Kino/mediarom i rekkehus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino/mediarom i rekkehus

Hei!

Blir ikke en byggetråd i klassisk forstand, da rommet er "ferdig". Ferdig er dog en sannhet med modifikasjoner. Budsjettet ble etterhvert noget sprengt, og lyd er foreløpig på improvisasjonsstadiet, både hva angår akustikk og elektronikk. Men planen er etterhvert å ta tak i dette, og siden så mange kloke sjeler vandrer her tenkte jeg at jeg kunne være litt forut og hente inn noen råd og tips, da mine kunnskaper på området er noget begrenset. For å sette an tonen så er rommet "ferdig" ca 4,5m x 2,9m med takhøyde på 2,15meter. Har ikke planer om å blåse taket av huset hva angår lyd og 10x18" elementer så droppet romirom løsning, da det i utgangspunktet er forholdsvis godt isolert. Utstyret PT består av en Sony HW55es, Dreamscreen lydtranparent duk, en pioneer reciever, og et eldre Dali høyttaler oppsett samt en delvis DIY sub. Dette er ikke utelukkende et filmrom men blir også brukt til andre ting så derfor er det ikke malt sort som natten. Interiøeret er fremdeles "work in progress", og det er her egentelig første spørsmål dukker opp: Er det noen lure grep man kan gjøre rent interiørmessig for å bedre akustikken? Tenker da, på hyller, møbler, bilder etc.. Små grep som kan hjelpe en noen steg på veien.? Veggene og interiør er foreløpig på et spartansk nivå da jeg trenger litt råd og tips om dette, så jeg evnt gjør ting bedre og ikke værre. Da resten av prosjektet bærer preg av prøving, feiling, improvisering og ikke minst ungdommelig pågangsmot, tenkte jeg å rekke ut en hånd her!

Under følger en liten bildetråd som viser fremgangen fra prospektet vi kjøpte til slik rommet er PT.

Kino/mediarom i rekkehus-image13-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-image1-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-image2-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-image3-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-image6-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-image8-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-image9-jpeg

Er vel dette som er den mest korrekte gjengivelsen av farger:
    Kino/mediarom i rekkehus-image14-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-image15-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-image16-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-image18-jpeg

Kino/mediarom i rekkehus-dsc_0287-jpg

Kino/mediarom i rekkehus-dsc_0280-jpg

"Teknisk rom" er vel enn så lenge teknisk stabel, men det står på agendaen om hva som skal gjøres.
    Kino/mediarom i rekkehus-image19-jpeg

På forhånd takk!

- Kristian

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult opsett Er ingen ekspert på dette selv, så ta det jeg skriver med en klype salt Muligens så går det an å bruke tykke tepper på golv og evt vegg for å dempe en del. Det kan også bli en del "bokslyd" med å sette anlegget i et såpass lite rom bak lerret. Hvordan vil du karakterisere lyden derfra?

Kan helt sikkert dempes, eller gjøres noe med selve rommet bak om det skulle være plagsomt.

Ellers så ser dette ut som et spennende prosjekt
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Taes i mot med en stor klype salt.
    Ja det er en del «klang» i rommet som er uønsket.. så ting har en tendens til å bli litt grøtete, som iogforseg er logisk når rommet er så nakent og flatt som det er i dag(?). Føler også det er en stor mangel i de lavere mellomtonene(høye basstonene?) tipper et sted mellom 100 og 200 Hz.. her forsvinner liksom lyden. Kan det være en sammenheng mellom dette og «tomrommet» bak lerretet? eller det at rommet er så nakent og flatt? Vil det f.eks hjelpe å fylle det rommet bak lerretet med glava eller liknende?
    Høyttalerne er Dali Concept 6 serien samt center og concept 1 som surround, dette er dog en midlertidig løsning. Prøver å få tak i en concept 6 til så jeg kan ha den som senter. for senterkanalen i denne serien er det virkelig ikke mye liv i. En slags litt bedre midlertidig løsning før en endelig løsning er på plass.
    En annen ting en har lurt på er om det hjelper å kjøre en eget effekforsterker på frontene? Eller er høyttalerne for for dårlige til å ha utbytte av noe slikt. Alt går i dag via en Pioneer VSX 924. Spiller forsåvidt aldri spesielt høyt, så vet ikke om det har noe for seg.

Å fylle veggen med rektangler fylt med glava eller liknende er liksom ikke så lett da dette rommet når ferdig skal ha flere funksjoner. Men hyller og liknende skal på plass, spørsmålet er om dette kan sette på en spesiell måte for at det er en større verdi en rent praktisk hva angår lagring.

- Kristian

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes sikkert mange måter å gjøre det på. En ting er tepper o.l. for demping av vegger i selve rommet. Vil tippe rommet som høyttalerne står i "blør" en del frekvenser bort fra hovedrommet, både bak og sideveis. Ville kanskje på sikt prøvd å sette subben i et hjørne i selve rommet. Det kunne ha gitt bedre bassgjengivelse på de hz du snakker om

Har hatt den senteren, så jeg vet hva du snakker om. Brukte den med Concept 10, men det fungerte høvelig i mitt oppsett. En til Concept 6 er ikke et dumt alternativ til en voksen senter. Er du heldig, så kanskje du får tak i Mentor Vocal. Dette er en heftig senterkanal!

Hvis du skulle oppgradere i fremtiden, så ville jeg ha sett på inwall høyttalere kanskje
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

5. Liker kristianolsen har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Subben står med x-over på 100, og ting under 100 virker greit, så på interstellar, og sekvensen med oppskytningen av raketten viste til gangs at de lavere tonene fungerer bra. Får inntrykk av at det er det nedre registeret til daliene som er problemet. For å hindre at det blør, vil det hjelpe og fylle rommet bak lerretet me noe, f.eks isolasjon? Og vil en Effektforsterker ha noe å si?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Effektforsterker handler da mer om bedre lyd fra frontene.. Tenkte jeg nå

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan gjøre det, men ikke 100% sikkert. Anbefaler deg å låne hjem en effektforsterker og prøv ut... Man får som regel "roligere" lyd og mer kontroll med mer strømpå frontene. Nå er ikke concept 6 nevneverdig store, men likevel verd et forsøk... noe annet kan være å gjøre noe med crossoveren på frontene, slippe de på 80-100hz, slik at de ikke spiller lavere. Da vil de spille renere, og vil ikke "plage" suben da dette kan være tungt for både forsterker og høyttalere.

Lignende tråder

1. Eirik's kino i rekkehus
    By eirikask in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 40
    Siste melding: 02-14-2015, 15:53
  2. Mediarom og balansert ventilasjon i ny bolig
    By vidarso in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 28
    Siste melding: 11-27-2013, 13:10
  3. Kino/mediarom på veldig tidlig stadie, hvilket rom skal jeg velge?
    By awt in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 02-05-2012, 14:03
  4. Ali's billige mediarom/kjellerstue
    By theGreatest in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 03-27-2010, 19:29
  5. sub i rekkehus
    By solo2001 in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 04-18-2005, 12:18

Stikkord for denne tråden