Montering av høyttalere i tak med lydbøyler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Montering av høyttalere i tak med lydbøyler

Eg holder på å bygga nytt kinorom (Nytt hus... Nytt kinorom! ) og skal integrera 4stk små høyttalere i taket. Er det nokon som kan fortella meg korleis eg må gå fram her mtp lydisolasjon?

Dette vil ikkje bli noko rom i rom løysing, men kun to lag med gips på lydbøyler til stenderane i huset. Det eg tenker er at eg må montera kassar til dei og dei må kun festas i gipstaket uten å komma i kontakt med noko anna. Huset er kun på ett plan, men eg tenker at eg må vel lydisolera desse kassane likevell då dei kommer "utanfor" kinorommet så dei ikkje speler ut av rommet. Må ein då kle dei i gips utanpå og lydisolasjon inni? Nokon som har erfaringar?

Intermediate thohaug sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har mulighet så kan du jo prøve å "koble av" høyttalerne fra underlaget. På gulvet ville man brukt gummi selvsagt, men noe som er minst like bra er en løsning som en pendel. Slik at de på en måte henger fra pendler i taket. Da vil størrelsen på pendelen bestemme resonansfrekvensen til taket. Tror dette vil være den absolutt beste løsningen for minst mulig lydbevegelse til andre rom i huset.
    Akustikk, [SIZE=4]Akustikk, [SIZE=6]Akustikk!
    [SIZE=2]
    Min tråd: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post2045901

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ein god løysning, men hadde sett finare ut om eg hadde fått dei integrert i taket.
    Har laga ei skisse av slik eg tenker: Takhøyttalerkasse
    Eg veit ikkje om dette blir for tungt i forhold til gipsptaket som er festa i lydbøyler(?)
    Tenker også å isolera kassen innvendig...

Ellers tenkte eg at visst eg brukte ei tynn aluminiumsplate som isoleres på oppsida, så kan eg bytta den ut om eg vil ha andre høyttalere i andre dimmensjonar seinare. Den vil også nesten gå flush med taket og vil ikkje bli så "synlig" når den trekkes med høyttalertrekk.

Vil dette bli ei god løysning? Eller nokon som har bedre idear eller erfaringar?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -takh-yttalerkasse-jpg  

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil muligens være gunstig med tanke på isolering, men det vil antagelig bidra sterkt negativ til kvaliteten på lyden fra høyttalerene. Du kan jo prøve å teste med å putte senterhøyttaleren din inne i tv-benken så forstår du fort hva jeg mener. Kan godt hende det fungerer bra, men du blir nesten bare nødt til å teste det selv. Tror kanskje det beste for deg ville vært en åpen baffel løsning selvom det ikke er helt gunstig mtp avstand til tak. En annen løsning er denne kassen du har tenkt deg, og benytte in-wall høyttalere rett i den kassen.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo naturligvis hull i plata som høyttaleren er festa i (visst du ikkje trudde det?): Takhøyttalerkasse2
    Baffelløysning blir litt voldsomt ja.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -takh-yttalerkasse-2-jpg  

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åja, trodde det var lukket. Om det er åpning burde det gå relativt greit, gitt at åpningen er stor og luftig nok.
    [SIZE=2]

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dr Doofenshmirtz snakker vel fortsatt om en lukket høyttalerkonstruksjon, selv om det (selvsagt) er åpning til selve høyttalerelementet?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    699
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde det var snakk om en lukket høyttalerkonstruksjon, som igjen ble puttet inn i en lukket kasse, for det fordrer ikke akkurat optimal lyd. Sålenge det er nok luft så bør det jo fungere fint.
    [SIZE=2]

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det blir nett som ein vanlig høyttalerkasse, berre med vegger av gips og isolasjon. Tanken min er at eg kan hindre mest mulig lyd i å komme ut av rommet dersom eg bygger ein slik kasse i ett med gipstaket som elles kun er festa til lydbøyler. Det er derfor også viktig at ikkje denne kassen kommer i kontakt med noko anna.
    Ved å bruke ei aluminiumsplate som monteringsplate for høyttaler i front, står eg fritt om eg vil montera enkle element, in-wall høyttaler eller laga hol for lufting. Då er det berre å bytta ut denne frontplata.
    Mulig eg må laga ein egen kasse for høyttaleren inni denne gipskassen, men då kan eg bygga den til aluminiumsplata rundt høyttaleren.

Høyres dette ut som ein smart løysning, eller er eg på bærtur?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Sorry, men jeg tror ærlig talt du er litt på bærtur her. Ser for meg både teoretiske og praktiske problemer med løsningen du skisserer.
    Jeg kan beskrive hva jeg tenker, så må du selv vurdere om du allikevel tror det vil fungere.
    - Lydhimling skal være tett. Gipsplatene skal legges overlappende for å sikre at det ikke kommer lyd gjennom glipene. At du da skal lage et hull gjennom begge platene også forsøke å lime/lage en kasse oppå dem, og i tillegg putte inn en lydgenerator inni dette hullet, og håpe at det blir tett og ikke slipper lyden gjennom. DET synes jeg høres veldig optimistisk ut. Hvordan har du tenkt å få inn/ut ledningene?
    - Om du nå faktisk forsøker å gjøre dette, også - etter at alt er ferdig -finner du ut at det IKKE fungerer. Da vil det vel være rimelig mye arbeid for å få rettet opp dette igjen?
    - Hvordan har du tenkt å bygge denne kassen? Taket må legges og kassen må monteres. Hvordan kommer du oppå taket for å få limt fast denne kassen? Det bør du definitivt ha en god og klar plan for hvordan du skal få til. Jeg klarer ikke å se noe måte å løse det på, men kanskje jeg bare er pessimistisk. Du må i alle fall ha en eller annen plan for dette.
    - Har du nok plass til kassene over lydhimlingen?
    - Hva har du tenkt å gjøre med kablene fra høyttalerene til forsterkeren/kilden? Igjen, en lydhimling skal være tett.

Var jeg deg ville jeg gjort det man bruker å gjøre når man har lydhimling og trenger å montere noe i den. Man lager en himling under lydhimlingen også monterer man i den. For eks. spotter, eller takhøytalere. Himlingen under lydhimlingen kan da enten være en gipshimling, vanlige tak-ess plater eller... lydabsorberende plater slik som jeg har :-)
    http://avforum.no/forum/attachment.p...3&d=1379757036
    En kasse å putte elementene i bør du nok lage uansett. Regner med at elementene er beregnet for et visst kassevolum.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse takk for svar!

Sitat Opprinnelig postet av TEK Vis post
    - Lydhimling skal være tett. Gipsplatene skal legges overlappende for å sikre at det ikke kommer lyd gjennom glipene. At du da skal lage et hull gjennom begge platene også forsøke å lime/lage en kasse oppå dem, og i tillegg putte inn en lydgenerator inni dette hullet, og håpe at det blir tett og ikke slipper lyden gjennom. DET synes jeg høres veldig optimistisk ut. Hvordan har du tenkt å få inn/ut ledningene?
    Har her ei splitta skisse: Takhøyttalerkasse 3
    Som du ser er alle gipsplatene lagt med overlapping (med GreenGlue dempelim i mellom) for å hindre lyden i å komme ut. Eg har berre tenkt å laga hull/spor til å føra ledning inn til høyttaler og lime igjen det etterpå... Slik eg har sett det andre plasser vil det bli lekasjepunkt i alle veggboksane for strøm, signal osv. som kommer inn i rommet også, så det blir jo ikkje heilt tett uansett(?).

- Om du nå faktisk forsøker å gjøre dette, også - etter at alt er ferdig -finner du ut at det IKKE fungerer. Da vil det vel være rimelig mye arbeid for å få rettet opp dette igjen?
    Det hadde vert ein sur opplevelse... Derfor eg forhøyrer meg her først Har ikkje så lang tid på meg no, så eg må komma fram til ein avgjørelse snart.

- Hvordan har du tenkt å bygge denne kassen? Taket må legges og kassen må monteres. Hvordan kommer du oppå taket for å få limt fast denne kassen? Det bør du definitivt ha en god og klar plan for hvordan du skal få til. Jeg klarer ikke å se noe måte å løse det på, men kanskje jeg bare er pessimistisk. Du må i alle fall ha en eller annen plan for dette.
    - Har du nok plass til kassene over lydhimlingen?
    - Hva har du tenkt å gjøre med kablene fra høyttalerene til forsterkeren/kilden? Igjen, en lydhimling skal være tett.
    Foreløpig går det greit å komme til på oppsida for å montere kassane. Det er god plass då det berre er 35cm med isolasjon over rommet og dæretter berre eit stort "loft" med takstoler. Men taket i huset vert seinare tetta pga. forskrifter, så ein vil ikkje komma opp der seinare.
    Eit anna alternativ er å montera ytterste laget av kassane i det første laget med gipsplater før ein setter dei opp og dæretter montera innerste laget på samme måte før ein setter opp lag nr.2 (som vil vær meir vrient å få til).
    Når det gjelder kablane, hadde eg som sagt berre tenkt å gå ut av boksane og tette hola, dæretter vert dei trekte til racket i naborommet.

Var jeg deg ville jeg gjort det man bruker å gjøre når man har lydhimling og trenger å montere noe i den. Man lager en himling under lydhimlingen også monterer man i den. For eks. spotter, eller takhøytalere. Himlingen under lydhimlingen kan da enten være en gipshimling, vanlige tak-ess plater eller... lydabsorberende plater slik som jeg har :-)
    http://avforum.no/forum/attachment.p...3&d=1379757036
    En kasse å putte elementene i bør du nok lage uansett. Regner med at elementene er beregnet for et visst kassevolum.
    Dersom eg ender med at denne løysinga eg har tenkt ikkje blir noko bra, så høyres det ut som eit godt alternativ. Fester ein då berre denne himlingen til gipstaket med lange nok skruer til å få feste i skinnene til lydbøylane?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydhimlingen er plater som ligger inet skinnesystem. Skinnene henger i spesielle festekroker som skrus fast ved at de skruves gjennom gipsplatene og opp i stenderene som gipstaket henger i. Tror du klarer å se dette om du ser litt nøye på bildet jeg lenker til.
    Det finnes forskjellig festesystemer som bygger forskjellig høyde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ein skrur dei heilt opp i stenderane vil det vel ødelegge prinsippet med at gipstaket henger i lydbøyler fritt fra resten?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, ble mye rot med navn på tingene her.

Du har bjelkelaget. I dette er det skrudd fast lydbøyler. I lydbøylene henger det trelekter (det jeg kalte stendere) i trelektene skrus gipsplatene fast. Dette er vel strengt tatt lydhimlingen.

Jeg har en systemhimling under lydhimlingen (rockfon). Dette er lydabsorberende plater som legges i et skinnesystem. Skinnene skrus fast ved å skru gjennom gipsplatene og opp i trelektene som gipsplatene er skrudd fast i. Dermed er du fortsatt under lydbøylene og påvirker ikke disse sin funksjon.

Den nederste himlingen kunne også være et lag med gips istedenfor en systemhimling. Det har jeg i resten av kjelleren pga. at jeg har spotter i disse takene. Da er den siste gipshimlingen lekter ned Med trelekter som er skrudd opp på samme måte som skinnene i systemhimlingen.

Håper jeg klarte å gjøre meg litt mer forstått.

- tek
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -image-jpg  
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -etasjeskiller_2-jpg  -feste_lydred1-jpg 
    Sist endret av TEK; 01-14-2015 kl 09:22 Begrunnelse: bedre/klarere ordbruk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjempebra beskrevet TEK! Når du seir lydbøyler med trelekter skjønte eg det plutselig Masse takk! Ser genialt ut det der, spesielt om ein skal ha opp noko meir eller flytte prosjektor osv...

Lignende tråder

1. Avstand mellom lydbøyler ved montering i tak?
    By Patos in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 19
    Siste melding: 10-14-2012, 16:53
  2. Lydbøyler og projector??
    By fotan in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 10-30-2011, 23:10
  3. Spm. ang. lydbøyler på kinorom
    By Hootie in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 12
    Siste melding: 01-15-2009, 20:55
  4. Lekter + lydbøyler eller bjelker + lydbøyler?
    By SannaX in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 14
    Siste melding: 01-18-2008, 11:07
  5. høyttalere for utendørs montering
    By geokriq in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 01-07-2005, 01:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg