Plassering av akustikkplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av akustikkplater

Hei.

Etter noen hektiske dager, har jeg endelig fått opp stolene i den dedikerte kinoen min. Foreløpig er det meste utstyret i budsjett-klassen, men jeg har store planer om å oppgradere litt etter litt.

Jeg har gått til innkjøp av akustikkplater fra surround.no av denne typen: Dynavoice akkustikkplater
    Sikkert ikke det beste man kan kjøpe, men jeg håper de gjør litt av jobben hvertfall...

Hvor skal jeg plassere platene for å oppnå best mulig demping av lydrefleksjoner? Rommet er 15 m2 og helt rektangulært.

Jeg har én pakke av akustikkplatene til rådighet.

Plassering av akustikkplater-_mg_7883-jpgPlassering av akustikkplater-_mg_7878-jpg

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk speil metoden. Sitt i sweetspot og få en annen person til å gå rundt med et speil på veggen. Der du kan se refleksjonene av elementene til front høyttalerne plasserer du platene. De viktigste punktene er de 2 på hver sidevegg, de 2 på bakvegg og de 2 i taket.
    Speilmetoden er ikke 100% nøyaktig, men den fungerer helt greit om man ikke har måleutstyr.

De platene du har kjøpt er relativt tynne, men er bedre enn ingenting. Platene rett på vegg vil ha effekt ned til ca. 1khz, men om du monterer de med 5cm luftgap bak så vil de ha effekt ned til ca 500hz. Anbefaler det siste alternativet, ettersom det beste er å dempe så bredbåndet som mulig.
    Sist endret av thohaug; 05-05-2015 kl 02:52
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

3. Liker matsijatsi har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar, og gode tips!

Er det kun fronthøyttalerne en skal dempe, eller må jeg gjøre det samme med center og surround høyttalerne?

Jeg har 4 plater på 50x100 cm. Bør jeg skjære platene i 2stk 50x50 cm deler, slik at jeg får dempet sidevegger, bakvegg og tak? Jeg trenger vel da 6 plater? Kanskje 2stk hele plater på sideveggene, 2stk små deler på bakveggen og det samme i taket?

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også anbefalt å ha en på hver av sideveggene rett ved siden av der du sitter.
    Kan også ha bakerst på sideveggene mot hjørnene. Og midten og hver side på veggen bak i rommet.

Bare å prøve seg fram. Ikke sikkert du trenger så mye. Er jo ikke de største høyttalerne

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Det er også anbefalt å ha en på hver av sideveggene rett ved siden av der du sitter.
    Kan også ha bakerst på sideveggene mot hjørnene. Og midten og hver side på veggen bak i rommet.

Bare å prøve seg fram. Ikke sikkert du trenger så mye. Er jo ikke de største høyttalerne
    Hvor har du dette fra? Hvem anbefaler dette? Om dette ikke er til surroundkanalene da selvsagt.

De platene han har kjøpt gjør ingenting med bass. Kun refleksjoner, så det er helt ulogisk å plassere dem andre steder enn i refleksjonspunktene. Om man plasserer de på steder der det ikke er refleksjonspunkter gjør det ingenting annet enn å gjøre rommet overdempet og serverer ingen spesiell hensikt. Om man skal ta bass, må fellene være mye større og bør helst plasseres i hjørnene av rommet.

Ville fokusert på fronter først, ettersom det er der du spiller musikk. Senter og surround kan taes ettersom du får mer plater.
    Sist endret av thohaug; 05-05-2015 kl 20:32
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er jeg igang med å måle punkter ved hjelp av speilmetoden.

Et lite spørsmål som dukket opp.. Når jeg plasserer speilet på høyre sidevegg fra sweetspot, hvilken høyttaler skal jeg se i speilet da? Høyre eller venstre fronthøytaler? Dersom jeg velger høyre høyttaler, vil platen bli plassert på sideveggen rett fremfor fronthøyttaleren. Velger jeg venstre fronthøyttaler, havner platen mer på midten av veggen..

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mafister Vis post
    Ok, da er jeg igang med å måle punkter ved hjelp av speilmetoden.

Et lite spørsmål som dukket opp.. Når jeg plasserer speilet på høyre sidevegg fra sweetspot, hvilken høyttaler skal jeg se i speilet da? Høyre eller venstre fronthøytaler? Dersom jeg velger høyre høyttaler, vil platen bli plassert på sideveggen rett fremfor fronthøyttaleren. Velger jeg venstre fronthøyttaler, havner platen mer på midten av veggen..
    Du skal plassere plater både der du ser høyre og der du ser venstre. Som jeg sa i første posten er det 2 punkter per vegg. En for høyre høyttaler og en for venstre
    [SIZE=2]

Lignende tråder

1. DIY: Akustikkplater
    By davalex in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 118
    Siste melding: 01-08-2012, 01:29
  2. Perforerte gipsplater utenpå akustikkplater vs. kun akustikkplater
    By tols1 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 12-09-2011, 20:30
  3. Akustikkplater
    By RJassa in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 24
    Siste melding: 12-17-2010, 18:41
  4. Plassering av akustikkplater
    By dancemainia in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 12-24-2008, 10:54
  5. Plassering av akustikkplater i himling for å dempe ekko?
    By Vincent_vega in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 21
    Siste melding: 09-26-2008, 22:43

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •