BJ`s hjemmekino - Byggetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  4
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BJ`s hjemmekino - Byggetråd

Hei

Prøvde på onsdag å starte en byggetråd her, men etter å ha brukt litt tid på første innlegg og trykket "legg til ny tråd" forsvant alt. Burde kopiert på forhånd... Jaja, prøver igjen nå...

Prøver å gi en grei innføring nå, så får det heller komme mere senere. Gøy å dele litt og få gode tips fra dere underveis...
    Jeg har jobbet en stund med et rom i 2. etg. Det er ikke helt ideelt for hjemmekino, men det er det som er alternativet nå. Som det står nå er det gips på 3 vegger og en av mur, gulvspon på gulvet og gammelt takpanel i taket. Planen videre er en form for takløsning med noe akustiske tiltak og kasse av noe slag til spotter og kabelføring. Tenker kassene langs med langveggene og akustiske tiltak mellom. Det vil også bli noe akustiske tiltak på veggene, da tenker jeg hvertfall førstereflekson fra frontrekka.

Rommet er 5,6 x 3,9m og har en takhøyde på 2,4 (som det står nå). Det blir helt klart hovedvekt på kino/tv-stue, men skal også være en kontorløsning bakerst. Ønske er et litt hyggelig oppholdsrom med gode film og spill muligheter. Det vil bli baffelvegg, Dreamscreen 120" rammelerret med Ultra HD V5 duk, 5,1 med Adam GTC (samt 4 Atmos kanaler hvor jeg ikke har bestemt type ennå), Yamaha 3040 og projektor (som heller ikke er bestemt ennå). Men heller vel mot Sony HW55.

Jeg har drevet en del med lyd før, men dette blir min første skikkelige hjemmekino. Så håper å få litt hjelp på veien... Stiller noen spørsmål allerede, så kommer det garantert med etter hvert.

Lurer litt på beste oppbygging av baffelvegg. Tanken min nå er egentlig ganske likt det avshop har i sin ADAM kino, men lurer litt på hva som er lurest av kledning på kassa? Burde det være noe demping som ytterste lag, eller burde det være MDF/kryssfiner/OBS ytterst? Blir selvfølgelig trukket med molton.

Høyden på lerret og LCR har jeg også lurt litt på. Som jeg har forstått det burde lerret være mellom 50-70cm fra gulv og diskant være 5/8 opp på lerret. Men da havner da diskanten ganske høyt opp på veggen? Trodde diskanten ikke burde være så langt unna ørehøyde? Eller har ikke dette så mye å si?

Hvordan lydbehandling av tak og vegg vil dere anbefale? Taket er fritt fram, mens veggene ønsker jeg å begrense litt. Har jo også litt utfordring med et par vinduer. Tenkte også jeg kunne ha molton "lagret" på hver side av baffelvegg som kunne dras et stykke bakover langs med veggen...

Subben fra ADAM skal også inn i baffelvegg. Vil det ha mye å si med plasserningen av denne? Ønsker også å ha mulighet for å supplere med en til.

Legger også med en liten skisse fra sketchup. Kom gjerne med tips og råd. Eller spørsmål
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -hjemmekino-jpg  

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Enten skjønner jeg ikke hva du skriver om baffelvegg, eller så tror jeg du har misforstått noe (eller jeg har).
    En baffelvegg, etter min forståelse, er en ramme trukket i lydtransparant stoff som typisk går i hele rommets bredde. Bak baffelveggen setter man så inn høyttalere og teknisk utstyr. Ettersom alt dette er skjult bak lydtransparent stoff slipper lyden ut men man ser ikke utstyret fra "kinoen".
    når man monterer opp lerret må man enten ha et lydransparent lerret, eller så kan man ikke plassere høyttalere bak lerrete.
    Du er stort sett fri til å plassere alt utstyr hvor du vil bak vegge, å finne en grei plassering til sub, både nå og senere om du legger til enda en burde være uproblematisk.
    Å snakke om kasse, demping av ytterste lag, mdf, spon osv. blir ut fra en slik beskrivelse urelevant da man ikke har noe kasse med vegger som det kan lages demping for, eller som kan kles med spon. Ergo, har en av oss to sannsynligvis misforstått hva en baffelvegg er for noe...

Diskanten skal normalt være plassert i ørehøyde når du sitter.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, var hvis jeg som hadde misforstått
    Basert på lyd og bilde sin skildring forstår jeg hva du mener...
    Vi bygger hjemmekino! | Lyd & Bilde

Jeg synes baffelvegg høres ut som en komplisert løsning som tvinger deg til å velge ht'er for montering i vegg, slik at ingen vanlig kommersielle ht'er kan brukes.
    Den løsningen jeg beskrev, og som såvidt jeg vet er brukt av flere her på forum, synes jeg virker både enklere å bygge og en mye mer fleksibel løsning - uansett hva den måtte hete

Men, om du allerede har bestemt deg for en slik løsning og høyttalere beregnet for slik bruk (som ADAM vel er) så er det vel bare å kjøre på...
    Sist endret av TEK; 01-23-2015 kl 21:18

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg føler baffelvegg blir en fin løsning for oss. Greit å skjule ht for ungen og det burde vel gi den beste kinofølelsen. Ellers tenker jeg også at diskant burde være i ørehøyde, men det blir jo umulig om lerret skal være ca 60cm fra gulv og diskant skal igjen være 5/8 opp på lerret... Da havner jo diskanten fort på 1,5-1,6m og det er vel fin høyde om man står (og det har jeg ingen planer om når jeg ser film).

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltids tilte ht'ene litt nedover ;-)

Regner med at årsaken til den foreslåtte plasseringen er tanken om at lyden skal komme ut gjennom lerrete?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo gå an å tilte ja, men kan vel bli litt kluss om baffelveggen er rett. Det er tanken ja, er vel en THX standard.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si noe om ytterste laget på en baffelvegg? Er det kurant med OBS plater? Må da være noen som har litt erfaring med baffelvegg og kan gi meg noen tips? Hadde vært konge hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av rommet som det står nå.
    -2015-01-25-10-50-43-jpg-2015-01-25-10-50-51-jpg-2015-01-25-10-51-06-jpg-2015-01-25-10-51-22-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kommet litt i gang med baffelveggen. Håper på å fortsette litt etter middag, tror jeg har barnepass Har prøvd meg med GreenGlue dempetape for avkobling mellom baffelvegg og øvrige konstruksjoner.

Nettverk og tv-signal fra teknisk skap.
    -2015-01-27-09-35-49-jpg

-2015-01-27-11-49-58-jpg

-2015-01-27-12-24-40-jpg

-2015-01-27-13-55-42-jpg

-2015-01-27-15-57-22-jpg

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det OleM, håper det blir bra! Ikke skjedd så mye nå i helgen siden jeg har hatt overnattingsbesøk. Regner med å få gjort litt mer til uken.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommet litt videre på plass til receiver og kilder i baffelveggen.

-2015-02-03-12-24-20-jpg

-2015-02-03-12-24-45-jpg

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at du har nok lufting til receiveren... (går ut fra at du har tenkt på det allerede)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips! Har tenkt på det, men ikke helt sikker på hvordan jeg skal løse det. Det vil være mulig for luftstrøm mellom alle åpningene i front, men det er kasnkje ikke tilstrekkelig? Er jo strengt tatt ikke så fristende å putte inn noe vifte som støyer...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkt litt på tak i dag også og laget en skisse. Lager da kasser på sidene som jeg kler med gips og trekker med grå molton. Så lager jeg plater a ca 2,6x1m som jeg henger i mellom. 3 første blir med akustikkplater og sort molton, og de 2 bakerste tenker jeg bare blir gips trukket med grå molton. Eller bør jeg ha noe andre tiltak i disse også? Ønsker den bakerste (kontor) delen av rommet litt lysere (derfor grå molton) og spotter over pultene. Kom gjerne med innspill

-screenshot-2015-02-05-20-58-10-jpg
    Sist endret av bjelmert; 02-05-2015 kl 22:46 Begrunnelse: feil bilde

16. Liker Hunsbedt har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde jeg vurdere løsningen min med receiver i baffelveggen? Veldig kjedelig å få et problem med varme...

Newcomer Fossace sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting som jeg selv har tenkt på angående for varme komponenter , er å føre ventilasjonen i 2/3 kanaler ned, skult inne i i front vegg , for så å få luft bak komponentene , dette kunne kanskje virke hos deg også.

Lage noen kanaler av gips som blir skult inne i baffel veggen ,om du ikke skal ha ventilasjon , lage noen kanaler skult inne i baffelvegg som tar inn luft lavt nede ved gulvet , kjøpe noen stillegående vifter på ebay , skal ikke store luft sirkulasjonen til før det hjelper.

Fin den tak skissen din ,med lange tvers gående dempeplater, har du tenkt ut oppheng?
    KISS in 1975. “What they need is a gimmick,” Alice Cooper quipped.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste ser veldig bra ut her, bjelmert! Fin løsning i taket. Den vil redusere førsterefleksjoner. Lurt å ikke dempe for mye, prøv opplegget du har skissert her, med tre rammer med akustikkplater.

Det fremste vinduet, nærmest baffelveggen bør tildekkes, gjerne med en løs ramme med akustikkplater for å dempe førsterefleksjoner. Det bakerste kan du sikkert bare fikse med et lystett rullegardin. Løsningen i front bør være lik på begge sidevegger.

Jeg ville ikke gått for opplegget med receiver og kilder innbygget i baffelvegg. For det første har du problemene med varme med en slik innbygging. Det kan løses med en vifte som kaster varmlufta ut via et rør inni baffelveggen og for eks ut i hjørnet øverst helt foran på venstre side. Det finnes stillegående vifter til dette som vil være tilnærmet lydløse.

En annen ting med komponenter foran deg i baffelveggen er at dette vil forstyrre en filmvisning kraftig, etter min mening. Man vil sitte foran en orgie av små lysdioder som blinker og forstyrrer. Hvis du da ikke har tenkt på en løsning med lystette dører. Jeg ville heller satset på skap eller hyller bak sofaen, på en av sidene, slik at det står utenfor synsfeltet. Når du først tar deg bryet med å bygge en baffelvegg bør komponentene bort fra denne.

Ellers, som sagt, dette tror jeg blir veldig bra!
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjelmert Vis post
    Takk for tips! Har tenkt på det, men ikke helt sikker på hvordan jeg skal løse det. Det vil være mulig for luftstrøm mellom alle åpningene i front, men det er kasnkje ikke tilstrekkelig? Er jo strengt tatt ikke så fristende å putte inn noe vifte som støyer...
    forskjellig teknisk utstyr genererer forskjellig mengde varme. Min receiver skal ha 20cm fritt område over seg. Har du 20cm over og åpent ut i rommet er det nok ikke noe problem. Men om du har laget rom som er tette og nært receiveren vil du nok ganske sikkert få problemer.
    Du har tegnet veggen din med avstand til sideveggene i rommet (hvorfor du vil ha den slik istedenfor å la den gå helt ut til siden skjønner jeg ikke - men det er vel smak og behag), så det du kan gjøre er å lage åpning fra toppen av hullet til reveiveren og legge rør enten opp til toppen og ut, om du har åpning der, eller på skrå opp og ut på siden. Skal du være helt sikker kan du jo innstallere vifter, men varmen går oppover så det burde vel ikke være nødvendig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Fossace: Har ikke planer om ventilasjon foreløpig hvertfall. Løsning med kanaler og vifte har jeg tenkt på som et alternativ. Men har vært litt rett for at vifter kan lage uønsket støy. Men er vel som du sier at det er veldig lite sirkulasjon som skal til. Noen som har erfaring med noen vifte og eventuelt styring av viften for å få lav hastighet?

Selve opphenget har jeg ikke kommet frem til noe ennå. Om jeg skal lage platene med 2"2 og 5cm akustikkplater blir det jo litt vekt også. Man må jo være sikker på at dette henger godt. Er det noen vanlige løsninger på dette? Er det tilstrekkelig med 5cm plater eller bør det egentlig tykkere? Ned til bunn av kassene på siden har jeg ca 14cm. Hvor burde man kjøper disse platene i Oslo?

Hunsbedt: Nå det gjelder sideveggene tenkte jeg å ha molton gardiner (tak-gulv) som kan trekkes fra sidene av baffelveggen og et godt stykke bakover i rommet. Med denne løsningen vil jeg lett kunne få rommet litt lysere og hyggeligere samtidig som at jeg kan mørklegge hele kino-delen. Spørsmålet blir jo bare om det blir godt nok med tanke på akustikken. *Tenke litt på løsninger her.

Veldig godt poeng med lys og diverse i front. Jeg har fundert lenge på hva jeg skal gjøre med elektronikken. Planen min var å ha den åpningen i midten åpen (hvor revceiver og bd skal stå) og dører med ht stoff på de på siden hvor alt annet var tenkt å stå. Mulig jeg kan få all elektronikk bak sofa (mot yttervegg), men blir noen utfordringer. Strøm er lagt opp inn i baffelvegg og rør for nettverk kommer opp i baffelvegg. Men kan jo finne løsninger på det.

TEK: Ser at det kanskje er litt trangt rundt receiver, og måtte isåfall hatt noe vifte tenker jeg. Spørsmålet nå blir vel om jeg skal prøve å få alt ut av veggen igjen. Kan være en god løsning bak sofa mot yttervegg og føre kabler i en kanal langs gulvet til baffelvegg.

Når det gjelder åpningene på hver side har jeg planer om å ha moltongardiner som kan "samles opp" inn ved siden av baffelveggen.

Tusen takk igjen for deres synspunkter

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Lignende tråder

1. alias bygger hjemmekino - Hvilket lim til Scene Molton
    By alias in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 153
    Siste melding: 12-09-2015, 08:33
  2. sozo1976: min byggetråd for rom-i-rom hjemmekino
    By sozo1976 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 35
    Siste melding: 11-09-2014, 20:52
  3. Jallasame's hjemmekino byggetråd
    By Jallasame in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 03-19-2011, 02:10
  4. Slettas hjemmekino - Byggetråd :)
    By Slettas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 5
    Siste melding: 11-13-2009, 15:14
  5. Epylypzon`s byggetråd-Nytt hus/hjemmekino - SVS i hus :)
    By Epylypzon in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 25
    Siste melding: 12-18-2008, 16:14

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •