Min kompromisskino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Min kompromisskino

Heisann

Jeg er godt i gang med å planlegge en hjemmekino. Jeg har flyttet og plassen jeg hadde er ikke den samme men jeg har blitt godt vant og ønsker derfor å beholde det lerretet jeg allerede har som er et 150" dreamscreen v4. Det jeg derimot må gjøre er å bytte duk på denne for å få plass til høyttalere bak da denne bokstavelig talt fyller hele bredden jeg har tilgjengelig på grunn av en bærebjelke.

Enkelt forklart om hva jeg ønsker å gjøre er å få lektet frem lerret og bygge et podie for å få to rader men også for å komme litt opp da dette er et veldig stort bilde og for de av oss som sitter på første rad så blir det litt høyt om man skal sitte på "bakkeplan".

Hva mener folk at kan være fornuftig å gjøre her? ville dere bare hevet bakerste rad eller skal man ta begge to og heve den fremste raden litt og den bak enda litt mer? Og hva slags avstander skal jeg beregne her? Dette er ikke det største rommet som dere sikkert har fått med dere (ca mål 3,5mx5,1m) så alt er et kompromiss men det er i grunn bare for å ha det gøy og ikke så perfekt som man kan ha det..

Spørsmålet er, hva slags avstander ville dere beregnet?
    Fra lerret til veggen bak. Skal ha høyttalere og elektronikk bak (monitor audio GX300, GXC350, 2xGXW15) så ta gjerne med dette i beregning av hva de trenger av plass.
    Podiet, hvor kort kan jeg ha bakerste rad? Blir ikke recliner på bakrad, front er jeg usikker på hva jeg gjør men det ligger an til å bli sofa med puffer foran. Og ikke minst, skal jeg heve begge rader og om så, med hvor mye?

Beklager rotete post, litt sliten og mange tanker på en gang hjelper ikke en ellers ustrukturert person..

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, lag en skisse med forslaget ditt så er det mye lettere å få tilbakemeldinger

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureHifi Vis post
    hei, lag en skisse med forslaget ditt så er det mye lettere å få tilbakemeldinger
    Da skal jeg prøve å få mekket sammen dette i kveld. Problemet er vel at jeg har et rom som jeg ikke aner noe om hvordan dimensjonene skal være på det som skal inn så det var vel derfor jeg ikke prøvde meg på dette i går/natt..

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så stort lerret blir det problemer med å få lerret høyt nok opp fra gulvet for bakre stolrad. Podiet bak bør minst være 35 cm høyt for å unngå at de bak ser rett inn i hodene til de foran, helst også mer. Da kommer du kanskje også i konflikt med en projektor som henger ned fra taket. Du skriver at du kanskje må heve begge stolradene. Det blir feil, den fremste storaden burde nesten heller ha blitt bygget ned i gulvet med ti cm for å få det til med lerretstørrelsen du ønsker...

Du nevner ikke noe om hvor høyt det er under taket, det er veldig viktig her. Lag en skisse i Sketchup eller lignende for å vise hvordan du tenker plasseringer. Tegn også inn synsvinkler for å sjekke at alle har fri sikt til lerret. Hvis du skal ha akustisk lerret, med fronthøyttalerne bak (har høyttalerne bassporter må disse vende forover, og avstand fra lerret til bakvegg bør være minst et par cm større enn dybde på ht), er rommet kanskje litt for kort for to stolrader med et lerret på 150". Er litt spent på å se hvordan du foreslår plassering på en skisse!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel bare si meg enig i det med at lerrettet er stort ja, jeg har dessverre ikke den høyden det burde hatt under taket så det er "standard" 240cm oppunder taket her, projektoren henger bak veggen min og lyser gjennom et tynt glass så den er ikke i veien for folk som skal gå "under" eller "forbi" den i hvert fall..

Etter at jeg flyttet så må jeg innrømme at dette er et "optimistisk" prosjekt så det er i grunn derfor jeg ønsker å bare gjøre det beste ut av det. Jeg vet at det er rad 1 som kommer til å bli mest brukt og det er her jeg håper lyden kommer til å "sitte best". Høyttalerne jeg bruker har dessverre bassporten bak ettersom jeg måtte benytte de høyttalerne jeg egentlig skulle ha her et annet sted pga peis.. Det var da tre lukkede senterhøyttalere men for å legge til på denne kompromisskinoen så får det bli som det blir.. Det vil med andre ord si at jeg ikke bygger en baffelvegg nå men at jeg heller lar høyttalerne stå fritt bak duk kanskje hevet litt for å få sentrert lyden midt på duken.

Grunnen til at jeg ønsker meg to rader er for å kunne skvise inn så mange som mulig til å titte film da jeg har en stor vennegjeng som består av mange filminteresserte personer.

Vurderer sterkt å få meg et par Chill Bill sittesekker som alternativ til sofa i frontrekken etter å ha prøvd dette på en konferanse jeg var på, noen tanker på dette?

Har fått installert SketchUp nå og prøver meg på noe greier men legger godt merke at dette ikke var helt der jeg trodde jeg var, skisse blir derfor ikke før "om litt".. (var det enklere før?)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kompromisskino-cinem-png

Her ser dere røfft hvordan jeg har tenkt meg det.
    Noe tanker på dette?
    Den lille veggen foran blir lerret og det bak er høyttalere..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk forsåvidt ikke med meg prodie men etter litt prøving med sofaen sånn og star wars episode 1 nå i kveld så var det ikke så verst egentlig, tenker da at jeg bygger opp 40-50cm på bakerste rad og lager podiet 130cm dypt.

Hva tror dere? Det er vel nå dere skjønner navnet "kompromisskino".. =P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •