Klargjøre rom for hjemmekino ved bygging av nytt hus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klargjøre rom for hjemmekino ved bygging av nytt hus

Hei!
    I samband med at jeg bygger et nytt hus, så setter jeg av et lite rom til hjemmekino, det ser ut til å få høyde 2.4 m, lengde=4.779 m og bredde=2.813 m.
    litt smalt, men det er nå det arealet som ser ut til å være tilgjengelig. Forøvrig er det snakk om et trehus og dette rommet er i 2. etasje som er hovedetasje, det er ingen primærsoverom som ligger i direkte tilknyttning til rommet.
    Intensjonen var da å sørge for at rommet er nogenlunde lydisolert med tanke på lydlekkasje til resten av huset og at utformingen av rommet
    var fordelaktig i forhold til akustikken.
    I forhold til akustikken så har har jeg kikket litt på forumet her og funnet kalkulatoren her
    Room Mode / Standing Wave Calculator, for å sjekke ut stående bølger, men den gir meg en mengde tall , som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til? noen som kan peke meg i riktig retning?

Når det gjelder støyisoleringen så har byggmester kommet med følgende forslag:
    • Lyddør 35db( hvit slett) med fuging
    • Nedsenk gulv 22mm + 20mm trinnlydplate+3mm tynn plate( før parkett som medfølger legges) Ferdig gulv blir da likt som i resterende etasje.
    • Vegg monteres lydskinner( som egentlig er tiltenkt tak) + lag gips + fuging gulv/tak tak/vegg ( før vi monterer medfølgende plate) Medfører ca 3-4 cm tykkere vegger som bygger inn i kinorom.
    • Lydskinner i himling + 1 lag gips før montering av medfølgende plate. Taket blir ca 2cm lavere
    • Montering av både tilluft og avtrekk fra rommet ettersom dør blir tett.

Dette virker i og for seg greit, men har selvsagt en merkostnad , på ca 44 000kr ( i tillegg til alt annet man ønsker seg i et nytt hus :/).
    Dette er en kostnad jeg i denne omgang ønsker å gjøre så liten som mulig.
    Men jeg bør iallefall bør gjøre alt som er vanskelig å bygge på senere , huset leveres nøkkelferdig, så jeg får ikke kommet inn med egeninnsats underveis, så egeninnsats må bli på ting som lett kan ettermonteres.

Så hva bør jeg egentlig prioritere?, er det andre kostnadseffektive løsninger jeg bør satse på enn det som er skissert? (evt. ting som er enkelt å ettermontere) Har blitt fortalt at doble gipsplater med spalte ( som skilles av lekter)kan være gunstig vegger (evt. med en form for isoleringsmateriale mellom gipsplatene).

På forhånd takk

Tor

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    @seight ; ser jo bra ut dette! Her gjelder det jo som kjent enten eller; og så lenge du kobler hele rommet fra konstruksjonen for øvrig, noe det jo ser ut til at du har lagt opp til her, vil støyen fra dette rommet reduseres vesentlig. At det koster litt må en nok bare regne med, og skal du ikke ta kosten nå er det i det minste lurt at du får konstruert veggene rundt samt gulvet slik du har tenkt så du senere kan gjøre deg ferdig ihht planen. Lykke til!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjenner ikke mye til konstruksjoner etc, men jeg har selv et lite rom på nesten 4m*2.7m.

Ja det er lite og jeg har knapt plass til mer enn to seter komfortabelt og et 90" lerret, men du verden det er verdt det, mye mer enn jeg hadde håpet på så er bare og kjøre på

Lyd kan kanskje være problematisk, spessielt i bassen under 100hz, istedet for en topp ved 50-60hz har jeg de ved 70-90hz som audyssey kalibreringen på receiverin min demper med nesten 15db 0.o så kunne sikkert hatt mindre høytallere.

Litt merkelig sett så er flere subwoofere og anbefale, med kun en sub ble den lokaliserbar og monoton, nå har jeg 2 12" subwoofere og de jevner ut bassen relativt godt, skulle bare hatt to til ....
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Bygging av hjemmekino i nytt hus
    By royberge in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-2014, 23:23
  2. Bygging av nytt hus. planleggingsfasen
    By bassdal in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 03-04-2013, 19:52
  3. Klargjøre bilen for vinteren..
    By jozho in forum Generell chitchat
    Svar: 33
    Siste melding: 11-05-2007, 12:01
  4. Bygging av nytt anlegg, trenger litt råd og tips.
    By chin in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 05-09-2006, 20:31
  5. Bygging av hjemmekino
    By hansinge in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 15
    Siste melding: 02-03-2006, 15:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg