Hvorfor ble akustikken så mye værre? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  3
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, ok, kan være med på det siden ideelle diffusorer ikke finnes, og at de alltid gjør en viss absorbsjon. Dette annen-hver paneltaket (i mangel på det riktige navnet) var jo en simpel diffusor (om enn begrenset i frekvensplanet) og at den nok absorberte en del siden den var av mykt tre.

Og jeg er enig (hvis det skulle være et mål) i at det hjelper med diffusorer. I et rom med absorbenter, så vil diffusorer ofte redusere klangtiden fordi enkelt sagt gjør at lyden fordeles bedre i rommet og at absorbentene da får "tak" i mer lyd å absorbere.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ja, ok, kan være med på det siden ideelle diffusorer ikke finnes, og at de alltid gjør en viss absorbsjon.
    Som allerede nevnt: Diffusjon og spredning senker også energien. Helt uavhengig av absorpsjonen en diffusor utfører.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Som allerede nevnt: Diffusjon og spredning senker også energien. Helt uavhengig av absorpsjonen en diffusor utfører.
    Javel, med hvilken virkningsmekanisme? Hvor blir energien av?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    En endimensjonal QRD-basert diffusor skal i utgangspunktet redusere lydenergien minimalt, men avhengig av antall kamre / staver og dybden på disse endrer gitte frekvensområder retning, samt da utforming, 1D eller 2D. @orso , mener du at denne type diffusor gjør noen vesentlig energiabsorbsjon av lyden, utover da at 2D-diffusoren selvsagt tar en del ved at den reflekterer i begge plan? Trodde poenget med nettopp diffusjon var å ivareta mest mulig av lydenergien i rommet, noe jeg også opplever i praksis der overdreven bruk av absorbsjon ofte ødelegger mer enn det gagner. Mitt syn er at absorbsjon kun bør bruker mot førsterefleksjon, og så langt unna lytteposisjon som mulig. Diffusjon derimot kan en egentlig bare dytte inn så mye en gidder av, men den type diffusjon jeg personlig har opplevd best effekt fra er skyline QRD´er med stavdybde på max 15cm.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Javel, med hvilken virkningsmekanisme? Hvor blir energien av?
    Energien blir distribuert i mange retninger. Spaltet opp på en måte, slik som det kan gjøres med lysstråler. Dersom det er en god diffusor vil det også diffuseres tidsmessig, dvs. at energien regel rett blir bremset hastighetsmessig. Det er spesielt kombinasjonen av dette som gjør at det låter større. Energien spres ut i både tid og rom og den taper seg i høyeste grad. Hvor mye kommer ann på type diffusor. En 2D diffusor vil f.eks redusere refleksjonene mer enn en 1D diffusor.
    Dempingen varierer også ganske mye ved ulike diffusorer.

Et rom fult av diffusorer vil låte betraktelig mer dødt enn et et rom som er bygget etter LEDE/RFZ prinsippet.
    -blackbird-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være ulike grunner til at en diffusor absorberer mer enn enn en plan overflate, med qrd konstruksjoner så vil lyden rett og slett treffe overflaten i brønnene flere ganger før de reflekteres tilbake, avhengig av hvor porøs overflaten er så vil en del energi absorberes.

Med ubehandlet mdf som avbildet over så er overflaten veldig porøs (mer porøs enn f.eks heltre), hadde materialet vært høyglanslakkert så ville det absorbert mye mindre.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. forbedre Akustikken i rommet. hvordan?!
    By tobkas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 08-04-2013, 22:38
  2. Vil det hjelpe på akustikken med disse platene i denne stuen?
    By Della in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 05-05-2012, 21:30
  3. Har lydisolering noe og si på akustikken i mitt media-rom i låven?
    By WackenSS in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 10-09-2010, 13:14
  4. Trenger hjelp med akustikken i rommet mitt.
    By Superkonge in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 7
    Siste melding: 08-30-2009, 22:27
  5. Hvordan få kontroll på akustikken?
    By Marantz in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 19
    Siste melding: 11-05-2006, 21:47

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg