Hjemmekino på garasje!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino på garasje!

Hei

Har kommet godt i gang, og er ferdig med dampsperre.
    Rommet er nå klart for gips? (blir bok gips + maling i førsteomgang).

Det jeg nå lurer på er møblering. Har tegnet et forslag:
    -2015-01-12_20h53_16-png

Blir dette for trangt? Er villig til å ha det litt trangt for å få plass til 5 personer..

Ønsker også anbefaling til projektor + lerret.
    Har tegnet inn 100", ser litt stort ut for rommet?
    -2015-01-12_20h55_29-jpg

Active AVsmurfen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å se hvordan du har tenkt deg rommet, målene dine er temmelig like mine - hvor stor takhøyde har du?

Tror ikke du skal bekymre deg over størrelsen på lerretet, det som bekymrer meg mer er avstanden fra første rad til lerretet. Kun halvannen meter på 100" tror jeg blir litt i knappeste laget dessverre.

Selv satser jeg på kun èn rad, men supplerer med saccosekker for de minste.

Hva slags utstyr har du/skal du ha?

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gitt mye for de ekstra 70 cm du har i lengderetningen i forhold til min kino. Jeg har første rad plassert ca like langt fra et 100" lerret som det du har tegnet opp. Det er litt slitsomt med 2D-film, og helt umulig med film i 3D. Barna klager ikke når vi ser 2D, men jeg setter meg ikke frivillig der. Prøver man å se 3D, så klarer man rett og slett ikke å fokusere på hele bildet.

Men for de som sitter på bakre rad, så er 100" på ingen måte for stort.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVsmurfen Vis post
    Spennende å se hvordan du har tenkt deg rommet, målene dine er temmelig like mine - hvor stor takhøyde har du?

Tror ikke du skal bekymre deg over størrelsen på lerretet, det som bekymrer meg mer er avstanden fra første rad til lerretet. Kun halvannen meter på 100" tror jeg blir litt i knappeste laget dessverre.

Selv satser jeg på kun èn rad, men supplerer med saccosekker for de minste.

Hva slags utstyr har du/skal du ha?
    Tak høyde:

-2015-01-12_22h28_51-png

Når det gjelder utstyr har jeg en del innkjøp å gjøre.

Har pr i dag:
    Front: RF-82
    Senter: RC-62
    Bak/surround: Klipsch KSP-S6 (gamle, men gode..)
    Sub: XTZ 99 W12.16 Sort Matt
    Forsterker: Yamaha RX-767B
    Kilde: Mediasenter pc , ps3.

Innkjøpslista er sofaer, projektor (sett litt på Benq w1300 og diverse Epson).
    Lerret (fast ramme, ca 100")

Ellers har jeg kjøpt inn :
    http://www.monoprice.com/Product?c_id=109&cp_id=10425&cs_id=1042503&p_id=69 07&seq=1&format=2 og hdmi uttak til vegg osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville du droppet 1.rad? Eller noe jeg kan gjøre, slik at det blir brukbart?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som et greit utgangspunkt dette, men om det er trangt ville jeg anbefalt og heller gått for færre seter.
    Er lite poeng i 5 seter når man nesten blir sittende inni hverandres armhuler :-\

Tror man sånn sett får fort mer ut av det om kanskje fokuserer på to-tre primær seter og som nevnt slenge inn noen sakko sekker/puter eller andre mindre stoler som kan dras fram ved behov.

Synes også at slike buede sofa/recliner løsninger har veldig lite for seg med mindre rommet er stort, tror to vanlige reclinere eller en dobbelt recliner sofa hadde fungert bedre i front og tatt mindre bredde.

Og en vanlig to seter kan faktiskt være en bedre løsning om man har det trangt om plassen.

Om bildestørrelsen passer dere eller ikke er det kanskje best og få testet ut på en måte, det er jo heller ingen skam sånn sett og gå ned til 90" lerret heller, det ser bra stort ut det på 2.5m avstand.

Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du sliter litt med det samme problemet som meg. Du trenger flere sitteplasser enn du strengt tatt har plass til. Jeg er selv ikke spesielt fornøyd med min løsning, men jeg angrer ikke. Rett og slett fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skulle gjort det på noen annen måte.

Når det gjelder størrelsen på lerretet, så er det viktig å huske på hvor mye plass det egentlig tar. Et 100" Dreamscreen V5 lerrret er jo strengt tatt bare 221x125 cm, men siden rammen er 10 cm, så blir jo kravet til veggplass 241x145 cm. Skal du ha inn et slikt lerret, så kan det hende det blir stående veldig lavt pga skråtaket. Det er ikke umulig at å gå ned på lerretstørrelsen løser problemet med at første rad blir for nære.
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg ser som en utfordring i de skissene, er at senterhøyttaleren nærmest står på gulvet, og det vil ikke gjøre noen underverker for lyden verken på første eller (spesielt) andre rad.

Kan det være en løsning å gå for lydtransparent rammelerret og bytte ut senteren i en av Klipsch sine inwall THX høyttalere til å ha bakom lerret? Den må jo ikke felles inn i vegg, kan fint monteres utenpå. Da kommer lerret ca 10cm ut fra vegg i tilfelle. Om man ikke har anledning til å felle inn altså.

Jeg gikk for den løsningen selv, bygget rammelerret med lydtransparent duk fra avshop. Det kom på under 1000kr fiks ferdig (104" 16:9 format). Fungerer veldig fint i lag med Benq W1300, både i 2D og 3D.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å plassere de tre recliner-setene en aning lenger frem, slik at øyeavstand til lerret blir noe under 3 meter? Da vil det kanskje være mulig å plassere litt mer høyreiste seter bak disse. (F.eks. DreamScreen CineSeat som bare bygger 80cm + 30-50cm gulvplass.)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MicroHT Vis post
    Hva med å plassere de tre recliner-setene en aning lenger frem, slik at øyeavstand til lerret blir noe under 3 meter? Da vil det kanskje være mulig å plassere litt mer høyreiste seter bak disse. (F.eks. DreamScreen CineSeat som bare bygger 80cm + 30-50cm gulvplass.)
    -2015-02-23_12h42_18-png

Har da valgt plassering stoler.
    Sofa i framkant kan bli sakkosekker.

Det jeg nå lurer på om jeg skal skaffe meg en short trow eller vanlig projektor.
    Bilde over viser en short, under en vanlig:

-2015-02-23_12h43_49-jpg

Lignende tråder

1. Garasje med hjemmekino
    By danif86 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 04-03-2014, 00:25
  2. hjemmekino i ny garasje
    By kirkebrennar in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 01-26-2014, 20:37
  3. Hjemmekino i garasje