Dan's kino på loftet: BigMiles og demping i førsterefleksjon ferdig! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  14
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Ikke meningen å kuppe Dans tråd men coaxene pirrer min nysgjerrighet. @Hunsbedt - hva er dine tanker ved bruk av disse i en 40 kvm kino?
    Ingen er vel bedre enn BEF til å svare på dette siden det er han som har bygd de to jeg har hørt på. Når det er sagt, jeg likte lyden veldig godt og kunne godt tenkt meg å prøve dette i en kino bare med subber i tillegg. Kommer litt ann på dine preferanser, du bør absolutt høre på dem før du bestemmer deg. 40 kvadrat er en rimelig stor kino, skal du spille høyt ville jeg muligens ha vurdert et større oppsett. Kommer alt an på hva du foretrekker egentlig...
    Men åttetommerne er veldig bra, og vil gjøre det enkelt å lage et koplett 11.2 anlegg.
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for dine synspunkt. Har en 42 kvm bod tilstøtende kjellerplan med normal tak høyde som kona har gitt veto å flytte kjellerstue-kinoen inn i. Planlegger 15-20 cm tykke "åpne" vegger/himling med sjult akustikk/anlegg samt baffelvegg/AT-lerret. Detaljer og egen byggetråd kommer en gang etter sommeren.

Beklager Dan, ikke meningen å spore av din tråd. Jeg gleder meg til å ta fatt på egne prosjekter og finner mye god inspirasjon fra din kino.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,360
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nasdan Vis post
    Du må komme innom å høre
    Det gjør jeg gjerne. Takk!
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Var bare innom på lørdag og fikk hørt både på Alcons LCR (satt opp i stereo), og på BEF sine Beyma-8" fulltoner.

Alcons med innbygd delefilter høres litt kvasse ut i øvre mellomtone. Tror disse egentlig kan spille veldig bra, og mye bedre uten det innebygde delefilteret. Hadde vært morsomt å høre disse (uten delefilteret) med litt EQ/DSP, gjerne på Dan's Crown DCI forsterker. Alconsene spiller helt utrolig dynamisk i forhold til størrelsen, men er nye desverre helt uaktulle for de fleste på grunn av den vanvittig høye prisen. Må muligens innom AVShop og høre dem med Alcons egne forsterkere. Synd at et slikt komplett system skal være så dyrt!

Da var det derimot veldig gøy å høre fulltone-åttetommeren fra Beyma som fronthøyttaler (!!). Den spiller helt vilt bra i forhold til størrelsen. Gi meg elleve stk i ett fullverdig Atmos-oppsett, med ett par gode subber. Det kunne jeg ha levd lenge med. Ikke dyre sakene heller. DIY er best, helt enkelt!
    Tøft og interessant!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Norges råeste kontorkino!!

Da har jeg vært oppe og hørt på siste fullkalibrering hos Dan. Det låter steintøft nå. Har forsåvidt vært fint opptil flere ganger før også, men nå har han fått til mye av den midbassen jeg liker så godt. Hører dette godt på musikk, og testet flere av mine favoritter over Tidal HIFI. Dan er mest interessert i film, også der spiller det meegeet bra. Blir sjokkert over hvor bra de to (!) Beyma 18-tommerne høres ut. De spiller med en vanvittig autoritet. Prøvde for eks med Sunn O)))'s Behemoth på -3. Jøje meg. Det gav meg vibber tilbake til turen opp til Anders sitt DBA-oppsett. Majestetisk bass, med nydelig trøkk også fra 15-tommerne. Bare bittelitt mer kontroll og jevnere spredning kreves nå.

Vi snakket videre om oppgradering. Det blir nok to 18-tommere til, for å få enda bedre kontroll helt nederst. Disse må bak sofaen. Og så må han fortsette med Beyma-fulltonene (8"), som han har på lån fra BEF. Kan tenke meg fire til av disse (totalt seks stk da) i Dan's loftkontorkino. Det er plenty nok med to av disse i skåtaket hos Dan, mer så blir det bare rot med alle de vanskelige vinklene han har i taket. Dette må bli knall. Og så en 8-kanals Crown DCI til, denne gjerne uten DSP. Da vil han spare en del penger, og heller kjøre med enkle filtre på surroundene.

Nå, BEF. Nå må du ta med et lite lass med ArendalSound bort til Dan og se om det kan matche Big Milesene. Hehe. Klarer du og overtale han til å gå for det mon tro? Hadde vært gøy å hørt...
    Sist endret av Hunsbedt; 08-25-2016 kl 16:46 Begrunnelse: feil ordvalg
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen

5. Liker sirant, Torolan har likt denne posten
    Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,750
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært en spennende "shoot-out" ja

7. Liker Hunsbedt, Stratosen har likt denne posten
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,251
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette rommet / utstyret er så deilig !! Og når det kommer til AS vs BigMiles så vet hvertfall jeg hvor jeg hadde satt pengene
    DIY - Inconcert Miles | Klipsch |Denon | Anaview DIY Ams 1000 BTL x 2 | Samsung 75"| Shakers | Ps4 pro

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,963
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt sjeriff! Fine farger og passe mørkt sånn at man kan nyte litt mat og musikk uten å søle pizza i stummende mørke! to 18'' til blir jo hinsides tøfft!!

Låter det like tøfft på all musikk eller er det hardt og brutalt ..?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult, Arve og Dan! Hva var nøkkelen for å få lyden til å løsne? Hentet mye inspirasjon fra tuningen din Arve?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,795
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Kult, Arve og Dan! Hva var nøkkelen for å få lyden til å løsne? Hentet mye inspirasjon fra tuningen din Arve?
    Snakket endel med Dan på lørdag. Det jeg fikk han til å gjøre er å sette nedre deling på 15" opp til mellom 25-35Hz, han endte på 30Hz. Dermed får han et voldsomt attak i bassen og ikke noe rommling, kun hurtig og fysisk bass, ellers var det bare små rusk som ble plukket bort.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,795
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Nå, BEF. Nå må du ta med et lite lass med ArendalSound bort til Dan og se om det kan matche Big Milesene. Hehe. Klarer du og overtale han til å gå for det mon tro? Hadde vært gøy å hørt...
    Snakket med Dan etter du var der, vi snakket om å eventuelt å prøve Arendal Sound 1723 Surround, som side og bak kanaler. Tror at de er såpass åpne og dynamisk at de skal kunne matche Miles. Så må se om jeg finner en ledig lørdag/søndag å ta turen ned og få testet litt

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    Snakket med Dan etter du var der, vi snakket om å eventuelt å prøve Arendal Sound 1723 Surround, som side og bak kanaler. Tror at de er såpass åpne og dynamisk at de skal kunne matche Miles. Så må se om jeg finner en ledig lørdag/søndag å ta turen ned og få testet litt
    Jepp, jeg visste du hadde pratet med Dan etterpå. Jeg snakket med han i dag, så vi prøver bare å få dratt deg nedover en tur. Vet du har mye på tapeten for tida, så ikke stress!

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dan har bygget fire nye Beyma surroundhøyttalere. Element benytter er 15CXA400Fe. Kabinettene har skråskjært topp-plate for å kunne plasseres inntil skråvegg på loftet der han har kinoen.

Vi prøvespilte på et sett i dag (ytre stereo-oppsettet på filmkuttet) for å teste litt. De spiller helt utrolig åpent og pent. Lyden er avbalansert og ingenting stikker seg ut som negativt. Jeg gleder meg til å bygge mitt eget stereosett med disse elementene, da i litt større kabinetter!

Det ble brukt passive filtre på testen, og ved EQing seinere, med DSP, vil det nok bli nødvendig med bittelitt heving i bunnen. Tror dette blir et helt vilt løft på surroundsiden i Dan's hjemmekino! Masse headroom og flott dynamikk og lyd!

Slik disse er bygget, med et relativt enkelt kabinett, og enkel finish, vil de koste rundt 9.000,-pr stk. Altså en del billigere enn mini-Miles (med bare en 15" bass). Lydbildet blir også bra med Coax på grunn av punktkilden. Hvis man synes prisen er drøy, så husk at det er et temmelig dyrt element. De ligger på mellom 5 og 6K inn til landet. AVShop kan muligens skaffe de for en rimeligere penge.

Vil tro at dette blir en perfekt løsning for de som ønsker high-end lyd i kinoen, og vil bruke samme elementer hele veien rundt. Til Atmoskanaler, vil Beyma sin 8" coax, av samme type, være helt utmerket!

Ellers har vi sammenliknet mot den nesten like 15CXA400Nd . Ferittutgaven var best nedover i frekvens ved direkte sammenlikning, om jeg husker rett. Dan fant flere linker til høyttalere der begge varianter var blitt brukt, han kan sikkert komme med linker hvis noen er interesserte.

Link til element:https://www.beyma.com/products/coaxials/115CXA4FE8

-dsc_0123-jpg

-dsc_0124-jpg

-dsc_0125-jpg

-dsc_0126-jpg
    Sist endret av Hunsbedt; 05-24-2017 kl 18:20

15. Liker BEF, Torolan, Stratosen har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,002
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er også et par videosnutter. Jeg filmet litt mens Dan holdt på med montering. Filmen viser litt fra innsiden av det ene kabinettet. Demping er da tatt ut for montering av delefilter.

17. Liker Stratosen har likt denne posten
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Demping av førsterefleksjon - 5cm tykkelse tilstrekkelig?
    By MicroHT in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 11-21-2014, 01:16
  2. Andreas21 bygger helt ny kino. Kino nesten ferdig, nye bilder post #52.
    By Andreas21 in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 56
    Siste melding: 05-26-2011, 08:37
  3. Demping av kino i betongrom
    By Counterpointer in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-2006, 12:38
  4. Kino på Garage loftet m/nye foto
    By heddaen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 08-03-2005, 18:42
  5. Kino på Garage loftet
    By heddaen in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering