Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  5
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus

Ok, here we go!

Etter å ha lest uttalige tråder om hvordan å bygge solide kinosaler er vi endelig i gang med vår egen lille sal. Den heter for Winthersalen, og i denne tråden for 2.0. Vi har fra før en 1.0. Dette er et soverom vi har enkelt innredet med litt grå maling, vegg til vegg teppe, reclinersofa og 92" Grandview. Rommet er ikke optimalisert lydmessig og vi har heller ikke 100% lyskontroll. Lydsystemet er pr i dag 5.0. Vi bestemte oss derfor for å gjøre to rom i kjelleren til et rom og innrede den til en kino. Vår sønn får rommet hvor den gamle kinoen er slik at han får et større rom og fruen får hans rom som da selvfølgelig blir walk-in garderobe. Smileys all around.

Litt om Winthersalen 2.0.

En kjellerstue som tidligere eiere har delt i to til hennholdsvis soverom og kontor. Peis i ene hjørnet, parkett med gulvvarme og panell limt direkte på vegg uten isolasjon. Opprinnelig var planen å fjerne lettveggen og enkelt innrede rommet med litt dempeplater og vegg-til-vegg teppe. De ble ikke helt som planlagt. Rommet er nå fullstendig rensket. Lettvegg er fjernet, parkett og varmekabler er borte, peis demontert og lagt ut for salg. Panell blir ved.

Det blir rom-i-rom. Alle vegger lektes ut med 15cm, gulv heves med 5cm og tak senkes med 23cm. Rensket er rommet ca 17 kvm. Ferdig blir det ca 14kvm. Vi mister altså ca 3 kvm, men forhåpentligvis så blir det godt lyddempet og med god akustikk.

Lyd blir lagt opp til 7.1 og lerret blir et 120" Grandview. Projektoren er en Benq W1070 som lager store bilder på kort kasteavstand. Perfekt for dette rommet.
    Har B&W 603 S3 i front, en Scandyna senter (denne blir byttet ut etterhvert) og Argon i bak (også byttet ut en eller annen gang). Planen er også å komplettere med en sub.

Enkelte elementer må på plass for at dette skal lykkes.

1. En kul kone som har minst like my lyst på dette rommet som meg selv. Check!
    2. En kul svigerfar som kan å temme verktøy og er dyktig i det. Det hjelper også at han er pensjonert og har tid og lyst. Check!
    3. En kul sønn som syns hjemmekino er mer stas enn bortekino. Check!
    4. En kul konto med masse kule penger...not check! Men vi har satt av litt penger, og forhåpentligvis så holder det. Check

Vi er allerede godt i gang med prosessen. Reisverket er ferdig og er nå i gang med å trekke flexrør. Svigerfar er ansvarlig for selve rommet og jeg tar meg av alt teknisk som strøm, lyd, bilde, nett osv.

Poster noen bilder av framgangen så langt.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6192-jpg   Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-skjermbilde-2015-02-12-kl-22-46-20-png   Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6189-jpg   Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6191-jpg   Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6205-jpg  

Sist endret av raw77; 02-23-2015 kl 21:56

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser enkelte bilder blir oppned? Kan prøve å poste bilder på nytt litt senere.

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig spennende ut dette. Gleder meg til å følge byggeprosessen fremover.
    Gratulerer med en god start på prosjektet!
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

4. Takk raw77 takket for denne posten
    Liker raw77 har likt denne posten
    Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du går veldig grundig til verks , hvorfor ikke ta den helt ut , når du først har takbjelkene rensket for isolasjon.
    Skru gips plater mellom nåværende takbjelker + litt fugemasse, dette vill hjelpe på både trinn-lyd fra andre etasje ,
    men viktigst, du får en god demping oppover. ( masse = demping)
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

6. Takk raw77 takket for denne posten
    Liker raw77 har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for tips

Takbjelkene ligger på selve reisverket og ikke i berøring av taket. Var tankegangen din at vi monterer gipsplate mellom takbjelkene og lydbøyler/stendere?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6189-kopi-jpgWinthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6191-kopi-jpgWinthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6192-kopi-jpgWinthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6190-kopi-jpg

9. Liker Gunnar har likt denne posten
    Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raw77 Vis post
    Hei, og takk for tips

Takbjelkene ligger på selve reisverket og ikke i berøring av taket. Var tankegangen din at vi monterer gipsplate mellom takbjelkene og lydbøyler/stendere?

Mellom takbjelkene , det kommer til å lekke mye lyd ut gjennom rom i rommet , veldig vanskelig å få noe "lyd tett" , spesialfelt dyp-bassen vill gå igjennom .

Eneste som kan hjelpe på litt på bassen er masse i konstruksjonen , det er der ett eller flere lag med gips kommer inn i bilde , og alt vill hjelpe , tilogmed det som befinner seg utenfor rom i rommet.
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å komme med en liten update. Det går så det suser så glemmer helt å poste progresjonen. Det jobbes hver dag nå og vi er nå i ferd med å sette på gipsplater. Svigerfar er å effektiv at det er så vidt jeg henger med i svingene. Faktisk mulig vi er ferdig med gips på alle vegger iløpet av morgendagen. Så blir det tak og gulv til slutt.

Men har møtt noen hindringer på veien. Trekking av kabler!! Oh lord! Flexguden har ihvertfall ikke vært helt på min side! Strøm gikk sånn passe greit. Der la jeg rørene mer eller mindre korteste vei. Men høytalerkablene derimot. Jiiizzz!! Mer enn en gang var det snakk om fattige 20-30 cm og full stopp. Trekkfjær røk og måtte starte på nytt. To av rørene måtte trekkes ut (selvfølgelig etter isolasjonen var lagt) og legges i en kortere og enklere rute. Opplevde også at trekkfjæra satte seg fast. Fikk den verken ut ene eller andre veien. Men, nå er jeg ferdig med alt av kabler. Alt er på plass. Nå håper jeg bare at det ikke er brudd i noen av kablene. Har virkelig ikke lyst til å trekke mer kabler.

Når jeg det gjelder kabler bommet jeg skikkelig på lengde. Beregnet ca 30m+ til høytalere. Endte opp med 50m. Totalt (med strøm) trekket 75m rør og kabler.

Litt frustrasjon men mye glede. Må innrømme at jeg har det gøy når jeg jobber med rommet. Mye pga progresjonen og at jeg ser vi kan bli ferdig med rommet innen kort tid. Men det betyr også lite tid til planlegging. Skulle gjerne hatt en plan til minste detalj. Her er det ikke jobbet fram mye tegninger og skisser. Det meste ligger i hodet og kan endres fortløpende. Vi har pratet og drømt om denne kinosalen i et par år nå. Men det har blitt med pratingen. Nå satta vi i gang med en enkel men ambisiøs plan og det har virket bra så langt. Jeg føler jeg har rimelig bra kontroll på det meste, og det har svigerfar også.

Det eneste jeg ikke har helt klart er de forskjellige panelene som skal monteres. Høytalerterminaler er greit, regner med å gå for de Biltema har. De ser ut til å passe bra. Men må også ha et rca-uttak til sub og HDMI i tak i tillegg til hovedenheten bak forsterkeren, selve hjertet og hjernen. Har sett mye forskjellige panel på ebay. Om noen har gode tips her, bring it!

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0884-jpg
    Ett halvt tonn med gips!

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0885-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0890-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0906-jpg
    32mm rør og modifisert boks

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0899-jpgWinthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0905-jpgWinthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0911-jpg
    Her vil hovedpanelet blir montert.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0908-jpgWinthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0909-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0890-jpg   Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0905-jpg  

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det ordner seg etterhvert.
    Kabeltrekking er noe dritt ja - uten tvil. Har opplevd noen problemer her også. Spesielt morsomt når du - etter at alle vegger er lukket, dekket malt og ordnet - finner ut at røret har løsnet fra boksen...
    Klarte å fikse det til slutt, men det kom noen saftige gloser etterhvert gitt.

Viktig å ha en skikkelig trekkfjær. Lekefjær fra Claser'n duger definitivt ikke. Har testet 2 fjærer som ikke funket i det hele tatt her - før jeg var så heldig å få tak i en skikkelig en som elektrikeren tok med til meg. Og selvsagt glidemiddel i store mengder!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var egentlig å forberede rommet på et 7.1 system og kjøre 5.0 til den dagen jeg fikk på plass alt av utstyr. Min NAD T753, som jeg har vært strålende fornøyd med, har kun 6 effektrinn, men pre-out på ett syvende. Jeg hadde en ide om å enten seriekoble bakhøytalerene til det sjette effektrinnet, eller å kjøpet ett effektrinn og få kjørt ordentlig 7.1. Det ble ingen av delene. Nå som rommet er kablet og klart for 7.1 hadde jeg en samtale med Hi-Fi Klubben (forøvrig min gamle arbeidsplass) og det gikk opp for meg at min gamle NAD sliter litt med de siste lydformatene. Det la jeg også merke til når vi så Robocop som hadde 5.1 i DTS-format. Av en eller annen grunn tok ikke min NAD dette formatet over optisk, og kjørte pro logic 2 istedet.

Jeg begynte å saumfare litt på hva som finnes av forsterkere. Trengte en update her da jeg ikke har akkurat fulgt med på utviklingen de siste årene. Leste noen tester og hadde en ide om å kjøre på med en av de siste fra NAD (T757, eventuelt 758). Fant en T757 på finn.no til 4.000,-. Men så vet jeg at Yamaha har en god historikk på gode surround receivere. RX A serien har kommet veldig bra ut i tester. Den siste RX A1040 ligger på veiledende 10.000,-. Det er ikke store forskjellen på 1040 og forgjengeren 1030, i det store og hele integrert wi-fi og HDMI 2.0. Ramlet innom en Elkjøp og fant en 1030 i utstilling. Pratet kort med en selger og nevnte at denne nå er utgående og om de kunne gi meg en god pris. Jeg kunne få den får 6.000,-. Som en gammel Hi-Fi Klubb-mann faller det tungt for hjertet og kjøpe hi-fi ustyr der man også handler kjøleskap og fotmassasjeapperat!! I tillegg er jeg vant til å få en demo, få lytte på utstyret og ta en beslutning deretter. Det var med demoer jeg solgte hi-fi utstyr den gangen jeg jobbet i Hi-Fi Klubben. Her var det ikke snakk om noe demo. Her måtte jeg stole på de testene jeg leste på nettet. Jeg har til i dag handlet alt av utstyr på Hi-Fi Klubben. Alt! Inntil i dag. I dag stod jeg i kø med folk som skulle handle seg en ny elektrisk tannbørste, en hårføner eller en vannkoker. Selgeren jeg prate med hadde overhodet ingen peiling på hi-fi. Utrolig sær følelse, og på en måte føltes det litt galt. Jeg husker den gangen jeg jobbet i klubben at vi hadde t-skjorter hvor det var et bilde en vaskemaskin med et forbudt-tegn over. Som en illustrasjon på at skal man handle ordentlig utstyr så skal man gå til en dedikert butikk for det.

Nå kan jeg ikke noe for at det er elektrogiganter som Elkjøp som har distribusjonsavtale med Yamaha. Yamaha lager fantastiske forsterkere. Det var bare å bite det i seg.

Så dette er min nye forsterker.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-yamaha_rx-v1030_front-jpg

Den har noen geniale funksjoner som jeg falt litt for. Bl.a en glimrende app som fungerer som fjernkontroll. Men det viktigste er at den, i følge tester, skal spille jævlig bra. Det gjenstår å se til å jeg får testet den.

Noen som er interessert i en NAD T753? Selger den for 2000,-.

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    raw77
    Var vel et "buzzuttrykk" i sosiale medier en stund: "den følelsen" og har hatt samme innstillingen inntil nylig. Kunne gjerne ha handlet Marantz AV 8802, MM 8077 og 7025 hos Soundgarden, men ved å handle hos Karsten på Elkjøp i Sørlandsparken har jeg spart veldig mange spesidaler (norske kroner) og jeg regner også med å få utrolig mye god hjelp med oppsett og tweaking av lyd og bilde når hulen er ferdig. Kjøpte en Yamaha til eldstejenta (innflyttingsgave) og den var så god at samboeren hennes fikk henne til å godta at den havnet i kinoen i stedet for en HK.

Har handlet alle høyttalerne hos Soundgarden (SA) og tidligere recievere hos HF-klubben. God service på alle tre stedene, men med største rabatten hos Elkjøp var valget enkelt og det ser jo ut til at det stemmer for deg og

Regner med å starte mitt prosjekt til sommeren; garasje, kontor og kinorom bak huset, så å følge med på hva du driver på med er og vil nok fortsatt være en god inspirasjonskilde.

Skal bygge med ferdigisolerte betongelementer, ca 60% av bygget vil være under eksisterende bakkenivå - så det blir mye sprengning og med en vanskelig nabo så har jeg allerede fått et avslag fra teknisk etat, men nå er bygget flyttet fra grensen (1m) og jeg har hanket inn profesjonell hjelp.

Lykke til videre med prosjektet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et veldig spennede prosjekt du skal i gang med. Håper det ordner seg med den vanskelige naboen. Du må starte en byggetråd når du er i gang så vi kan følge med på utviklingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nes komune
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan. Blir spennende og følge. Har du tenkt på de nyeste lydformatene ved senere oppgraderinger? Legge ekstra rør i tak til Atmos før alt er lukket i vegger og tak. Bare en tanke

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tollern Vis post
    Heisan. Blir spennende og følge. Har du tenkt på de nyeste lydformatene ved senere oppgraderinger? Legge ekstra rør i tak til Atmos før alt er lukket i vegger og tak. Bare en tanke
    Hei

Nei, oppsettet er og blir 7.1. Det har hele tiden vært målet og i.o.m at jeg kun har 5.0 i dag blir det en betydelig oppgradering. Om noen år så kan det hende at BD kommer med Atmos-spor som standard, men tror det ligger noen år fram i tid ennå. 4K må vel bli en godt innarbeidet standard først. I dag er det heller ikke alle filmer som kommer med 7.1 spor, ganske mange kommer i 5.1.

Ideen med en 3D effekt i lyden ved å ha ekstra høytalere i taket tror jeg (understreker tror, da jeg ikke har testet det selv) har størst effekt i litt større saler som kinosaler hvor det er takhøyde og avstand. I vårt rom som er 4,6m i lengde og en takhøyde på 2,10m så vet jeg rett og slett ikke om det vil ha så stor effekt. Avstand fra sweetspot og lerret blir 3,5meter. Men om jeg skulle ta feil her så kan det løses ved å trekke nye kabler fra den da fremtidige nye Atmos-forsterkeren min via etablerte flexrør og legge en liten lengde utenpåliggende. Men med mindre jeg får oppleve en heidundrende Atmos demo så tviler jeg på det vil skje.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er vi ferdig med selve konstruksjonen, dvs alt av gips er lagt på vegger og tak og gulvet er ferdig. Nå er det tid for sparkling! Masse sparkling! Ei bøtte med sparkel, noen spader og en sixpack med øl og vi var i gang!

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0950-jpg
    Kona ved godt mot. Sparkling er så gøy!

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0952-jpg
    Sparkel, om noen skulle være i tvil!

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0954-jpg
    Vi har noen store vindusflater vi må gjøre noe med. Noen som har forlag? Har en ide om å bruke rester av isolasjon og kle de igjen i noen kasser som kan felles i vinduspost og i terrassedør slik at det blir tilnærmet tett, men at de er avtagbar om vi får behov for lufting eller utsyn. Litt lik bygging av lyddør DIY, som vi forøvrig også må se på. Vi kommer uansett til å ha tykke velurgardiner langs den veggen med vindu og terrassedør. Døra til rommet er heltre, men det blir det svakeste punktet og vi må vurdere å bygge den om til lyddør.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også fått solgt Cinepod-sentern. Ny senter er nå en B&W HTM7 jeg fikk for 2000,-. Håper den går godt sammen med B&W 603/s3. Har ikke fått testet det ennå. Men senteren har stor kassevolum og skal være en suveren senter. Den ble kanskje ikke så populær pga form og størrelse og dermed vanskelig å plassere for folk flest. Det gjelder de fleste sentere på markedet, de er laget for å passe mellom sjenk og tv. Ideelt bør den ha samme størrelse som front, men svært få har mulighet til det. Sentere flest er derfor designet ut i fra å kunne plasseres i de fleste stuer og ikke lyd. Senteren er den viktigste høytaleren i et surround-system uansett hvor mange høytalere man har bakover. 80-90% av hva som foregår i en film skjer i den høytaleren.

Vi får teste litt på HTM7 og se om den gjør jobben.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-htm7-kopi-jpg
    Sist endret av raw77; 02-28-2015 kl 13:00

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest utrolig mye positivt om subbene fra XTZ. I den prisklassen virker det som det er kun ett alternativ. Har bestemt meg for at 12" deres blir subwooferen i kinoen. Er nå på leting etter XTZ 99 W12.16.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-w12-16b-kopi-jpg
    Sist endret av raw77; 02-28-2015 kl 13:00

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raw77 Vis post
    Da er vi ferdig med selve konstruksjonen, dvs alt av gips er lagt på vegger og tak og gulvet er ferdig. Nå er det tid for sparkling! Masse sparkling! Ei bøtte med sparkel, noen spader og en sixpack med øl og vi var i gang!

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0950-jpg
    Kona ved godt mot. Sparkling er så gøy!

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0952-jpg
    Sparkel, om noen skulle være i tvil!

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0954-jpg
    Vi har noen store vindusflater vi må gjøre noe med. Noen som har forlag? Har en ide om å bruke rester av isolasjon og kle de igjen i noen kasser som kan felles i vinduspost og i terrassedør slik at det blir tilnærmet tett, men at de er avtagbar om vi får behov for lufting eller utsyn. Litt lik bygging av lyddør DIY, som vi forøvrig også må se på. Vi kommer uansett til å ha tykke velurgardiner langs den veggen med vindu og terrassedør. Døra til rommet er heltre, men det blir det svakeste punktet og vi må vurdere å bygge den om til lyddør.
    Sparkling ja, da er det vel på sin plass med slike:
    https://www.youtube.com/watch?v=vkvM9YoFLgk
    https://www.youtube.com/watch?v=S4zxLbgR8LQ

Når det gjelder vindusflatene. Tykke velurgardiner vil jo gjøre mye.
    Hvorfor må du gjøre noe mer? Om du ikke VET at det blir et problem på grunn av vinduene så ville jeg ikke gjort noe som helst, og dersom du skal gjøre noe så tror jeg tiltakene bør vurderes opp mot hvilket problem du egentlig forsøker å løse.
    Så, hva er problemet?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tråd! Dette blir nok veldig bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Sparkling ja, da er det vel på sin plass med slike:
    https://www.youtube.com/watch?v=vkvM9YoFLgk
    https://www.youtube.com/watch?v=S4zxLbgR8LQ

Når det gjelder vindusflatene. Tykke velurgardiner vil jo gjøre mye.
    Hvorfor må du gjøre noe mer? Om du ikke VET at det blir et problem på grunn av vinduene så ville jeg ikke gjort noe som helst, og dersom du skal gjøre noe så tror jeg tiltakene bør vurderes opp mot hvilket problem du egentlig forsøker å løse.
    Så, hva er problemet?
    Hei

Du har nok helt rett i det, ikke sikkert det blir noe issue i det hele tatt. Velurgardiner vil fungere utmerket akustikkmessig, det er lydisolasjon jeg tror kan bli et problem. Altså lydutslipp på utsiden av huset. I.o.m at vi bor i rekkehus er støy til naboer noe av det viktigste i dette prosjektet, selv om naboen var mer opptatt om det fungerte like godt andre veien. Vi har verdens beste naboer, men vi er veldig opptatt av at det blir tilnærmet ingen lyd fra dette rommet inn til naboen eller andre som på utsiden av huset. Når man først bygger et så dedikert filmrom hadde det vært utrolig kjipt å måtte skru volumet ned pga naboer.

Men syns det du nevner er veldig fornuftig. Vi trenger ikke å legge mer arbeid i det før vi vet om det trengs. Takk for tilbakemeldingen!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •