Endelig Akustikk paneler ferdig og prøvd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig Akustikk paneler ferdig og prøvd

Jeg har laget noen (6)akustikk paneler Og prøvd de litt rundt omkring i min L forma stue.
    Har alltid hatt mange tanker om dette,men aldri fått gjort noe med det.
    Jeg er gift(fortsatt)og har 3 barn så som dere skjønner det kan være vanskelig å tillatelse til å gjøre det man har lyst til i en dagligstue.

Jeg drev opprinnelig med dyre hiend produkter men ga det opp(solgt) pga familie.
    Jobbet også noen år på OHC.

Over til saken.

Stua er L formet og anlegget står til høyre på den lengste veggen og spiller ned i foten .
    Med andre ord,når jeg sitter i lytte posisjon som er 1 meter bak sweet spot så har jeg en hel vegg på høyre hånd.
    Mens jeg mangler vegg på venstre side.
    Det er altså åpent fra venstre side av venstre høyttaler og fram til omtrent der beina miner er når jeg sitter i sofaen,lytteposisjon.
    Som dere da skjønner har jeg en høyttaler i ett hjørne og den andre omtrent midt på langveggen.

Jeg var veldig spent på lyden i dette rommet kontra det forrige som var 4 kantet.
    Jeg fikk en jevnere bedre bass her.
    Stereoperspektivet var bedre i det 4kantete rommet(20m2)

Slik det er nå med anlegget i L rommet har jeg ikke giddet å prøve så mange akustiske tiltak da ikke noe er likt.Og fruen ville drept meg når jeg
    sover :-)
    Men etter innkjøp av ny tv og bygging av 4 subber har jeg skjønt at fruen tilgir meg det meste,ihvertfall hvis jeg tåler en dusj med skriking og
    bare avventer.

For å bare nevne det for nye lesere så er den delen av rommet jeg sitter i avlangt.Ca 6m x 3.2m.
    Noe som gjør at det bare er bass i sweet spot.
    Noe som passer dårlig da sofaen er en meter lengre bak.Der er det som mange av dere vet,ingen bass.
    Har hatt sofaen helt bak i rommet før.Men det var mye rot i bassen der.Og veldig oppblåst bass.
    Derfor valgte jeg å prøve med 2 subber bak også(4 totalt)
    Med de i motfase fikk jeg utlignet rotet i bassen bak i rommet.Nå er det mest bass mellom subbene foran og bak.Det vil si at uansett hvor jeg setter meg så har jeg nok bass.
    Så på filmer og til nød musikk er det greit å sitte tilbakelent i sofaen.Bare stereoperspektivet som blir dårlig.

Så nå står det en sofa på tvers av rommet ca 2 meter fra veggen bak i rommet.Jeg har også en sofa på høyre veggen .Denne står da klint foran høyre høyttaler .
    Med andre ord,ikke mye optimalt.Men tenker den gjør "noe"med første refleksjon :-)

Så fikk jeg en idè om at siden kona mi er katolsk så kan hun tilgi meg akustikk paneler også :-)

Så kjøpte en pakke med rockwool sine lyd dempe plater.Disse er noe stivere enn vanlig isolasjon,støver muligens noe mindre.Disse er ca 120 cm x 60 cm
    x 4.5 cm.
    Snekret rammer som var ca 1 cm mindre i bredde og høyde og trakk med noe stoff.
    Lagde etterhvert oppheng på baksiden med avstand stykker på ca 2 cm.

Har fått prøvd litt over tid nå. Først uten mellomrom mellom vegg/matte.
    Det første jeg prøvde var å putte en på høyre veggen i høyde med mellomtone/diskant(ps: står en sofa her som demper litt også)for å ta første refleksjon.

Stereoperspektivet ble bedre med en gang.Men matta sugde dynamikken og det ble veldig dødt.(Ps nesten hele veggen bak fronthøyttalerne har gulv til tak gardiner . Også høyreveggen har slike gardiner fra sweet spot og til 1 meter fra bakvegg)

Da denne sugde mer enn ventet så bestemte jeg meg for å prøve å henge matta høyt på veggen isteden.Da låt det mer levende med en gang.
    Stereoperspektivet ble faktisk enda bedre også.
    For å være sikker så tok jeg de bort og spilte samme musikk om igjen . Også noen spor med Q sound.
    Ingen tvil det var bedre med matta på plass.
    Nå er det ingen vegg i nærheten av venstre høyttaler.Men det er noe rot i lyden på den siden også.

Så satte opp en matte på den veggen som venstre høyttaler spiller mot,altså den veggen som er i spise delen av stua.
    Dette gjorde start/stopp sekvenser i musikken enda raskere og mer kontrollert.

Satte så opp 1 bak hver front høyttaler .
    Nå spiller mine høyttalere diskant bakover også.Og baksiden er ca 50 cm fra veggen.
    I starten likte jeg dette godt og det ga bedre dybde i lydbildet og mer kontroll i store deler av lydbildet.
    Men etterhvert følte jeg at det ble litt lite liv i lyden.

Flyttet dem derfor midt mellom høyttalerne og bak gardinene.
    Da ble det litt bedre liv i musikken.Og tror jeg beholdt mye av dybden om ikke alt.

Etterhvert fikk jeg prøvd med to bak også.
    Satte de på eneste ledige plass. 1 refleksjon på begge sider(første refleksjon til bakhøyttaler)
    Enda en gang så ble rom klangen kortet ned.
    Jeg har alltid hatt problemer med å høre hvilken side lyden kommer fra bak.
    Kan nevne at bak høyttalerne står helt bak.Ugunstige ca 2 meter fra meg.Pga vindu på høyreveggen så er det ingen alternativ.Kjører 5.1(5.4)
    Men nå er bakkanalene mer tydelig og det liker jeg.Tenker da på hvilken side lyden kommer fra.

Det er etter det her at jeg gadd å ta meg tid til å lage avstandstykker til å ha bak mattene.Lagde de på ca 2 cm.
    "Alle"sier jo at luft/avstand til vegg er viktig.

Og riktig nok så var dette hørbart.Det hjalp nok litt bredere/nedover i lydbildet.
    Jeg vet at jeg har hatt mye bass,men nå ble det nesten for mye.Nå som Toppen er dempet så var det greit å justere ned bassen 5 desibel.
    Jeg tenker 3 av dem er fordi jeg alltid har spilt 3 db hot.Men nøytralt nå er stort sett nok da også bassen kommer tydelig fram.Måten den stopper/starter på nå er bare helt utrolig.

Stereoperspektiv og transienter og egentlig alt låter bedre nå.

Fikk ryddet vekk noen bilder på veggen bak i rommet og satte mattene som før stod på siden ditt.Alltså mattene er nå plassert på bakvegg,venstre og høyre side.
    Dette var å foretrekke da følelsen av "dempet"rom ble mindre.
    Og selv om det i utgangspunktet er lite bass i veggen bak så føltes dette bedre også for bassen.Man kan si at enda en gang så ble start/stopp forbedret.
    Og følelsen av stereoperspektiv i bakhøyttalerne er fortsatt bra nok,men med mer liv.

Vet at disse mattene umulig kan ta dypt ned i bassen.Men i og med at subbene bak står i motfase er det lite bass bak alle 4 subbene og utenfor hele lytte område.
    Dette er nok med på den opplevde følelsen av bedre lyd i nesten hele lyd spektret.
    Selv om det har blitt litt mye skriving om bass her så er start/stopp blitt bedre også i hele lyd spektret.

Ting kommer på en måte fortere ut av høyttalerne og det er bare så mye mer behagelig.
    En stor fordel er at jeg kan spille lavt og nyte musikk,eller se film og være mer med uten å spille høyt.

Prøvde også film.Transformers.
    Dette var kanskje det beste.
    Sener med bare normal prat var på rundt 65-75db og høyeste effekter på rundt 107 db.Og det var tydelig mer kontroll nå en før.

Min erfaring er da at man bør prøve matter.Og prøv plasseringer.Det betaler seg.
    Ikke gi opp rommet fordi det er asymetrisk.
    Sist endret av carisma; 05-26-2015 kl 21:00

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grundig informasjon om eget demping/korrigering av rom. Mange burde sikkert gjort mer her for å optimalisere lyden. I stedet for dyre ny innkjøp.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig at du likte det.
    Det er vel sånn at de fleste har anlegget i en stue. Og ofte er det vanskelig å overbevise fruen om at akkurat der skal det henge en dempe matte.
    Og har man ett eget rom så er det fortsatt ofte fruen som bestemmer allikevel.

Det kan selvfølgelig være estetiske grunner også.
    Dessuten så har vi lett for å unnskylde oss selv om at man Må ha en ny forsterker osv.

Folk flest vet for lite om akustikk også. Emnet er for mange nesten mystisifert.
    Og som avgått hifi selger så vet jeg at akustikk ikke nødvendigvis er det første som blir diskutert.
    Ikke misforstå, kunne snakke om evnet i timer. Men vi solgte det ikke.

Kunder vil jo gjerne høre hvor bra den nye komponenten er før de kjøper,de vil som regel ikke høre om hvor dårlig rommet demmes er.
    Hadde jeg sagt de må gjøre slik og Sån for å få god lyd så hadde en del av dem gått til en annen selger som selger lyd som utrolig nok IKKE trenger akustisk tiltak.
    Som selger så var det lett å forstå på kunden når og om det var verdt å nevne akustiske tiltak.

En annen ting er jo Alt var annerledes for 20 år siden.
    Mange hadde ikke internett og det var ofte sant for butikkene også.
    Så det har blitt lettere å få tak i og mer åpenhet rundt dette nå.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått spilt noen cd plater igjen.
    Og har prøvd å fjerne mattene for så å sette de tilbake.Og forskjellen er stor.
    Den største forskjellen av betydning (for meg)er at nå kan jeg sitte i sofaen(lytte posisjon)som er ca 1 meter fra sweet spot og ha utrolig bra stereoperspektiv.
    Samtidig føler jeg at oversikten er bedre herfra.Har aldri likt likesidet 3kant i små rom.Da jeg foretrekker å sitte på avstand.
    Problemet har bare vært at det har ikke fungert å sitte andre steder før. Ihvertfall ikke når jeg skulle lytte på musikk.
    Det ble bare så altfor rotete lydbilde før.
    Så disse mattene er vel den beste investeringen jeg har gjort de siste åra.

Jeg har en del klassisk musikk.Men har ikke klart å kose meg med de etter at jeg flyttet fra blokkleilighet og million anlegget i 2001.
    Har tatt de fram noen ganger,men lagt de bort da subbene ikke har hengt med og rommet har vært for dårlig.
    Og min Onkyo receiver og dvd spiller har vel heller ikke tjangs.
    Og de billige Audiovector høyttalerne klarer ikke å spille slik musikk,eller kanskje,joda.De klarer det nå.Med akustikken på greip så funker det.
    Har spilt noe klassisk nå,og jaggu er det overlevbart.
    Det er ikke HiEnd,men det er ihvertfall musikk.Så ett skritt i riktig retning er det.

Kan kose meg lenge med dette.
    Men innrømmer at jeg nå også blir lysten på å prøve bedre høyttalere og forsterker og dac.
    Men ja,det blir nok å drømme,en stund til.

Lignende tråder

1. DIY klasse A hodetelefonforsterker endelig ferdig
    By Plecto in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 21
    Siste melding: 10-13-2013, 16:14
  2. -IDE- Egenproduserte Akustikk paneler/bassfeller.... (Byggskum)
    By Burley in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 3
    Siste melding: 04-01-2009, 18:55
  3. diy leketøy sub- endelig FERDIG
    By sigvald in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 21
    Siste melding: 05-24-2007, 11:32
  4. Kinorommet endelig ferdig!
    By SVS! -man in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-26-2007, 23:17
  5. Transmisjonslinje høyttaler endelig ferdig.
    By runer in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 93
    Siste melding: 09-12-2006, 19:08

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •