbefalt. På toppen av floaterne bruker du gulvspon og dernest teppe eller parkett. Akustikkmessig er nok teppe en fordel...

2. Skal du ha lys i taket ditt må du bygge en kasse på utsiden av det nedlektede taket, ikke punktere det du har laget. Lys i kantene er jo en finfin innretning, men pass gjerne på at du kommer litt unna lerretet med lyset i front, evt. kjør opp to soner! Rent akustisk har det lite å si om du bygger ned taket med kasser på sidene...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tusen takk for gode tips

Da har valget falt på Sony VPL-HW55ES og 92" Dreamscreen v5 grey.

Tenker da og felle inn veggen 10-15cm for å få plassert endel av projektoren lengre bak i en "kasse"

Før jeg lukker igjen veggene tenkte jeg og være så taktisk som mulig med tanke på kabler osv.
    Fra før har jeg Denon AVR 2310. Dali Lektor 6 front og Lektor 1 bak og Lektor LCR senter samt Dali ikon 12" sub
    Hva er optimal plassering av disse? Fra før har jeg hørt at man ikke skal plassere bakhøytalere klint opp i hjørnene bak.?

Tar gjenre imot flere tips, så jeg slipper å erge meg i ettertid når alt er ferdig.

Lignende tråder

1. Trenger tips til ny LCD
    By shockstar in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 01-02-2008, 22:01
  2. Trenger tips til ny TV
    By Oddjob in forum TV-apparater
    Svar: 0
    Siste melding: 11-18-2007, 09:44
  3. hei trenger tips....
    By hein_tore in forum CRT projektorer
    Svar: 5