Hvorfor ble akustikken så mye værre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor ble akustikken så mye værre?

Hei,

Jeg har hatt en kjellekino i et par år som jeg nå er i ferd med å pusse opp. Rommet er 4,8 x 4,7 x 2.3 m og har som forventet hatt noe gjenklang/ekko i tomt rom ettersom det er bygget i leca. Etter en liten ombygging er nå gjenklangen i det tomme rommet helt ekstrem og jeg jeg har ca 4-5 sekunder (!) etterklang etter f.eks å klappe i hendene (målt manuelt med stoppeklokke). Å føre en samtale er vanskelig og en liten test med et stereoanlegg var helt forjæv..ig. Rommet er ikke ferdig, men før jeg bygger videre vil jeg gjerne vite hvorfor det nå har blitt så mye verre.

Her er endringene som har blitt gjort:
    1. Høyre sidevegg og bakvegg har fått revet av tynn filttapet slik at den glatte murpussen har kommet til syne.
    2. Venstre sidevegg har gått fra grov, klumpete murpuss (tenk "spansk stil") til utlekting og ett lag fibergips.
    3. Frontveggen har fått en glattere murpuss utpå den tidligere grove, klumpete murpussen.
    4. Taket er lektet ned 5 cm med lydbøyler + gips. Tidligere var det gips med trepanel (den typen som har annenhver planke en cm lenger ned).
    5. På gulvet er (den harde) laminaten fjernet slik at (det harde) betonggulvet er fremme i dagen.

Hvilken av disse endringene tror dere har hatt størst effekt på romklangen?

PS: Jeg er fullstendig klar over at det vil bedre seg med teppe på gulvet, møbler, dempeplater etc, men jeg er likevel overrasket over at det har blitt så voldsomt mye verre enn slik det var i tomt rom før. Som sagt var det ikke bra, men likevel ikke på langt nær så grusomt som nå. Jeg tror jeg må ha norgesrekord i etterklang i tomt rom! (Om noen vil komme å høre selv så er de hjertelig velkommen - bor på Nordstrand i Oslo).

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Her trenger du dempepaneler, diffusorer, møbler, molton og kanskje en lydmann til å komme innom?

Tenk dempning i førsterefleksjon (vegger-tak og gulvet om nødvendig), diffusorer på bakvegg, tak og gjerne frontvegg

Sjekk nettet om akustiske tiltak, mange tråder her og på avforum.com/.no

Hjelper ikke å bytte kabler
    Alt for mye vintage og moderne

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for svar. Nå tenkte jeg i første omgang bare å få sannsynliggjort hvilke av endringene mine som har bidratt mest til å gjøre det så mye verre. Stem gjerne på nummeret dere mener er synderen! Selv tenker jeg mest på nr 5 (taket).

Her er forresten en illustrasjon av hvordan murpussen var på de to veggene med grov murpuss (annet rom, samme murpuss):
    -vegg-jpg

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er på ingen måte noe ekspert på feltet her så jeg bare deler mine tanker.

Sånn jeg forstår det så er alle veggene dine mur/murpuss?
    Og taket er gips?

I såfall ville jeg vel dekket veggene med gips 1-2 lag evt fibergips hvis ønskelig, da jeg trur dette vil dempe betraktelig mere for deg.
    Evt lekte ut og ha 5cm isolasjon bakom også.

Da jeg ser for meg betong er meget refkeltivt kontra gips.
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle tiltakene har bidratt i feil retning. Stemmer på at filttapeten gjorde mest utslag siden den vil dempe en del høye frekvenser, dernest panelen i taket som demper høye og litt lave, laminaten vil ikke reflektere like hardt som betongen og senkningen av taket gjør at rommet får mindre volum og derfor når stigningstiden på refleksjonene raskere. Alle monner drar, men dette løser du raskt.

6. Liker matsijatsi har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matsijatsi:
    Alle veggene er pusset leca, men en vegg har blitt lektet ut med fibergips, en vegg har fått finere puss istedet for grovpuss og de to siste veggene har fått revet av filttapet. Taket er gips, ja.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aabø Vis post
    Matsijatsi:
    Alle veggene er pusset leca, men en vegg har blitt lektet ut med fibergips, en vegg har fått finere puss istedet for grovpuss og de to siste veggene har fått revet av filttapet. Taket er gips, ja.
    Okei, da forstår jeg litt mere men er det viktig for deg å beholde pussen? for jeg tenker kanskje det ville vært lurt og gipset disse også jeg

Hvordan syntes du fibergips var å jobbe med?
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd Vis post
    Alle tiltakene har bidratt i feil retning. Stemmer på at filttapeten gjorde mest utslag siden den vil dempe en del høye frekvenser, dernest panelen i taket som demper høye og litt lave, laminaten vil ikke reflektere like hardt som betongen og senkningen av taket gjør at rommet får mindre volum og derfor når stigningstiden på refleksjonene raskere. Alle monner drar, men dette løser du raskt.
    Demper virkelig millimetertykk filttapet noe særlig, tror du? Har aldri hørt om tapet som et akustikk-tiltak?

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på om det hjelper så mye med det gipslaget. Dette hindrer kanskje lyd ut av rommet, men refleksjoner/ekko inne i rommet er jeg mer i tvil om. Setter en knapp på Vessel56 sine tips, spesielt det med å bytte kabler, hehe.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

11. Liker matsijatsi har likt denne posten
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demper virkelig millimetertykk filttapet noe særlig, tror du? Har aldri hørt om tapet som et akustikk-tiltak?
    Hadde vært kjekt om man bare kunne ha et milimetertykkt filttapet lag da så er det løst

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Okei, da forstår jeg litt mere men er det viktig for deg å beholde pussen? for jeg tenker kanskje det ville vært lurt og gipset disse også jeg

Hvordan syntes du fibergips var å jobbe med?
    De tre gjenværende veggene er yttervegger mot terreng (jord ca 3/4 opp på veggen) og jeg ønsker egentlig ikke gips her ettersom utlektning vil stjele en del areal. Isåfall ville jeg gjort det for lydisoleringens del, men det ville kanskje hatt en effekt på akustikken også? Trodde gips var ca like ille som murpuss...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tekstil demper lyse frekvenser hvis den er kompakt nok. Hadde ikke anbefalt den som akustikktiltak for musikk, men at det gir en hørbar effekt når du klapper, det kan det absolutt gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi Vis post
    Hadde vært kjekt om man bare kunne ha et milimetertykkt filttapet lag da så er det løst
    Jepp, det kunne spart mye arbeid med snekring av rammer til dempeplater.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp du sier vel noe der angående gipsen, men da er det vel kun dempepanelr diffusorer igjen da?

Hvis du ikke evt ønsker kle veggen med asfaltplater da kan jo bli fint det å

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planene er teppe på gulvet, dempeplater i førsterefleksjon i taket og på vegg. Men jeg må si jeg er overrasket over den massive negative endringen jeg har fått fra min temmelig enkle ombygging, og jeg lurer på om jeg skal omgjøre noen av endringene (f.eks. lime trepanel utenpå gipsen i taket eller smelle opp en tykk tapet på alle veggene).

PS: Fibergipsplatene var nesten som å jobbe med vanlig treverk, bare blytunge. Merk imidlertid at det var snekkere som gjorde størsteparten av jobben her.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planene er teppe på gulvet, dempeplater i førsterefleksjon i taket og på vegg. Men jeg må si jeg er overrasket over den massive negative endringen jeg har fått fra min temmelig enkle ombygging, og jeg lurer på om jeg skal omgjøre noen av endringene (f.eks. lime trepanel utenpå gipsen i taket eller smelle opp en tykk tapet på alle veggene).

PS: Fibergipsplatene var nesten som å jobbe med vanlig treverk, bare blytunge. Merk imidlertid at det var snekkere som gjorde størsteparten av jobben her.
    Ville jo vært rart hvis trepanelet skulle være skyld i å gjøre det mye bedre da?

Selvom det hele er litt merkelig, men jeg er jo allerede på tynn is her så

Jeg tenkte benytte fibergips ser du, derfor jeg lurer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alle veggene dine er murpuss nå ville jeg lagt et lag gips utenpå. Gipsvegger gir et godt utgangspunkt for videre akustikkbehandling er min erfaring. Gips er ikke så reflektiv nedover i frekvens og lekter du de ut med isolasjon bak vil du få lavere Q på ressonansene nedover.
    Jeg ville også lagt gulvbelegg av et eller annet slag over betongen. Du vil spare en del akustikktiltak inne i rommet på den måten.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tre panelene reflekterer lyd mindre enn vanlig gips. Gips demper bra når det gjelder å holde lyden i rommet.
    Men de reflekterer mye av de høyere tonene.

Så uansett kan det være greit å snekre noen dempe matter.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste tiltaket er å jobbe med absorbsjon av lyden, fordi hovedproblemet slik jeg forstår det på TS er etterklangstiden (i mangel av et bedre ord i sånne smårom). Det er ikke sikkert rommet trenger å være ille bare fordi det er klangfullt når det er tomt. Det ser man først nå når man begynner å møblere rommet. Den gylne regelen er å dempe ca 20% av arealet.

Diffusorer reduserer ikke energien i rommet, den kun sprer den utover, og det gir en jevnere og lengre avrulling av lyden/energien. Ergo en diffusor inn i et klangfullt rom hjelper ingenting på klangen i rommet, kun klangkarakteren. Diffusorer er et glimrende tiltak for å gjøre et rom større og for å håndtere reflekser, men jeg ville ha fokusert alt på demping nå i første omgang siden det er klangen er for lang.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

22. Liker matsijatsi har likt denne posten
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Diffusorer reduserer ikke energien i rommet, den kun sprer den utover, og det gir en jevnere og lengre avrulling av lyden/energien. Ergo en diffusor inn i et klangfullt rom hjelper ingenting på klangen i rommet, kun klangkarakteren. Diffusorer er et glimrende tiltak for å gjøre et rom større og for å håndtere reflekser, men jeg ville ha fokusert alt på demping nå i første omgang siden det er klangen er for lang.
    Diffusorer reduserer absolutt i høyeste grad energien. Både diffusjonen, spredningen (ikke det samme som diffusjon!) og dempingen en diffusor utfører gjør at energien taper seg. Ja, alle diffusorer absorberer også og mange ganske mye.

Den akustiske utfordringen i små rom foruten bassresonanser er flutterekko og kamfiltereffekt. Både diffusjon og absorpsjon har effekt på det, men på ulik måte.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. forbedre Akustikken i rommet. hvordan?!
    By tobkas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 08-04-2013, 22:38
  2. Vil det hjelpe på akustikken med disse platene i denne stuen?
    By Della in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 05-05-2012, 21:30
  3. Har lydisolering noe og si på akustikken i mitt media-rom i låven?
    By WackenSS in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 10-09-2010, 13:14
  4. Trenger hjelp med akustikken i rommet mitt.
    By Superkonge in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 7
    Siste melding: 08-30-2009, 22:27
  5. Hvordan få kontroll på akustikken?
    By Marantz in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 19
    Siste melding: 11-05-2006, 21:47

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg