Lydisolering for Villavent/Systemair balansert boligventilasjon?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydisolering for Villavent/Systemair balansert boligventilasjon?

Eg holder på å bygga kino i mitt nye hus med Villavent boligventilasjonsanlegg. Har lest masse på forumet og ellers på nettet om ventilasjon på kinorom, men har ikkje funnet noko svar på kva type lydfeller ein må velga og evt andre tiltak ein kan gjer for å best mulig unngå at lyden forplanter seg gjennom resten av ventilasjonsanlegget. Har høyrt med Systemair, men dei hadde berre desse vanlige lydfellene som vert montert i alle rom og mantlet lydfelle som brukes for aggregatet.
    Blei fortalt at Ventistål hadde gode lydfeller med baffel som var godt egna, men det ser ut til å være for 315mm røyr og større. Eg tenkte eg kunne spør Ventistål om råd då eg ser at dei har stort utvalg av lyfeller, men møtte ein veldig lite hjelpsom person der dessverre...

Er det noken som har anbefaling til lydfelle for 125mm røyr og evt andre gode tiltak? Har vurdert litt om det vil hjelpa å bruka ei ekstra "aggregatfelle"(?)

Eg veit om alternativet med egen ventilasjon for kinorommet, men ønsker helst å bruka ventilasjonsanlegget som eg har i huset og lydisolera det på best mulig måte.

Håper på gode råd kjapt då taket sannsynligvis blir plata i neste veka!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Villavent med vanlig lydfelle. Har overhode ingen problemer med at lyd forplanter seg i systemet. (at systemet ikke ventilerer optimalt er jo en helt annen sak...)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Det var kjekt å høyra. Har berre lest at ein bør helst ha egen ventilasjon for kinorommet for at lyden ikkje skal forplanta seg i resten av ventilasjonsanlegget, så eg frykta at all lyden berre ville gå rett ut i resten av huset... Men om det ikkje er noko spesielt problem, så er eg happy

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei , skal til med samme jobben selv , og har spurt en del rundt på dette forumet , og andre , en gjenganger er ikke problem med lyd lekkasje , finnes mange fine feller der ute , men for høy temperatur på inn-luft.

Flere som har måttet installere luft /luft varmepumpe med air-condition for å kjøle ned lufta i ettertid.

Mye elektronikk + mange personer i ett veldig lite og tett rom , kan bli ett problem.

Ender selv opp med å ikke kjøre kinoen på samme kurs som resten av huset , men rett og slett installere en egen avsugs vifte , som tar inn luften på den kaldeste siden av huset, om dette hjelper de dagene det er 25++ , er nok tvilsomt , men det gjelder ikke så mange dager i året

Har du væske /vann varmepumpe mot energibrønn, med mulighet for fri-kjøling , blir ikke dette noe problem.
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Flexit har flere typer.
    Vanlig: Flexit - Lydfelle Proff 50 mm M/M 1,5m
    Litt mer påkostet: Flexit - Spirorør lydfelle
    Jeg har den siste utgaven på kjellerstua/kinoen min. Et annet alternativ er å ha to lydfeller etter hverandre.
    Men så lenge du har lydfelle på så tror jeg det skal litt til at dette blir et problem.

Pass på å dimensjonere lufttilførse godt nok.
    Fossace skrev:
    "Har du væske /vann varmepumpe mot energibrønn, med mulighet for fri-kjøling , blir ikke dette noe problem."
    Dette tror jeg ikke stemmer. Jeg sjekket ganske mye rundt dette før vi bygget, og informasjonen jeg fikk fra mange kilder var ganske entydig på at man ikke får byttet ut nok luft fort nok med ventilasjonsanlegget til at det kan fungere effektivt som kjøling.
    Om man velger å bruke frikjøling må man også isolere alle ventiler ekstra for å unngå kondens, noe som igjen betyr at det fort kan bli en del ekstra utkassinger på veggene dine om du ikke er veldig heldig med rørføringene.

Å legge inn egen separat luftekanal på kinoen din i et TEK 10 hus ville jeg ha sjekket med ventilasjonsfirmaet om først. I et hus med balansert ventilasjon er det et gitt forhold mellom inn- og utluft, slik at man får riktig over/under-trykk i huset. Om man lager andre inn/utganger for luft tenker jeg at man i alle fall bør vite om hvordan dette eventuelt kan påvirke.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Hei
    Flexit har flere typer.
    Vanlig: Flexit - Lydfelle Proff 50 mm M/M 1,5m
    Litt mer påkostet: Flexit - Spirorør lydfelle
    Jeg har den siste utgaven på kjellerstua/kinoen min. Et annet alternativ er å ha to lydfeller etter hverandre.
    Men så lenge du har lydfelle på så tror jeg det skal litt til at dette blir et problem.

Pass på å dimensjonere lufttilførse godt nok.
    Fossace skrev:
    "Har du væske /vann varmepumpe mot energibrønn, med mulighet for fri-kjøling , blir ikke dette noe problem."
    Dette tror jeg ikke stemmer. Jeg sjekket ganske mye rundt dette før vi bygget, og informasjonen jeg fikk fra mange kilder var ganske entydig på at man ikke får byttet ut nok luft fort nok med ventilasjonsanlegget til at det kan fungere effektivt som kjøling.
    Om man velger å bruke frikjøling må man også isolere alle ventiler ekstra for å unngå kondens, noe som igjen betyr at det fort kan bli en del ekstra utkassinger på veggene dine om du ikke er veldig heldig med rørføringene.

Å legge inn egen separat luftekanal på kinoen din i et TEK 10 hus ville jeg ha sjekket med ventilasjonsfirmaet om først. I et hus med balansert ventilasjon er det et gitt forhold mellom inn- og utluft, slik at man får riktig over/under-trykk i huset. Om man lager andre inn/utganger for luft tenker jeg at man i alle fall bør vite om hvordan dette eventuelt kan påvirke.

TEK,Stemmer att du ikke bør bruke ventilasjons systemet for ned kjøling , skal du bruke fri kjøling , så må du bruke en vifte konevektor , det funker som bare det , altså en form for radiator med vifte bak , som blåser inn kald luft. Kanskje ikke det helt optimale i en kino , noe støy , men støy er det fra air-condition også da.

Dette er en vinn vinn situasjon , da du fører varme ned i borehullet og tar kulde ut , så du "lader" hullet til kaldere årstider.

Litt OT dette , men ganske viktig å vite om muligheten om fri-kjøling om du har borehull, får dessverre ikke dette selv , da jeg valgte bort borehull , pga mange tørre hull i området.

Har du ett tett rom , fra resten av huset , sånn som en kino , kommer dette ikke til å påvirke det andre ventilasjons anlegget i huset.
    Dette blir som en egen "sone" samme om du hadde hatt en utleie leilighet/hybel , 2 separate anlegg der også . Men klart noen firma vill kanskje ikke godkjenne separat anlegg i oppholds rom som ikke er koblet på resten av anlegget.
    Jeg har kinoen min som disp/lager under byggesøknaden , da det da ikke er krav om ventilasjon. Monterer anlegget selv senere.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, om vi prater om en viftekonvektor så blir det noe annet.
    Synes selv dette temaet er veldig interessant og jeg sjekket ganske mye rundt dette da jeg bygget (jeg har bergvarme).
    Om man følger disse linkene og leser hva som står der så blir man jo veldig optimistiske:
    Perfekt inneklima - kjølemodul
    Viftekonvektorer
    Dessverre så er det stor forskjell mellom teori og praksis.

Ja, det er mulig å innstallere en kjølemodul på ventilasjonsanlegget. Jeg hadde en grundig runde med utbyggeren rundt dette, og endte opp med direkte dialog med Flexit som leverer ventilasjonsanlegget. Konklusjonen var "ja, det er mulig i teorien men det vil ikke fungere pga. for lite luftkapasitet OG vi har ikke lyst til å gjøre det OG vi har nesten ingen erfaring med det OG du må isolere alle kanaler i ventilasjonsanlegget".
    Mitt klare inntrykk etter dialogen med dem er at dere holding var at tilførsel av frisk luft til boligen (med begrenset energitap, ref. varmegjennvinning) er ett område - og dette området er de gode på. Oppvarming og nedkjøling av bolingen er noe helt annet, og de er egentlig ikke veldig interessert i å kombinere sitt område med dette.
    Når jeg senere har tenkt over dette så tror jeg faktisk det kan være en fornuftig tilnærming. Uansett, skal man forsøke å integrere dette må man spille på lag med leveandørene. Det er noen som skal bygge dette, etterpå skal det fungere, og leverandørene har ansvaret for at dette fungerer.

Så kommer man på neste område. Viftekonvektorer (slik som disse: Viftekonvektorer).
    Ideen er jo genial, og som du skriver Fosssace, er det også bra for borehullet å få tilført varme.
    Men... for at denne skal fungere må du ha både rør og returør mellom varmepumpa/borehullet og der viftekonvektoren skal stå. Og da må du, før du bygger huset vite nøyaktig hvor denne skal stå. Da vi bygde visste vi ikke hvor vi kom til å ha kjølebehov, så jeg tenkte å legge opp rør som lå klare. Men det ble overraskende dyrt (hadde ikke tid å gjøre det selv), og det endte med at vi ikke gjorde det.
    Det angrer jeg selvsagt på nå... eller, kanskje ikke?

La oss se på dette.
    For det første, hvor mange viftekonvektorer finner man? Jeg finner ikke mange av dem.
    Om vi titter på en av de jeg fant, Thermia Aermech UL, produktbladet her: http://www.thermia.no/docroot/dokume...ermec%20UL.pdf
    Det første jeg legger merke til er at den er gulvplassert. En viftekkonvektor genererer kondensvann. Dvs. at for å få unna dette må man ha noe som fører vannet bort. Dette røret må ha negativt fall hele veien til der det går ut. Med en gulvplassert enhet er ikke det nødvendigvis bare enkelt. Kondensvannet må ikke fryse heller, så jeg tror ikke du bare kan lage et rør ut og håpe at det går bra uten videre.
    Thermia Aermech har et minimum lydnivå på 30db på den kraftigste modellen. Det er ganske mye til minimum lydnivå å være.
    Den kraftigste modellen har også en maksimum kjøleeffekt på 1650W.
    Vi må også ta hensyn til at når det blir varmt i rommet oppstår varmen først oppe ved taket. Når enheten trekker inn varm luft oppe ved taket medfører dette at den kjøler effektivt. Skal den trekke inn luft fra bakken vil den potensielt ikke nå den varmeste luften og dermed virke dårligere. Ut fra dette anbefaler leverandører av kjøling sterkt at kjøleenheten plasseres oppe ved taket og ikke ved gulvet når kjøling er viktig.

Etter hva Daikin sier (ref. http://www.byggebolig.no/luft-luft-v...ishi/msg636925) så har et rom en grunnleggende varmebelastning på 50W/kvm og 140W/person på en varm dag. Dvs. ca. 2200W for et rom på 30m2 med 5 personer i. Da er ikke varme generert av teknisk utstyr tatt hensyn til, noe som vil være en betydelig varmekilde i en kino.
    Med andre ord, Thermia sin kraftigste viftekonvektor vil sannsynligvis ikke være dugende til å kjøle ned en middels stor kino med 5 personer i, den er plassert slik at den ikke virker optimalt i forhold til kjøling (ved gulv) og den bråker mye (sammenlignet med andre alternativ).
    Det positive med løsningen er at den bruker mindre energi for kjøling, er positiv for kjølehullet og selve viftekonventorene koster sannsynligvis mindre enn alternativene (vet ikke pris, men fant noen referanser fra Sverige). Totalkosten med kjølemodul, montasje, rørdragning osv. vil jeg gjette at fort blir dyrere enn for eks. varmepumpe som er et alternativ.

For om vi kjapt ser på alternativet så er vel det mest nærliggende en luft-luft varmepumpe.
    Disse før du i forskjellige prisklasser. De støtter som regel både varme og kjøling. Om vi for eks. ser på en dyr modell, som Daikin Emura II, så har denne en maks kjøleeffekt på 4600W, den kan også brukes til hurtig oppvarming og den bråker vesentlig mye mindre enn en viftekonvektor.
    Denne koster mer i drift, men sannsynligvis mindre enn du tror (ref. https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...85076809,d.ZWU)
    Utviklingen på varmepumper er jo også enorm, og erfaringen med installasjon og vedklikehold av disse er stor med mange konkurrenter i markede. Om man ser på antall installasjoner av viftekonvektorer i det norske markede så mistenker jeg at de kan telles på en hånd. Det er i alle fall bare en brøkdel av antall varmepumpeinstallasjoner.

Så hva betyr dette?
    Jeg tenker at det betyr at når man planlegger dette så må man tenke tanken helt ut - ikke bare "det høres ut som en god ide". Du må finne ut hvilken metode man ønsker å bruke, man må vurdere rørstrekk og kondensvann, man må finne konkrete produkter man faktisk tror vil fungere, og man må evaluere totalkostanden av løsningen og i tillegg til alt dette må man faktisk vurdere om det finnes noen i nærheten som er i stand til å montere og gi service på utstyret i etterkant.
    Teori og praksis er i dette tilfellet svært forskjellig.

Personlig mener jeg at viftekonvektor er en kjempeidee og et bra alternativ - men jeg tror det må planlegges tidlig og godt, og jeg er i tvil om de løsningene som finnes er gode nok. Dersom noen har en slik løsning er jeg veldig interessert i å høre hvordan det er løst og hva deres erfaringer med dette er.
    (beklager lang post...)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda , mye å tenke igjennom , helt klart.

Men gjelder å ikke over-komplisere, dette kan gjøres enkelt , men den beste måten er helt klart å planlegge dette når huset føres opp.
    Men mange legger utenpå liggende rør også , samme som ved radiatorer.

Finnes da mange forskjellige vifte konevektorer der ute , helt til den enkleste/billigste fra Jula til litt over 2000,- og opp til det uendelige vill jeg tro. Er jo bare ett vann register med en vifte bak , om dette registre/vifta er egentlig laget for varme , så spiller ikke det noe rolle , bare holde opp å skru på varme elementet men klart att ved kjøling , trenger mann større areal på registret.

Viftekonvektor 4,35*kW

http://www.novemakulde.no/02/2013_05_airleaf.pdf

Idrowall vegghengt viftekonvektor | Produktkategorier | Arne Bergli AS

Kondens er helt klart noe som en må tenke på ,men blir det lagt frem rør i rør med tykk rør-isolasjon rundt , så er mann kommet ett steg ,men skal du kjøre på med veldig kaldt tur vann, så blir det kondens som må ordnes på en eller annen måte under konevektoren.
    Så her må nok ett isolert kondens rør gå ut vegg og inn i takrenne/ned-løp, sammen med en varmekabel , eller det beste til avløp innendørs.

Har som sagt selv forkastet borehull , men skal legge isolerte rør i rør til ett punkt ute i gangen før stua , som jeg kan tilkoble ett aggregat/konevektor, om tempen på sommeren blir for høy , skal prøve uten først , men med 5 , 1 meters brede glass på 2,7 meter høyde,kan det bli en god varme inn på stua

Da vi ikke har vannmåler og har ubegrenset med vann, tenker jeg på å shunte ned/opp varmt / kaldt forbruks-vann til aktuell temperatur , og kunn bruke vanntrykket i vannledningen som fremdrift , trenger ikke pumpe.
    kondens røret kjører jeg bare ved siden av tur/retur røret , ned til teknisk rom igjen.

Om dette vil virke like godt i praksis , gjenstår å se , men bare det att viften vil sirkulere lufta vil jo hjelpe litt , + att utluftet kanskje blir 20 grader+ , så jeg bør nå få noe virkning .

Men som du sier TEK ,så er dette veldig spennende , og faktisk ett stort problem på de nye husene , ikke noe problem med for kalde hus lengre , men med 30 - 40cm isolasjon + mye glass , blir dette det neste store problemet for den Norske husholdning , men ingen som har tenkt att dette blir ett problem enda

Viktig å si att jeg skal gjøre alt som har med varme i det nye huset selv (legging av nesten 1500 meter med 20 mm pex + montering) , dette kan aldri forsvares økonomisk, skal rørlegger mafiaen inn i bilde.

på sommeren kan en jo kjøle ned boligen på samme måten som på Gardermoen, bruke vann røra i gulvet som kjøling , men blir veldig kaldt på vinteren

Men på ett enkelt kino rom ,er nok en liten varme/air-condition pumpe å anbefale, helt klart.

Dr Doofenshmirtz , må bare beklage denne litt OT i tråden din

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for veldig gode svar. Må virkelig sei at eg er heilt mållaus av kor masse dåke har lagt ned i disse svara Fossace og TEK.
    Eg synes alt dåke har fått med er veldig relevant, så absolutt eit stort pluss med alt det ekstra dåke har tilført!
    Eg har også tenkt på dette med å ha ein kjølemodul på ei egen ventilasjonssløyfe til kinorommet, men ser sjølv no at dette kan bli mykje styr...

Eg har vel no kommet til konklusjonen at den beste, enklaste, tryggaste og kanskje billigaste løysninga blir nok ei varmepumpe med aircondition.
    Som du TEK seier er dette noko som er godt utprøvd og noko ein veit at virker.
    Eg har heldigvis fått laga eit rack i naborommet der alt det tekniske utstyret blir, men som eg forstår blir det likavell ein god del varme av alle som er i rommet + projektoren.

Ellers har eg endt med å setta opp ekstra lydfeller på ventilasjonsanlegget då det ikkje var den store ekstrakostnadden. Bedre å vær på den sikre sida då det vil vær vanskelig å gjera noko med dette seinare.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan istemme behovet for AC selv med relativt kraftig ventilasjon. Selv har jeg et kinorom på 22kvm, med 2stk Ø100 rør inn og tilsvarende ut, koblet opp mot et kraftig ventilasjonsaggregat med varmegjenvinning og varmepumpe på innsuget. Hvis jeg skal få kinoen kald - spesielt vinterstid da luften i retur fra aggregatet er rundt 40 grader (skal tross alt varme resten av huset også...) blir det veldig varmt i kinoen. Eneste som funker i så fall er å slå hele hovedaggregatet på nedkjøling hvilket medfører at resten og huset også kjøles ned samt da selvsagt at masse verdifull varme spys ut fremfor å bli resirkulert. Kostbar kjøling med andre ord.

Summa summarum; en lokal varmepumpe er nok en veldig lur investering...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Var inne på den tanken eg også, å kjøla ned ved hjelp av ventilasjonsanlegget i huset, men kom fram til at det ikkje ville bli ei god løysing som du skriver.
    Blir no lagt opp til varmepumpe

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig misforståelse at man skal kunne bruke ventilasjon for å kjøle et kinorom. Ventilasjon er for friskluft, ikke for oppvarming eller kjøling.

Luft er ingen god varmebærer og dermed så trenger man enten så høy temperatur eller mye luft for å klare å kunne kjøle/varme på den måten. Jeg regnet på det her for en stund tilbake: Dersom man har et rom som har luftutbytte på 50 m^3/timer og med normal gjenvunnet inn-temperatur på luften, kom jeg fram til at kjølekapasiteten er i området 80W. Har man mer effekt enn det i rommet, så vil det bli varmere!

Varmepumpe omgår dette problemet ved at temperaturforskjellen i varmeveksleren er veldig stor, og luftmengdene langt større, og dermed klarer de kjøle opptil 2-2,5kW.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i alt du sier. Allikevel bodde jeg nettopp i et stort hus i Sydney der hele AC var integrert som et vanlig norsk friskluftsanlegg. Faktisk samme ventiler også. Dette kjølte veldig bra. Forstår ikke helt hvorfor dette fungerte så bra, men det er tydeligvis mulig.

Lignende tråder

1. Vifteregulator for Systemair-vifte
    By Aabø in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 3
    Siste melding: 07-15-2014, 13:30
  2. balansert XLR, hva kjøper eg?
    By Lovemusikk in forum Kabler
    Svar: 183
    Siste melding: 06-01-2011, 06:36
  3. Balansert XLR til RCA
    By bpinnsvin in forum Kabler
    Svar: 12