Masimo bygger Kino (igjen)

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Masimo bygger Kino (igjen)

Hei igjen allesammen.

INTRO:
    Igjen... Spør i sikkert... Ja igjen. For ca 2 år siden bygget jeg nytt hus med en hjemmekino i kjelleren.
    Hadde da også en lille Forum "blogg" på denne. Men efter rommet blev ferdigt, fik jeg "lite" tid til at få opdateret med de sidste bilderne fra den.

MEN... efter snart 2000 timer i hjemmekino´en (baseret på min prosjektors "time-tæller") er huset nu solgt ...

Dette er jo heldigvis ikke slutten på min hjemmekino historie.
    Da vi skal bygge et lille hus til ...

Huset blir da i 2 etg ... og med 4 unger i huset, blev kino´en presset ut av huset... da i garasjen. MEN dette skal jeg få til.
    Graveren starter i september - Huset og garasjen blir støbt samtidigt - og da huset skal settes op utvendigt fra Mesterhus. Garasjen blir bestilt fra Grimstad Garasjer, monter denne selv.. og tror jeg for gjort mye på denne innvendig før jeg skal begynne innvendig på huset efter nytåret.

PLANEN:

Garasjen blir 6.2m x 8m.. med en takvinkel på 22 grader. (Allerede her, begynner folk vel å lurer... åssen dette skal gå )

Masimo bygger Kino (igjen)-plan-jpgMasimo bygger Kino (igjen)-side1-jpgMasimo bygger Kino (igjen)-side2-jpg

Dette blir jo ikke noen stor kino, men den blir 100% dedikeret til hjemmekino. Og det er jo vel å bra.
    Men, målene innvendig er avhengige av at innvendig mål på hvor bilen skal stå går "an"... har forløbig beregnet 5m, innvendig mål til bilen, og det burde gå.

Oppbygningen:

Gulv - Plast - 5CM styrofoam plate - flytende parket gulv oppå. Hadde veldig lyst til teppe... Men da blir det fort kostbart da jeg både må gulvspon og teppe!

Vegg - 5CM styrofoam plater på oppkanten - Derefter blir det 10cm vegg + 5CM foring - For at få 15 CM Rockwoll i veggene - Plast - 1 eller 2 lag med gips. Malt "svart matt".

Tak - 20CM isolering - Plast - takbøyler - 2 lag med gips - Malt "Svart Matt".

Lys - Spots i kasse langs langsiderne på rommet.

Nuværende udstyr:

Prosjektor - Sony HW-50ES
    Lerret - Dreamscreen TAB - Tension 16:9 120" .... Skal selges og byttes ud med en 77" Rammelerret
    Høytallere - 2x Klipsch RF 62 II 2x Klipsch RS 52 II 1x Klipsch RC 62 II Mangler her 1 stk Subwoofer
    Receiver - Onkyo TX-NR717B
    Avspiller - PS3 .... (Håber også denne finder et 4 tal i løbet av året som går)

Har da også et Bose V20 anlegg, jeg brukte høytallerne fra dette for at prøve et "7.0" surround opsett. (Hadde ikke sub)
    Funket bra dette så muligt de blir sat op også.

Har da også en del spørgsmål ... allerede før jeg er begyndt

1. Lydisolering :

Vegge - Jeg overvejer at ha 15CM rockwool i veggene. Tenker da enten 10CM med 5CM kryss isolering eller alternativ B 10CM .. med 5CM frittstående vegg. Har rett og slett ikke plass til mere. Har veldig lyst til at prøve et skinne system til å henge gipsplaterne på, men alternativerne jeg har funnet koster rett og slett for mye. Om noen har nogen rimeligere tiltak tar jeg gjerne imot dette.

Tak - Tror vel egentlig at lydbølger + 2 lag gips og 20CM isolering holder.

2. Forige kino laget jeg ikke en ophøjning til første rad. Hva er folks meninger til dette ... Fungere dette? Evt min bredde på dette?

3. Ventilering i rommet. Forige rommet hadde jeg et gjenvinnings anlegg. Dette funket vel efter hensigten, men jeg montere ikke dette for 1 rom. Hva er en rimelig løsning som også fungere? - Selvfølgelig også lydisolerende i seg selv? Har set på produkter fra avshop.. men er jo hurtigt 3500,- for det også.

Her skal der komme masser av bygge billeder ... Så her er det bare at følge med .. Altid hyggelig med tips og kommentarer til det der blir lagt ud. Så ikke hold tilbage både på det postive, men for al del også det negative, tar imod med åbne arme.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennede! :-)

3. Takk masimo takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Så er prosjektet kommet lidt videre og jeg står foran et dilemma.

Bredden på rommet blei en del mindre end jeg havde håbet på.

2.35 snakker vi nå, dette betyr at om jeg skal ha høytallerne stående foran lerret, er jeg nede på et 70" - 80" lerret.

SÅ jeg overvejer lidt og lage en falsk vegg bak, har plassen til det.
    Men jeg trenger hjelp her, så håber lidt på noen positive svar fra dere "kino-guderne".

Setter opp veggen i 2x4, med plass til mine 3 små høytallere.
    Her kommer utfordringen, jeg ønsker ikke dette skal robbe meg totalt, har søkt lidt på avshop.. og kommer hurtigt opp i 15.000 om dette skal gøres "ordentligt".

Hva kan jeg bruge av stoff til å dekke denne veggen?
    Og hvilket type lerret kan jeg bruke, ønsker et fastkarm lerret.
    Skjønner dette må være lydtransparent, men der må finnes "budget" varianter.

Setter stor pris på alle ideer.

MVH
    Masimo

Lignende tråder

1. Masimo Bygger Hjemmekino
    By masimo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 12-23-2012, 20:23
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Jens bygger billig kino!
    By Jens123 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 46
    Siste melding: 04-22-2010, 21:43
  4. Tralltrall bygger kino...
    By tralltrall in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 16
    Siste melding: 01-05-2008, 12:03
  5. dansken bygger kino
    By dansken2 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering