Kjøpte nytt hus rundt påsketider, og går i tanker om å bygge dedikert kino. Det er ingen rom i huset som per i dag egner seg til kino, så da må det bygges, evt bygges om. Etter hussalget sitter jeg igjen med noen hundre tusen, men alt kan ikke utelukkende gå til å bygge. Jeg håper å kunne holde meg innenfor 2-300.000, og kan/skal gjøre ganske mye selv. Litt avhengig av tid og planer så ser jeg for meg å sette bort reisverk og elektrisk, og ta resten selv. Så da er valgene ganske åpne:

- Det står en enkeltgarasje på eiendommen, fra husets byggeår (1986). Innvendige mål 700x290, høyde 220. Ikke isolert, ikke engang vindpapp på innsiden av panelet. Garasjen er per i dag full av alt mulig ræl vi ikke har plass til andre steder. En mulig løsning er derfor å bygge ny (dobbelt-)garasje, og bruke gammel garasje til kino. Gammel garasje har en langvegg og en kortvegg av mur, så jeg tenkte rett og slett type "annenhver stender trukket inn" på den langsiden med trevegg, lydbøyler i tak, og dobbelt lag med gips rund baut. Garasjen har også asfalt på gulvet, så er ikke helt sikker på hvordan jeg burde løse det...

- Et annet logisk alternativ er slik jeg har sett mange her gjøre, å bygge kino på garasjeloftet på en eventuell ny garasje.

- Et tredje er å bygge et eget uthus til kinoen. Står da friere i valg av størrelse, men har samtidig ikke lyst på et enormt uthus, noe som fort kunne komme til å skje... Innvendig mål på 6x4 omtrent er vel det jeg har sett for meg. Imidlertid kan det da hende at et slikt uthus vil bli bygget på med både trimrom og badstue, så det kunne fort tatt av...

- Et siste alternativ er å bygge på/om huset. Her igjen er det to mulige valg: Enten takløft på eksisterende loftstue (per nå 7x3,5m, men med skråtak som går helt ned til gulvet), eller å bygge ut på siden av huset. Sliter litt med siste valg, da det både vil bli mye dyrere enn de andre alternativene (blant annet fordi at hvis vi først skal bygge ut så ønsker vi litt mer enn "bare" kino), pluss at det blir opp mot veien som er eneste mulighet, og jeg er rett og slett ikke sikker på om det er lov å bygge så nærme veien, da et tilbygg sannsynligvis vil komme under 15-metersgrensen (mot fylkesvei). Et annet aber med et slikt tilbygg er at kinoen da etter all sannsynlighet ikke blir dedikert, men kombinert med bibliotek/kontor.

Av utstyr så har jeg ikke tenkt til å gjøre noen nye innkjøp, da jeg er fornøyd nok med det jeg har (er nok ikke like high-end freak som en del her inne...), men er derimot ikke fornøyd med at alt nå står stuet bort på loftet. Utstyret jeg har er da Dali Suite rund baut, 2.8 fronter, 0.8 senter og surround, S1.5 sub, Denon AVC-A11V forsterker, Optoma HD33 projektor. Har kjørt 5.1, men kunne tenke meg 7.1. Kjører bi-amp på frontene per i dag, så det må jeg i så fall gå bort fra hvis jeg skal kjøre 7.1, da forsterkeren bare har sju kanaler.

Så... hvorfor denne tråden? Rett og slett fordi jeg kunne tenke meg å høre hva andre synes, få litt innspill og tips. Jeg har selvsagt lest en haug byggetråder her inne, så jeg tror jeg har en liten anelse om hva som venter meg, men tips og råd er uansett aldri feil!!