Akustikkproblemer i Stua - sliter meg ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikkproblemer i Stua - sliter meg ut

Hei. jeg har en stor stue 80m2 og 1/3 av stue har skråtak og 6 meter på det høyeste. Alle vegger og tak er i gips (ingen som sa noe til meg om akustikk når vi bygde), nå er det veldig slitsomt, spesielt med småfolk i hus, og om vi har mye besøl. Det er veldig høy lyd (eskalerende) og mye ekko. Jeg hadde en kar innom fra Sinus AS for å måle akustikk og han sa at det absolutt beste tiltaket ville være om jeg gjorde noe akustikktiltak i skråtaket på den høyeste delen. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan behandle taket. Har hørt at noen har lagt en slags akustikkduk og så med spaltepanel, men er dette nok? jeg vil gjerne ha inspill. Det viktigste (bortsett fra at det lyddemper) er at det er fint å se til.
    Er interessert i alle slags løsninger, men har ikke all verdens budsjett. regner med taket har en flate idag på ca 35m2 2 lyspunkt og 4 spotter er der i dag.
    vedlagt ligger akustikkmålinger fra Sinus AS

Mvh Tarjei Skarlund
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Akustikkproblemer i Stua - sliter meg ut-akustikkm-linger-png  

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en løsning med rockfon sine industrial eller lydplater. Eventuelt glava sine ecophon plater vil være en fin løsning for deg. Slike er fine til å dempe generell klang i rommet. Ser ut i fra målingen der at hovedproblemområdet ditt ligger fra 500hz og oppover. Da er nok 5cm plater med 5cm luft bak en fin løsning for deg.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en konkret problemstilling og måling av rommet.
    ville tatt og ringt en av disse jeg:
    Kontakt | ROCKFON Norge | Akustiske systemhimlinger

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare gjøre deg oppmerksom på at målingen som Sinus AS har utført er regel rett borkastet. En slik etterklangsmåling kan ikke gjøres et lite rom. Det blir som å bruke feil regnestykket til en matematikk oppgave.

Du kan kanskje lure på i huleste det i mulig når de jobber med det. Men dette er en helt vanlig feil som utføres av mange akustikere. Akustikere blir utdannet i storromsakustikk (store konsertaler o.l.) hvor slike målinger ofte er viktige. Feilaktig overfører de slike målinger også til mindre rom fordi de ikke vet bedre. Småroms akustikk som vi her snakker om er ikke en del av deres opplæring.

Det du sliter med kalles flutter ekko. Og det løses ganske enkelt med absorbenter, diffusorer eller et kombinasjonsprodukt strategisk plasser i rommet ved ulike flater. Tiltakene bør være såpass tykke at de dekker hele talefrekvensområdet. I går da utifra at musikk ikke er viktig, da bør de nemlig være enda tykkere. Noen av de platene som anbefales her blir for tynne og vil ikke gi et spesielt god resultat. Både representanter hos rockfon og glava vil også trolig anbefale deg produkter som vil være et stort kompromiss. Typisk himlingsplater på 30-40mm som ikke dekker talefrekvensområdet godt nok.

Det er forøvrig heller ikke gitt at å dempe der Sinus har anbefalt vil være det beste.

5. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    651
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi hadde leid inn en akustiker som skulle dempe møterommet på 60m2 og der er det 3,5 meter høyt betongtak og betong-vegger. Styret fikk anbefalingen av han som utførte oppdraget og de dempet ca 1/3 del av taket der selve møtevirksomheten i rommet tok plass. Platene var 1.5cm tykke og ble limt fast i taket.

Det hjalp vel sånn ca ingenting så de pengene kunne like gjerne vært skylt ned i dass. Gjenklangen i dette rommet skal sies å være noe av det verste jeg har opplevd og slike ting som å prate i tlf her er en tortur i seg selv. Nå har har jeg hørt de har flyttet hele møtevirksonheten ned en etasje til ett rom som er nesten like ille...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så greie på dette, bortsett fra at jeg også har et nytt hus med stort rom og god takhøyde. Ser fint ut, men akustikken er til tider forferdelig... Kan på det varmeste anbefale denne Tedtalken som omhandler dette problemet: http://www.ted.com/talks/julian_trea...use_their_ears

I kinoen har jeg Glava Ecophon plater. Ikke optimalt montert, men dette har utrolig god effekt synes jeg.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var borti en (post)moderne stue med 3 gulv-tak vindusvegger og 1 ubehandlet betongvegg. Og basert på problemer med lyden fra eiers dyre stereoanlegg, så hadde han blitt rådet til å kjøpe dyrere høyttalerkabler for det ville gjøre underverker. Ingen som spurte kontrollspørsmål om hvordan lytterommet var bygget opp.

Dessverre virker det som generell akustikk i bruksrom er helt undervurdert, nesten neglisjert. På jobb har de nettopp renovert en hel etasje hvor alt er åpent kontorlandskap. Teppe på gulv og hengende ecophon systemhimling. Problemet er at veggene er glatte, slik at diskant i området 2-5k, dvs. typisk s-er, kommer så veldig frem og bærer så langt at det forstyrrer så og si hele etasjen når man hvisker. Veggene reflekterer såpass mye av dette at man hører sine egne vokaler som (flutter)ekko. Jeg har prøvd å få byggherre til å forstå problemstillingen, men de bare himler med øynene...

Vel, nok OT fra meg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. jeg har vurdert å lekte ned hele taket ca 10 cm og legge |10cm akustikkplater, lydduk og legge spiletak oppå der. tror dere det vil fungere`?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Nå vet jeg ikke hva du mener med lydduk, men forøvrig synes jeg dettr høre ut som en god løsning som det er sannsynlig at både gi god effekt og som jeg tror vil se bra ut. Høres ut som om du har kommet på en fin-fin løsning!

Lignende tråder

1. 5.1 i stua
    By jalo in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 12-26-2012, 23:01
  2. Gammel sliter som sliter ....
    By Pip in forum UHD Blu-ray-spillere
    Svar: 11
    Siste melding: 10-22-2011, 10:33
  3. Akustikkproblemer i 24 kvm murrom!
    By stakke in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 23
    Siste melding: 05-24-2011, 00:35
  4. Sliter med dårlig trøkk i stua
    By Revox in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 03-27-2009, 14:18
  5. Løse akustikkproblemer, Acoustic Tuning?
    By G|zO in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 06-01-2008, 00:48

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •