akustik plater ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Bodø
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

akustik plater ?

hei tenkte jeg skulle legge akustikk plater bak frontene i min hjemmekino men vet ikke om det vil forbedre lytte opplevelsen i leiligheten min .. dere kan jo se oppsette mitt på min hjemmekino her inne minHjemmekino - sjekk mosino22 sin hjemmekino! det planen var er og kjøpe sånne dempe matter fra surround.no og legge en plate veggen bak center og en bak sub og en bak hver front vet ikke om dette vil hjelpe og gjøre lyden tightere i stua pøver og lytte og teste når jeg klapper så hører jeg echo litte grann de skal vel egentlig ikke vere der ? i rommet ? hva kan jeg gjøre ? for og få best mulig akustikk sånn at det kan høres litt tightere ut ellers synes jeg det høres ganske bra ut men . når jeg er på hifi klubben og lytter så høres stativ osv mye større ut på en måte pga rommet men vet ikke om det forandrer noe om man bare har et gulv teppe over hele romme ... i så fall må jeg dekke masse av veggene osv me sånne skum plater men vil også at det skal se fint ut noen ideer ? tips

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger nødvendigvis ikke gulvteppe i hele rommet.
    Men evt mellom lytte posisjon og front høyttalere.

Noen dempe matter bak høyttalerne vil også hjelpe. Og skape ett bedre lyttebilde.
    Og dempe i 1 refleksjon vil hjelpe godt på stereo perspektivet(opplevd bredde)

Nå har jeg ikke sett de dempe mattene du referer til,Men regner med at disse er mest for
    mellomtone og diskant.
    Du må ha relativt tykke matter for å ta ned i bassen.
    Selv har jeg 5 cm tykke rockfon matter med ca 2.5 cm mellomrom til vegg.
    De fungerer over all forventning. Og ryddet mer nedover enn forventet.

Stero perspektiv og egentlig alt ble bedre.

Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Sted
    Bodø
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne dine sender ikke noe særlig energi over bassområdet bakover og derfor vil det være begrenset hvor mye det hjelper. Du demper da primært energien som kommer tilbake fra andre steder i rommet, altså lyden har allerede passert lytteposisjonen flere ganger. Derimot så er det vesentlig å behandle refleksjonene som kommer fra taket, sideveggene og bakvegg. Gulvet mellom høyttalerne og sitteposisjon er også viktig, men vanskelig rent praktisk å gjøre noe annet enn å bruke et par tykke gulvtepper.

Det er vesentlig å behandle refleksjonene presist og ikke plassere tiltakene vilt rundt i rommet. For å finne refleksjonspunktene, så kan du bruke speilbildemetoden.

Det er også essensielt å behandle refleksjonene bredbåndet og ikke bruke tynne plater som utelukkende demper oppover i frekvenser.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig enig i alt Orso skriver.
    Men ville likevel ha prøvd meg fram litt.Ofte så kan demping i direkte førsterefleksjon suge for mye energi.
    Det vil si at det ikke alltid er best å ha dem i høyttaler høyde.
    Mine matter er ca 2o cm over høyttaler.Med andre ord kan jeg ikke se høyttaleren i speilet.
    Dette gjordet att veggen ble dempet.Lyden forble dynamisk mens ubehagelighetene ble borte.Stereoperspektivet ble bedre.

Har opplevd dette hos venner også,at dempemattene ødelegger hastighet og dynamikk når de blir plassert i samme høyde som høyttaler.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Er egentlig enig i alt Orso skriver.
    Men ville likevel ha prøvd meg fram litt.Ofte så kan demping i direkte førsterefleksjon suge for mye energi.
    Det vil si at det ikke alltid er best å ha dem i høyttaler høyde.
    Mine matter er ca 2o cm over høyttaler.Med andre ord kan jeg ikke se høyttaleren i speilet.
    Dette gjordet att veggen ble dempet.Lyden forble dynamisk mens ubehagelighetene ble borte.Stereoperspektivet ble bedre.

Har opplevd dette hos venner også,at dempemattene ødelegger hastighet og dynamikk når de blir plassert i samme høyde som høyttaler.
    Hovedårsaken til det er trolig at det ikke gjøres bredbåndet tiltak, men det dempes primært oppover i frekvens. Når hele frekvensområdet behandles jevnt så unngår man dette. Det krever både tykke og store absorbenter eller kombinasjon absorbent/diffusor, samt ideelt sett bassfeller til de laveste frekvensene.

En annen medvirkende årsak kan være et absorbenten ikke plasseres helt riktig. Du skriver samme høyde som høyttalerne, men de bør egentlig plasseres noe over. Både fordi man demper i forhold til primært mellomtone og diskantelementer og fordi de sender lyd også oppover. Midten av absorbenten bør plasseres omtrent slik den er midt i forhold til mellomtone og diskant.

Skal også nevnes at en del elektronikk blir i større grad avslørt som innelukket når man hører med direktelyd og mindre av tidlige refleksjoner. Det samme kan kanskje sies om høyttalere med lav følsomhet og domediskant med lite energi. Men uansett er bredbåndet tiltak helt vesentlig og der synder nesten alle.

Lignende tråder

1. Akustik bureau tar inn RF63 og 83
    By dottidott in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 38
    Siste melding: 03-15-2013, 10:02
  2. 10,5 kvm Kino. Akustik på plass ny bilder
    By Flay in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 59
    Siste melding: 03-06-2013, 17:57
  3. Akustik bureau tar inn RF63 og 83
    By dottidott in forum Høyttalere
    Svar: 10