Lite bass midt i rommet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lite bass midt i rommet

Har bygget meg kinorom på ca 15kvm. Har en stk 12" sub og denne spiller greit nok. Er bra med bass i hele rommet bortsett fra midt i der jeg sitter. Har forsøkt å flytte subben på diverse plasser i front uten at det hjelper. Som dere ser på bildet så er det begrenset med plass som det går an å sette en sub på. Noen tips om hvordan jeg kan få mere dypbass midt i rommet? Jeg vil ikke ha bassen bak meg.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Lite bass midt i rommet-10469312_942061465807363_5320664655390284312_o-jpg  

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midt i rommet er det som regel alltid minst bass. Sitter du midt i rommet i lengde retningen også ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Midt i rommet er det som regel alltid minst bass. Sitter du midt i rommet i lengde retningen også ?

Ja sånn ca

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt rom er midt rommet den ENESTE plassen det er akseptabel bass. Man skal være forsiktig med tommelfingerregler. :-)

Hva er dimensjon på rommet, og hvor sitter du?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte er midtpunktet i rommet et nullpunkt for bass, men ikke alle. Det hjelper veldig om du beskriver rommet samt oppgir dimensjoner. Det aller beste hadde kanskje vært en skisse av noe slag.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thohaug Vis post
    Ofte er midtpunktet i rommet et nullpunkt for bass, men ikke alle. Det hjelper veldig om du beskriver rommet samt oppgir dimensjoner. Det aller beste hadde kanskje vært en skisse av noe slag.
    +1
    Vil også også legge til at "bass" er et relativt bredt spekter med lyd, og at du trolig vil forstå problemet bedre hvis du måler frekvensresponsen i sitteposisjon. Resultatet kan brukes til å identifisere tiltak, og deretter evaluere effekten av disse gjennom nye målinger.
    Samme lydtrykk fra 10-120 Hz i hele rommet er urealistisk. Men du kan som regel få til mye bare med plassering av sub, justering av delefrekvenser og møblering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved et par ekstra bilder pluss skisse. Rommet er bygd med rom i rom løsning. Lydbøyler i himling og dobbel gips i tak og vegg.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Lite bass midt i rommet-10560370_942061559140687_6374487844379465208_o-jpg   Lite bass midt i rommet-10608431_942061459140697_6682271208075138012_o-jpg   Lite bass midt i rommet-skisse-jpg  

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om har mulighet ville jeg nok testet å dra den fremre sofaen ca en halvmeter lengre frem. Ellers skulle det ikke forundre meg om det er en del bassoppsamling nede i høyre hjørne. Om du har noe muligheter for bassfeller der kunne det også hjulpet endel på. Hvordan er bassen når du spiller med kun frontene? Kan jo fort hende at dette også kan være et timing problem dersom frontene spiller full range.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om har mulighet ville jeg nok testet å dra den fremre sofaen ca en halvmeter lengre frem. Ellers skulle det ikke forundre meg om det er en del bassoppsamling nede i høyre hjørne. Om du har noe muligheter for bassfeller der kunne det også hjulpet endel på. Hvordan er bassen når du spiller med kun frontene? Kan jo fort hende at dette også kan være et timing problem dersom frontene spiller full range.

Er ikke mulig med bassfeller i det hjørne grunnet innadslående dør. Har bestillt meg 2 nye 12" subber (klipsch R-12SW) så skal kalibrere hele systemet på nytt når disse kommer. Har ikke testet med bare frontene men har testet med bare sub og d var lite bass da og. Har lite lyst å flytte sofaen lengre frem. Sitter nære nok

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To subber vil gjøre det mye lettere å få en god respons. Men justering av delay og integrering kan være knotete og vil være veldig kritisk for god bass.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg byttet ut min gammle 12" med 2 nye 12" fra Klipsch (R-12SW) i håp om å få mere bass midt i rommet. Med nye subber ble det mye bedre. Har bass i hele frekvensområdet (kanskje litt lite punch). Men.. Nå er det for mye bass på bakerste rad! Når jeg har optimalt med bass midt i rommet rommler det som f... ved bakre vegg. Dette med AV rom er visst ikke så lett.....

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det.. Prøv å plassere subbene med midten av elementet nøyaktig 1/4 fra hver sidevegg og med helt lik avstand til frontvegg. Se om dette rydder litt opp. Prøv også å feks plassere subbene på myk gummi som feks et sitteunderlag.
    [SIZE=2]

13. Liker Ivarolini har likt denne posten
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøke og trekke subben opp langs sideveggen.

Eller først prøv " Subwoofer crawl "

1. Plasser da subwoofer i sweetspot.
    2. Sett på noe musikk med kvalietsbass, eller noe med grom bass.
    3. Lukk døra... eventuelt familie/slektninger kan sende deg på sinsnsykehus når en gjør dette
    4. På alle 4 kravle langs vegger med hodet i samme høyde som basselementet vil være og lytt etter pungter der bassen har best defenisjon og virker tydelig og fyldig.
    - marker plassene der bassen høres bra ut, da det er greit og lytte langs alle vegger.
    5. Passer suben der du har markert ( alle merkene om så er ) og lytt og sammenlign med samme musikk.
    6. Det er en fordel og sammenligne frekvensresponsen i alle possisjoner.
    - Der responsen er flatest og bassen høres best ut er rett plassering.

Overstyr delefrekvens da det ikke er sikkert det er den surroundforsterkerens korrigering/kalibrering finner frem til.
    Bruk gjerne delefrekvens under 80hz om plassering langs sidevegger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Forsøke og trekke subben opp langs sideveggen.

Eller først prøv " Subwoofer crawl "

1. Plasser da subwoofer i sweetspot.
    2. Sett på noe musikk med kvalietsbass, eller noe med grom bass.
    3. Lukk døra... eventuelt familie/slektninger kan sende deg på sinsnsykehus når en gjør dette
    4. På alle 4 kravle langs vegger med hodet i samme høyde som basselementet vil være og lytt etter pungter der bassen har best defenisjon og virker tydelig og fyldig.
    - marker plassene der bassen høres bra ut, da det er greit og lytte langs alle vegger.
    5. Passer suben der du har markert ( alle merkene om så er ) og lytt og sammenlign med samme musikk.
    6. Det er en fordel og sammenligne frekvensresponsen i alle possisjoner.
    - Der responsen er flatest og bassen høres best ut er rett plassering.

Overstyr delefrekvens da det ikke er sikkert det er den surroundforsterkerens korrigering/kalibrering finner frem til.
    Bruk gjerne delefrekvens under 80hz om plassering langs sidevegger
    Takk for tipset med dette var det første jeg gjorde da jeg skulle plassere høyttalerene da rommet ble ferdig. Gjorde det samme tidligere i uka da ny bassene kom. Har løftet så mye på høyttalere og krabbet på gulvet som en baby så mye at jeg er støl i hele kroppen....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det.. Prøv å plassere subbene med midten av elementet nøyaktig 1/4 fra hver sidevegg og med helt lik avstand til frontvegg. Se om dette rydder litt opp. Prøv også å feks plassere subbene på myk gummi som feks et sitteunderlag.
    Har i ett par dager nå prøvd så og si alle plasseringer subbene kan stå og etter mange turer fra sofa og basser så har jeg vel funnet den plassen subbene gir mest bass. Så så jeg innlegget ditt. Fant fram målebåndet i håp om at jeg kanskje kunne få et lite løft til med å gjøre som du sier. Da viste det seg at subbene stod nøyaktig 1/4 ut fra sidevegg og med lik avstandt i fra bakvegg... Så det var ikke mer å gjøre.
    Lurer på om det var lite lurt av meg å bygge den stereobenken fast i vegg. (denne vil jeg ikke rive). Tror kansje at subbene står i en "trakt" nå og derfor sliter jeg.

Men når det er sagt så har jeg sett ett par filmer nå fra godstolen og bassen er veldig fin. Jevn bass i hele frekvensområdet. Er bare det at det er mye bass på bakerste rad.. Der ingen sitter.... Så fuck it.. Jeg er fornøyd!

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du ble "fornøyd".
    Ganske vanlig at bassen forsterkes mot bakvegg: )

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 02-26-2013, 00:58
  2. Høyttler midt i rommet?
    By GS-AAS in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 09-19-2012, 00:01
  3. Hvordan ta bort Bass rundt rommet og beholde den i rommet?
    By ntd12tannoy in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 02-28-2012, 20:31
  4. Plassering av 2 subber. Null dypbass midt i rommet.
    By DarkWader in forum Høyttalere
    Svar: 16
    Siste melding: 12-01-2006, 12:53
  5. Er dette rommet for lite?
    By Svantekiller in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 23
    Siste melding: 05-18-2006, 21:20

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg