Eirik's kino i rekkehus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer eirikask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eirik's kino i rekkehus

Heisan

Har lest og lest på dette forumet i forkant av planlegging av kjellerstue/kino og tenkte jeg skulle gi litt tilbake. Vi begynte nemlig på vår egen kino i dag og her er en liten oppsummering av hva dette innebærer.

Vi har revet alt i kjeller så dette er nå et betongskall med 12 dragere i taket. Vi skal dele rommet i to slik at kona får hobbyrom (krav for å få godkjent kino) så kino blir ca 4.2 x 3.6 meter. Taket i hele kjeller skal henge i lydbøyler, men disse vil gå parallelt med eksisterende dragere da det er lavt under taket. På denne måten vil gipsplatene (2 lag) henge rett under eksisterende dragere og dermed blir taket kun 2 cm lavere enn tidligere.

Veggene i kino mot naboer/hobbyrom blir sviktende og skilt så langt det lar seg gjøre fra betongen. Blir ikke helt rom i rom, men nesten. Det som imidlertid er stilig er at veggene vil bli isolert, kledd i stoff (bruker sort underlag til blomsterbed) og utenpå stoffet blir det satt opp 2 cm spiler omtrent som et stakittgjerde slik at det ikke blir noe gjenklang. Snekkeren jeg bruker som bor i samme rekkehus som meg har gjort det samme og det rommet er helt dødt. Som å gå inn for å ta høreprøve omtrent. Ellers legges det opp til skult strøm og høyttalerkabler for 7.1 anlegg + romperister hvis jeg gidder det i fremtiden.

Det jeg sliter mest med er å velge en farge på vegger og tak, samt belysning. Kan jo ikke har spotter da poenget med lydbøylene i taket da forsvinner. Så for meg vegglamper, men lurer på hvordan det evt blir, om rommet blir for mørkt.

Her er bilde av rommmet slik det er nå.
    Eirik's kino i rekkehus-img_4586-jpg
    Sist endret av eirikask; 01-05-2015 kl 18:58 Begrunnelse: Lagt til bilde

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotter kan du eventuelt legge i en nedsenket kasse hvor du også kan ha ventilasjon og signalføring. Om du er fornøyd med lyden i rommet til din snekker så gå for den løsningen men et "helt dødt" rom er nødvendigvis ikke det mest gunstige for reproduksjon av kinolyd.

Denne karen forklarer dette bedre i tredje video: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...v-ekspert.html

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om utstyret som skal inn. Får jo litt komplekser når man skal skrive om dette på avforum da mange her har effektforsterkere som koster mer enn huset mitt.

Skal i utgangspunktet benytte meg av eksisterende utstyr for å se hvordan dette fungerer, men har bestilt større TV. Vi bestemte oss for TV da vi kommer til å sitte forholdsvis nærme skjermen, rundt 3 meter.

TV: Sony KD-65X8505
    Reciever: Onkyo 626 ca 2 år gammel.
    Høyttalere: H&K HKTS20 5.1 ca 2 år gammel.
    Playstation 4
    HTPC (min store hobby).

Er spent på hvor god lyden blir der nede, hvis ikke kommer jeg nok til å sette 7 høyttalere fra q acoustics så fort lommeboka tillater. Blir ikke sub da rommet er så lite at det ikke spiller mye lavere enn 30 hz uansett.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Spotter kan du eventuelt legge i en nedsenket kasse hvor du også kan ha ventilasjon og signalføring. Om du er fornøyd med lyden i rommet til din snekker så gå for den løsningen men et "helt dødt" rom er nødvendigvis ikke det mest gunstige for reproduksjon av kinolyd.

Denne karen forklarer dette bedre i tredje video: http://avforum.no/forum/av-rom-konst...v-ekspert.html
    Tenkte på det med kasse, men er litt låst pga av døren inn til hobbyrommet. I og med at veggene blir foret ut så legger vi alt av kabler inn i veggen.

Så på videoen du nevnte og har tenkt endel på dolby atmos i fremtiden. Helt dødt vil nok ikke rommet bli da taket blir flatt og gulvet er betong med teppe over. Men ved å lese mer om dette så ser jeg jo at du har et poeng. Kommer forsatt til å bygge rommet som planlagt. Hadde tenkt å ha noen filmpostere og slikt der inne, og nå ser jeg at det kanskje kan ha en god effekt. Vil uansett være enklere å plate veggen senere hvis resultatet blir dårlig.
    Sist endret av eirikask; 01-05-2015 kl 15:13

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen bilder av hvordan vi har løst lydbøyleproblematikken. De nye lekterne henger fra 1,5 cm til 2mm fra dragere. Ulikheten skylles at taket er litt skeivt.
    Eirik's kino i rekkehus-img_4584-jpg

Eirik's kino i rekkehus-img_4587-jpg

Eirik's kino i rekkehus-img_4589-jpg
    Siste bildet viser den lekten som henger lengst ned. Denne er nøyaktig på samme sted der gammlet tak sluttet som betyr at taket totalt blir 2,5 cm lavere enn tidligere. Det er jeg godt fornøyd med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende! Nesten like lite som min kommende kino/tv-stue.

Hvordan har du tenkt å løse det med veggene? Her ble det lydbøyler så godt det lot seg gjøre.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St_Thomas Vis post
    Dette blir spennende! Nesten like lite som min kommende kino/tv-stue.

Hvordan har du tenkt å løse det med veggene? Her ble det lydbøyler så godt det lot seg gjøre.

Brukte du lydbøyler for å feste veggene? Kan du utbrodere litt?

Veggene blir konstuert på en slik måte at gipsplatene er festet i ulike deler av reiseverket for for at lyden ikke skal bære. Er litt vanskelig å forklare og i og med at jeg bruker en snekker som er mye mer HI-FI nerd en meg så skal jeg legge ut bilder etterhvert som prosjektet skrider frem og spørre ham slik at jeg kan forklare skikkelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrudde toppsvill i bjelkelag med lydbøyler. Bunnsvill står på isolasjon og et par skruer. Ikke helt etter boka, men tror nok det kan fungere greit. Tråden min er ikke langt unna din.

Spent på å se bilder når veggene dine er oppe...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir det veldig spennende å følge videre!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av St_Thomas Vis post
    Skrudde toppsvill i bjelkelag med lydbøyler. Bunnsvill står på isolasjon og et par skruer. Ikke helt etter boka, men tror nok det kan fungere greit. Tråden min er ikke langt unna din.

Spent på å se bilder når veggene dine er oppe...

Har lest igjennom tråden din.Interessant siden jeg også har dårlig med plass. Likte løsningen med lydbøyler til vegg, samt bakhøyttalerene du har valgt. Syns SA har fine og plasseringsvennlige høyttalere.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Taket nesten på plass

Eirik's kino i rekkehus-fullsizerender2-jpg
    Da har det vært en hektisk dag. Rør til strøm, internett og TV er dratt inn fra det tekniske rommet (en rotebod, men teknisk rom har mer bravur).

Eirik's kino i rekkehus-img_4599-jpg
    Fylt på med ny 20cm isolasjon som er 15cm mer enn det var tidligere, og fått på første med gipsplater.

Eirik's kino i rekkehus-img_4600-jpg
    Gibsplatene er lagt med baksiden ned. Dette kommer av at de er litt buet på fremsiden til fuging, og siden det kommer ett nytt lag med gips som legges med fremsiden ned møtes de to ryggene og det bør blir bra.

Allerede er mye lyd borte. Vi hadde radio på under arbeidet og i stuen over hørte jeg ikke musikken. Men det jeg fant ut er at gangen på utsiden av kino leder lyden rett opp i 2. etasje via trappen. Det er ikke åpen trapp, men det er panel på veggene fra 2 etasje helt ned til kjeller og trappen er ikke isolert eller noe. Så lyden fyker opp i sporene på panelet. Har bestemt oss for å plate inn undersiden av trappen, fylle med isolasjon og fuge som fy inn sporene til panelet (se bildet under) slik at det forhåpentligvis blir mindre støy den veien.

Bildet viser trappen opp til 2. sett fra kjeller. Ikke mye som hindrer lyden her.
    Eirik's kino i rekkehus-img_4601-jpg

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående hvordan du monterer gipsplatene, skal du ikke overlappe slik at skjøtene ikke ligger på hverandre? Bare en tanke ettersom skjøten er svakeste punkt for lyd lekkasje.

Ser du ikke holder tilbake på verktøyet. Den Hilti skruautomaten er fin. Har selv en fra Makita som er en fryd å sette opp gips med.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående hvordan du monterer gipsplatene, skal du ikke overlappe slik at skjøtene ikke ligger på hverandre? Bare en tanke ettersom skjøten er svakeste punkt for lyd lekkasje.

Ser du ikke holder tilbake på verktøyet. Den Hilti skruautomaten er fin. Har selv en fra Makita som er en fryd å sette opp gips med.
    Joda, det skal overlappes slik at skjøtene ikke ligger over hverandre, ser jeg var upresis når jeg snakket om rygg mot rygg i går. Begynner å legge motsatt i dag. Når det gjelder verktøyet er har jeg snekker som gjør arbeidet da jeg har 10 tommeltotter. Fint å vite at han har utstyret i orden

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Taket nesten ferdig

Ikke så spennende dag i dag. Lag 2 med gipsplater på plass og primet gulvet til varmekabler som skal inn i morgen.
    Fuget mellom tak og vegg og det gikk med 13 (!) tuper fugelim. Vanskelig å si noe lurt om lyddemping ennå da alle dører er fjernet.

Eirik's kino i rekkehus-img_4603-jpg

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [

Allerede er mye lyd borte. Vi hadde radio på under arbeidet og i stuen over hørte jeg ikke musikken. Men det jeg fant ut er at gangen på utsiden av kino leder lyden rett opp i 2. etasje via trappen. Det er ikke åpen trapp, men det er panel på veggene fra 2 etasje helt ned til kjeller og trappen er ikke isolert eller noe. Så lyden fyker opp i sporene på panelet. Har bestemt oss for å plate inn undersiden av trappen, fylle med isolasjon og fuge som fy inn sporene til panelet (se bildet under) slik at det forhåpentligvis blir mindre støy den veien.

Bildet viser trappen opp til 2. sett fra kjeller. Ikke mye som hindrer lyden her.
    Eirik's kino i rekkehus-img_4601-jpg[/QUOTE]

Har samme trappe løsning fra rommet mitt.
    Det ble mye bedre med to lag gips og masse fuging hos meg.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nå snakket med snekker og han sier det samme som deg. Helt dødt rom er ikke bra, men det var jeg som har misforstått. Spilene vil dekke 60% av veggene slik at dempingen på veggen blir ca 40%. Helt nøyaktig blir det ikke da det kun blir 5cm isolasjon bak, samt at spilene vil sende lyden litt hit og dit.

Takk for videolink, ble mye klokere etter det.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går stadig fremover. Det er nå kommet varmekabler, gulvet er avrettet, og trappen er bygget igjen med mye sparkel og gipsplater. Fått malt litt også. Her er bildet av varmekabler og trappa.

Eirik's kino i rekkehus-img_4610-jpg
    Varmekabler på plass. 2 soner, den dere ser til venstre er hobbyrommet.

Eirik's kino i rekkehus-img_4622-jpg
    Trappen er platet inn og veggene grunnet en gang med kvist og sperregrunn.

Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott fremgang. Viktigste er at du blir fornøyd med akustikken. Forstår jeg deg riktig at spilene kun er vertikale? Har selv ikke erfaring med diffusor men ser for meg (eller hører for meg) at lyden kun spres i horisontalt plan og ikke vertikalt.

Ellers er det bare å fortsette og fyre på med bilder.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirikask Vis post
    Det går stadig fremover. Det er nå kommet varmekabler, gulvet er avrettet, og trappen er bygget igjen med mye sparkel og gipsplater. Fått malt litt også. Her er bildet av varmekabler og trappa.

Eirik's kino i rekkehus-img_4610-jpg
    Varmekabler på plass. 2 soner, den dere ser til venstre er hobbyrommet.

Eirik's kino i rekkehus-img_4622-jpg
    Trappen er platet inn og veggene grunnet en gang med kvist og sperregrunn.
    Skal du ha dør nederst i trappen??
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33 Vis post
    Skal du ha dør nederst i trappen??
    Nei, det skal jeg ikke, men jammen ser det slik ut på bildene! Det er rett og slett lys som kaster skygge som gjør at du får det inntrykket.
    Har lagt med to bilder av gangen sett nedenfra slik at det blir lettere å danne seg et inntrykk.

Eirik's kino i rekkehus-img_4641-jpg
    Her er trappen sett fra bunn, med avsats og videre trapp opp til 1 etg.

Eirik's kino i rekkehus-img_4642-jpg
    Her er hele gangen, så ikke spesielt stor. Døren i bakgrunnen under trappen er inngangen til kino/kjellerstue. Her har inspektøren sneket seg med på bildet også

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Tv-Stue/Hjemmekino i gammelt rekkehus
    By St_Thomas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 64
    Siste melding: 05-04-2016, 11:56
  2. Tips til hjemmekino i rekkehus.
    By Simkin in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 11-23-2013, 10:31
  3. Kjøpt nytt rekkehus. Ny bygg
    By Mania in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 2
    Siste melding: 11-21-2012, 15:41
  4. Sub-Lock's stuekino - Rekkehus
    By Sub-Lock in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 20
    Siste melding: 04-10-2012, 22:52
  5. sub i rekkehus
    By solo2001 in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 04-18-2005, 12:18

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine