Lydplater eller lydbøyler? tips til lyddemping av rom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydplater eller lydbøyler? tips til lyddemping av rom?

Hei.

Jeg er fersk på hjemmekino fronten, så jeg kommer sikkert med et dumt spørsmål nå :P

Jeg har en eldre pen-stue nede i kjelleren som jeg har gjort om til gutterom/filmrom. Det skal sies at det ikke er et optimalt filmrom da det er to digre vinduer som dekker den ene langsiden. Rommet er forøvrig 6x3m med betong over det hele som er dekket av et lag med panel.
    Problemet oppstår når kjerringa sitter oppe i stua og skal se på tv og jeg sitter nede og ser film, eller at barna sover. Jeg vil guffe på litt lyd, men da blir det selvfølgelig banking i gulvet.

Jeg er ikke særlig handy av meg og har heller ikke mye tid, så noe særlig prosjekt vil jeg aller helst slippe :/
    Der hvor jeg jobber har vi nettopp limt opp Sonar Activity støyplater i taket, noe som fungerer helt fantastisk i det rommet det er montert, men jeg vet ikke om det har noe å si for støyen inn til andre rom? og hvordan er disse platene (eller andre plater) i forhold til lydbøyler som jeg har sett er annbefalt?

Jeg setter stor pris på forslag til hva jeg kan bruke på tak og vegger. Gjerne noe som ikke er alt for dyrt også
    Gulvet har jeg forøvrig lagt tepper på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du dempa lyd mot andre rom, er det mykje arbeid. Det beste er å byggja rom i rom.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til AVForum!

Som Komlo her sier så er det ingen snarveier for å lydisolere et rom. Jeg går ut i fra at det er det du mener, for det er en del begrepsforvirring her. Sonar Activity platene er overhode ikke beregnet til lydisolering. Formålet med disse er å dempe lydrefleksjoner, eller sagt på en annen måte, lydabsorpsjon. De blir brukt for eksempel i tak for å dempe ned støynivå og gjøre rommet mer behagelig å oppholde seg i.

Det du må gjøre er å hindre lyden fra anlegget å forplante seg i betongkonstruksjonen. Betong kan føre lyden langt hvis den får mulighet til det. Det enkleste er å lekte ut vegger og tak direkte, legge på 50mm isolering (Glava, Rockwool, eller liknende), og så sette opp to lag med plater, for eks gips og MDF/Huntonitt. Du må legge trinnlydplater på gulvet, med gulvspon oppå. Alt må fuges tett, det må ikke være noen åpninger eller sprekker som lyden kan slippe igjennom. Døra inn til rommet må også tettes med en pakning rundt hele veien, eller aller helst byttes til en 35dB lyddør. Da begynner det å hjelpe. Alikevel vil bass fra en subwoofer lett slippe i gjennom, og på høyt volum vil dunkingen ennå høres lett.

Du kan gå enda lenger med å bygge rom-i-rom løsning. Da må verken tak eller vegger være i berøring med originale betongvegger. Da stilles enda større krav også til bæring, mtp takbjelker og stenderdimensjoner. Vinduene må tettes eller bygges om med tykkere glass, osv osv...

Det sier seg selv at til og med en enkel lydisolering blir dyrt, spesielt siden du ikke vil gjøre det selv. Vi snakker fort mellom 50 til 100 tusen...

Et teppe på gulvet eller tøygardiner på veggene vil ikke hjelpe noe mot lydlekkasjen til andre rom. Det eneste dette hjelper på er å dempe lyden (ugjevnt) inne i rommet. Akustikkplater er bedre til dette, for eks Rockfon Industrial, og da satt opp i førsterefleksjonsområdene.
    Sist endret av Hunsbedt; 03-11-2015 kl 20:57
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey. takker for svar

Jeg var ute etter en lettere snarvei til lydisolering ja.
    Det blir uansett et problem med de store vinduene som er på rommet. De må sikkert spesial lages, så det blir svin dyrt.

Men er det altså ingen ting man kan gjøre for å dempe lyden utad uten å gå til verks med nye stendere, rom-i-rom e.l?
    Ny dør med tettningslist skal forøvrig inn da.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spille litt lavere...?

Nei, med betongvegger og tak er det ikke lett å komme enkelt til god lyddemping. God nok lyddemping er egentlig ikke enkelt uansett hvilke veggtyper man har. Den panelen, er den både i tak og på vegger? Er den eventuelt lektet mye ut fra betongveggene?

Er redd for at du uansett må inn med snekker her siden du ikke kan/vil gjøre noe selv. Og da blir det dyrt...
    Har du ingen kompiser eller en far som kan holde i en hammer? Noen som skylder deg en tjeneste eller ti?
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Spille litt lavere...?

Nei, med betongvegger og tak er det ikke lett å komme enkelt til god lyddemping. God nok lyddemping er egentlig ikke enkelt uansett hvilke veggtyper man har. Den panelen, er den både i tak og på vegger? Er den eventuelt lektet mye ut fra betongveggene?

Er redd for at du uansett må inn med snekker her siden du ikke kan/vil gjøre noe selv. Og da blir det dyrt...
    Har du ingen kompiser eller en far som kan holde i en hammer? Noen som skylder deg en tjeneste eller ti?
    Haha, kjenner sikkert noen som kan holde i en hammer
    Nei da får jeg heller prøve selv altså har jo gjort enkle jobber hjemme selv, så jeg får nok ting til selv om jeg sikkert bruker litt tid :P
    Er ikke lett å få tid til å bygge rom med to barn i huset altså :P Er også usikker på hvordan det blir med de vinduene. Skal se om jeg ikke får tatt bilde av rommet og lagt ut.

Det er takess og panelet tror jeg bare ligger rett på betongen, gulvet er heltre.

Spørs om ikke det enkleste er å invistere i hodetelefoner til alle mann :P

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Du beskriver hovedproblemet til å være fruen som sitter i etasjen over.
    Hvor høyt er det du ønsker å ha volumet? Hvor stort er problemet i forhold til andre rom "på siden" av denne stua? Hvordan ligger dette rommet i huset? Er det på en ende eller midt i huset? Hvordan er etasjeskillet bygget i dag? Er det kun lyd nedenfra og opp som er et problem, eller også lyd ovenfra og ned? Hvilken lufting er det i rommet?

Selvsagt, skal du ha lyden på kinonivå og mer, samtidig med at ungene ligger og sover i rommet på siden av - ja, da må du ha rom-i-rommet løsning.
    Men om du kan nøye deg med "litt høy lyd", kanskje kjøre "nattmodus" på receiveren (tar unna de aller laveste frekvensene) så kanskje du kan komme et godt stykke med noen enklere tiltak.
    Kanskje kan du starte med å sikre at rommet er helt tett - gode dørlister, ta av tak- og gulvlister og fuge all sprekker mellom tak, vegg , dørkarmer, vinduskarmer osv.
    Neste nivå, om hovedproblemet er lyd som går oppover, kan være å legge på lydbøyler og ha 2-lag gips i taket.
    så kan du sette inn en lyddør isteden for en vanlig dør.
    Om rommet er i enden av huset kan du lekte ut den ene veggen som går mot resten av huset, isolere og legge nye plater på den veggen.

Det vil ikke være perfekt, og du kan ikke spille ubegrenset høyt, men kanskje det vil bli godt nok?
    Tror det helt sikkert vil bli mye bedre enn dagens løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2014
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Heisann
    Du beskriver hovedproblemet til å være fruen som sitter i etasjen over.
    Hvor høyt er det du ønsker å ha volumet? Hvor stort er problemet i forhold til andre rom "på siden" av denne stua? Hvordan ligger dette rommet i huset? Er det på en ende eller midt i huset? Hvordan er etasjeskillet bygget i dag? Er det kun lyd nedenfra og opp som er et problem, eller også lyd ovenfra og ned? Hvilken lufting er det i rommet?

Selvsagt, skal du ha lyden på kinonivå og mer, samtidig med at ungene ligger og sover i rommet på siden av - ja, da må du ha rom-i-rommet løsning.
    Men om du kan nøye deg med "litt høy lyd", kanskje kjøre "nattmodus" på receiveren (tar unna de aller laveste frekvensene) så kanskje du kan komme et godt stykke med noen enklere tiltak.
    Kanskje kan du starte med å sikre at rommet er helt tett - gode dørlister, ta av tak- og gulvlister og fuge all sprekker mellom tak, vegg , dørkarmer, vinduskarmer osv.
    Neste nivå, om hovedproblemet er lyd som går oppover, kan være å legge på lydbøyler og ha 2-lag gips i taket.
    så kan du sette inn en lyddør isteden for en vanlig dør.
    Om rommet er i enden av huset kan du lekte ut den ene veggen som går mot resten av huset, isolere og legge nye plater på den veggen.

Det vil ikke være perfekt, og du kan ikke spille ubegrenset høyt, men kanskje det vil bli godt nok?
    Tror det helt sikkert vil bli mye bedre enn dagens løsning.
    Problemet er i hovedsak lyden rett opp ja. Jeg er hvertfall så heldig at soverommene ligger på andre siden av huset :P, men stua ligger rett over. Er derfor jeg lurte på om det var en "enkel løsning" med noen lydplater fra rockfon eller noe man kunne lime i taket.
    Døra hadde jeg planer om å bytte ut til en kompakt dør, eller heltre med demperlist. Den som sitter der nå er hul innvendig
    Når det kommer til lufting, så er det kun det lille vinduet i enden av rommet som gir noe luft.

Legger ved none bilder jeg tok av rommet nå. Litt rot siden jeg har tatt ned alt som er der for å bytte sitte side, og skal ha ut og inn nye møbler osv.
    Lerrettet, forsterker osv skal være på den siden hvor det fortsatt er litt lilla betongvegg som syntes.

Takker for alle svar og tips altså
    Er som sagt ganske fesk på dette.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -img_0137-jpg   -img_0138-jpg   -img_0139-jpg   -img_0140-jpg   -img_0141-jpg  

-img_0142-jpg  

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockfon i taket skal du bare glemme som tiltak for å stoppe lyd. Det vil ikke fungere.
    Om du først bytter døra og i tillegg tar ned taklistene og fuger alle gliper mellom vegg og tak så er det et enkelt tiltak som kanskje kan hjelpe litt.
    Lyd går gjennom alt av hull, så får du det tett kan det være et første steg!

Så kan du jo etterpå vurdere om det gjør noe forskjell, og om du vil gå videre med andre tiltak.

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Etasjeskille er standard 8'' bjelkelag? Ville ha begynt med å rive ned takplater, tette alle mulige lydlekkasjepunkter, sjekke andre byggetråder for tiltak (som gips mellom bjelker, tette mellom bjelker mot tilstøtende rom osv) isolere, montere lydbøyler og lekter, et lag med fermacell fibergips og deretter lyddør. Kan gjerne være nok til at fruen aksepterer lit dunk-dunk fra sub'n? Kjøp inn filmer fruen vil like og ta med fruen til kinoaften med vin, østers og så videre.

Husk at en handyman alltid har høy WAF

Lignende tråder

1. Lydplater mot betongvegg
    By Ghos2K in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 03-05-2011, 08:48
  2. Lydbøyler eller ekstra bjelkelag?
    By RuneW in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 08-09-2010, 00:13
  3. Lekter + lydbøyler eller bjelker + lydbøyler?
    By SannaX in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 01-18-2008, 11:07
  4. Lydplater/dempematter
    By Mor10 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-2007, 13:33
  5. HJELP ! Kjellerom med betongtak: lydbøyler eller ikke ?
    By Jerome in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 13
    Siste melding: 02-10-2007, 11:42

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •