Dan's kino på loftet: BigMiles og demping i førsterefleksjon ferdig!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  10
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dan's kino på loftet: BigMiles og demping i førsterefleksjon ferdig!

Tenkte jeg skulle legge inn noen bilder fra Dan's hjemmekino her i en egen ny tråd. Han har holdt på med samme BigMiles oppsett som meg (Hunsbedt), og begynner nå å nærme seg innspurten. Han kommer som meg til å bruke Crown Itech 6000 til basser og subber, og Crown DCI 8/600N til diskanter og mellomtoner. Bassene er samme type som BEF har (18" Beyma), etter Stig Erik Tangen's oppskrift. Bakhøyttalerne blir de jeg har til låns nå, Alcons LCR.

Loftet har en del vinkler samt kvist, og har ikke vært lett å få til når det gjelder plassering av utstyr. Etter en del grubling ble høyttalerne satt slik de står nå, siden rommet er litt for smalt den andre veien. Døra inn til rommet hadde også kommet i konflikt med stoler/sofa hadde vi snudd alt 90 grader. Men rommet er stort, med grunnflate på ca 40 kvadrat.

Dan har brukt sort Rockfon Industrial akustikkplater, 50 og 100mm til demping i førsterefleksjoner, og skal sette opp Glava proff 35 i hele plater langs veggen bak høyttalerne. Platene skal stå på høykant og stables på tvers av rommet, slik at de volummessig fyller alt bak høyttalerne. Det kommer til å gå med en god del pakker, volumet blir ca 600 x 120 x 60cm(!!). Dette vil gjøre rommet ganske bra dempet i bassen og vil muligens også ta en del problemer med evtuelle stående bølger. Flere tiltak vil antakelig komme etter målinger.

Rommet er ellers støy-og vibrasjonsdempet etter alle kunstens regler, med flere lag gips, bunnforingslister, fuging og flere lag dempingstiltak i gulv. Tykke, sorte flosstepper kommer på gulvet mellom stoler og høyttalere. Døra er spesialbestilt og demper ekstremt bra. Det er svært lite lyd som slipper igjennom her, og til og med den største SVS-subben er testet med glimrende resultat på lyddemping ut av rommet.

Her er litt bilder jeg tok i dag etter at alle høyttalerne kom på plass:

-img_8442-jpg

-img_8437-jpg

-img_8438-jpg

Her sees førsterefleksjonsdempingen, som nå er meget effektiv, og demper begge sider fra alle sitteposisjoner. Nedest på kneveggen mot høyttalerne er det satt opp 100mm plater med 50mm luft bak, ellers er alt 50mm plater med 30mm luft bak hvis jeg husker rett.

-img_8441-jpg

-img_8444-jpg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

2. Liker Johnnygrandis, MB300CE har likt denne posten
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult. Denne tråden skal jeg følge med på!

Har du et bilde bakover også, slik at jeg får sett formen på hele rommet? Det er alltid spennende å se på bygging i rom med skråtak, fordi slike rom ofte noen overraskelser på lur (både + og -).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Kult. Denne tråden skal jeg følge med på!

Har du et bilde bakover også, slik at jeg får sett formen på hele rommet? Det er alltid spennende å se på bygging i rom med skråtak, fordi slike rom ofte noen overraskelser på lur (både + og -).
    Flere bilder kommer! Vi måtte ha litt plass å stue alt rotet på, så derfor ble det ikke noen bilder bakover i rommet i dag...
    På bildet som står på høykant kan du se skråvegg og knevegg også på bakvegg. Den dekker bare halve veggen, resten ender i en kontorløsning i kvistdelen. Er helt umulig å forklare, så flere bilder skal taes etterhvert når ting ordner seg.

Kan også nevne at det blir en løsning med akustisk lerret, maskering og lettvegg rundt dette, dekket med sort høyttalerstoff.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til fortsettelsen!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,057
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette rommet var virkelig gøy å få oppleve. Takker for gjestfriheten Dan
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,757
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en meget hyggelig helg!! Du har fått deg et flott rom og et MEGET potent oppsett, tørr ikke tenke på hvor heftig ting blir om du tar dine planer fult ut!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er dempeplatene på bildene festet? Og hva er de festet til? Gips eller bakenforliggende spikerslag?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    2,897
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Hvordan er dempeplatene på bildene festet? Og hva er de festet til? Gips eller bakenforliggende spikerslag?
    Akustikkplatene (Rockfon Industrial) er festet med lange sortmalte skruer og runde metallplater. Disse runde metallplatene finnes på byggvareforhandlere, husker ikke hva de heter, men de er beregnet for lignende bruk.
    Akustikkplatene er lektet ut med biter av MDF, og for å få det pent er avstanden mellom dem to cd-plater (målt på tykkelsen).

Var forresten oppe hos Dan på en snarvisitt i dag og fikk hørt ferdigkalibrert anlegg for første gang. Det spiller veldig bra! Rommet har god bredde, og lyden blir akkurat passelig dempet med akustikkplatene. Kan også nevne at det er fem eller seks pakker (!) med Glava Proff 35 stablet bak høyttalerne. Det hjelper nok også på å dempet/tatt bort en del uønsket rusk i bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej Vis post
    Dette rommet var virkelig gøy å få oppleve. Takker for gjestfriheten Dan
    Takk for det devilej Det var veldig hyggelig å ha dere på besøk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Takk for en meget hyggelig helg!! Du har fått deg et flott rom og et MEGET potent oppsett, tørr ikke tenke på hvor heftig ting blir om du tar dine planer fult ut!
    Takk selv BEF for en super helg med en rå kalibrering av anlegget. Jeg hadde ikke drømt om at det kunne bli så bra

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Hei, de er skrudd i bakenforliggende spikerslag. Jeg har brukt 40mm skiver fra isola

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for at jeg fikk komme på besøk, Dan. Det var veldig hyggelig. Og for en lyd!

PS! Rommet ditt var så inspirerende at nå er jeg i ferd med å sette opp mine dempeplater med samme opphengmetode. På tide etter snart ett års lagringstid i garasjen. Takk for tipset!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for at jeg fikk komme på besøk, Dan. Det var veldig hyggelig. Og for en lyd!

PS! Rommet ditt var så inspirerende at nå er jeg i ferd med å sette opp mine dempeplater med samme opphengmetode. På tide etter snart ett års lagringstid i garasjen. Takk for tipset!
    Hei, så bra Blir spennende å høre hvordan resutatet blir.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fikk du tak i de skivene du brukte på platene? Har du noe nummer eller betegnelse på dem?

Jeg har vært innom en del byggvarebutikker her i området, og ingen har akkurat denne skiven. (Og vet heller ikke hva de skal bestille.)

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være noe slikt ?

Butikk - Spesialverktoy

Ser nå at det neppe var det...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fikk du tak i de skivene du brukte på platene? Har du noe nummer eller betegnelse på dem?

Jeg har vært innom en del byggvarebutikker her i området, og ingen har akkurat denne skiven. (Og vet heller ikke hva de skal bestille.)

http://www.isola.no/assets/Norway/In...tering2012.pdf

Se helt i sist i denne pdf filen, det står Isola Skive. Rund Ø40 mm
    Jeg fant de på byggvell

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers finnes det lignende skiver som brukes for å feste sk "litex" plater el. Har kjøpt slike på Megaflis.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,815
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått tak i til slutt, måtte på Optimera (grossist) for å finne dem. De for litexplater er mindre, gjerne 25-30mm, og jeg må si at disse store på 40mm er betydelig finere når de skal være synlige.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    567
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått tak i til slutt, måtte på Optimera (grossist) for å finne dem. De for litexplater er mindre, gjerne 25-30mm, og jeg må si at disse store på 40mm er betydelig finere når de skal være synlige.
    Har du en link til disse ?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Demping av førsterefleksjon - 5cm tykkelse tilstrekkelig?
    By MicroHT in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 11-21-2014, 01:16
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Demping av kino i betongrom
    By Counterpointer in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-2006, 12:38
  4. Kino på Garage loftet m/nye foto
    By heddaen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 08-03-2005, 18:42
  5. Kino på Garage loftet
    By heddaen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering