Petecomplete's DIY akustikkplater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Petecomplete's DIY akustikkplater

Hei. Etter å ha vurdert at surround.no sine akustikkplater ga for lite for penga fant jeg ut at jeg ville prøve å lage de selv. Undersøkte rundt på pris og utsalgssteder, og det var bestillingsvare hos de fleste med unntak av maxbo. De hadde dog kun "PAROC lydplate med fibervev" og ikke den berømte rockfon, som ville blitt nesten dobbelt så dyr. Paroc it is..
    LYDPLATE FIBERVEV 50MM PAROC NRS 2T 50X600X1200 | Bygningsisolasjon | Isolasjon og Byggfolie | Bygg og Anlegg | Produktkatalog B2B | MAXBO - Klart du kan!

Stakk deretter på bauhaus og kjøpte konstruksjonstrevirke 10x38mm i lange baner, kosta 22kr for 4m. Først konstruerte jeg ramma omtrent på øyemål. la trevirke langsmed plata og merket av 1cm utenfor kanten i langsgående retning, lik lengde som plata i bredden. Drillet hull, klinte på med epoxylim i skjøten, og skrudde det sammen med treskrue. Passet på at rammene var bittelitt trange så lydplata holder seg finne inne i det. Lydplata stikker da 1cm ut over rammekanten og fiberveven er i kant med plata på baksiden. Hyssing og stifter brukes som stag tvers og langasgående i rammen på baksiden for å øke stivheten i ramma og holde lydplata på plass. Så ble svart tynt bomullstoff stiftet på to av de for å sjekke utseende og lage de nøytrale. Deretter fikk jeg med dama på Stoff&stil da jeg følte meg usikker på hva som var kurant interiørmessig. Jeg liker resultatet. Disse ble da plassert bak lytteposisjon (sofaen). Planen var og å lage to 60x60 plater med fint stoff å ha på veggen der tv og høytalere er og en bak popcornmaskinen.. men med tanke på hvor bra det ble slik det er nå så tror jeg ikke jeg gidder!

Men hva med lyden?

WOW... kompisen min var på besøk da jeg fraktet de to første svarte platene hjem og vi sto og pratet da jeg satte de opp på sofaen for å høre etter forskjell. Vi hørte forskjellen på stemmens klang i rommet i det vi løftet platene opp, så voldsomt var det. Jeg var helt sjokkert! to plater eliminerte nesten all opplevd klang i hele rommet, ikke bare foran platene heller, men hele rommet. Jeg gjorde klappetesten, og forskjellen er vannvittig! Med den siste plata i midten oppe ble det enda litt bedre føler jeg, men bare to plater gjorde susen det og. Det jeg opplevde som skarp og slitsom diskant, og tynn lyd i Dali concept 6, var faktisk stort sett bare etterklang. Nå syntes jeg lyden i disse budsjetthøytalerene er helt magisk Det er og enorm forskjell i opplevd bass. Dette er nok da pga diskanten ble dempet, men det høres ut som ett annet par høyttalere . På film ble det ett kjempeløft også, da det plutselig ble så veldig mye mer ryddig og klart hvilke retning lydene kom fra. Dama var og imponert og hørte stor forskjell.

jeg burde selvsagt målt, og tunet.. men jeg er ikke helt der enda. Viktigste for meg var å gjøre dette til det jeg oppfatter som ett normalt rom, og ikke ett ekko-kammer. Jeg tror uansett hvor mye penger jeg hadde brukt på anlegg her, hadde det ALDRI blitt bra uten akustikkbehandling.

Kjempesuksess. ikke bare for musikk og film men faktisk når man har besøk og snakker og generelt. Rommet føles mer koselig og behagelig rett og slett. Så hvis du sliter med etterklang og fæl lyd i rommet ditt så ikke nøl, dette her var vel verdt både tiden og penga jeg brukte
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Petecomplete's DIY akustikkplater-dsc_0300-jpg   Petecomplete's DIY akustikkplater-dsc_0303-jpg   Petecomplete's DIY akustikkplater-dsc_0315-jpg   Petecomplete's DIY akustikkplater-dsc_0318-jpg   Petecomplete's DIY akustikkplater-dsc_0319-jpg  

Sist endret av Petecomplete; 04-02-2015 kl 18:39
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    That's it, jeg må bare bestille noen sånne, er nesten skammelig jeg enda ikke har fått ut fingern på dette med tanke på hvor mye jeg har lagt i annlegget, og jeg kjenner forsåvidt ganske godt til concept lyden så hva vil de da gjøre for mentor annlegget mitt :P
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å få opp noen plater TorTorden. Utrolig hvor mye slike gjør for akustikken.

Planen min er og ha lydplater i taket også. Jeg er spent på hvordan det blir.

Men en må ikke dempe for mye har jeg forstått. det kan gå utover livligheten og dynamikken i lyden.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antageligvis den oppgraderingen man får best resultat av per anvendte krone.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    That's it, jeg må bare bestille noen sånne, er nesten skammelig jeg enda ikke har fått ut fingern på dette med tanke på hvor mye jeg har lagt i annlegget, og jeg kjenner forsåvidt ganske godt til concept lyden så hva vil de da gjøre for mentor annlegget mitt :P
    Bare sett igang, for meg var dette helt sjokkerende rett og slett. jeg forventa meg en forbedring av etterklangen, ikke en fullstendig kur! Det er sikkert litt etterklang enda (men seriøst det er ikke mye!), men det oppleves som "problem solved". Eneste jeg tenker er at jeg kanskje bør ha noe demping på andre veggen der høytalerene står... man får en følelse når man sitter i sofaen at lyden bare "forsvinner bakover", det føles som om rommet er uendelig stort bak oss på en måte. Det er såpass at når man sitter i sofaen så må man snakke merkbart høyere for å oppleve at personen 3m unna skal høre deg enn hvis man står midt i rommet, litt spaced og når man snur på hodet og det ene øret oppfatter klang fra veggen mens det andre "er helt dødt". Kan hende arealet av platene skulle vært fordelt på veggene i rommet for at det skulle bli 100% optimalt, men jeg tror ikke jeg gidder :P Er jo tross alt 99% fornøyd når jeg ser film og hører musikk, og siden jeg mistenker at det ikke er noe som heter 100% fornøyd når det kommer til hifi så tror jeg jeg sier meg fornøyd. Men det er ett tips til dere andre hvertfall.
    Dali Ikon 6 MK1, Dali Ikon Vokal 2, Dali Concept 1, Onkyo TX-NR626, 42" LG plasma.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lignende tråder

1. Akustikkplater
    By -moviefreak- in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 04-03-2015, 09:10
  2. DIY: Akustikkplater
    By davalex in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 118
    Siste melding: 01-08-2012, 01:29
  3. Perforerte gipsplater utenpå akustikkplater vs. kun akustikkplater
    By tols1 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 12-09-2011, 20:30
  4. Akustikkplater
    By RJassa in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 24
    Siste melding: 12-17-2010, 18:41
  5. Akustikkplater, Mo i Rana
    By shakudu in forum Norge: Nordland