Ekstra gulv med trinnlydplater på tilfarergulv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstra gulv med trinnlydplater på tilfarergulv?

Hei!

Jeg er i gang med å pusse opp stuen hjemme, og i den forbindelse har jeg fått innvilget "søknaden" min om ca 15m2 med hjemmekino
    Tenkte kanskje å lage en tråd jeg kan oppdatere litt underveis, men aller først har jeg et teknisk spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.

Hjemmekinoen skal ligge i en del av huset som er støpt på en betongsåle på ca. 4,5x7,5m, som hittil har vært et stort og åpent rom.
    Dette rommet har jeg tenkt til å dele av med en vegg på tvers, og bygge rom-i-rom på den ene siden (har lagt ved noen "avanserte" før og etter-skisser).

Det eksisterende gulvet var tilfarergulv. Dette har jeg revet opp, da jeg skal legge radonmembran på betongen og platene på gulvet måtte byttes uansett.
    Jeg har planer om å la sette opp veggen helt fra betongen og opp i himlingen. På hver side av veggen, vil jeg legge nye tilfarergulv uten mekanisk kontakt til veggen (se vedlagt skisse). Tenkte også å legge tilfarerne på klosser av ett eller annet dempende materialer - her tar jeg gjerne i mot forslag til hva jeg kan bruke

Så til spørsmålet mitt:
    Hva tror dere jeg vil oppnå av gevinst, dersom jeg legger flytende gulv oppå det nye tilfarergulvet, kontra det å bygge rom-i-rom, da kun vegger og tak rett på det nye tilfarergulvet? Jeg ønsker å isolere lyden mest mulig mot tilsluttende rom, samt to barnerom i etasjen over. Det er ingen rom i underetasjen å ta hensyn til.
    Med et flytende gulv i tillegg, vil jeg vel miste hvertfall 5-6cm takhøyde?

Jeg er også åpen for andre alternative løsninger. Det kan kanskje virke åpenbart, at den beste løsningen vil være å legge flytende gulv rett på betongen, men det er litt for mange ulemper ved dette. Bl.a. at det går en 5-6cm høy murkant langs to av veggene, som stikker 15 cm ut fra eksisterende vegg, samt at betongen er fryktelig ujevn, og derfor vil kreve en god del avretningsmasse.

Håper noen har noen synspunkter på dette og vil svare meg

Hilsen nybegynner innen hjemmekinobygging.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -jpg   -etter-jpg   -gulvl-sning-jpg  
    Sist endret av Jornh; 03-27-2015 kl 23:31

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg muligens har vært litt begrepsforvirret her.
    Der jeg har skrevet ""flytende gulv", innebærer dette gulv med trinnlydsplater.

Jeg er også veldig interessert i forslag til hva jeg kan bruke av materiale under tilfarerne/48x48-lektene i gulvet.
    Har kikket litt på auralex u-boat floor floaters. Noen som har erfaring med disse eller tilsvarende produkter?

Lurer også på hvordan jeg får bildene til å vises i tråden, og ikke bare som vedlegg ;p

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se...

Du sier du har murgulv. Men du sier ikke noe om det også er murvegger i forhold til resten av rommet. Det hadde vært greit å vite.
    Slik jeg ser det er en mulig utfordring at vibrasjoner går ned i betongen og at betongen overfører lyden over til tilstøtende rom.
    Å legge et eksta gulv oppå kan kanskje hjelpe litt, men ettersom vi her nok først og fremst snakker om dyp-bass så tviler jeg egentlig på at det vil gjøre spesielt mye forskjell. Kanskje andre har mer innsikt å tilføre om dette?

Er dette en sammenhengende betongsåle? Dersom det er en sammenhengende betongsåle kan du vurdere om du har mulighet til å laget et skille slik at du bryter opp betongsålen mellom hjemmekinoen og tilstøtende rom. Da vil vibrasjonen ikke overføres til resten av huset via betongen.

En litt mer detaljert tegning som viser hvor tilstøtende rom ligger og hvilke vegger som er av betong eller tre hadde vært kjekt. Også er det noen andre momenter som jeg er litt spent å høre hva du har tenkt rundt:
    Er det vinduer inn til rommet?
    Hvordan tenker du å løse døren?
    Hvordan tenker du å løse ventilasjon
    Hvordan tenker du å løse oppvarming/kjøling?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt til en tegning med litt mer detaljer.

Ja, betongsålen er sammenhengende mot det ene rommet.
    Føler det blir litt drastisk og omfattende å lage et skille i betongen, så det kommer jeg nok ikke til å gjøre.

Jeg skal sette inn en lyddør, der utforing deles av og fuges mellom rommene for å minimere mekanisk kontakt.
    Det vil bli et lite vindu på den ene veggen, hvor jeg tenkter å gjøre det samme som med døren.

Oppvarming og ventilasjon har jeg ikke planlagt nevneverdig hittil.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -etter-oppdatert-jpg  

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke vil lage skille i betongen så tror jeg at jeg ville ha lagt på et ekstra gulv ja.
    https://snl.no/lydisolering står det for eks:
    "Strukturlyd dannes ved direkte svingningspåkjenning på en bygningsdel, f.eks. ved at man borer i en vegg eller går på et gulv. Strukturlydutbredelsen bestemmes av hvor godt konstruksjonsmaterialet leder lyd. Betong er særlig ugunstig, i og med at den leder lydsvingningene nesten uten dempning. Strukturlyd er ofte vanskelig å få bukt med, og det beste kan være å dempe selve lydkilden"
    Vil tro at en sub på bra volumn fort kan karektiriseres som strukturlyd...

Å leie en betongssag og kjøre en liten runde rundt rommet for å frigjøre betongen fra resten av huset går sikkert på en liten dag det ;-)

Lignende tråder

1. Budsjett dedikert hjemmekino -- ideell størrelse hjemmekino
    By Midas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 12-30-2013, 23:31
  2. tceteams hjemmekino's hjemmekino
    By tceteams hjemmekino in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 7
    Siste melding: 03-03-2012, 16:27
  3. Business projektor vs hjemmekino projektor til hjemmekino?
    By mrmuffin in forum Digitale projektorer
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-2009, 12:06
  4. HiFi vs. hjemmekino i bladet "Hjemmekino"
    By Gimsegutten in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 17
    Siste melding: 10-17-2008, 21:41
  5. Magasinet Hjemmekino starter nytt sammarbeid med hjemmekino.no
    By Skrotnisse in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 6
    Siste melding: 10-15-2008, 20:00

Stikkord for denne tråden