Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  5
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av OleM Vis post
    Flott tråd! Dette blir nok veldig bra!

Takk! Håper vi snart blir ferdig og at resultatet blir så bra som vi håper.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har komponenter fra ebay begynt å ramle ned i postkassen. Mangler hovedpanelet og høytalerterminalene. Satser på at dette også ligger i postkassen en av de nærmeste dagene.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0956-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt i tvil om jeg skal male tak eller trekke filt. Da tenker like mye mengden av arbeid og lyd/lysmessig. Forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden jeg har oppdatert fremgangen her. Men de siste ukene har arbeidet bestått av den ikke så spennende delen. Sparkling, pussing og maling! Likefullt, nå er det gjort. Rommet er ferdig sparklet, pusset og malt...svart! Har ei arbeidslampe som pumper ut 400watt, nå som rommet er som et sort hull føles den som nærmere 30watt! Mission accomplished!

Her er noen bilder fra de siste par ukene.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_1078-jpg
    "Luke, I am your father" Ok, teit. Men bare måtte.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_1079-jpg
    Trolig den kjedeligste delen av jobben! Pussing!!
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_1080-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_1081-jpg

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_1085-jpg
    Endelig er situasjonen klar for å svartmales!
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_1083-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_1087-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_1086-jpg

De siste ukene har også gått til å selge utstyr for å kjøpe/oppgradere nytt. Har nå fått sendt avgårde forsterker, lerret og senterhøytaler. Er for øyeblikket lerret-løs! Så nå må det snart bestilles nytt. Jeg har bestemt meg for å gå for Dynagrey basic V5 120". Av tre grunner. 1. Har forstått at dette er jævlig bra lerret. 2. De er god nok for 4K. 3. Har en plan om å maskere etterhvert, så blir å kjøpe dette ved en senere anledning.

Har forøvrig også bestilt rumperistere til en tusenlapp hos ljuda.se. Får de ikke før i mai, men en ordentlig kino må ha rumperistere!

Vi har som mål å bli ferdig til påske. Vi ligger faktisk litt forran skjema så det burde ikke være noe problem å nå deadline, forutsett at jeg ikke møter på noen tekniske problemer på veien. Nå er jeg i gang med å montere panel og stikkkontakter. Har løst noen problemer med litt for store hull i gipsplatene ved å kjøpe blekkplate i sort som jeg kutter i ønsket størrelse og legger dette bak høytalerterminal og hovedpanel. Kan poste bilder av dette om det blir en bra løsning.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_1078-jpg  

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raw77 Vis post
    Da har komponenter fra ebay begynt å ramle ned i postkassen. Mangler hovedpanelet og høytalerterminalene. Satser på at dette også ligger i postkassen en av de nærmeste dagene.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_0956-jpg
    Ser du er kommet langt nå - blir bra dette!
    Er litt nyskjerrig på hvordan disse ser ut på baksiden, har du et bilde av det?

I forhold til rumperister, hvordan tenker du å gjøre det med kabel? Blir vel fort liggende kabel langs gulvet for å få til denne?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Det er mest sannsynlig kun en rett eller vinklet HDMI inngang på baksiden for å koble inn kabelen i. De er nok kun en ren skjøt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post

I forhold til rumperister, hvordan tenker du å gjøre det med kabel? Blir vel fort liggende kabel langs gulvet for å få til denne?
    Hei

AndersT2 har helt rett. Det er kun en vinklet kontakt med et panel i midten. Tror ikke det finnes løsninger for å terminere en HDMI-kabel selv, jeg har ihvertfall ikke sett det. Men jeg burde valgt et panel uten vinklet kontakt. Det ble trangt med plass i elkoboksen med en vinklet løsning, så jeg har måtte kjøpt en ny vinkel for å rette det opp. Men sånt erfarer man ikke før man står i situasjonen.

Her er bilde av panelet.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6333-jpg

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6330-jpg
    Det er et 7.2 panell med tilhørende 7 høytalerterminaler og 2 rca-panel. HDMI panelet er av en annen type/merke.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6331-jpg
    Her er baksiden. kabelsko-kontakter på høytalerne og loddekontakt på rca.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6332-jpg

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6335-jpg
    Det fulgte med loddetinn og krympestrømper, men jeg har liten lyst til å lodde rca-kabelen. Så jeg bestilte to slike samtidig som jeg bestilte panel. Blir å ta ut loddekontakt og borre opp hull til disse. Får da to hun-kontakter, en på hver side. Mye enklere enn å kjøpe loddetang og terminere på nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

På tide med en ny oppdatering og litt flere bilder. Har nå kommet ganske langt og er nå snart ferdig. Har nå lagt teppeflis (mangler bare noen centimeter så må ut å handle ei flis til) og alt av panel er nå montert. Kan komme med en litt mer detaljert beskrivelse av den prosessen litt senere.

Her noen bilder av rommet i dag.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6353-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6352-jpg
    Bestilte lerret onsdag kl 1300 og hadde det i hus torsdag kl 1500. Imponert over avshop der! Har ikke montert det ennå, men gleder meg veldig til å få det opp på veggen. Men skal bruke mye tid på å finne sweetspot på veggen slik at jeg slipper å bruke keystone på projektoren.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6354-jpg
    Her er hovedpanelet. Måtte modifisere ganske mye her for å få dette til å gå opp. Bl.a borre opp nytt hull til subinngang (nede til venster under ene høytalerkanalen). Hullet i veggen var også litt for stort i forhold til panelet, så måtte finne en slags nødløsning der. Ble å handle blekk og prøve å klippe det til og bruke det bak panelet. Det ble helt greit, skal jo ikke sitte å se på det uansett i.o.m at den er bak sofaen. Ikke helt ferdig med panel for HDMI ennå som dere sikkert ser.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6355-jpg
    Måtte også modifisere panelet for HDMI i taket. Det ble alt for trangt i elkoboksen med en stiv HDMI-kabel og vinklet HDMI-kontakt. Løste dette ved å montere vinkelen på motsatt side av panlelet slik at den kom på undersiden og satte i HDMI-kabelen inn på motsatt side. Rimelig fornøyd med den løsningen.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6356-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_6357-jpg
    Vi har gått for Philips Hue lyssystem i kinoen vår, og kommer til å utvikle det videre utover huset etterhvert. I taket er det 3 spotter også har vi en spot som skal stå på gulvet og lyse opp mot gardinene. Her blir vi å kjøpe en spot til, en på hver side av rommet. Målet er at alt av lys, lyd og bilde skal styres fra iphone/ipad. Må si jeg er imponert over Philips Hue, utrolig responsivt og fungerer utrolig bra. Veldig stemningskapende.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende - kan bli mange koselige timer i dette rommet etterhvert

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god stund siden jeg har oppdatert i tråden her. Rommet er nå ferdig og jeg må si vi er utrolig fornøyde med resultatet. Overgår forventningene vi hadde til dette prosjektet. Lydmessig merker jeg stor forskjell på kanalseperasjon i forhold til vårt gamle rom som hadde 5.0 system. Det er mer romfølelse og luft mellom kanalene og systemet fungerer mye mer symfonisk enn tidligere. Det hjelper selvfølgelig med ekstra bakhøytalere og en sub. Hadde i starten en XTZ 10.16 sub med planer om å kjøpe en XTZ 12" og bruke 10" som støttesub. Men endte opp med en SVS PC 12 DSP (siloen som kona kaller den). Den går brutalt lavt dog ikke så slagkraftig som jeg kunne tenkt meg, da spesielt i øvre bassfrekvens. Men utrolig fornøyd med den subben! Den flytter luft så det holder og fyller rommet utrolig jevnt. Merker også at senterhøytaleren B&W HTM7 kos seg godt mellom B&W 603. Alt i alt bare er vi bare veldig fornøyde. Tror ikke Tr.heim kino blir å se noe særlig til oss framover.

Stor takk til svigerfar som er hovedansvarlig for at rommet faktisk ble noe av og at det ble så bra som det ble! Vi hadde ikke klart det uten han.

Her er noen bilder av kinoen. Btw, hvordan ordner jeg en presentasjonsside på min hjemmekino? Kan ikke se noe link til å lage noe slikt.

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-img_0394_3-jpg
    En fornøyd 4-åring som blir liten foran 120"

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_1089-jpg

Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_1108-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_1114-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_1117-jpg
    Winthersalen 2.0 - Kino i rekkhus-sam_1119-jpg
    Kona og siloen i bakgrunnen

11. Liker Willms, normale74 har likt denne posten
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg