Hvordan sikrer du at kinoen din ikke blir for varm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan sikrer du at kinoen din ikke blir for varm?

Heisann

lydtette rom er ofte ganske tette, og nye hus er godt isolert. Folk, prosjektorer, forsterkere og annet teknisk utstyr genererer varme.
    hvordan sikrer du at hjemmekinoen din ikke blir for varm etter at dere har sett en film eller tre...?

- tek

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmepumpe.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Bodø
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    Heisann

lydtette rom er ofte ganske tette, og nye hus er godt isolert. Folk, prosjektorer, forsterkere og annet teknisk utstyr genererer varme.
    hvordan sikrer du at hjemmekinoen din ikke blir for varm etter at dere har sett en film eller tre...?

- tek
    Jeg er heldig og bor i et nyere hus, så jeg ordnet meg tilluft og avtrekk i kinoen ved å koble meg på det eksisterende ventilasjonssystemet (Villavent)

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balansert ventilasjon, varmepumpe og et par kalde pils!

5. Liker sirant har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andreas21 og Spiff79, kunne dere nevnt hvilken type varmepumpe? Hvordan opplever dere denne med tanke på støy?

kinobyggern, jeg har også egen til- og fra-luft via balansert ventilasjon, men det er ventilasjonsluft som er resirkulert - holder vel 18 grader - og kjøler ikke noe av betydning.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmepumpe er det eneste som gjelder for å fjerne varme fra en hjemmekino! (Ok, man kan åpne døra eller vinduet, men var vel ikke det det var ment.)

Grunnen er ganske enkelt: Luftmengdene og temperaturforskjellene mellom innluft og utluft i balansert ventilasjon i normale privatboliger gjør at man ikke er i stand til å ta bort mer enn 50-100W varme på den måten. Med varmebidragene fra hjemmekinoelektronikk -- og ikke minst personer, så vil varmen stige nesten uansett.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Varmepumpe er det eneste som gjelder for å fjerne varme fra en hjemmekino! (Ok, man kan åpne døra eller vinduet, men var vel ikke det det var ment.)

Grunnen er ganske enkelt: Luftmengdene og temperaturforskjellene mellom innluft og utluft i balansert ventilasjon i normale privatboliger gjør at man ikke er i stand til å ta bort mer enn 50-100W varme på den måten. Med varmebidragene fra hjemmekinoelektronikk -- og ikke minst personer, så vil varmen stige nesten uansett.
    Det er luft-luft varmepumpe du tenker på?

Hvilke typer er det i så fall folket bruker, og hvordan oppleves det i forhold til støy?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er luft-luft varmepumpe du tenker på?

Hvilke typer er det i så fall folket bruker, og hvordan oppleves det i forhold til støy?
    Ja, det må nesten være *-luft for at du skal få levert nok effekt fort nok.

Jeg har ikke VP i kinoen , så jeg kan ikke svare. Men jeg må få det inn på et tidspunkt. Det blir *varmt* med hele venneflokken på besøk.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andreas21 og Spiff79, kunne dere nevnt hvilken type varmepumpe? Hvordan opplever dere denne med tanke på støy?

kinobyggern, jeg har også egen til- og fra-luft via balansert ventilasjon, men det er ventilasjonsluft som er resirkulert - holder vel 18 grader - og kjøler ikke noe av betydning.
    Selv har jeg Daikin Multi luft-luft pumpe (3 innedeler). Anbefaler Daikin, Mitsubishi eller Toshiba.
    Ingen er lydløs, så du vil alltid høre "suset" når den går, men denne lyden "forsvinner" når en går oppi den daglig. Og med tanke på i kombinasjon med en kino er det ikke problem.
    Det mange gjør feil er å overdimensjonere pumpa. En får da flere start/stopp, større slitasje, og en legger mer merke til den med tanke på at den starter og stopper mye.
    Alle dagens pumper er med inverter styring, og skal trinne seg ned på et minimum ved lite varme/kjøle behov. Er den overdimensjonert blir det laveste trinnet for stort, og en vil da som sagt oppleve hyppige start/stopp.

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kraftig stillegående vifte som bytter lufta i kinoen 5-6 ganger i timen: Systemair KVO 125 (http://www.systemair.com/KVO-125-Cir...nbno-2020.aspx)
    Denne er trinnløst regulerbar, og jeg kjører gjerne med litt lavere luftmengde på vinteren. I tillegg har jeg et airconditionanlegg på 3,5kW. Dette står på loftet og gir inntil 16 grader kald luft ned i innluftkanalen til ventilasjonen. Det er bare hvis utelufttemperaturen ute er høyere enn 18 grader jeg bruker dette.

Kjøling har vært nødvendig hos meg mest på grunn av to stk store Vincent 100W klasse A forsterkere, som står bak på scenen. Disse forsterkerne avgir kontinuerlig ca 500W hver, så det er som å ha to varmovner på i rommet. I tillegg avgir Sony-projektoren ca 350W når den er på.

Ellers har kinoen vannbåren varme som er regulert med termostat. Totalt sett funger dette meget bra, men jeg gleder meg til å få ut klasse A forsterkerne. Da blir temperaturen i rommet lettere å kontrollere...
    Marantz AV 8801/Crown DCI 8/600N/Crown I-Tech 6000/T&M SA 400e/OPPO BDP-103/Beyma BigMiles/Beyma 18G50 x 4 /Sony HW 50ES/Seymour 129" Screen
    Resten av utstyret finnes her

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har en Mitsubishi Kirigamine 6.3 og på trinn en (bruker kun trinn en når kinoen er i bruk) bråker den på høyde med en Sony projektor på lav lampespenning så den er så og si lydløs og kan ikke høres med litt lyd i kinoen. Har ogå en lufteluke så jeg får friskluft inn.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har balansert ventilasjon og som sagt egen inn/utluft i kinoen, men denne er naturlig nok ikke for kjøling.
    Sony prosjektoren, PC'en, Thule forsterker (A/B-drift) og Marantz receiveren gjør alle at dette blir varmt etter en stund. Føler vel at prosjektoren er den største synderen.

Ut fra hva jeg hører her så er det vel luft-luft varmepumpe som gjelder. Gjorde en sjekk i sommer og da fikk jeg inn to tilbud, men fikk ikke lov av fruen. Hun mente det kun var pga. at det var sommer at jeg ville ha kjøling - akkurat som om det i seg selv ikke burde være god nok grunn .
    Nå har jeg testet dette også utover høst og vinter og kan "slå i bordet" med at det skal installeres kjøling. For meg som ikke akkurat har det veldig komfortabelt når det ruller over 25+ så er det nå ikke akkurat noe negativt at den vil fungere på sommeren også

Da jeg sjekket dette i sommer fikk jeg to tilbud.
    Det ene var på en Panasonic VE9DKE (http://www.altherma.nu/pdf/produkt_pdf/V9DKE.pdf). Kjølekapasitet på 3KW, 26 dbA på lav fart. 35 dbA på høg fart.
    Dette er en varmepumpe med kun kjøledel. (tilsvarende med varmedel: OEcoConsult AS - Varmepumper - Panasonic VE9NKE)
    Denne var da på sommertilbud for 12500 ferdig innstallert.

Ellers fikk jeg på Fujitsu Leca (16900,-) og Mitsubishi Lenta (18900,-)
    Begge de to siste er noe kraftigere enn Panasonic sin, og har varmedel. De har også et min støynivå på 21dbA vs. Panasonic sin 26dbA.

Virker jo hensiktsmessig å kjøpe en som kun har kuldedel - men skulle ønske den var litt mer stille vs. de andre.
    Er ikke tilfeldigvis noen som har vært gjennom prosessen nylig, kjøpt og testet en de synes fungerer virkelig knall?
    Er liksom ikke så mange tester som tar for seg kjølefunksjonen i varmepumpene. De fokuserer stort sett på varmefunksjonen...

Lignende tråder

1. Harman/Kardon HK 980 blir varm
    By BlackDragon98 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 04-09-2013, 10:03
  2. Lurt å skru av forsteker? Blir meget varm!
    By Stranden in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 08-16-2010, 19:11
  3. CAV A8M blir utrolig varm og lukter
    By jacjan in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 08-28-2007, 18:36
  4. Forsterkeren blir veldig varm...
    By RuuDpus in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 21
    Siste melding: 12-14-2006, 19:32
  5. min nye harmna/kardon blir veldig varm.
    By marius_arnesen in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 17
    Siste melding: 11-28-2006, 18:36

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •