Ny hjemmekino, baffelvegg eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino, baffelvegg eller ikke?

Heisann, driver å pusser opp hus, og i den forbindelse blir det et dedikert rom til hjemmekino selvsagt

Rommet blir rektangulært på 3,2m x 5,5m men kan strekke meg til 7,5m i lengden hvis det har noen klare fordeler? (tengte ha et teknisk rom i bakkant her i steden for den økte lengden men)..
    Ser det er overaskende lite baffelvegger på de fleste hjemmkinoene jeg har sett her inne og lurer på om det har noe for seg å gå for en slik løsning?
    Det jeg tengte var Klipsch sitt THX Ultra 2 system og bygge inn LCR samt subbene i front hvis det skulle bli aktuelt.

ELLER skal jeg gå den normale ruten å ha vanlige gulvhøyttalere i front? Synes egentlig Klipsch høyttalere samt svs subber er fint å se til, så om ikke baffelvegg er en mye bedre løsning kan jeg gått ha det slik.

Jeg har følgende fra før: Klipsch RF-82 mkII, RC64 mkII og RS62 mkII. Siden RF7 mkII er den som egentlig passer til resten av systemet, vil det være greit å bytte ut RF82 eller vil RF7 bli for store til mitt rom?

Ser for meg et 11.2 Dolby Atmos

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du meg så er det klart at du bør gå for baffelvegg. Ulempen er at det kan kreve litt mer dybde i rommet, men ellers ser jeg kun fordeler med dette. Kinoen blir veldig mye mer ryddig dersom man kan gjemme bort høyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo eit rom som er relativt langt og smalt. Baffelvegg må vel vera perfekt her. Det spørs jo sjølvsagt korleis du skal ha det I resten av rommet. Men om du setter av t.d. ca ein meter til baffelveggen, så har du fortsatt 4,5m lengd I rommet og alt skjult.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Finner du noen litt mer kompakte subber, gjerne noen tilpasset baffelvegg med port i front og lav byggedybde, eventuelt plasserer subbene ute på gulvet trenger ikke baffelveggen "stjele" mer enn 30-40cm av dybden på rommet. Selv er min "baffelvegg" (foreløpig kun en åpen vegg med hyller...) rundt 35cm dyp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stor fordel med baffelvegg er jo at du får mulighet til å ha akustisk gjennomsiktig lerret med 3 identiske LCR-høyttalere plassert helt perfekt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OG man slipper refleksjoner fra veggen bak høyttalerne.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest at man får 6db gain ved å ha de flush med veggen i en baffelvegg, hva vil det si egentlig... at jeg får økt lydvolum i frontrekka på 6db? Høres mye ut.
    Er slike akustiske lerret like bra som vanlige rammelerret da?
    Setter jo en sperre på høyttaler og må rive veggen hvis man ikke blir fornøyd med thx ultra settet også. Det begynner vel å dra på åra og kjedelig om det skulle bli oppdatert med noe bedre etter jeg har installert det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En fin måte å beskrive fenomenet med forsterkning fra bakvegg er å se på en såkalt 2.5-veis høyttaler.
    Baffelen til selve høyttaleren vil reflektere, og dermed forsterke, frekvenser ned til en viss grense. Denne grensen avhenger av størrelsen på baffelen. Større baffel, lengre ned i frekvens. Under denne grensen vil lyden ikke bli forsterket, og man må kompensere for den tapte forsterkningen. Dette gjøres ofte ved å bruke en dedikert driver med lavpassfilter på denne grensen, typisk i området rundt 500-1000Hz. Denne vil forsterke med 6 db.

Ved å montere høyttaleren i en baffelvegg, fjerner man denne grensen helt. Dersom høyttaleren er bygget for å stå ute i rommet, vil man få en unaturlig heving i frekvensrespons fra typisk 500-1000Hz og nedover på rundt 6db, dette høres ikke så veldig bra ut. Men hvis man bruker en "påveggs"-høyttaler blir det god stemning og fin frekvensrespons.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville selv heller bygget en falsk vegg enn en baffelvegg, spesielt med så god lengde som du har til rådighet. Da kan du bygge den falske veggen et godt stykke ut fra frontveggen og ha det tekniske rommet ditt bak den falske veggen og gjemme alt utstyr bak der sammen med frontrekka.

Lignende tråder

1. Høytalere til baffelvegg
    By royberge in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 12-04-2014, 21:51
  2. Baffelvegg vs. falsk vegg
    By MicroHT in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 09-23-2014, 08:40
  3. AVShop baffelvegg?
    By Gunnar in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0