Kino om et år?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kino om et år?

Kanskje litt mer om byggeren og hvem han er ville være en bedre start, slenger setningene inn etterhvert som de kommer til meg, så ha meg unnskyldt for eventuelle usammenhengende rekkefølge.

Er i mitt femtiniende år iht kalenderen, men mellom de to vedhengens som lyden av god musikk tas inn igjennom (ja, dere gjettet riktig; ørene, men også kalt lyttelappene) har drømmen, ønsket, planene om en egen kino, lytterom og da i kombinasjon med en dugandes garasje vært en del av meg de siste tjuefem årene; faktisk siden vi flyttet inn her vi bor.

Alder er jo hindring sies det, hørselen er som for en noenogførtiåring fikk jeg vite siste hørselskontroll og i i henhold til kona er jeg som et barn i hodet, kroppen ellers trenger vi ikke snakke om - utenom at røyken ble lagt på hylla for omtrent tretten år siden.

Som de fleste som nærmer seg pensjonistenes rekker og har "kastet ut avkommene skal det selvfølgelig bygges ut. Prøvde meg med en søknad for halvannet år siden og da var avslaget så kontant at jeg havnet i tenkeboksen litt vel lenge, men nå har jeg hentet inn profesjonell hjelp til å utarbeide søknaden og med de svarfrister som kommunen må finne seg i nå - så blir det i det minste svar før juni.

Søknad er ennå ikke sendt, trenger mer tid før "konsulenten" kan utarbeide søknaden ferdig.

Bygget vil bli bygget ned i terrenget slik at vestvegg og sørvegg bil bli dekket mer enn 2000mm opp på veggen

Tilbygget er selvfølgelig i "engineering phase",
    -201504_kinohusfranord-jpg

legger ved hvordan jeg ser for meg oppbygging av gulv over betong og opphøyd gulv for rad to.
    -201504_kinogulv03-jpg

-201504_kinogulv04-jpg

Beregnet avstand fra front av høyttalere til ørene til den som sitter i Høysetet vil bli ca 3,5m - og det er gjerne godt nok?

Høydeforskjell skal bli 360mm (to standardtrinn). får god plass til ei bassfelle og noen lagringsrom, vurderer å sette bord for vinylspiller på venstre side (nærmest på skisse), for å kunne ta med plater inn i kino/lytterom og slippe for mye løping for å skifte plater..

Yttervegger og tak er 300mm betongelementer, med innstøpt isolasjon med meget god lydabsorbering/demping. Taket vil bli dekket med sedum (grønt tak med meget god opptak av vann og hardfør ved tørke = "Grønt tak").

Innvendig høyde vestvegg vil bli brutto ca 2400mm og ca 2760mm før nedforing. Med ca 12º takvinkel blir takhøyde østvegg ca 3400mm(feil linje valgt i Sketchup for målgiving ser jeg).

Varmekabler kun i kontor og nederste gulvnivå (totalen blir mindre enn angitt på skisse). Yttervegger og skillevegg mot garasje er iht nyeste krav mht isolering (varmetap). Tak og vegger i garasjen blir 200mm eller 25omm.

Innervegger satser jeg på å bygge med Europrofil eller liknende (68mm eller 48mm) 30mm avstand til yttervegger og dekke med et lag Fermacell. Bruker 600mm senteravstand på stendere hvis 68mm stendere og 450mm hvis 48mm stendere.

Skillevegg mellom kontor og kino blir dobbel med Fermacell mot kino og Fermacell + mdf mot kontor. ca 20mm(+) mellom veggene, men ingen plate mellom veggene - hvis jeg ikke blir anbefalt noe annet. Tre av veggene i kontor skal ha ubehandlet betong, med dempningsplater plassert der det trengs.

Alt av 230V skal i rør oppå fuktsperre - og føres til uttak på vegg uten å krysse eller ligge langs med signalkabler. All belysning vil bli 24 - 48V LED.

Alt av signalkabler vil bli lagt over himling. Legger to rør til hver mulige høyttalerposisjon slik at at det er mulig å trekke kabel for aktive høyttalere i framtidig installasjon.

Signalkabler for uttak (USB, nett, håndkontroller osv) til både rad 1 og 2 vil bli lagt oppunder oppbygd gulv for rad to.

Kontoret skal brukes som hjemmekontor i 5 - 7år til, etter det så blir det vel en leilighet på madammen og meg, men de to avkommene er begge glade i både film og musikk så muligheten for at kinoen forblir i familien er stor.

Alt av teknisk utstyr skal stå i to rackskap i kontoret - inkludert PC'r og spillkonsoller. AC / friskluftsystem / ventilasjon er jeg ennå litt usikker på, men har en som holder på med forslag til meg.

Det ene rackskapet skal inneholde prosessor, forsterkere og alt av BD, DVD, VHS, DAC osv.

Det andre rackskapet vil inneholde alt av spillkonsoller, UPS og nettverksutstyr, lysstyring, automasjon osv osv..

All fjernbetjening skal skje via IP, regner med å bruke en Raspberry Pi til styring (svigersønnen studerer til elektronikkingeniør og tar seg av det ).

Prosjektør er ikke vurdert ennå, men med den farten som prisene synker med så frister det med en 4K om et år.

Lerret? V5 er jo absolutt et alternativ, satser på 120-130'', med maskering for skikkelig konoformat. Har planer om noe lurt mht montering, holder på med skisse til løsning, blir presentert senere.

Skisser og oppdateringer kommer straks endringer skjer, hører absolutt gjerne på gode råd.

Legger ved skisse av hus og tilbygg (viser litt mindre tildekking sør og vest enn jeg forventer)

(ikke 100% venn med Sketchup ennå, men det kommer seg)
    Vedlagte filer Vedlagte filer
    Sist endret av Vessel56; 04-05-2015 kl 23:20 Begrunnelse: Med hus

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig spennende ut, men kunne du kanskje hjulpet oss som ikke er helt så langt inne i tankerekka som du er?
    Kanskje startet med et oversiktsbilde over huset i dag og ett av huset med det nye kinorommet? Det var litt vanskelig å sette tegningene dine i kontekst...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende! Hva regner du med et slikt tillbygg kommer på helt røfflig, bare råbygget?

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Venter på tilbud, men ja; dyrt

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Høres veldig spennende ut, men kunne du kanskje hjulpet oss som ikke er helt så langt inne i tankerekka som du er?
    Kanskje startet med et oversiktsbilde over huset i dag og ett av huset med det nye kinorommet? Det var litt vanskelig å sette tegningene dine i kontekst...
    Se oppdatering TEK

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangler ikke på god og detaljert planlegging, dette blir interessant og følge med på
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det litt enklere å forstå hva dette gjaldt ja

Slik jeg leser tegningen er tilbygget kinoen skal være i helt separert fra hovedhuset. Det betyr vel at det kun er lyd ut til omgivelsene som er noe å tenke på - har jeg forsått det riktig da?

Også har du kontor i samme bygg, og her tenker du å sette opp lydvegg (dobbel vegg) mellom kontoret og kinoen. Om jeg forstår riktig så deler kontoret og kinoen samme gulv? Og samme vegger?
    Da tror jeg lyden vil forplante seg gjennom betonggulvet og betongveggene. For å unngå det tror jeg du bør ha brudd i betongen, etter hva jeg har forstått.
    Kommer litt an på hvor viktig det er - men dersom planen er at du skal kunne bruke kontoret til å arbeide i mens noen bruker kinoen på skikkelig volum ville jeg kanskje hørt med en med riktig kompetanse i forhold til hva som må gjøres for å skape et tilstrekkelig lydskille. Vil tro at en teknisk arkitekt (NB, her må du sikre at du har en arkitekt med riktig kompetanse) kan tegne en riktig teknisk løsning. Men du må nå vurdere hvor mye du vil legge i det avhengig av hvor viktig det er for deg at dette lydskillet er bra.

Jeg ser at du planlegger å ha LED lys. Da anbefaler jeg deg å tenke over hvordan lyssettingen i kinoen skal være når den er i bruk. Etter mine erfaringer med LED lys ville jeg ha dratt ett sted og sett hvordan LED lysene du har tenkt å bruke dimmer. Mine dimmer alt for lite ned i forhold til hvordan jeg ønsker at de skal fungere. Det fungerer allikevel greit pga. at jeg har flere lyssoner og kan på den måten justere i henhold til forskjellig bruksmønster. I en kino er lys viktig, så du bør tenke over dette.
    En annen liten NB er at LED lys og 3D-briller går veldig dårlig overens (lysene blinker som sinnsykt med aktive 3D-briller på)

Blir spennende å høre hvordan ventilasjonen samt varmeregulering tenkes løst. Dersom det skal være flere samtidig blir dette fort viktig for komforten i et lite lukket rom...

Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer så godt jeg kan her TEK:

Slik jeg leser tegningen er tilbygget kinoen skal være i helt separert fra hovedhuset. Det betyr vel at det kun er lyd ut til omgivelsene som er noe å tenke på - har jeg forsått det riktig da?
    Stemmer det, likevel er nok lyd til omgivelsene dempet godt nok med isolasjon i gulv, vegger og tak.

Også har du kontor i samme bygg, og her tenker du å sette opp lydvegg (dobbel vegg) mellom kontoret og kinoen. Om jeg forstår riktig så deler kontoret og kinoen samme gulv? Og samme vegger?
    Betonggulv i kino vil bli separert fra resten av bygning (vegger) med isolasjon (samme type som i vegger) rund baut. Gulv i kontor vil være flytende og ikke sammenhengende med gulv i kino, gulv i kino er også flytende.

Da tror jeg lyden vil forplante seg gjennom betonggulvet og betongveggene. For å unngå det tror jeg du bør ha brudd i betongen, etter hva jeg har forstått (brudd i betong - se over - har sammenhengende plate i hovedhus og det er utrolig hvor godt det høres når noen sittet på toalettet og sildrer).

Kommer litt an på hvor viktig det er - men dersom planen er at du skal kunne bruke kontoret til å arbeide i mens noen bruker kinoen på skikkelig volum ville jeg kanskje hørt med en med riktig kompetanse i forhold til hva som må gjøres for å skape et tilstrekkelig lydskille. Vil tro at en teknisk arkitekt (NB, her må du sikre at du har en arkitekt med riktig kompetanse) kan tegne en riktig teknisk løsning. Men du må nå vurdere hvor mye du vil legge i det avhengig av hvor viktig det er for deg at dette lydskillet er bra.
    "Lydskille" gjennom gulv er nok tilstrekkelig ivaretatt, har utfordret de som muligens skal levere betongelementene til å komme med en løsning. Likevel, har ennå ikke avgjort om det blir elementer eller isoporkassetter - dersom det er mulig å få til en god løsning med elementer vil jeg likevel foretrekke det.

Jeg ser at du planlegger å ha LED lys. Da anbefaler jeg deg å tenke over hvordan lyssettingen i kinoen skal være når den er i bruk. Etter mine erfaringer med LED lys ville jeg ha dratt ett sted og sett hvordan LED lysene du har tenkt å bruke dimmer. Mine dimmer alt for lite ned i forhold til hvordan jeg ønsker at de skal fungere. Det fungerer allikevel greit pga. at jeg har flere lyssoner og kan på den måten justere i henhold til forskjellig bruksmønster. I en kino er lys viktig, så du bør tenke over dette.
    En annen liten NB er at LED lys og 3D-briller går veldig dårlig overens (lysene blinker som sinnsykt med aktive 3D-briller på)

Litt kjapp med innlegget mitt ja, lyskildene blir en kombinasjon av LED og annet, langt fram til endelig avgjørelse, men det viktigste er at jeg ikke vi ha 230V opp i himling eller for langt opp på vegger. Tips mottas med takk.
    Blir spennende å høre hvordan ventilasjonen samt varmeregulering tenkes løst. Dersom det skal være flere samtidig blir dette fort viktig for komforten i et lite lukket rom....
    Her setter jeg min lit til spesialistene, men regner med at de fint klarer å komme opp med en løsning for et rom på tett oppunder 59m3 brutto, uten annen elektronikk enn en platespiller, TV, prosjektør og 6-7 personer på det meste - regner med luft inn over himling og ned til gulv i front med utkanal i himling over bakvegg - lydfeller osv skal det selvfølgelig monteres. Kjøling av elektronikkracks i kontor skal helst ivaretas av eget system, men der får de lærde strides. Legger inn ifo når de har kommet med sine anbefalinger.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres virkelig ut som om du har kontroll på tingene her :-)
    Blir spennende å følge med videre her!

Lignende tråder

1. Stue-kino vs. dedikert kino.. deling av Hjemmekinokategorien?
    By Frode.N in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 7
    Siste melding: 07-29-2015, 02:15
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Sitter å planlegger påbygg med bl.a kino. Hvor stor bør/må kino'n være?
    By twg76 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 02-27-2011, 10:37
  4. Minste kino på AV-forum ? Skal flytte kino!
    By FallenA in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 10-20-2005, 13:45
  5. Svar: 81
    Siste melding: 08-24-2005, 09:33

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •