Endelig,kom lyddøren på døra ;-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 1 av 1
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig,kom lyddøren på døra ;-)

Litt om situasjonen først.
    Jeg bor i ett hus.Men det er ingen naturlige steder å ha ett eget kinorom.
    Uansett hvor jeg vil ha det så blir det konflikt med soverommene til barna.
    Og bygging av rom i rom vil fort bli for dyrt og ikke bra nok dempet til å utfolde seg i de nivåer jeg ønsker.Samtidig som rom i rom vil gjøre rommene for små i forhold til mine krav.

Derfor har jeg hatt kinoen i dagligstuen.Nå er jeg så heldig at stua er ett påbygg til det opprinnelige huset.Det er også ingenting over.
    Den nye delen er bygd som en lang tarm til det gamle.
    Så det er en gang i mellom stua og det gamle huset.Det nye påbygget er bygget på en måte uavhengig av det gamle.Med egen yttervegg og innervegger.Også mot den gamle delen.
    Så det er luft i mellom ny og gammel enhet.Det er bare kledningen på huset som gjør at dette ser ut som en enhet.
    Innvendig er det da en dør imellom disse to.
    Der er veggen ca 30 cm tykk.

Døra som har vært her var av massiv tre og dempet ganske mye inn til de andre rommene.
    Var egentlig fornøyd med dette.
    Men sønnen min på 4 klarer ikke å åpne døra da den er forferdelig trang.
    Og det er ett problem da wc er i den nye delen.Ikke hører jeg han heller da det er lite lyd som trenger igjennom.

Så da er vi ved sakens kjerne,jeg ville bytte denne døra til en som sønnen min kan åpne og som er lydtett.

Fant en "billig"dør på Finn fra Foris.
    Diplomat Lyddører.
    Disse er megabillige i forhold til andre jeg fant der ute.
    35 DB dør til 3200kr.Men bare 500 ekstra for 40 db dør.
    Så valget falt på denne.

2 mndr senere kom den levert utenfor huset.Husker fortsatt at sjåføren så lurt på meg og sa "lykke til".
    Hva mente han med det?
    Vel,der sto jeg med døra liggende på pallen,pakket inn i 2 runder med papp.
    Tok tak i den ene langsiden og skulle løfte den opp.Dro til,og nei,den rikket seg ikke.Den lå som limt til pallen.
    Jeg kunne ikke se at den var festet på noen måte.
    Tok nytt tak og løftet til,fem cm opp,så dritt vondt i ryggen og fikk klemt samtlige fingre mellom dør og pall

Da hentet jeg sekketralla og tok tak i kortsiden ,pustet godt inn og ut.Og dro til det jeg hadde.Døra kom opp på høykant. Og trillet den inn i garasjen.
    Ikke mulig for en å ta denne alene.Det var umulig å få noe godt grep på denne døra.

Nå oppgir ikke Foris vekta på denne døra.Men etter å googla litt rundt så kan det se ut som den veier over 75 kg.
    Noe som jeg tror er rimelig riktig,mulig mer.
    Fikk senere hjelp med å få denne jævelen inn.

Jeg må innrømme at vekt ikke var en faktor når jeg handlet
    Hadde jeg vist bedre så hadde det nok blitt en 30 db dør til rundt halve vekta.

Må innrømme at det ble en del tenking for hvordan jeg skulle få døra ut av karmen uten å ødelegge noe.

Fant ut å gjøre det på samme måte som når du skal ta noe tungt ut av en eske var det beste
    Og det er å ta eska av da den er lettere,i mitt tilfelle legge døra med dørbladet ned.Åpne låsen og løfte karmen opp fra døra og så hekte karmen av hengslene

Fikk hivd av den gamle døra og rev ut karm og foringer.La merke til at det var sparklet en del mellom karm og foring,noe som jeg senere fikk erfare hvorfor.

Satte den nye karmen i lysåpningen.
    Og kontrollerte med vater.
    Satte karmen som var av samme størrelse som den gamle på samme plass.Da var toppen 2,5 cm utenfor veggen på toppen,når den stod rett.
    Jeg bannet høyt inni meg.Jeg forstod nå hvorfor den gamle døra var treg,og hvorfor den var slipt til.

Kan love at det ble en del tenking igjen.
    Det beste ville være å rette opp veggen for å få det pent.
    Men akkurat denne veggen har alt av inngående og utgående strømkabler festet på seg hmmm......

Tenkte også å ha døra på den nye delen av huset da alt er mye mer i vater der.Men det passet dårlig.

Kunne skrevet flere sider på monteringen her men ,,,,,

For å gjøre det kort så satte jeg karmen i vater så godt som jeg kunne og satte i dørbladet ......ja,det var ikke så lett det heller med en vekt på rundt 75kg+++.
    Skulle ha vært to mann på denne jobben.Kan ikke få presisert dette nok...men skal det monteres en 40db dør så må man være 2 mann på alt som innebærer å løfte den døra.

Saken er at jeg dog klarte det.
    Jeg brukte verne sko under det prosjektet

Nå vet ikke jeg hvordan det er med 30-35 db døra,men denne må man være utrolig nøyaktig med når det gjelder vatring,alle retninger.
    Jeg jobbet lenge med dette.
    Vet ikke om det er mindre flex i stålkarmen,men tre karmen flexer en del.Ikke at du klarer å bøye den eller at den er laget dårlig,men her i dette tilfellet er dørbladet så tungt at det tar godt på karmen.
    Det er 4 hengsler på denne mot 2-3 som er vanlig på tyngre dører.Hver hengsel er festet med 8 skruer på dørsiden. Dette har jeg aldri sett før.

Vel,etter masse svette stod nå døra der i giv akt.Og som det eneste som var i vater i den delen av huset

Lyd demping:

Hadde noen matter med rockfon lyd matter liggende.Disse skar jeg i strimler og dyttet pent inn mellom karm og vegg.
    Har googlet dette på nettet og det er uenighet om hvor hardt dette skal presses sammen for å dempe mest mulig.
    Noen sier hardt,noen påstår at man må ikke presse da det gjør at det mister effekten da.

Så presset forsiktig men fylte godt opp først.
    Satte på anlegget på rundt 95- 105 db (mv 10, 4 subber)
    Det var dårlig,nesten alt kom igjennom.
    La inn 3 ganger så mye dempematter og presset dette godt sammen.
    Da ble det mye bedre.Ganske mye bedre.

Så har jeg googlet om man skal fuge eller ikke.Bruksanvisninga sier ingenting.Og nettet er uenige.

Så,uansett jeg kjøpte 12 patroner med akryl,fra biltema 199 kr.
    La på akryl utenpå dempe mattene,mellom karm og vegg på stue siden.
    Dette hjalp noe.
    Så derfor tok jeg begge sider.
    Og svaret er at det hjelper.Ikke voldsomt,men det har noe for seg.Døra er kilet opp i vater,og på disse stedene er det mindre isolasjon.
    Og rundt disse hjalp det virkelig å fuge godt.

Satte så på utforing mot stue side og stappet inn isolasjon der også.

Målte opp list lengder,skrå sagde og la det på gulvet og stiftet hjørnene sammen og løftet de opp og festet de på rundt åpningen.
    Denne veggen er rett så det var en grei jobb.

Ny lyd test.
    Nå var det så godt som dødt.

Så var det den skjeve siden .
    Tenkte først å fore opp bak listene her pga av skjevhetene .
    Men fant ut at det var lettere å fuge.
    Her er altså karmen på døra i kant nede men heller ut fra veggen i overkant med ca 2,5 cm.
    Eller rettere sagt huset heller
    Satte på listene og så fuget i bakkant.
    Selvfølgelig er jeg ikke helt fornøyd med denne løsningen.Men noe annet hadde blitt veldig dyrt og vanskelig.
    Nå er dette en veldig liten vegg så det er liten mulighet til å se døra fra siden,derfor også ikke så lett å se for de som ikke vet.
    Derfor kan det fungere for meg.

Satte på Supertramp igjen,enda høyere enn før.
    Og stor surprice ,dette var virkelig verdt alt slitet,ihvertfall på sikt
    Lister og fuging fjernet nesten all lyd.
    Og går man inn til de andre rommene nå så hører man ingenting når pappa har det gøy.
    Og sønnen min klarer å åpne døra.
    Og kjerringa er fornøyd da jeg dessverre atter en gang har bevist att jeg er litt handy.
    Blir mye mas om nye prosjekter nå

Når det gjelder kvaliteten på diplomat døra kontra de dyrere merkene som blir solgt av Foris og andre,så kan jeg ikke svare sikkert på dette.

Men noen få ting har jeg merket meg.
    Terskelen på den utgaven jeg fikk buet litt oppover mot midten.
    Dette løste jeg med 2 skruer igjennom og ned i gulvet.
    Dette skal man slippe på standard dør,men er vanlig på dører over 110cm bredde.

Det andre var at etter veldig nøyaktig vatring av karm og kontroll av dørblad også var i vater så er det ca 1 mm klaring mellom dørblad og terskel.
    Mens ovenpå dørblad er klaringen nærmere 2mm.
    Dette er muligens riktig fra leverandør.
    Men tenker at hvis dørbladet er så tungt som det er så vil det kanskje sige litt ned etterhvert.Og komme i klem.
    Spesielt hos meg.Da denne døra som oftest er åpen og da vil tyngdekrafta muligens hjelpe døra til å sige over tid.
    Derfor burde jeg vel ha valgt en lettere dør,sånn sett.

Finnishen på døra og nøyaktighet ellers er nok en presisjon jobb.
    Men føler at de dyrere dørene kanskje har en finnish som tåler litt mer.
    Noe som kan komme godt med både under montering og over tid.

Uansett,døra gjør jobben sin..

Døra ble levert komplett med dørhåndtak og låsekasse og klar for lås sylinder.Og med frakt på rundt 800 kr så endte denne 40 db døra på ca 4800kr.
    ++ lister og utforinger og spiker osv.

Det jeg har lært av denne jobben er å sjekke alle forhold først,og tenke på hva som er det egentlige behovet.

Vel, for dere som er på vei for å handle inn en dør og aldri gjort det før.
    Kjør på,klarer jeg så klarer dere
    Sist endret av carisma; 06-07-2015 kl 15:40

Lignende tråder

1. Dedikert kinorom, men hvor skal døra stå??
    By Kjell Hugo in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 7
    Siste melding: 11-20-2007, 04:43
  2. Endelig
    By jokris in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 12-14-2006, 23:30
  3. DHL kom med en Pio 506 FDE på døra i dag
    By roffen in forum TV-apparater
    Svar: 20
    Siste melding: 11-23-2005, 13:28
  4. Endelig!
    By Pogwaq in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 8
    Siste melding: 01-16-2004, 00:58
  5. Med fare for å bli ledd ut døra og hjem her :)
    By looser in forum Digitale projektorer
    Svar: 18
    Siste melding: 09-05-2003, 14:14

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •