Prosjekt hjemmekino - Første kapittel: Planlegging

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt hjemmekino - Første kapittel: Planlegging

Hei!

Nå er tiden endelig kommet for planlegging av dedikert hjemmekino.

August 2014 ble jeg eier av mitt første hus. Huset har, som seg hør og bør, en kjeller. Her åpner det seg på sikt rom for en hjemmekino.

Kjelleren er ca 60% under terreng, og dreneringen rundt huset er moden utskifting. Med måleutstyr finner vi i dag spor av salt som tyder på noe fuktutslag. Ettersom jeg ikke har anledning til å legge om dreneringen før tidligst våren 2016 tenkte jeg å høre med dere her på forumet hva dere tenker.

Ettersom jeg har begrenset med tid anslår jeg at byggingen av hjemmekinoen vil ta noen år. Men man er såklart litt utålmodig og har helst lyst til at hjemmekinoen var ferdig i går. Hva tenker dere om å begynne med å reise stendervegger, legge opp trekkerør, elbokser etc. frem til jeg får byttet dreneringen? Jeg tenker da selvsagt ikke å kle inn veggene, bare stenderverk o.l.?

Jeg har mest lyst til å bygge med trevirke, men har også vurdert bruk av stålstendere for å være litt mer konservativ ifm. eventuell fuktproblematikk.

På gulvet i kjelleren/hjemmekinoen tenker jeg å isolere med EPS-isolasjon for å unngå problemer med fukt fra grunnen. Videre isolasjon har jeg i første omgang tenkt å isolere grunnmuren utvendig med XPS, og innvendig med 50mm Rockwool. Noen tanker rundt dette?

Dette er som sagt bare begynnelsen på ett relativt langvarig prosjekt, med ett ønske om minst mulig kompromiss.

Legger ved ett bilde av rommet (beklager vinkel/kvalitet) og plantegninger over kjelleren som jeg har i dag.

-ok-plan-kjeller-jpg-ok-plan-kjeller-2-jpg-rommet-jpg

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette, blir spenende og følge med
    Tips, ikke stress, spesielt viktig for deg og forsikkre deg om at fuktproblemene er løst før du går vidre

Som en klok fyr sa til meg, det går an å si at du skal være ferdig til jul... bare ikke si hvilket år :P
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Køyr på! ☺

Stenderverk i tre går heilt fint. Sørg for at INGEN del av treverket er i kontakt med mur i vegg eller golv. Då bør det gå fint å gjera dette og elektrisk klart til ein får fiksa drenering. Det er jo brå å få reve/opna mest mogleg så det får tørka.

Anbefalinga er vel å isolera meir utvendig enn innvendig. Så om du kan feks bruka 10cm isolasjon utvendig og 5cm innvendig, må jo det vera topp. Sørg for god drenering, skikkeleg slamming, knotteplast og isolasjon utvedig, så vør ikkje fukt utanifrå og inn veggane vera problem.

I golvet legg du fuksperra nederst, så er det problemet løyst.

Eg er ingen ekspert på området, men det var det eg kom fram til når eg holdt på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Køyr på! ☺

Stenderverk i tre går heilt fint. Sørg for at INGEN del av treverket er i kontakt med mur i vegg eller golv. Då bør det gå fint å gjera dette og elektrisk klart til ein får fiksa drenering. Det er jo brå å få reve/opna mest mogleg så det får tørka.

Anbefalinga er vel å isolera meir utvendig enn innvendig. Så om du kan feks bruka 10cm isolasjon utvendig og 5cm innvendig, må jo det vera topp. Sørg for god drenering, skikkeleg slamming, knotteplast og isolasjon utvedig, så vør ikkje fukt utanifrå og inn veggane vera problem.

I golvet legg du fuksperra nederst, så er det problemet løyst.

Eg er ingen ekspert på området, men det var det eg kom fram til når eg holdt på.
    Det var det jeg tenkte. Hvis jeg legger fuktsperre og EPS på gulvet og reiser stenderverket 50mm fra veggene burde det bli bra. Eneste spørsmålet er hvordan jeg fester stenderverket.. Fungerer det med pappremser i overgangene? Også liker jeg ikke at EPSen stjeler 80mm av rommet ettersom takhøyden i dag er ca 2100mm. Alternativet er jo selvsagt å pigge ut gulvet å støpe nytt gulv på grunn.. Men da begynner vi å snakke en del jobb :-p

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pappremsa? Stenderverket er det nok å festa toppsvilla i taket og botnsvilla i golvet, stendarar festast i dei. Bruker du glava bunnsvill "remsa" (kjem ikkje på kva det heiter i farta) under botnsvilla så unngår du at den er i kontakt med golvet.

Eps på golvet er kun for isolasjon. Kan du leva med kaldt golv/varmetapet, kan du droppa eps, og sparer dei cm takhøgd. Sjølv har eg kun 6mm isolasjon og varmefolie i kjellargolvet. Ikkje ideelt mtp straumrekninga, men eit greit kompromiss. Eg treng heller ikkje så høg temp i filmrommet til vanleg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo Vis post
    Pappremsa? Stenderverket er det nok å festa toppsvilla i taket og botnsvilla i golvet, stendarar festast i dei. Bruker du glava bunnsvill "remsa" (kjem ikkje på kva det heiter i farta) under botnsvilla så unngår du at den er i kontakt med golvet.

Eps på golvet er kun for isolasjon. Kan du leva med kaldt golv/varmetapet, kan du droppa eps, og sparer dei cm takhøgd. Sjølv har eg kun 6mm isolasjon og varmefolie i kjellargolvet. Ikkje ideelt mtp straumrekninga, men eit greit kompromiss. Eg treng heller ikkje så høg temp i filmrommet til vanleg.
    Oki, ja da bør det jo være grei skuring. Ser for meg at det blir en lignende løsning med litt isolasjon og varmefolie i gulvet. Jeg vil helst ha teppe på gulvet i hjemmekinoen, regner med det finnes varmefolie man kan legge teppe direkte på?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fått modellert litt mer.

I et rom som får en ca bredde på 3,2m og takhøyde på ca 2m lurer jeg litt på hvilken størrelse jeg skal gå for på lerret? Man har jo lyst på så stort som mulig. Videre funderer jeg på å bygge surroundkanalene inn i side/bakvegger. Kanskje 100mm blir litt i snaueste laget for en slik løsning?
    -oppriss-front-jpg
    Sist endret av bullcat; 05-13-2015 kl 12:31 Begrunnelse: Feil bilde

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha høyttalerne bak et lerret bør du plassere diskantene på alle 3 høyttalerne på samme høyde. Har du ikke kjøpt inn enda så kan det kanskje være smart å kjøpe 3 gulvstående i stedet for en liggende senter.

Pass på kastelengden på projektoren slik at du er sikker på at den klarer størrelsen på lerretet ditt.

Du får mye bra in-wall høyttalere som får plass i 4" vegger.

Minst mulig kompromiss sier du.. Vil det si at du har et relativt romslig budsjett?

Sitat Opprinnelig postet av bullcat Vis post
    Fått modellert litt mer.

I et rom som får en ca bredde på 3,2m og takhøyde på ca 2m lurer jeg litt på hvilken størrelse jeg skal gå for på lerret? Man har jo lyst på så stort som mulig. Videre funderer jeg på å bygge surroundkanalene inn i side/bakvegger. Kanskje 100mm blir litt i snaueste laget for en slik løsning?
    -oppriss-front-jpg
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Skal du ha høyttalerne bak et lerret bør du plassere diskantene på alle 3 høyttalerne på samme høyde. Har du ikke kjøpt inn enda så kan det kanskje være smart å kjøpe 3 gulvstående i stedet for en liggende senter.

Pass på kastelengden på projektoren slik at du er sikker på at den klarer størrelsen på lerretet ditt.

Du får mye bra in-wall høyttalere som får plass i 4" vegger.

Minst mulig kompromiss sier du.. Vil det si at du har et relativt romslig budsjett?
    Har per dags dato Dali Mentor 6 og Mentor Vokal, og tenkte å bruke disse i første omgang.

Projektoren jeg i dag har greier ikke å fylle 3000mm bredt lerret, men den greier 2670 (data hentet fra Projector Central sin kalkulator, så det er kanskje ikke 100% nøyaktig).

Så vidt jeg har klart å beregne blir kasteavstanden på +- 4000mm, da jeg i første omgang tenker å sette projektoren i tilstøtende rom med utsparring i vegg.

Med tanke på at oppføringen av denne hjemmekinoen helt sikkert vil ta flere vintre og somre, vil jeg si budsjettet er ganske romslig. I første omgang tenker jeg at jeg er fornøyd med utstyret jeg har, og derfor vil gjøre selve rommet best mulig før jeg går til anskaffelse av nytt og bedre utstyr.

Jeg har jo sett hva andre her på forumet besitter hva gjelder høyttalere, prosessorer og forsterkeri.. Og jeg ser for meg at jeg en vakker dag kommer til å gå amok på lik linje som andre før meg. Men da må rommet være på plass og optimalisert i forkant. Jeg er i dag litt frustrert over utstyret jeg har og plasseringen det har fått. Men jeg skal vel ikke klage når jeg har projektor og 5.1 i stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ikke så mye som skjer i kjelleren, men jeg legger opp ett bilde av dagens situasjon i stua
    -dsc_0177-jpg

Lignende tråder

1. Mitt første prosjekt
    By jsandnes in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 54
    Siste melding: 10-27-2012, 12:10
  2. PA prosjekt (første)
    By thisismyusername in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 2
    Siste melding: 06-25-2012, 12:04
  3. Prosjekt kjellerkino under planlegging
    By TomErik87 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 04-04-2012, 16:51
  4. Mitt første DIY prosjekt.
    By jsandnes in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 13
    Siste melding: 10-29-2011, 15:50
  5. mitt første diy prosjekt
    By evhel83 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 08-21-2011, 19:16

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •